Monitorizăm integritatea persoanelor cu funcţii publice

Monitorizăm integritatea persoanelor cu funcţii publice

În ospeţie la MC

Galina Bostan: Când se va adopta noua lege cu privire la Procuratură, va fi necesară revizuirea rolului Centrului Național Anticorupție

Galina Bostan
Președintele Centrului de Analiză și Prevenire a Corupției

Președintele Centrului de Analiză și Prevenire a Corupției, Galina Bostan, a acordat un interviu portalului Moldova Curată, în care a vorbit despre activitatea Comisiei anticorupție, formată recent la inițiativa președintelui Parlamentului, al cărei co-președinte este, dar și despre mersul reformelor în sectorul justiției.

 

După ce reformele în domeniul justiției par să stagneze sau, cel puțin, să nu își fi atins scopul, de a transforma sistemul judiciar în unul mai corect, mai independent și în care populația să aibă încredere, recent a fost creată o Comisie numită anticorupție de către președintele Parlamentului, Andrian Candu. Dumneavoastră sunteți co-președinte din partea societății civile. Ce a reușit să facă până acum această comisie?

Această comisie a fost creată deja de o lună. Scopul ei este de a reseta actualul sistem anticorupție. Presupun că exista necesitatea unei astfel de resetări, ținând cont de evoluțiile din țară și reieșind din faptul că există un proiect de lege cu privire la Procuratură pe rolul Parlamentului și urmează să se decidă ce se întâmplă cu alte instituții de drept care sunt implicate în combaterea și prevenirea corupției. Necesitatea resetării sistemului anticorupție era evidentă.

În această perioadă au avut loc mai multe ședințe ale acestui grup de lucru, care este destul de larg și a adunat reprezentanții mai multor instituții publice și organizații non-guvernamentale. Acum se lucrează asupra unui set de proiecte de acte normative care ar reorganiza toate instituțiile de drept implicate în domeniul prevenirii corupției, pentru că pe latura procuraturii lucrurile sunt cât de cât clare.

Asta înseamnă că ce s-a făcut până acum nu a funcționat așa cum ar trebui?

În momentul în care se va adopta noua lege cu privire la Procuratură, va fi necesară revizuirea rolului Centrului Național Anticorupție. În acest context apare o întrebare logică: este sau nu convenabil statului să întrețină două instituții care se ocupă de prevenirea corupției? Mă refer la CNA și Comisia Națională de Integritate. Răspuns la această întrebare noi am căutat în această perioadă.

Și l-ați găsit?

Mai dificil, pentru că există mai multe opinii în această privință. Să vedem ce ne oferă autorii proiectelor de lege.

Au fost voci care au criticat inițiativa. Credeți că sunt șanse ca această comisie să schimbe ceva?

Comisia poate să ofere, în cel mai bun caz, o propunere legislativă. Comisia, în sine, nu are cum nici să prevină fenomenul corupției, nici să îl combată. Această sarcină le revine organelor de drept pe care noi le plătim din impozitele noastre.

La ce etapă credeți că se află acum reformele în domeniul justiției? Ministrul Justiției se declara optimist în această privință, în cadrul unui interviu pentru Moldova Curată, pe când reprezentanții societății civile par să fie mai rezervați. Care este poziția Dumneavoastră?

Noi evaluăm reforma după efectele acesteia. Ministerul Justiției ar putea să raporteze un procentaj mare al executării acțiunilor prevăzute în Strategia de reformare a sectorului justiției, dar ceea ce evaluăm noi este efectul. Se pare că cetățenii noștri sunt tot mai puțin satisfăcuți de prestația justiției noastre. Uneori poate obiectiv, alteori – influențați de opinia generală, dar nu putem să negăm problemele care există.

Atunci când a fost declanșată reforma în domeniul justiției am efectuat un sondaj care s-a axat pe opinia justițiabililor, a persoanelor care intră în contact cu sectorul justiției, părților în proces, avocaților. Opinia lor privitor la justiție era mult mai bună decât în sondajele generale. În sondajele generale nu putem să știm dacă persoana a intrat în contact cu sectorul justiției sau nu. Oamenii sunt influențați de mass-media, de opinia altor persoane.

Deci, cei care intră nemijlocit în contact cu justiția au o părere mai bună?

Da, pentru că diferențele sunt foarte mari, pentru că și judecătorii sunt foarte diferiți și oamenii au experiențe diferite. La această etapă, cred că decepția totală din țară influențează și opinia privitor la sectorul justiției și la toate instituțiile publice. Nu cred că putem să avem un tablou obiectiv asupra a ceea ce se întâmplă, dar se vede cu ochiul liber că probleme sunt.

Care ar fi cele mai grave?

Cea mai mare problemă în orice sector, fie în domeniul justiției sau anti-corupției, sunt oamenii. Dacă oamenii ar fi integri, ar înțelege rolul pe care îl au, scopul exercitării funcției lor, atunci nu am mai avea nevoie nici de reforme. Atât timp cât oamenii nu sunt cei potriviți, vom vorbi despre independență, integritate, reforme peste reforme, majorări de salarii. Problema este că trebuie în primul rând ei să se schimbe.

Pot să se schimbe sau trebuie aduși oameni noi în sistem?

Acum 10-15 ani sistemul era mult mai uman, era mult mai deschis față de plătitorii de impozite, față de cetățean. Probabil era și înțelegerea mult mai clară că cetățeanul este cel care achită salariul funcționarului public. Acum există un decalaj foarte mare, s-a pierdut legătura dintre funcționarul public și cetățean. Este o problemă de societate, noi trebuie să recunoaștem: societatea noastră e bolnavă. Cu părere de rău, nu întotdeauna cei care vin în instituțiile publice sunt mai buni decât cei care sunt deja acolo, pentru că și ei sunt de printre noi și nu au cum să fie mai buni decât toată societatea.

Legea privind reformarea Procuraturii a fost adoptată în prima lectură, dar nu și în lectură finală. Din cauza unei procuraturi nereformate se atestă un exod al procurorilor din sistem. De se tărăgănează cu acest proiect, cum credeți?

Se tărăgănează pentru că întotdeauna există interese politice, interese departamentale. În toate societățile au existat asemenea interese, important ca ele să se plieze pe interesul public. Cât privește plecarea procurorilor din procuratură, presupun că atâția câți pleacă, tot atâția vin. Important e să analizăm cine pleacă.

Dar acest proiect de lege credeți că va schimba lucrurile în sistem?

Noi putem să avem legi impecabile și cadrul nostru legislativ este, în principiul, satisfăcător, dar cei mai importanți în orice societate sunt oamenii, cei care aplică legea. Faptul că se adoptă multe legi vorbește despre gradul de corupție în societate. Pentru politicieni cel mai ușor să mimeze o reformă este să adopte legi ca pe bandă rulantă. Problema este implementarea lor și oamenii care le aplică.

Sistemul de verificare a averilor demnitarilor s-a dovedit că nu este prea eficient. Totodată, un pachet de legi ce prevedeau reformarea CNI a fost respins de Guvern și nu a mai ajuns în Parlament. Cum ar trebui să funcționeze acest sistem, ca să fie mai eficient?

Au fost mai multe studii privind funcționarea și cauzele nefuncționării CNI. Au fost invocate diverse motive, inclusiv cadrul legal ineficient. În opinia mea, cea mai mare problemă la CNI este, deși s-ar părea că e un mecanism destul de democratic, această colegialitate, care este groparul CNI. Au existat și experiențe de adoptare a deciziilor absolut diferite în cazuri similare. Cu părere de rău, membrii CNI mai puțin s-au înțeles la capitolul conlucrare profesională. Revenim la discuția despre caractere umane…

Dar și la faptul, poate, că au fost numiți pe criterii politice?

Inclusiv criteriile politice. Dar și în acest caz, dacă membrii CNI găseau limbă comună și lucrau pentru un scop comun, de a implementa legile cu privire la conflictul de interese și cu privire la declararea veniturilor, presupun că nu se ajungea în situația în care să se pună problema ineficienței instituției.

Centrul de Analiză și Prevenire a Corupției a expertizat mai multe proiecte de lege în ce privește riscul de coruptibilitate. Care sunt concluziile dumneavoastră la acest capitol? Cât de multe lacune ați descoperit și de ce se strecoară acestea în legi?

Noi avem o metodologie conform căreia efectuăm această expertiză, avem criterii prestabilite pe care le verificăm. În momentul în care efectuăm expertiza, niciodată nu prezumăm că autorii proiectelor de legi în mod deliberat, intenționat, au introdus anumite ”portițe” pentru viitor. Conform datelor noastre statistice, Parlamentul acceptă 50 de procente dintre propunerile noastre, dar nu neapărat pe cele mai esențiale modificări. Dacă există interes politic în Parlament de a promova o anumită lege, este promovată oricum. Interesele politice prevalează deseori asupra unor argumente de interes public.

Care sunt consecințele?

De exemplu, adoptarea hotărârii de Guvern prin care Guvernul și-a asumat datoriile de la Banca de Economii. Expertiza coruptibilității urma să fie oferită de CNA. Din câte eu știu, CNA nu a făcut această expertiză, dar mă întreb, chiar dacă ar fi făcut-o, înseamnă oare că Guvernul ar fi renunțat?  Cel mai probabil – nu.

Care ar fi concluziile pentru etapa la care ne aflăm cu măsurile anticorupție care ar trebui urmate?

Este o întrebare frecvent adresată: ce trebuie de făcut, ce reforme trebuie să mai facem, poate trebuie să mai elaborăm o strategie? Cred că toată societatea e sătulă de reforme și planuri de acțiuni. Acum ar fi cel mai important să se respecte legea și să fie aplicată. Nu trebuie inventate soluții. Pur și simplu, să fie respectată legea zi de zi. Cetățenii o respectă, relativ, dar e important ca funcționarii publici, cei care reprezintă statul, să o respecte.

 

Natalia Enache

(0) comentarii
2015-11-23 14:16
Distribuie:

Adaugă Comentariu

Capcha, click for reload


Alte interviuri:

Expert internațional: ”Nu recomandăm o lustrație în sistemul judiciar – este o idee ce pare bună la început, dar care se dovedește ”otrăvitoare” ulterior”

Noua guvernare de la Chișinău ar trebui să se abțină de la un amplu proces de ”lustrație” în sistemul judecătoresc și ar trebui să facă reforme durabile în acest domeniu, a declarat consilierul juridic principal din cadrul Comisiei Internaționale a Juriștilor, Massimo Frigo, într-un interviu pentru Moldova Curată. El a subliniat…//...
(0) comentarii
2019-06-28 10:11
Distribuie:

Viorel Rusu, membru al CI al ANI: ”În activitatea tuturor organelor se simte o atmosferă de frică și cred că acesta este un motiv care împiedică ANI să-și exercite pe deplin activitatea”

Autoritatea Națională de Integritatea are nevoie de câteva cazuri de rezonanță, ca să își dovedească funcționalitatea și independența, afirmă unul dintre membrii Consiliului de Integritate, Viorel Rusu, într-un interviu pentru Moldova Curată. Potrivit lui, societatea are așteptări mai mari de la ANI, iar rezultatele înregistrate până acum nu sunt mulțumitoare.…//...
(0) comentarii
2019-06-06 20:00
Distribuie:

INTERVIU: Un magistrat corupt este într-un profund conflict de valori cu sine însuși

Calitatea actului justiției este primul factor care poate determina sistemul judecătoresc să-și recâștige încrederea publicului, spune Arina Corsei Vultureanu, procuror în cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria sectorului 3 București. Aflată într-o vizită la Chișinău la o activitate a comunității Liderilor în Justiție, ea a acordat un interviu portalului Moldova…//...
(0) comentarii
2019-05-27 19:39
Distribuie:

”Chiar cu toată asistența externă masivă de care a avut parte (…) tot nu vedem ca ANI să ne uimească cu rezultate fulminante”

Problema cadrelor și comunicarea cu presa par ar fi, în prezent, cele mai grave probleme ale Autorității Naționale de Integritate (ANI), în opinia Cristinei Țărnă, expertă anticorupție, fostă directoarea adjunctă în cadrul Centrului Național Anticorupție. ”Pentru o instituție de prevenire, cum este ANI, mi se pare un act sinucigaș să…//...
(0) comentarii
2019-02-08 14:22
Distribuie:

Sorin Ioniță, Expert Forum: Clientelismul politic e atunci când se irosesc resurse bugetare cu scopul de a cumpăra votanți

Sorin Ioniță, președinte al organizației Expert Forum din România, a vorbit în cadrul unui interviu pentru Moldova Curată despre fenomenul clientelismului politic și riscurile acestuia pentru societate. În opinia sa, un exemplu de clientelism în Republica Moldova este programul ”Drumuri bune”, desfășurat în preajma alegerilor parlamentare. Expertul a participat la…//...
(0) comentarii
2018-12-08 11:43
Distribuie:

Dumitru Visterniceanu, fost judecător CSJ: ”Într-un stat unde există corupție în general, nu poate să nu existe vreun sector unde nu există elemente de corupție. De aceea și sistemul judecătoresc este afectat de acest viciu”

Proiectul de lege privind unificarea sistemului de salarizare pentru bugetari i-a determinat pe mai mulți judecători să plece din sistem în ultima perioadă, susține fostul magistrat la Curtea Supremă de Justiție, Dumitru Visterniceanu, în cadrul unui interviu pentru Moldova Curată. El însuși a ales să părăsească CSJ, deși mai avea…//...
(0) comentarii
2018-11-21 15:11
Distribuie:
 <1 2 3 >  Last ›

LiveChat-uri:

Top demnitari cu probleme

Iacob Stegărescu
Șef al Secției Construcții Telenești
Ilan Șor
Primar al orașului Orhei
Vasile Ozun
Primar al comunei Bogzești
Proiectul „www.moldovacurata.md - platformă on-line la tema integrităţii persoanelor cu funcţii publice” este realizat de Asociaţia Presei Independente (API) cu suportul financiar al Fundaţiei Soros-Moldova
Copyright © 2013 Moldova Curată. Toate Drepturile rezervate.