Monitorizăm integritatea persoanelor cu funcţii publice

Monitorizăm integritatea persoanelor cu funcţii publice




Monitorizăm activitatea ANI

Comisia Naţională de Integritate (CNI) are drept obiectiv implementarea mecanismului de verificare şi de control al declaraţiilor cu privire la venituri şi proprietate ale persoanelor care deţin o funcţie de demnitate publică

//...

În ospeţie la MC

Director de programe Transparency International Ucraina: Achizițiile publice transparente pot economisi banii contribuabililor moldoveni

Viktor Nestulia

Viktor Nestulia, director de programe Transparency International Ucraina, a explicat în cadrul unui interviu pentru portalul Moldova Curată cum funcționează sistemul electronic de achiziții publice din țara sa, renumitul ProZorro, și cum s-a reușit economisirea unui miliard de euro odată cu implementarea lui. Un sistem similar este testat în prezent și în Republica Moldova, iar expertul ucrainean explică ce măsuri mai trebuie să aplice autoritățile de la Chișinău. În opinia lui, pe lângă un sistem transparent în domeniul achizițiilor publice, este important ca instituțiile de drept să fie eficiente.

Cum funcționează sistemul de achiziții publice în Ucraina?

Ucraina, la începutul anului 2014, după revoluție, a început reformarea sistemului său de achiziții publice. Până în 2014, aveam un sistem vechi și birocratizat, în cadrul căruia nimeni nu avea acces la informația despre achiziții. Documentele pe care le prezentau participanții la licitații și contractele semnate erau închise pentru public și nu puteam vedea cum se desfășoară procedurile de achiziții. Era făcută publică informația agregată, precum faptul că o anumită companie a câștigat un contract de o anumită sumă și cam la asta se limita toată informația.

După revoluție, s-a adunat un grup de activiști care au decis să schimbe abordarea față de organizarea achizițiilor publice în Ucraina și au început elaborarea conceptului de „electronizare” a achizițiilor. Principiul de bază a fost: oricine poate vedea totul, adică în sistemul de achiziții publice nu trebuie să fie nicio informație ascunsă de cetățean, începând cu planul de achiziții, anunțarea tenderului, propunerile participanților, cine sunt participanții, numărul lor, procedura de descalificare și terminând cu semnarea contractului, îndeplinirea lui și efectuarea plăților. Așa s-a început elaborarea unui sistem transparent, care a fost numit ProZorro, care din limba ucraineană se traduce ”transparent”. Sistemul prevede trecerea la achiziții publice electronice. Autoritatea contractantă anunță on-line despre licitație și tot on-line furnizorii de produse și servicii își fac propunerile și sunt evaluate. Totul este în regim on-line și este accesibil publicului.

La baza acestui sistem este un program standard internațional în domeniul achizițiilor Open Contracting Data Standard, care tocmai începuse să fie elaborat în 2014. Ucraina a devenit una dintre țările care au început să îl piloteze.

În acest fel a apărut o mare cantitate de date deschise. Fiecare etapă a procedurii de achiziții genera date care puteau fi apoi prelucrate. Pentru un cetățean simplu e destul de complicat, dar pentru un cunoscător al acestor procese era ușor să acumuleze aceste date și să le analizeze.

De aceea, a fost foarte important că de la prima etapă de reformare a achizițiilor publice am putut beneficia de un instrument analitic, Bussines Inteligence, care a devenit fața reformei, și putea arăta absolut toate tranzacțiile care intrau în sistem. Pe lângă faptul că putea fi accesat portalul ProZorro, de unde puteau fi descărcate toate documentele, aveam acest nou instrument care agrega toate datele și numai cu câteva clikuri puteau fi găsite informații despre fiecare procedură de licitație în parte, fiecare agent economic, fiecare regiune sau despre sistem în întregime. Am testat acest program aproximativ un an și jumătate, apoi a devenit obligatoriu. În prezent prin acest sistem, ProZorro, trec aproape sută la sută dintre achizițiile publice, începând de la proceduri mici, de 150 de dolari, și terminând cu contracte de miliarde. Până acum, prin sistemul ProZorro au trecut mai mult de un milion de tranzacții, în valoare de aproximativ 23 de miliarde de euro.

Datorită accesibilității și simplității sale, sistemul stimulează concurența și oferă posibilitatea de licitare electronică. Astfel, furnizorii sunt nevoiți se se lupte pentru câștigarea contractului și la fiecare rundă a licitației, să scadă prețurile. Datorită acestei posibilități, am putut economisi în sistem un miliard de euro.

În Ucraina legea permite scăderea prețurilor în timpul procedurii de achiziții publice?

Pe lângă principiul ”Oricine poate vedea orice”, este obligatorie și licitația electronică. La etapa de deschidere a licitației, participanții pot să vadă toate propunerile înaintate. În timpul licitației, după ce au văzut propunerile concurenților, participanții pot să scadă din preț. Astfel, avem o diminuare medie a prețurilor de 12 la sută.

Cum va ajuta programul Business Inteligence la transparentizarea procesului de achiziții publice în Republica Moldova?

În general, există o tendință pozitivă de reformare a sistemului de achiziții publice în R. Moldova. Nu putem spune că se desfășoară la fel de dinamic și rapid ca și în Ucraina, dar există sistemul MTender care se bazează pe sistemul ucrainean ProZorro. Este un sistem geamăn, dar îmbunătățit, deoarece sperăm că sistemul moldovenesc va fi mai bun decât cel din Ucraina.

În cadrul acestui program va fi generată o mare cantitate de proceduri, care va fi imposibil de analizat fără un instrument de analiză. Un asemenea instrument va fi Business Inteligence. El va permite ca în câteva secunde să fie depistate neregulile, procedurile ne-concurențiale, descalificările în masă și unde sunt cele mai multe plângeri. Este un instrument care, numai la câteva clik-uri distanță, fiind folosit de un profesionist, va permite identificarea punctelor slabe și achizițiile riscante, iar după asta, transmiterea cazurilor către organele de drept.

De acest instrument se vor putea folosi nu doar autoritățile și organele de drept, dar și jurnaliștii, și reprezentanții societății civile. Imediat ce va fi lansat acest program, jurnaliștii și membrii ONG-urilor care se preocupă de acest domeniu vor primi acces și vor putea analiza cum se cheltuiesc banii cetățenilor R. Moldova, pentru că achizițiile publice se fac din taxele și impozitele pe care le achită cetățenii.

Deci, nu va fi un program cu acces deschis pentru toată lumea?

Deocamdată se poartă negocieri ca acest program analitic să fie deschis pentru toți, pentru că este destul de costisitor. În Ucraina, noi am testat acest program în momentul când era lansat și am avut noroc, pentru că ne-au dat licența gratuit. Am vrea că și R. Moldova să i se ofere licențele gratuit, dar dacă nu ne vom putea înțelege, va fi oferit acces limitat, numai pentru 50 de jurnaliști, de exemplu, care vor putea folosi programul.

În orice caz, noi lucrăm în paralel ca informația din sistem să poată fi accesată și vizualizată ușor și fără programul analitic. În Ucraina avem deja asemenea platforme deschise, care pot fi ușor preluate și în R. Moldova.

Ce mai au de făcut autoritățile moldovene în această direcție?

Procesul de inițiere a reformelor necesită acțiuni în comun. În Ucraina reforma a început de la o inițiativă socială care a fost susținută de mediul de afaceri. Societatea a dorit să reformeze sistemul de achiziții publice, iar oamenii de afaceri au investit primii 35 de mii de dolari pentru elaborarea acestui program. Testarea lui a început cu instituțiile de stat care și-au dorit să arate că sunt transparente și să organizeze achiziții corecte și deschise. În ziua lansării proiectului-pilot ProZorro, la 15 februarie 2015, erau patru instituții în program, care organizaseră 8 proceduri de achiziții. Am început de la ceva foarte mic. Atunci când am demonstrat că sistemul funcționează, platforma a fost preluată de autorități și a stat la baza reformei. S-a declarat că aceasta va fi obligatorie pentru toți și în decursul a 18 luni acest lucru s-a și întâmplat.

În R. Moldova situația e un pic mai bună, după părerea mea. Pentru că aveți deja o lege adoptată ce presupune implementarea acestui sistem, aveți angajamentul Ministerului Finanțelor care a declarat deschis că se obligă să treacă la acest sistem, după testarea lui, aveți susținerea mediului de afaceri, a Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare, a Uniunii Europene și a Băncii Mondiale. Acest proiect trebuie susținut prin eforturile presei și ale ONG-urilor, pentru că el trebuie popularizat, ca cetățenii să ceară implementarea lui la nivel local. E necesar să li se povestească administratorilor de școli, de spitale și altor autorități contractante că există posibilitatea desfășurării unor licitații transparente.

Trebuie să spunem că, de departe, nu toate autoritățile contractante au scopul de a frauda licitațiile și de a fura din banii publici. Pentru mulți, achizițiile publice reprezintă o povară suplimentară, iar un sistem mai simplu și mai transparent va fi pentru ei o salvare.

În Ucraina, un exemplu de istorie de succes a fost atunci când Dispensarul Oncologic a ales să facă parte din programul de pilotare a sistemului electronic de achiziții publice. La achiziționarea produselor medicale pentru chimioterapie s-a reușit să fie economisite până la 40 la sută din prețul acestora. Medicul șef era foarte uimit și spunea că, deși s-au prezentat aceiași furnizori, ei au propus prețuri cu 40 la sută mai mici. Cu acești bani economisiți vom putea prelungi viața pacienților cu încă două luni, spunea medicul. După asta, și cetățenii s-au pronunțat mai mult în favoarea acestui sistem de achiziții, și alte instituții medicale au început să-l folosească.

La noi, în Republica Moldova, tot va fi posibilă scăderea prețului în timpul licitației?

În prezent, pe portalul MTender licitațiile electronice sunt obligatorii. Potrivit legislației voastre, nu în toate procedurile de achiziții publice se permite licitația electronică, dar acum se poartă negocieri cu Guvernul vostru, cu BERD, cu Uniunea Europeană, pentru a permite licitația electronică în cât mai multe proceduri, pentru că s-a dovedit că face concurența mai acută și economisește banii publici.

În Ucraina, în ce domenii există un risc mai mare de corupție în achizițiile publice și dacă vedeți vreo paralelă cu Republica Moldova?

Nu putem spune că în toate procedurile de achiziții sunt scheme de corupție, este vorba mai mult despre ineficiență și incompetență din partea funcționarilor publici. De exemplu, într-un spital trebuie cumpărat un aparat de ultrasonografie. În cadrul grupului de lucru intră o moașă, un contabil și un economist, care trebuie să scrie descrierea tehnică a acestui aparat. De unde ar putea să o ia, dacă nu sunt producători ai unor asemenea aparate? Fie o să întrebe pe vreun furnizor, fie să caute pe internet. Selectând unii parametri, ar putea introduce cerințe discriminatorii, fără intenția de a frauda procedura.

Desigur, sunt multe scheme de corupție în achiziții publice care trebuie studiate și, cu ajutorul sistemului MTender și al programului analitic, acest lucru va fi mai ușor.

În Ucraina, toate achizițiile cu un cost mai mic de 8000 de dolari se fac prin sistemul electronic numai la dorința autorității contractante. Avem multe autorități deschise în acest sens, care fac toate achizițiile prin sistem, dar sunt câteva regiuni care refuză și semnează contracte directe cu valoare mai mică de 8000 de dolari cu aceiași furnizori permanenți. De exemplu, așa se întâmplă în regiunea Nicolaevsk, ce se află aproape de Republica Moldova. Acum, noi pledăm pentru schimbarea legislației ca licitațiile să fie organizate începând de la o valoare de 2000 de dolari.

Cum pot fi prevenite schemele de corupție în achizițiile publice?

Trebuie reformat modul în care se organizează achizițiile. Potrivit legislației ucrainene, cei care fac parte din grupurile de lucru care organizează achizițiile nu sunt plătiți suplimentar pentru asta. Și atunci când un contabil care are un salariu de 300 de dolari trebuie să organizeze achiziții de milioane de dolari, apare riscul de corupere a acestui funcționar, care ar putea fi tentat de aceste sume mari. O altă problemă ține de ridicarea nivelului de profesionalism. Este necesar ca în universități să fie pregătiți specialiști în domeniul achizițiilor publice.

De asemenea, în Ucraina se testează în prezent un concept de achiziții centralizate, în care o singură instituție face achiziții pentru mai multe ministere. Este mai ușor de verificat și prețurile sunt mai mici, reieșind din cantitățile mari achiziționate.

Desigur, nu este posibilă combaterea corupției fără niște instituții de control și de drept funcționale. Pentru că, după implementarea sistemului electronic MTender, va fi destul de ușor de identificat neregulile, pentru că toată informația va fi deschisă și, cu ajutorul programului Business Inteligence, va fi mai ușor de analizat. Dar ce putem face după ce am găsit nereguli, de exemplu, dacă suntem jurnaliști? Vom scrie un material și vom transmite obligatoriu aceste date organelor de drept. Dacă aceste instituții de drept și de control nu vor funcționa eficient și nu se vor afla sub ”presiunea” societății, atunci cu greu vom putea afirma că fenomenul corupției va fi distrus.

O problemă în sistemul de achiziții publice o reprezintă conflictele de interese. Cum pot fi acestea prevenite și combătute?

În Ucraina, sistemul de achiziții publice generează o cantitate uriașă de date deschise și oricine poate să vadă ce întreprindere a câștigat o licitație. Noi avem un registru al proprietarilor beneficiari, care a devenit recent deschis pentru public și oricine poate vedea cine este beneficiarul real al întreprinderilor. De asemenea, în Ucraina funcționează sistemul electronic al declarațiilor și toți funcționarii își declară legăturile pe care le au cu diferite întreprinderi, ce firme le aparțin, ce firme dețin rudele lor și ce venituri obțin de la ele. În prezent lucrăm la integrarea acestor trei registre, așa încât să putem vedea dacă un funcționar beneficiază de bani publici prin intermediul firmei pe care o deține, prin intermediul contractelor cu instituțiile statului. Un asemenea sistem va permite ca situațiile de conflicte de interese să se vadă că în palmă.

La ce trebuie să atragem atenția, atât noi în calitate de jurnaliști, cât și simplii cetățeni, atunci când are loc o procedură de achiziții publice?

Procedurile de achiziții publice sunt destul de complicate. Statul achiziționează foarte multe, de la cea mai obișnuită hârtie, până la reactoare atomice sau generatoare. Nu poți să fii expert în toate domeniile. Astfel, este importantă crearea unei comunități puternice care să monitorizeze și să ajute la soluționarea problemelor, formată din jurnaliști din diferite domenii, ONG-uri din diferite domenii, reprezentanți ai asociațiilor de business. Dacă apar probleme în achizițiile din medicină, ne adresăm ONG-urilor și jurnaliștilor din acest domeniu, dacă este vorba despre achiziții pentru drumuri, ne adresăm experților care înțeleg acest domeniu.

Dar în general, corupția poate începe chiar de la planificarea achizițiilor. Când, de exemplu, o autoritate contractantă decide că anul acesta trebuie să cumpere 10 000 de mese. Dar pentru ce sunt necesare, nimeni nu întreabă. Dar trebuie să întrebăm, de ce sunt necesare atât de multe. Altă etapă este stabilirea costului așteptat. Dacă se stabilește că prețul de achiziție ar trebui să fie de 5000 de lei fiecare, trebuie întrebată autoritatea cum a ajuns la această cifră. Când este anunțat tenderul, specificațiile tehnice pot să fie stipulate ”cu dedicație” pentru un anumit furnizor. Și la această etapă trebuie să se dea posibilitatea ca mediul de afaceri să se pronunțe dacă există elemente de discriminare. În Ucraina am lansat un portal unde sunt colectate plângerile din partea oamenilor de afaceri, ce pot fi depuse și anonim, referitor la neregulile din achizițiile publice. Lunar primim câte 600-700 de mesaje din partea business-ului. Este important, de asemenea, să verificăm ca autoritatea să nu descalifice pe vreun concurent fără motive întemeiate sau, dimpotrivă, să nu accepte în concurs pe cineva cu acte eronate sau falsificate.

Sistemul electronic va permite identificarea acestor situații, pentru că acolo va putea fi accesat modulul de planificare, cel de anunțare a procedurii, de organizare a licitației, precum și îndeplinirea condițiilor din contract.

De aceea, repet, este importantă consolidarea unei comunități formate din diferiți experți și, desigur, să fie analizate achizițiile publice nu după semnarea contractelor, dar de la etapa de planificare și de anunțare a procedurii.

Vă mulțumesc!

Natalia Enache

(0) comentarii
2017-09-11 23:57
Distribuie:

Adaugă Comentariu

Capcha, click for reload


Alte interviuri:

Director de programe Transparency International Ucraina: Achizițiile publice transparente pot economisi banii contribuabililor moldoveni

Viktor Nestulia, director de programe Transparency International Ucraina, a explicat în cadrul unui interviu pentru portalul Moldova Curată cum funcționează sistemul electronic de achiziții publice din țara sa, renumitul ProZorro, și cum s-a reușit economisirea unui miliard de euro odată cu implementarea lui. Un sistem similar este testat în prezent…//...
(0) comentarii
2017-09-11 23:57
Distribuie:

Victor Micu: Percepția cetățeanului față de sistemul judecătoresc s-a îmbunătățit, dar mai există câte un caz răsunător care strică toată imaginea

Președintele Consiliului Superior al Magistraturii, Victor Micu, vorbește în cadrul unui interviu pentru Moldova Curată despre primul caz de cercetare a unui judecător pentru îmbogățire ilicită și despre averile pe care le deține. Victor Micu a mai subliniat că există unele dificultăți în cadrul procesului de reorganizare a rețelei de…//...
(0) comentarii
2017-07-19 22:45
Distribuie:

ANI trebuie să fie o garanție pentru noi, cetățenii, că funcționarii și demnitarii nu utilizează aparatul statului și banii din buget pentru a se îmbogăți

O instituție puternică în domeniul integrității ar putea pune în pericol interesele mai multor demnitari și funcționari de stat, este de părere Ion Guzun, expert al Centrului de Resurse Juridice. În cadrul unui interviu pentru Moldova Curată, el a spus că, în opinia sa, autoritățile tărăgănează intenționat formarea Autorității Naționale…//...
(0) comentarii
2017-06-26 10:35
Distribuie:

INTERVIU: ”Integritatea în serviciul public este una declarativă”

Integritatea în serviciul public rămâne o valoare declarată, și nu una asigurată, este de părere Mariana Kalughin, expertă în domeniul anticorupție și integritate din cadrul Centrului de Analiză și Prevenire a Corupției. Ea a subliniat într-un interviu acordat portalului Moldova Curată că nu există impedimente obiective care ar putea să…//...
(0) comentarii
2017-04-30 10:53
Distribuie:

Mariana Kalughin, expert anticorupție în cadrul CAPC, va oferi un interviu pentru Moldova Curată.

Subiectul discuției va fi procesul de reorganizare a Autorității Naționale de Integritate. Vă invităm să-i adresați întrebări.  //...
(0) comentarii
2017-04-11 12:04
Distribuie:

Directorul Agenției Achiziții Publice: ”Riscul de corupere în achiziții este permanent”

Directorul Agenției Achiziții Publice, Ruslan Malai, a declarat în cadrul unui interviu pentru Moldova Curată că instituția pe care o conduce va rămâne fără mai multe atribuții, din 1 ianuarie 2017, potrivit unor modificări operate de Parlament la noua Lege privind achizițiile publice. Astfel, Agenția nu va mai putea verifica…//...
(0) comentarii
2016-12-20 10:19
Distribuie:
 <1 2 3 >  Last ›

LiveChat-uri:

Top demnitari cu probleme

Lilia Pogolșa
Viceministră a Educației
Nistor Grozavu
viceprimar al municipiului Chișinău
Proiectul „www.moldovacurata.md - platformă on-line la tema integrităţii persoanelor cu funcţii publice” este realizat de Asociaţia Presei Independente (API) cu suportul financiar al Fundaţiei Soros-Moldova
Copyright © 2013 Moldova Curată. Toate Drepturile rezervate.