APEL privind necesitatea iniţierii unei investigaţii internaţionale a fraudei financiar-bancare şi a spălărilor de bani în Republica Moldova
Organizaţiile societăţii civile îşi exprimă profunda îngrijorare privind modalitatea în care este investigat furtul de 1 milliard dolari SUA din sistemul bancar al Republicii Moldova, în urma căruia cetăţenii ţării au fost deposedaţi de bunuri publice în valoare de 13% din PIB, moneda naţională a fost depreciată, au fost falimentate intenţionat 3 bănci şi s-a atentat la integritatea fluxurilor financiar-bancare, aflate sub supravegherea Băncii Naţionale a Moldovei de către grupuri obscure, punând astfel în pericol securitatea naţională, bancară, economică şi financiară a Republicii Moldova.
Societatea civilă condamnă cu fermitate acest atac la suveranitatea şi integritatea statului. Protestăm contra incapacităţii clasei politice de a-şi îndeplini rolul de gardian al interesului naţional. Înfierăm tentativele unor partide politice de a recurge la justiţie selectivă, ferindu-şi corupţii, incompetenţii şi pungaşii proprii de răspundere penală pentru răul pe care l-au comis, fiind în exerciţiul funcţilor înalte pe care le-au deţinut sau le mai deţin.
Menţionăm că organizaţiile societăţii civile au făcut mai multe apeluri publice către guvernanţii din Republica Moldova de a iniţia o investigaţie independentă şi obiectivă a acestei crime, trăgându-i la răspundere atât pe beneficiarii finali ai acestui furt, cât şi pe demnitarii responsabili de prevenirea unor asemenea infracţiuni. Cu părere de rău, aceste cerinţe au rămas fără atenţie. În consecinţă,
În aceste condiţii, suntem îndreptăţiţi să considerăm compromisă investigarea acestui caz de rezonanţă maximă. Suntem dezamăgiţi de controlul politic instaurat în sistemul organelor de drept din Republica Moldova, care par să servească unor reglări de conturi, de tolerare a complicităţii între instituţii de stat şi reţele criminale, de intimidare a martorilor, concurenţilor economici si adversarilor politici, fără o tangenţă cu obiectivul asigurării supremaţiei legii, stabilizării sistemului bancar şi recuperării prejudiciilor cauzate.
Dat fiind faptul că schema furtului din sistemul bancar moldovenesc s-a derulat prin câteva jurisdicţii cu implicarea cetăţenilor SUA şi ai ţărilor membre UE, schemele de spălare de bani la nivel internaţional ar putea periclita stabilitatea valutelor folosite în tranzacţiile ilegale, punând în pericol securitatea financiar-bancară a mai multor economii mici şi medii din regiune, iar autorităţile moldoveneşti ar putea avea tangenţă cu acest caz, nefiind interesate într-o investigaţie obiectivă a acestui furt, cerem o investigaţie internaţională cu implicarea organelor de urmărire penală ale SUA şi ţărilor UE, precum şi a instituţiilor internaţionale Interpol, Europol, OLAF şi altele.
Asociaţia Femeilor pentru Protecţia Mediului şi Dezvoltare Durabilă
Asociaţia Micului Business
Asociaţia Politici Externe
Asociatia Presei Independente
AO BIOS
Centrul de Resurse DIALOG-Pro
Centrul Naţional de Mediu
Centrul de Resurse Juridice din Moldova
Congresul Autorităţilor Locale din Moldova (CALM)
Confederaţia Naţională a Patronatului din Republica Moldova
Institutul pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale (IDIS) ”Viitorul”
Institutul pentru Drepturile Omului din Moldova (IDOM)
Institutul de Politici Publice
Mişcarea Ecologistă din Moldova
REC Moldova
Transparency International – Moldova
Uniunea organizaţiilor invalizilor din Republica Moldova
Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.
Adaugă comentariu
Articole relaționate:
Laura Ştefan: Factorul politic este esenţial atunci cân...
Experta anticorupţie de la Bucureşti Laura Ştefan a vorbit în cadrul unui interviu cu Moldova Curată despre experienţa acumulată de instituţiile de drept din România în domeniul combaterii corupţiei şi ce ar putea prelua Republica Moldova în acest sens. Ea a subliniat importanţa asumării reformelor de către clasa politică, dar, mai ales, de către oamenii legii, de la poliţişti şi procurori până la judecători.
Judecătorul român Cristi Danileț: ”Dintr-o societate bo...
”Judecătorii și procurorii din Republica Moldova încă nu acceptă că au o problemă cu lipsa de integritate a unor colegi de-ai lor”, a declarat judecătorul Cristi Danileț, membru al Consiliului Superior al Magistraturii din România, în cadrul unui interviu pentru Moldova Curată.
ATENŢIE! Webinarii la tema transparenței în procesul de...
Alianța pentru o Românie Curată și Inițiativa Civică pentru Integritate în Serviciul Public din Republica Moldova vă invită să beneficiați de oportunitatea de a vă instrui, în cadrul a două webinarii consecutive, în privința aplicării prevederilor Legii 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică (România), respectiv Legii 239/2008 privind transparența în procesul decizional (Republica Moldova). Legile dedicate transparenței decizionale sunt mai puțin cunoscute și aplicate, atât în România, cât și în Republica Moldova, dar acestea fac parte din pachetul de legi de care dispune societatea civilă, cu ajutorul cărora cetățenii simpli pot contribui la îmbunătățirea cadrului legislativ.
Mass-media, cu peniţa pe averea şi interesele demnitari...
De la constituirea Comisiei Naţionale de Integritate(CNI), presa a avut un rol semnificativ în depistarea cazurilor în care subiecţi ai declarării erau suspectaţi de încălcarea regimului juridic al conflictului de interese, al incompatibilităţii de funcţii sau situaţii de tăinuire a unor proprietăţi sau maşini scumpe. Deoarece majoritatea subiecţilor declarării vizaţi în actele de constatare ale CNI scapă basma curată, instituţia pierde pe zi ce trece din credibilitate. Experţii sunt de părere că pentru ca CNI să capete încredere din partea societăţii, aşa cum o are instituţia similară din România, ea ar trebui urgent reformată.
Pentru cine votăm la alegeri? Igor Dodon: Moldov(e)an s...
Igor Dodon este candidatul „Partidului Socialiștilor din Republica Moldova” (PSRM) înregistrat de CEC cu nr. 8 în cursa prezidențială. Este economist de profesie. Activează în perioada anilor 1997–2001 la Bursa de Valori a Moldovei, în 2001–2005 — preşedinte, membru al Consiliului de directori, Depozitarul Naţional de Valori Mobiliare al Moldovei, în 2002–2005 — preşedinte, membru al Comitetului de bursă, Bursa Universală de Mărfuri a Moldovei S.R.L. În perioada anilor 2005–2006 a ocupat funcția de viceministru al Economiei şi Comerţului, 2006–2008 — ministru al Economiei şi Comerţului, 2008–2009 — prim-viceprim-ministru, ministru al Economiei şi Comerţului. Între anii 2009–2011 a fost deputat în Parlamentul R. Moldova, fracţiunea PCRM, iar din 2011este deputat, fracţiunea PSRM[1].
Aici așteptăm comentariul tău!