Monitorizăm integritatea persoanelor cu funcţii publice

Monitorizăm integritatea persoanelor cu funcţii publice




Monitorizăm activitatea ANI

Comisia Naţională de Integritate (CNI) are drept obiectiv implementarea mecanismului de verificare şi de control al declaraţiilor cu privire la venituri şi proprietate ale persoanelor care deţin o funcţie de demnitate publică

//...

Auditul extern, un instrument folosit de ANI, demn să fie preluat de CNI

Eficiența activității Comisiei Naționale de Integritate (CNI) ar fi mai mare dacă nu ar exista o serie de deficiențe în cadrul legislativ care reglementează procedurile de control și dacă CNI ar aplica mecanisme și bunele practici care s-au dovedit a fi de succes în alte țări. O recunosc reprezentanții CNI, care au analizat problemele identificate în rapoartele anuale proprii, dar și modul cum funcționează Agenția Națională de Integritate (ANI) din România.

În cazul ANI, un instrument suplimentar de responsabilizare și de supraveghere a eficienței activității comisiei este auditul extern. ”În fiecare an, prin concurs public, este desemnată o companie care efectuează un audit al activității ANI. Auditorii întocmesc un raport detaliat în care urmăresc cum ANI își respectă procedurile și pune în practică acțiunile planificate. La final, fac recomandări. Aceste rapoarte sun foarte utile în activitatea ANI și sunt accesibile și publicului, fiind plasate pe pagina web a Agenției”, ne-a spus Silviu Popa, director pentru comunicare la ANI.

În cadrul unei vizite de studiu la ANI, organizată de Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) în cadrul proiectului ”Consolidarea capacităților CNI”, un grup de jurnaliști din Republica Moldova a aflat cum funcționează auditul extern și rostul acestuia. ”Ideea a fost aceea de a crea un mecanism de responsabilizare a ANI, pentru a nu lăsa analiza activității ANI doar la latitudinea Parlamentului”, a explicat Cristian Ghinea, director al Centrului Român de Politici Europene.

În Republica Moldova un asemenea mecanism nu există. CNI își analizează, în mod firesc, activitatea și trage propriile concluzii, iar rapoartele anuale le prezintă Parlamentului. Vice-președintele CNI, Victor Strătilă, spune că un audit extern ar fi util, doar că așa ceva nu a fost prevăzut nici în legislație și nici nu se știe dacă s-ar găsi bani pentru finanțarea lui. ”Rapoartele de activitate au scos în evidență de fiecare dată deficiențele cu care ne confruntăm și, odată cu depistarea lor, am depus toate eforturile pentru a le depăși. Trebuie să recunoaștem că nu de fiecare dată ne-a reușit și problemele depistate încă în primul an de activitate au trecut pe lista priorităților pentru anul următor, priorități care sunt actuale și acum. Un audit extern credem și noi că ne-ar fi util, doar că nu ni-l permitem din punct de vedere financiar și nici nu este reglementat din punct de vedere legal. Iar aici rămânem să constatăm că cea mai mare deficiență în activitatea CNI-ului este cadrul legal defect”, ne-a spus vice-președintele CNI, Victor Strătilă.

Expertă Transparency International: ”Am prevăzut și noi un asemenea instrument în proiectul de reformare a CNI”

Experta Organizației Transparency International Moldova, Ianina Spinei, crede că un asemenea instrument este foarte necesar și chiar a fost prevăzut în pachetul de legi pentru reformarea CNI, care a generat discuții aprinse și o rezistență dură din partea unor membri ai CNI.

De fapt, în proiectul Legii cu privire la Centrul Național de Integritate a fost prevăzut un articol aparte care ține de auditarea activității Comisiei Naționale de Integritate, nu doar a raportului financiar, cum au propus unii experți, dar auditarea în general a activității sub toate aspectele. Noi atunci am pornit de la practicile străine, dar ne-am condus și de prevederile unor legi autohtone, astfel încât acest audit să fie efectuat de o companie internațională de audit, selectată în bază de concurs”, ne-a spus Ianina Spinei.

Pachetul de legi privind reformarea CNI a fost elaborat de Ministerul Justiției cu asistența experților naționali și internaționali și a generat discuții aprinse. În special, s-au opus adoptării lui o parte dintre membrii CNI. Pe 10 iunie 2015 pachetul a fost pus pe agenda ședinței Guvernului pentru a fi avizat și expediat Parlamentului pentru adoptare, însă în aceeași zi a fost retras, cu motivarea că ar mai fi nevoie de revizuiri. Acum pachetul se află din nou, la Ministerul Justiției și nu se știe când și dacă va fi reluată examinarea lui.

Viorica Manole

Preluarea textelor de pe pagina www.moldovacurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.moldovacurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.
(0) comentarii
2015-08-10 15:26
Distribuie:

Adaugă Comentariu

Capcha, click for reload

Știri relevante:

Profil electoral: Boris Marcoci, candidatul Blocului electoral ACUM la funcția de primar al municipiului Bălți

Profil electoral: Boris Marcoci, candidatul Blocului electoral ACUM la funcția de primar al municipiului Bălți
Consilierul municipal Boris Marcoci este candidatul Blocului electoral ACUM Platforma DA și PAS la funcția de primar al municipiului Bălți. În 2011, în urma alegerilor locale generale, a acces în Consiliul Municipal Bălți, pe listele Partidului Liberal Democrat din Moldova. Și-a păstrat mandatul de consilier municipal și după alegerile din…//...
(0) comentarii
2019-10-20 22:16
Distribuie:

Profil electoral: Serghei Rubțov, candidatul PCRM la funcția de primar al municipiului Bălți

Profil electoral: Serghei Rubțov, candidatul PCRM la funcția de primar al municipiului Bălți
Juristul Serghei Rubțov este candidatul Partidului Comuniștilor la funcția de primar al municipiului Bălți. În prezent este prim-secretar al comitetului municipal PCRM Bălți. Rubțov a făcut parte din fracțiunea PCRM din cadrul Consiliului Municipal Bălți, în perioada 2011-2015. El și-a încercat norocul și la alegerile parlamentare, din 24 februarie. A candidat în circumscripția nr. 10,…//...
(0) comentarii
2019-10-20 21:35
Distribuie:

Profil electoral: Ivan Trandafilov, candidatul PSRM la funcția de primar al satului Avdarma, UTA Găgăuzia

Profil electoral: Ivan Trandafilov, candidatul PSRM la funcția de primar al satului Avdarma, UTA Găgăuzia
Ivan Trandafilov este candidatul Partidului Socialiștilor la funcția de primar al satului Avdarma din UTA Găgăuzia. Trandafilov este pădurar, fiind angajatul Întreprinderii de Stat pentru Silvicultură Comrat. Potrivit site-ului avdarma1563.md, candidatul PSRM are studii medii speciale, de profesie este mecanic. Socialistul s-a implicat și anterior în politică. În 2015, după alegerile locale…//...
(0) comentarii
2019-10-20 00:19
Distribuie:

Top demnitari cu probleme

Iacob Stegărescu
Șef al Secției Construcții Telenești
Ilan Șor
Primar al orașului Orhei
Vasile Ozun
Primar al comunei Bogzești
Proiectul „www.moldovacurata.md - platformă on-line la tema integrităţii persoanelor cu funcţii publice” este realizat de Asociaţia Presei Independente (API) cu suportul financiar al Fundaţiei Soros-Moldova
Copyright © 2013 Moldova Curată. Toate Drepturile rezervate.