Monitorizăm integritatea persoanelor cu funcţii publice

Monitorizăm integritatea persoanelor cu funcţii publice

În ospeţie la MC

„Moldova trebuie să se concentreze pe reformele ce vizează sectoarele-cheie de dezvoltare”

Pirkka Tapiola
şeful Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova

Ambasadorul Pirkka Tapiola, şeful Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova, a vorbit în cadrul unui interviu acordat portalului Moldova Curată despre reformele necesare în domeniul Justiţiei, a amintit cât de importantă este lupta cu flagelul corupţiei şi a comentat situaţia din sectorul financiar-bancar al ţării. În context, diplomatul a subliniat că noul Guvern are şanse bune dacă îşi va onora obligaţiile şi va continua reformele.

Domnule Ambasador, săptămână trecută a fost marcată de un nou val de devalorizare a leului şi nu putem trece cu vederea panica din societate. Bunăoară, magazinele au fost luate cu asalt. Cum vedeţi rezolvarea acestei situaţii?

Uniunea Europeană este foarte îngrijorată de situaţia actuală şi o analizează atent. Experţii au prognozat această depreciere începând cu cel de-al doilea semestru al anului 2014. Economia Moldovei este una deschisă. Există şocuri externe. Totodată, conflictul teritorial a avut o influenţă asupra valutelor regionale. Nu putem omite interdicţiile impuse Republicii Moldova de Federaţia Rusă. În contextul acestor provocări, am oferit Băncii Naţionale asistenţă sub formă de TAIEX şi Twinning (instrumente europene de consolidare instituţională – n.r.). Problemele Moldovei în sectorul bancar sunt bine cunoscute. Acesta are nevoie de soluţii transparente care ne-ar permite să vedem ce facem cu Banca Socială, Unibank şi Banca de Economii. Aş dori să menţionez că există şi aspectul psihologic care, în special în ultimele săptămâni, a afectat situaţia şi mai mult în ce privește ratele valutei. În perioada în care Guvernul nu fusese încă votat de Parlament, a existat o îngrijorare sporită sau chiar nişte temeri din partea cetăţenilor care au contribuit şi mai mult la depreciere. Am abordat acest aspect la întâlnirea cu prim-ministrul Chiril Gaburici din această dimineaţă (vineri, 20 februarie 2015 – n.r.). Ştiu că Guvernul este în contact strâns cu Fondul Monetar Internaţional şi cred că este foarte important ca Executivul să-i urmeze sfaturile. În plus, faptul că acum avem un Guvern sper să ducă la stabilizarea cursului leului moldovenesc în conformitate cu realităţile economice şi financiare.

În ce măsură sărăcirea populaţiei ar putea zdruncina încrederea în partidele care şi-au asumat guvernarea?

Nu putem şti care va fi situaţia în continuare, la fel cum nu putem şti care vor fi ratele de schimb ale valutei naţionale. Până la urmă, este un aspect ce ţine de fundamentele politicii. Dacă populaţia se simte sărăcită sau într-adevăr a sărăcit, acest lucru, evident, afectează nivelul de încredere al populaţiei faţă de Guvern. Este un fapt valabil pentru oricare ţară din lume. Întrebarea este ce poate face Executivul acum din punctul de vedere al desfăşurării reformelor sau al elaborării politicilor, urmând bineînţeles sfaturile internaţionale şi pe cele ale experţilor pentru a stabiliza situaţia şi pentru a continua guvernarea aşa cum se cuvine. Cred că în oricare ţară aceasta este singura modalitate pentru un guvern să obţină succesul scontat.

Va putea o coaliţie minoritară PLDM-PD să guverneze ţara? Care sunt prognozele Dumneavoastră pentru următorii patru ani?

Ei bine, nu dispun de un glob de cristal. Cabinetul de miniştri s-a bucurat de o susţinere vastă în Parlament – 60 de voturi anunţate. Sigur că urmează o perioadă intensă, dar va avea şanse bune dacă îşi va onora obligaţiile şi va continua reformele. Aceste aspecte vor lăsa o amprentă asupra credibilităţii noului Executiv.

Cât de adevărat este că structurile UE au insistat pe implicarea PL în coaliţia de guvernare? Ce credeţi că nu a mers?

În calitate de Ambasador, reprezint aceste structuri la care vă referiţi. Am fost citat de mai multe ori afirmând că nu ne interesează culoarea sau componenţa Guvernului, ci reformele pe care le va face şi acţiunile pe care le va întreprinde. Republica Moldova este o ţară suverană şi cred că nu ar trebui să spunem ce culoare ne interesează pe noi. Aş dori însă să menţionez în acest context că mai mulţi membri ai partidelor politice de aici sunt concomitent membri ai unor familii politice mai vaste. Într-adevăr, am văzut că unele partide politice din UE au încercat să-şi sprijine membrii pentru ca aceştia să poată conlucra în cadrul diferitelor formaţiuni politice. Acest lucru nu ţine neapărat de structurile Uniunii Europene.    

Cum vi se pare actuala echipă guvernamentală din perspectiva continuării drumului european al Moldovei?

Avem deja o foaie de parcurs bine pusă la punct în cadrul Acordului de Asociere şi cred cu fermitate că acum avem posibilitatea să abordăm mai multe chestiuni ce ţin de parteneriatul cu UE. Am menţionat şi anterior care sunt priorităţile noastre politice şi am vorbit despre necesitatea promovării reformei în sectorul bancar, una cu adevărat importantă, lupta împotriva corupţiei - unde, în continuare, ar trebui întreprinse mult mai multe acţiuni, sectorul Justiţiei. Este importantă aprofundarea relaţiilor noastre. La fel, sunt necesare politici bazate pe coeziune şi, bineînţeles, rezolvarea diferendului transnistrean. Am fost fericit să văd că noul Guvern a sonorizat o serie de angajamente clare.   

Cât de necesară este prezenţa la vârful puterii a lui Iurie Leancă în următorii patru ani? Vă întreb acest lucru pornind de la faptul că fostul premier este cunoscut drept unul dintre cei mai mari promotori ai integrării europene a Republicii Moldova, iar mulţi au regretat înlăturarea lui de la guvernare.

Republica Moldova este o ţară suverană, cu propriul proces politic. Am consideraţiuni înalte faţă de domnul Leancă, toţi le avem. Într-adevăr, a făcut foarte multe în calitate de prim-ministru pentru acest Acord de Asociere. Acum avem un nou prim-ministru – Chiril Gaburici. După cum am spus, am avut deja prima întâlnire cu dumnealui. În curând va pleca la Bruxelles. Aşteptăm să conlucrăm cu el într-o manieră bazată pe agenda noastră de reforme. 

Având în vedere ultimele evoluţii, credeţi că în Republica Moldova există o dorinţă reală a autorităţilor de a lupta cu flagelul corupţiei şi de a avea funcţionari publici integri atât la nivel central, cât şi la nivel local?

Cred că este o întrebare care ar trebui adresată în primul rând autorităţilor Republicii Moldova. Atât pot să spun – lupta împotriva corupţiei trebuie să rămână o prioritate pentru Republica Moldova. Haideţi să aruncăm o privire la Acordul de Asociere cu UE. Noi deschidem piaţa UE pentru Republica Moldova. Este cea mai mare şi cea mai bogată piaţă din lume. Acest lucru poate crea nişte oportunităţi şi pentru ca acestea să fie valorificate avem nevoie de investitori atât străini, cât şi locali. În cazul în care corupţia nu va fi contracarată, aceşti investitori nu vor veni pentru că nu vor găsi un climat investiţional care i-ar atrage. Suplimentar, trebuie să analizăm societatea şi felul în care aceasta se maturizează. Cred că oamenii din această regiune nu vor mai accepta corupţia în felul în care a fost acceptată anterior. Din acest motiv, pentru interesul ţării, cred că partidele trebuie să găsească soluţia să lupte cu acest flagel. Nu există o altă cale. În context, pentru că aţi menţionat despre autorităţile locale şi cele centrale, vrem să vedem reforma administraţiei publice promovată şi pusă în funcţiune. În acest sens, ajutăm să fie elaborată o strategie pentru reforma respectivă. Mai există şi alte aspecte care ar trebui luate în calcul, cum ar fi nivelul de salarizare în acest domeniu. Înţeleg că dacă vorbim despre nivelul salariilor, ele sunt mici oriunde în Republica Moldova. Dacă comparăm însă cu standardele din ţările membre UE, anume remunerarea în cadrul administraţiei publice este la un nivel foarte scăzut. Este necesar să fie întreprinse mai multe acţiuni aşa încât angajaţii din administraţia publică să nu fie atât de vulnerabili la corupţie.   

Cum credeţi că va influenţa continuarea măsurilor anticorupţie venirea în fruntea Guvernului a lui Chiril Gaburici, asupra căruia, aşa cum am citit în presă, planează suspiciuni de corupţie?

Nu aş dori să comentez aceste zvonuri vehiculate în privinţa prim-ministrului. Nu sunt nici judecător, nici persoana care dispune de dovezi. Am vorbit cu Chiril Gaburici. Şi dumnealui, şi noi cunoaştem că lupta împotriva corupţiei este o prioritate. UE va rămâne în continuare alături ca să acorde asistenţă tehnică pentru a combate acest flagel. Haideţi să nu avem nici aşteptări foarte mari, dar nici să nu venim cu denigrări în cea de-a doua sau a treia zi de activitate a noului Guvern.

Aţi fost citat în presă cu o declaraţie în care spuneaţi că nu aţi fi mulţumit de reformele în Justiţia din Republica Moldova. Aveţi obiecţii faţă de mersul în general al reformei sau faţă de anumite segmente ale ei?

Analizăm sectorul Justiţiei cu o atenţie deosebită. Am amintit deja cât de important este acest domeniu atât pentru climatul afacerilor, cât şi pentru cetăţenii de rând. Nu în ultimul rând, pentru credibilitatea acestui stat. Să vorbim despre cea de-a doua jumătate a anului 2014. Cred că toţi am observat că implementarea Strategiei privind reforma sectorului Justiţiei s-a încetinit considerabil. Am urmărit eşecul mai multor reforme care au avut impact direct asupra implementării Strategiei. Acest lucru ne-a determinat să reducem din finanţarea prevăzută în una dintre tranşe. Trebuie să analizăm acum precondiţiile pentru alocarea celei de-a doua tranşe. Să vă dau o idee ca să înţelegeţi ce ne determină să ne facem concluzii privind aspectele care funcţionează şi cele care nu funcţionează în procesul de reformare a Justiţiei. De exemplu, componenta care ţine de distribuirea aleatorie a dosarelor în instanţele de judecată – am fost profund decepţionat de faptul că în Judecătoria sectorului Râşcani al Capitalei acest sistem pur şi simplu nu funcţionează. Chiar nu înţelegem din ce motive, odată ce poate fi pus în aplicare acest sistem, avem un volum atât de mare de dosare care a fost redistribuit. Nu ne-a oferit nimeni nicio explicaţie. Colaborăm acum cu echipa care oferă asistenţă tehnică Consiliului Superior al Magistraturii să vedem din ce motive nu funcţionează şi să găsim o soluţie pentru această problemă. Reforma Procuraturii Generale a Republicii Moldova este un alt aspect-cheie. Conceptul reformei acestei structuri a fost adoptat de către Parlament, însă legea a rămas în aşteptare. Aceasta este examinată de către Comisia de la Veneţia. Aşteptăm acum ca această structură să se expună. Vrem să vedem paşi concreţi care ar asigura depolitizarea şi independenţa Procuraturii Generale, protejând-o de orice intervenţie politică sau de oricare alte interese. Bineînţeles, mai vrem să vedem o implementare concretă a pachetului de legi anticorupţie care a fost adoptat de Parlament în 2013 – cele ce ţin de testarea integrităţii profesionale, confiscarea extinsă şi îmbogăţirea ilicită.

Când credeţi că vom avea şi noi rezultatele României, acolo unde DNA îşi face bine treaba?

Nu intenţionez să folosesc un stat membru al UE drept punct de referinţă. În general vorbind despre nivelul Uniunii Europene, se cere foarte multă voinţă politică din acest punct de vedere şi înţelegerea faptului că nicio persoană nu este mai presus de lege. Se mai cere ca persoanele condamnate pentru acte de corupţie să nu fie doar din partidele de opoziţie, ci chiar în partidele de guvernare. Corupţie există practic în orice stat din lume. Întrebarea este cum poate fi combătut  acest flagel. Într-un final, dosarele ajung în instanţele de judecată, iar cei care au fost găsiţi vinovaţi sunt condamnaţi. 

Nu putem trece cu vederea opiniile societăţii civile care insistă că Comisia Naţională de Integritate a fost creată doar ca o bifă în Strategia de reformare a sectorului Justiţiei. Membrii acestei instituţii nu au nicio pârghie să sancţioneze subiecţii declarării veniturilor şi intereselor personale. Ce ar trebui de făcut ca această structură nu doar să adopte nişte acte, dar să fie aplicate şi sancţiuni?

Unul dintre rolurile cheie ale societăţii civile este de a pune presiune şi de a încerca să obţină ceea ce numim noi responsabilizarea factorilor de decizie. Aici, cu adevărat, avem o problemă care trebuie analizată. Am menţionat de mai multe ori că avem nevoie de solidificarea acestei entităţi. Dacă vă uitaţi la faptul că noi deja am redus din tranşa care ţine de suportul pentru această componentă - de fapt acesta a fost unul din aspectele cu care am dorit să atenţionăm despre lipsa de capacitate operaţională. Ministerul Justiţiei a venit cu câteva proiecte de legi care au drept scop consolidarea şi optimizarea activităţii acestei comisii. Avem deja în acţiune Parlamentul, dar şi Guvernul, ceea ce înseamnă că se vor putea concentra pe agenda ce ţine de reforme. Sperăm că acest pachet de legi va fi o prioritate şi va fi adoptat către sfârşitul sesiunii de primăvară a Legislativului.

Domnule Ambasador, nu pot să nu vă întreb cum comentaţi incidentul de săptămâna trecută când nu vi s-a permis accesul în regiunea transnistreană. Reprezentanta Tiraspolului Nina Ştanski a precizat că a fost o eroare tehnică.

Acest caz a fost elucidat în mass-media şi a existat o reacţie oficială în acest context. Nu cred că ar trebuie să suprasolicităm acest aspect. Uniunea Europeană este parte la procesul de negocieri în formatul 5+2, deci cooperăm pentru a identifica o soluţie sustenabilă şi oferim asistenţă în acest domeniu.

În contextul crizei geopolitice, ce şanse sunt ca dialogul dintre Chişinău şi Tiraspol să fie reluat, aşa încât să avem şi rezultate?

Aş dori să ţin aspectul referitor la situaţia geopolitică în afara procesului de soluţionare a diferendului transnistrean. În acelaşi timp nu neg faptul că acest lucru ar putea totuşi avea o anumită influenţă asupra atitudinii din partea anumitor actori politici. Nu aş vrea ca acest fapt să fie folosit drept o scuză pentru ca cineva să nu se implice în procesul de reglementare. M-am bucurat să văd că, în Parlament, noul prim-ministru al Republicii Moldova a prezentat Transnistria drept o prioritate. Există interese comune între cele două maluri. Este important să muncim ca să putem să construim încredere, confidenţă, dar şi soluţii pentru ca ulterior să fortificăm procesul de reglementare.

Urmăriţi versiunea VIDEO 

Interviu realizat de Anastasia Nani

(0) comentarii
2015-02-25 09:13
Distribuie:

Adaugă Comentariu

Capcha, click for reload


Alte interviuri:

Ministrul Justiției: Presa nu mai este o sursă de informare veridică, de aceea Autoritatea Națională de Integritate nu se va mai putea sesiza din presă

Presa nu mai este o sursă de informare veridică, de aceea Autoritatea Națională de Integritate (ANI) nu se va mai putea sesiza din materialele din mass-media, a declarat ministrul Justiției, Vladimir Cebotari, în cadrul unui interviu pentru Moldova Curată. El a argumentat în acest mod excluderea mijloacelor de informare în…//...
(0) comentarii
2016-08-12 09:43
Distribuie:

Anatolie Donciu: „Unii aleși locali nu cunosc bine legislația pe sectorul de integritate, iar alții chiar o încalcă în mod deliberat”

În primul semestru al anului 2016 Comisia Națională de Integritate a inițiat 78 de controale pe numele reprezentanților administrațiilor publice locale, dintr-un total de 239 de controale. Drept urmare, au fost constatate 16 cazuri de încălcare a regimului juridic al conflictelor de interese, în care subiecții erau primari sau vice-primari și…//...
(0) comentarii
2016-08-04 11:03
Distribuie:

Olesea Stamate: ”Un control public este întotdeauna cel mai bun control al achizițiilor publice”

Procesul de achiziții publice trebuie să devină mai transparent, cu acces liber al publicului la mai multe documente din dosarul de achiziții, este de părere preşedinta Asociației pentru o Guvernare Eficientă  și Responsabilă, Olesea Stamate. Ea a explicat, în cadrul unui interviu pentru Moldova Curată, ce noutăți aduce Legea cu privire la achizițiile…//...
(0) comentarii
2016-07-07 12:09
Distribuie:

Viorel Morari: Mi-am stabilit un termen: până la 1 august să obțin primele rezultate. În caz contrar, mă voi întreba dacă mai are rost să rămân în funcție

Procurorul Anticorupție, Viorel Morari, ales recent pentru un mandat de 5 ani, a vorbit, în cadrul unui interviu pentru Moldova Curată, despre cum planifică să reorganizeze Procuratura Anticorupţie şi despre angajarea unor noi procurori. El a declarat că accederea în funcţia de Procuror Anticorupţie este o provocare profesională şi că…//...
(0) comentarii
2016-05-17 14:29
Distribuie:

Camelia Bogdan: ”Printre magistrați trebuie să existe oameni care cred în idealul de dreptate. A fi un magistrat corect înseamnă, în primul rând, a fi un om cu caracter puternic”

În examinarea dosarului ce vizează furtul miliardului, anchetatorii din Republica Moldova ar trebui să se ghideze de standardele internaționale și să colecteze dovezi pentru întoarcerea banilor la bugetul de stat, a declarat judecătoarea Curții de Apel București, Camelia Bogdan, în cadrul unui interviu acordat pentru Moldova Curată.  Directiva europeana de…//...
(0) comentarii
2016-04-25 08:46
Distribuie:

Natalia Trofim, șefă de direcție la Curtea de Conturi: «În condițiile actuale, transparența deplină a procesului de achiziții nu este asigurată»

Sectorul achizițiilor publice reprezintă un domeniu favorabil pentru fraudă și abuz, fiind foarte sensibil la acte de corupție, a declarat şefa direcţiei generale de audit al bugetului de stat şi patrimoniului din cadrul Curții de Conturi, Natalia Trofim, într-un interviu pentru Moldova Curată. Curtea de Conturi a Republicii Moldova efectuează…//...
(0) comentarii
2016-03-28 23:45
Distribuie:
 <1 2 3 >  Last ›

LiveChat-uri:

Top demnitari cu probleme

Constantin Becciev
Director, "Apă-Canal" Chișinău
Mariana Pitic
Judecătoare, Curtea Supremă de Justiție
Valerian Bânzaru
Șef de direcție la Ministerul Construcțiilor
Proiectul „www.moldovacurata.md - platformă on-line la tema integrităţii persoanelor cu funcţii publice” este realizat de Asociaţia Presei Independente (API) cu suportul financiar al Fundaţiei Soros-Moldova
Copyright © 2013 Moldova Curată. Toate Drepturile rezervate.