Monitorizăm integritatea persoanelor cu funcţii publice

Monitorizăm integritatea persoanelor cu funcţii publice

În ospeţie la MC

Vladimir Cebotari: ”Îi voi dezamăgi pe cei care se grăbesc să spună că reforma justiției a eșuat. Eu sunt optimist. Schimbările deja se simt”

Vladimir Cebotari
Ministrul Justiţiei

Ministrul Justiţiei, Vladimir Cebotari, se declară optimist cu privire la mersul reformelor în sectorul justiţiei, în pofida unor păreri critice în această privinţă. Totodată, ministrul susține că a fost o perioadă avocat şi ar fi abandonat această ocupaţie pentru că lucrurile în sistem ar fi început ”să degradeze  de o manieră dezgustătoare”. Vladimir Cebotari a comentat și arestul lui Vlad Filat. ”Despre situațiile care au stat la baza intentării unei urmăriri penale eu, cel puțin, am auzit din mass-media un an și ceva în urmă. Mulți nu au vrut să audă atunci, dar ele au fost spuse. Nimic nou nu s-a întâmplat în Parlament. Și dacă ar fi să acuzăm pe cineva, trebuie să-i acuzăm pe colegii mei din organele de drept de ce atât de târziu s-au întâmplat lucrurile. Pentru că domnul Ioniță a vorbit despre aceste lucruri și un an în urmă, domnul Negruță a spus exact de ce își dă demisia din funcția de ministru al Finanțelor, domnul Barbăneagră știe toată lumea de ce a plecat din funcția de vice-ministru. Trebuie să întrebăm organele de drept: de ce atunci când v-au arătat scheme și documente, nu ați făcut nimic? Și eu le adresez aceste întrebări, doar că ei spun că a trebuit să se documenteze, pentru că nu au avut probatoriul necesar. S-au făcut mai clare lucrurile după raportul Kroll și am căpătat încrederea că mergem pe o pistă corectă”, a mai spus ministrul Justiției, Vladimir Cebotari.

Dle ministru, nu putem să nu începem cu întrebarea care este practic la suprafață: în ultimul timp se aud voci care afirmă că reforma justiției în Republica Moldova a eşuat, în pofida milioanelor investite de Uniunea Europeană, dar și a eforturilor depuse aici. Cum răspundeți acestor afirmații?

Eu, bineînțeles, o să-i dezamăgesc pe cei care se grăbesc să facă astfel de declarații. Și am tot temeiul să fiu optimist. Pentru că în cele 80 de zile, de când suntem aici, în acest minister, am reușit la nivel de Guvern, cel puțin, să promovăm toate proiectele de legi care erau restante. Excepție face un pachet care urmează să fie examinat a următoarea ședință a Guvernului. Evident, nu este suficient ca doar noi, cei din minister, să ne facem lucrul, este necesar ca Parlamentul cu aceeași viteză sau poate chiar una sporită, ca să ne ajungă din urmă, să-și facă lucrul adoptând acele proiecte de lege în esența și substanța în care se transmit către Parlament și, cel mai important, probabil, este ca instituțiile statului să înceapă să activeze așa cum trebuie să activeze, așa cum noi cu dumneavoastră așteptăm, astfel ca în urma aplicării legii, justiția noastră să fie echitabilă pentru toată lumea.

Dacă ar fi să ne uităm unde au fost alocați banii oferiți de către partenerii externi, rămân convins că sunt niște mijloace financiare dedicate exact unor scopuri care se ating și schimbările vin, încetul cu încetul. Eu, de exemplu, ies afară și miroase a schimbări și sper că și toată societatea se va ”îmbolnăvi” în curând de exact aceleași lucruri, să simțim că schimbările se produc.

La ce etapă se află acum reformele în domeniul justiției?

În engleză ar fi de ”design”. Noi proiectăm, pentru că atât timp cât scriem legi, avem strategii care se focusează pe elaborarea cadrului normativ, înseamnă că noi proiectăm justiția. Când vom spune că strategia noastră este îndeplinită și începe să lucreze, va trebui să o evaluăm și să spunem dacă aduce sau nu roade. Dar acum suntem la etapa de ”design” și chiar și la această etapă, cred că începe să producă efecte.

Poate ne dați câteva exemple. Încrederea populației în justiție, reieșind din sondajele de opinie, nu este un foarte mare.

Este adevărat. Nu este una mare, ba din contra, este la nivelul cel mai jos din ultimii ani și cred că mai jos nu are cum să meargă. Cunosc foarte mulți colegi din diferite instituții care sunt oameni dedicați și care sunt foarte bine intenționați, dispuși și insistenți să își facă datoria în modul corespunzător. Doar că și noi trebuie să le dăm instrumentele și resursele necesare. Spunem că Procuratura nu-și face treaba, aavând situația în care un procuror ce administrează un caz de la început până la sfârșit exercită și secretariatul, și învinuirile, și aleargă pe drumuri, și e prins în ședințe de judecată – ore întregi în decursul unei zile - și are câteva dosare pe zi. În aceste condiții nu putem vorbi despre calitate. Iar atunci când vom putea spune că restructurăm această instituție așa cum am proiectat-o în noua Lege cu privire la Procuratură, când vom aloca toate resursele necesare, să vedeți că lucrurile se vor schimba. Deși greu se observă, din discuțiile pe care le am, profesioniștii din domeniul justiției îmi spun că lucrurile în sistem încep să se schimbe. În sistemul judecătoresc, de exemplu, știu că judecătorii se gândesc mult mai mult decât înainte, dacă să comită sau nu un lucru incorect sau la limita legii. Și noi, ca minister, facem presiune în cadrul procedurilor disciplinare ca multe procese să fie duse până la capăt, ca oamenii să fie pedepsiți pentru abordările incorecte. De aici vine și optimismul meu. Ştiu câtă presiune depun pentru ca cei care încearcă să acționeze în afara legii să se regăsească în afara sistemului judiciar.

Ce înseamnă că depuneți presiune?

Înseamnă că suntem foarte insistenți în toate procedurile disciplinare care trec prin mâinile noastre și suntem foarte minuțioși când analizăm unele documente și dăm aprecieri la unele lucruri. Nu o mai facem superficial, așa cum se obișnuia să se facă, fără să acuz pe cineva.

Ce părere aveți despre integritatea în sistemul justiției?

Judecătorii sunt și ei cetățenii noștri, membri ai societății din care facem parte și nu diferă de restul societății. Cum există cei care dau mită, cei care provoacă incorectitudine, exact așa, din păcate, avem şi un șir de judecători. Nu există pădure fără uscături, dar noi trebuie să tăiem uscăturile.

Și sunt suficiente instrumente? Vom avea rezultate?

Eu nu cred în situațiile când oamenii se plâng că nu au suficiente instrumente. Trebuie să existe și gradul de independență al acestor instituții. Avem colegiile disciplinare, avem Consiliul Superior al Magistraturii, la urma urmei avem presa. În cel mai rău caz, facem cazurile publice și atunci vine presiunea din partea opiniei publice și atunci persoanele sunt sancționate mai dur.

Dumneavoastră personal ați avut vreodată litigii în instanțele moldovenești?

Nu uitați că mi-am început activitatea profesională în avocatură și am avut multe litigii.

Cu ce impresii ați rămas, trecând prin instanțe?

Am avut suficientă insistență ca mai bine de 90 la sută din cauzele pe care le reprezentam să le câștig fără a mă implica în anumite situații și mă bucur că nu m-am implicat în situații mă înțelegeți de care natură. Dar la un anumit moment, lucrurile au început să degradeze într-o manieră dezgustătoare și eu am preferat să mă ocup de altceva.

Deci se întâmplă cazuri …?

Aud multe cazuri de la mulți cunoscuți, doar le-am auzit. Nu am văzut, nu am participat. Dar pentru mine este suficient ca să-mi fac o concluzie.

Şi rămânem numai cu concluziile?

Nu, acum ne luptăm.

Apropo de ultimele evenimente. Cu siguranță aveți o părere despre modul cum s-a procedat cu liderul PLDM Vlad Filat și măsura în care au fost respectate procedurile.

Dar care a fost modul în care s-a procedat?

Vreau să spun că există opinii care susțin că ar fi vorba despre o așa-numită ”justiție selectivă”.

N-aș fi vrut să mă pronunț în privința vinovăției unei persoane, pentru că aici justiția trebuie să se pronunțe.

Nici nu vă ceream asta.

În același timp, când se comit unele ilegalități de o amploare destul de mare, sunteți interesată să triumfeze justiția și echitatea sau acestea să fie falite, lovindu-se de o virgulă? Pentru a parcurge Zidul Chinezesc, trebuie să faci primul pas, după care o să urmeze toți cei 3000 de km. Dar întotdeauna există primul pas, primul om, prima problemă care apare când deschizi Cutia Pandorei, după care urmează celelalte. Or, noi doar am făcut primul pas și ni se spune că nu trebuia făcut, împiedicați-vă, cădeți și rămâneți acolo unde sunteți.

Credeți că vor fi făcuți următorii pași?

Nu poate nimeni să se oprească aici. Și n-o să-i permită nimeni nimănui să se oprească aici. Se dă un exemplu foarte clar că, indiferent unde ești, cine ești sau peste cât timp, la tine în casă vine justiția și te întreabă ce ai făcut.

Multe lucruri se comit cu greșeli și nu doar la noi, dar în toată lumea. De exemplu, când a fost arestat Adrian Năstase (în România - n. n.), s-au respectat toate procedurile? Nu. Dar ce zice lumea? Luați exemplu de la DNA, uitați-vă peste Prut - prim-ministru arestat. De ce la ei acest lucru e de bine, iar la noi – e rău?

Dar sunt voci care spun că este vorba despre o luptă politică, mai degrabă.

Eu cred că de undeva trebuia să înceapă și lucrul a început. Cunoașteți nume care sunt vizate de acele mari dosare și nu sunt antrenate în acest proces? Haideți să facem lista. Despre situațiile care au stat la baza intentării unei urmăriri penale eu, cel puțin, am auzit din mass-media un an și ceva în urmă. Mulți nu au vrut să audă atunci, dar ele au fost spuse. Nimic nou nu s-a întâmplat în Parlament. Și dacă ar fi să acuzăm pe cineva, trebuie să-i acuzăm pe colegii mei din organele de drept de ce atât de târziu s-au întâmplat lucrurile. Pentru că domnul Ioniță a vorbit despre aceste lucruri și un an în urmă, domnul Negruță a spus exact de ce își dă demisia din funcția de ministru al Finanțelor, domnul Barbăneagră știe toată lumea de ce a plecat din funcția de vice-ministru. Trebuie să întrebăm organele de drept: de ce atunci când v-au arătat scheme și documente, nu ați făcut nimic? Și eu le adresez aceste întrebări, doar că ei spun că a trebuit să se documenteze, pentru că nu au avut probatoriul necesar. S-au făcut mai clare lucrurile după raportul Kroll și am căpătat încrederea că mergem pe o pistă corectă.

Ministerul Justiției în guvernele anterioare de orientare pro-europeană îi revenea PLDM, acum s-a schimbat la PD. Cum va influența asupra politicilor în domeniu?

Cred că va influența bine, pentru că știu cum sunt intenționați colegii din PD, știu despre unele piedici care erau aici. Nu-mi place să văd la alți colegi din alte formațiuni politice cum încearcă să distribuie meritele pentru un proiect sau altul. Pe oameni nu-i interesează acest lucru, dar cum ”funcționează” lucrurile.

Sunteți membru de partid? Este apartenența politică un avantaj la obținerea unor funcții în stat?

Avantaj este atunci când în spatele tău există o echipă care te susține. Eu mă integrez cu toată lumea oriunde aș fi, orice coloratură ar avea, orice idei ar avea, atât timp cât avem aceleași viziuni.

Nu ne-ați răspuns la întrebarea dacă sunteți sau nu membru de partid.

Nu și n-am să vă răspund.

Vrem să vă întrebăm câte ceva și despre activitatea Dvs din trecut. Cum se face că totuși ați rămas să munciți în serviciul public, chiar dacă în luna octombrie 2014 nu erați sigur că veți rămâne. Spuneați atunci, pentru Moldova Curată, că ”trebuie să ai mult curaj ca să lucrezi în serviciul public.

Rămân de aceeași părere, într-adevăr trebuie să ai mult curaj să lucrezi în serviciul public, trebuie să ai și mai mult curaj să rămâi în el, pentru că oamenii au mari așteptări și uneori sunt peste măsură sau nu de la cei care trebuie. Dar am plecat din serviciul public pentru o perioadă scurtă și am revenit, pentru că am fost solicitat foarte insistent. Și am revenit pentru că încă îmi pot permite să revin.

Ce aveți în vedere?

Ce am avut în vedere și atunci. M-ați întrebat atunci de ce am schimbat o funcție remunerată mai bine pe alta remunerată mai slab și v-am spus că mi-am putut permite pentru că aveam rezervele necesare și acum le am, pentru că mai am alte activități care sunt declarate în declarațiile mele de interese, care mi-au adus rezerva necesară ca să mă mai pot menține în acest sector. Am fost solicitat insistent să accept această ofertă și am acceptat-o. În acest moment, cred că e una dintre cele mai mari provocări pe care le am și tare aș vrea să am succes.

Spuneați că aveți încă acele rezerve financiare. Va depinde de acestea timpul cât veți rămâne în această funcție?

Va depinde și de rezerve, evident. Noi, ca cetățeni și ca oameni din serviciul public, trebuie să fim suficient de sinceri cu noi și cu lumea care ne înconjoară, nu trebuie să ne amăgim. Și de aceasta tot va depinde, de cum îmi vor merge lucrurile în sectorul privat, dacă vor merge rău și voi vedea că merge spre faliment, va trebui să mă retrag, să le corectez.

V-ați schimbat activitatea, chiar în serviciul public, de la transport la justiție. A fost o schimbare destul de bruscă. A cui a fost decizia, a Dumneavoastră, a partidului?

Dacă ar fi să urmăriţi cu ce m-am ocupat în aviaţie, în transporturi, cu ce mă ocup aici veţi vedea că m-am ocupat de trei lucruri foarte clare. Am scris politicile în domeniu, am format cadrul regulatoriu şi am făcut construcţii instituţionale eficiente. Şi justiţia nu diferă, sunt exact aceleaşi trei lucruri pe care trebuie să le fac şi aici.

La un moment dat ați fost verificat de Comisia Naţională de Integritate care a constatat că neregulile înregistrate în declarațiile dumneavoastră de avere sunt nesemnificative și a clasat cazul. Totuși, de ce au apărut acestea?

Din studenţie aveam deschise o sumedenie de conturi bancare, pentru că studenţilor li se dădeau cardurile gratis. În măsura în care mă angajam într-o instituţie sau alta, îmi emiteau şi ei cardurile lor salariale, dar nu mergeam din urmă să le închid şi aveam solduri mici pe ele. În declaţia pe anul trecut le-am indicat.

În declaraţia Dumneavoastră de avere aveţi declarate două case, un apartament, afaceri profitabile, după cum a scris presa, inclusiv Moldova Curată.  Ați muncit în mare parte în domeniul public. Din ce venituri ați reușit să vă faceți averea?

Eu muncesc în medie 18 ore pe zi. Mă dedic mult la serviciul în care sunt, dar şi altor activităţi şi muncesc şi sâmbăta şi duminica. Şi omul când doreşte, reuşeşete. Când aud oameni care se plâng că nu reuşesc, că nu au succese, primul meu gând este că nu se străduiesc suficient, nu muncesc suficient. Eu mi-am crescut afacerile de mici, nu într-un an, doi, dar de 7-8 ani. Este adevărat că o parte din afaceri le am prin succesiune şi la o anumită etapă m-au ajutat şi părinţii. Una din case este de la părnţi, unul dintre terenuri îl am de la părinţii soţiei, pe care am construit casa. Toate aceste lucruri le-am declarat.

Care sunt planurile Dumneavoastră pe termen scurt şi pe termen lung în calitate de ministru?

Pe termen imediat am scopul să avansez pe Strategia de reforme în domeniul justiţiei în procesul de elaborare de acte normative, promovarea şi aprobarea lor. Pe termen mediu, cred că unele domenii ale sectorului justiţiei nu au fost luate în calcul la nivelul necesar în procesul de scriere şi elaborare a Strategiei. Mă refer la sistemul penitenciar, unde avem nişte condiţii nu prea bune, deşi avem şi progrese în ultimii ani. În sistemul de probaţiune lucrurile pot fi îmbunătăţite. Mă concentrez pe modul cum îşi exerecită atribuţiile judecătorii, procurorii, executorii, avocaţii, mediatorii, încercând să vedem unde comit erori grave, ca să îi putem sesiza şi trage la răspundere, să încercăm să îi educăm pe ei şi pe colegii lor. Voi depune eforturi să simplificăm procesele de judecată, să introducem medierea în instanţele de judecată, vom vedea cum va fi văzută această idee de societate şi de cei care profesează. Voi încerca să digitalizez la maxim sistemul judecătoresc, al executorilor judecătoreşti, al actelor notariale, sistemul de reţineri.

Ceea ce lipseşete în Strategie, vom încerca să revedem Codul Penal şi Codul de Procedură Penală, să eliminăm unele lucruri care stau la baza actelor de corupţie. Voi încerca să conving societatea şi mediul politic să supendăm toate activităţile de control la agenţii economici, efectuate la sediu, mai ales că noi ştim că presiunile din partea organelor de control excedă cu mult răbdarea oamenilor. Cred că noi trebuie să venim cu o pauză, să tratăm un pic acest sistem.

De la începutul acestui an s-a oprit finanţarea din partea Uniunii Europene. Cum afectează acest lucru reforma justiţiei?

Evident că afectează mult. Din această cauză nu putem avansa în construcţia Palatului Justiţiei de la Ungheni, nu putem finaliza lucrările la Curtea de Apel Chişinău, ceea ce la fel influenţează calitatea justiţiei. De asemenea, nu putem avansa pe anumite proiecte, anumite studii, evaluări şi analize care stau la baza elaborării noului cadru legislativ.

Ce se întâmplă cu reforma în domeniul justiţiei dacă moţiunea de cenzură trece şi cade Guvernul?

Dacă Guvernul cade, va fi neapărat alt Guvern. Nu noi suntem cei care iau decizii, deputaţii votează. Dar eu sper în maturitatea clasei politice, care trebuie să înţeleagă că indiferent dacă va păstra sau nu acest Guvern, este important cursul nostru de modernizare, de schimbare profundă. Eu sper ca acest lucru să nu capete o altă întorsătură, mă refer la vectorul politic şi orientarea de dezvoltare. Dacă va veni altcineva în această funcţie, nu cred că are altă cale decât să execute Strategia de reformă a justiţiei, pentru că este un document adoptat prin lege şi este obligatoriu. Mi se pare că lucrurile devin ireversibile în multe aspecte şi chiar cetăţenii au demonstrat că pot să fie nu doar simpli cetăţeni, ei pot influenţa decizii politice şi pentru asta au suficientă răbdare să îngheţe în corturi.

Vă mulţumim!

 

 

Natalia Enache

(3) comentarii
2015-10-27 23:30
Distribuie:

Victor

28.10.2015
14:06
Hai ca la dat interviuri si la lamurit moldovenilor cit de siguri si optimisti sunt voi toti sunteti buni, bre hai odata datii si cu rezultatele nu doar cu optmismul ...

Gavril

28.10.2015
14:40
Cred ca reformele despre care se vorbesc pot fi facute numai cu ajutorul expertilor din UE si SUA. Sa credem ca asa si va fi daca tot se lauda demntarii cu asa intentii.

Mihai

28.10.2015
14:56
Nimic nu se face peste noapte. Arestul lui Filat pare a fi un inceput bun, ramana de vazut ce se va intimpla mai departe.

Adaugă Comentariu

Capcha, click for reload


Alte interviuri:

Expert internațional: ”Nu recomandăm o lustrație în sistemul judiciar – este o idee ce pare bună la început, dar care se dovedește ”otrăvitoare” ulterior”

Noua guvernare de la Chișinău ar trebui să se abțină de la un amplu proces de ”lustrație” în sistemul judecătoresc și ar trebui să facă reforme durabile în acest domeniu, a declarat consilierul juridic principal din cadrul Comisiei Internaționale a Juriștilor, Massimo Frigo, într-un interviu pentru Moldova Curată. El a subliniat…//...
(0) comentarii
2019-06-28 10:11
Distribuie:

Viorel Rusu, membru al CI al ANI: ”În activitatea tuturor organelor se simte o atmosferă de frică și cred că acesta este un motiv care împiedică ANI să-și exercite pe deplin activitatea”

Autoritatea Națională de Integritatea are nevoie de câteva cazuri de rezonanță, ca să își dovedească funcționalitatea și independența, afirmă unul dintre membrii Consiliului de Integritate, Viorel Rusu, într-un interviu pentru Moldova Curată. Potrivit lui, societatea are așteptări mai mari de la ANI, iar rezultatele înregistrate până acum nu sunt mulțumitoare.…//...
(0) comentarii
2019-06-06 20:00
Distribuie:

INTERVIU: Un magistrat corupt este într-un profund conflict de valori cu sine însuși

Calitatea actului justiției este primul factor care poate determina sistemul judecătoresc să-și recâștige încrederea publicului, spune Arina Corsei Vultureanu, procuror în cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria sectorului 3 București. Aflată într-o vizită la Chișinău la o activitate a comunității Liderilor în Justiție, ea a acordat un interviu portalului Moldova…//...
(0) comentarii
2019-05-27 19:39
Distribuie:

”Chiar cu toată asistența externă masivă de care a avut parte (…) tot nu vedem ca ANI să ne uimească cu rezultate fulminante”

Problema cadrelor și comunicarea cu presa par ar fi, în prezent, cele mai grave probleme ale Autorității Naționale de Integritate (ANI), în opinia Cristinei Țărnă, expertă anticorupție, fostă directoarea adjunctă în cadrul Centrului Național Anticorupție. ”Pentru o instituție de prevenire, cum este ANI, mi se pare un act sinucigaș să…//...
(0) comentarii
2019-02-08 14:22
Distribuie:

Sorin Ioniță, Expert Forum: Clientelismul politic e atunci când se irosesc resurse bugetare cu scopul de a cumpăra votanți

Sorin Ioniță, președinte al organizației Expert Forum din România, a vorbit în cadrul unui interviu pentru Moldova Curată despre fenomenul clientelismului politic și riscurile acestuia pentru societate. În opinia sa, un exemplu de clientelism în Republica Moldova este programul ”Drumuri bune”, desfășurat în preajma alegerilor parlamentare. Expertul a participat la…//...
(0) comentarii
2018-12-08 11:43
Distribuie:

Dumitru Visterniceanu, fost judecător CSJ: ”Într-un stat unde există corupție în general, nu poate să nu existe vreun sector unde nu există elemente de corupție. De aceea și sistemul judecătoresc este afectat de acest viciu”

Proiectul de lege privind unificarea sistemului de salarizare pentru bugetari i-a determinat pe mai mulți judecători să plece din sistem în ultima perioadă, susține fostul magistrat la Curtea Supremă de Justiție, Dumitru Visterniceanu, în cadrul unui interviu pentru Moldova Curată. El însuși a ales să părăsească CSJ, deși mai avea…//...
(0) comentarii
2018-11-21 15:11
Distribuie:
 <1 2 3 >  Last ›

LiveChat-uri:

Top demnitari cu probleme

Iacob Stegărescu
Șef al Secției Construcții Telenești
Ilan Șor
Primar al orașului Orhei
Vasile Ozun
Primar al comunei Bogzești
Proiectul „www.moldovacurata.md - platformă on-line la tema integrităţii persoanelor cu funcţii publice” este realizat de Asociaţia Presei Independente (API) cu suportul financiar al Fundaţiei Soros-Moldova
Copyright © 2013 Moldova Curată. Toate Drepturile rezervate.