![]() Comisia Naţională de Integritate (CNI) are drept obiectiv implementarea mecanismului de verificare şi de control al declaraţiilor cu privire la venituri şi proprietate ale persoanelor care deţin o funcţie de demnitate publică //... |
Socru şi ginere la primăria din BârnovaPrimarul satului Bârnova din raionul Ocniţa activează într-o instituţie cu ginerele său, care este secretar al consiliului local. Deşi experţii anticorupţie afirmă că ambii încalcă regimul juridic al conflictului de interese, socrul fiind persoană cu funcţie de demnitate publică, iar ginerele - funcţionar public, alesul local respinge aceste argumente. Valeriu Scutelnic motivează că atunci când a fost angajat la primărie, secretarul consiliului nu îi era ginere. Pentru comparaţie, în România, un primar aflat într-o situaţie similară, a ajuns să fie condamnat. Valeriu Scutelnic este primar al satului Bârnova la al doilea mandat. Şi la alegerile locale din anul 2011, dar şi la cele din vara trecută, el a candidat pe listele Partidului Comuniştilor (PCRM). Primarul a devenit tată-socru
El spune că nu vede o ilegalitate în faptul că ginerele său lucrează la Primărie, motivând că acesta nu se subordonează primarului. „Secretarul consiliului local nu e secretarul primăriei şi, respectiv, nu este în subordinea primarului. Ginerele este subordonat consiliului local. Primăria are funcţie executivă, consiliului îi revine partea deliberativă. Secretarul este angajat şi eliberat din funcţie de către consiliul local”, mai declară alesul din Bârnova.
Expertă anticorupţie: „Singura soluţie este demisia uneia dintre persoanele vizate” În replică, Mariana Kalughin, expertă anticorupţie, spune că Legea privind administraţia publică locală prevede că secretarul îşi exercită atribuţiile de bază sub autoritatea primarului. „Primarul-socru nu are cum să nu participe la luarea deciziilor în privinţa secretarului-ginere. Acest fapt este inadmisibil pornind de la prevederile Legii cu privire la conflictul de interese, potrivit cărora primarul este obligat să renunţe la interesele personale, ce pot compromite deciziile oficiale, luate cu participarea lui, şi să se abţină de la executarea unor astfel de hotărâri”, afirmă experta. Mariana Kalughin propune o eventuală soluţie. „Prin interes personal, se înţelege orice interes care rezultă, inclusiv, din relaţiile lui cu persoane apropiate, ginerele încadrându-se în această categorie. În opinia mea, în acest caz, singura soluţie este demisia uneia dintre persoanele vizate. În mod practic, pornind de la specificul activităţii fiecăruia, atât primarul, cât şi secretarul nu pot să-şi îndeplinească atribuţiile decât într-o strânsă relaţie. Astfel, nu pot fi evitate situaţiile de conflict de interese”, conchide reprezentanta Centrului de Prevenire şi Analiză a Corupţiei (CAPC). În România un primar a fost condamnat pentru că şi-a angajat nora în primărie Dacă în Republica Moldova primarii nu sunt pedepsiţi pentru că ar încălca regimul juridic al conflictului de interese, deşi legea prevede sancţiuni, o altă situaţie este în Moldova de peste Prut. Un caz similar cu cel din Bârnova a fost înregistrat în localitatea Ipoteşti, judeţul Suceava, unde primarul a lucrat în instituţie cu nora sa, pe care tot el a angajat-o. În luna noiembrie 2015, Dumitru Corjuc, primarul din Ipoteşti, a fost condamnat definitiv la patru luni de închisoare cu suspendare, pentru că şi-a angajat nora la primărie. Faptul că alesul local şi-a angajat nora în anul 2011, apoi a numit-o secretar al comunei, a fost confirmat şi de Agenţia Naţională de Integritate. Potrivit ANI, primarul comunei Ipoteşti a încălcat regimul juridic al conflictului de interese în materie administrativă, întrucât, în calitate de conducător, a semnat dispoziţiile prin care nora sa a fost numită în funcţia de consilier juridic. Ulterior, aceasta a fost numită în funcţia de secretar al comunei Ipoteşti. Legea privind statutul aleşilor locali din România stabileşte că „aleşii locali au un interes personal într-o anumită problemă, dacă au posibilitatea să anticipeze că o decizie a autorităţii publice din care fac parte ar putea prezenta un beneficiu sau un dezavantaj pentru sine sau pentru: soţ, soţie, rude sau afini până la gradul al doilea inclusiv”. Această publicaţie a fost elaborată în cadrul unui proiect implementat de CAPC cu susţinerea oferită de European Endowment for Democracy (EED). Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă în mod necesar poziția EED. Lilia Zaharia Preluarea textelor de pe pagina www.moldovacurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.moldovacurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.
Adaugă Comentariu |
![]() Top demnitari cu probleme![]()
![]()
![]()
|