Detaşare cu semne de întrebare

Arhiva 14 septembrie 2016 1109
Veronica Herţa

Detaşarea Veronicăi Herţa de la Direcţia generală finanţe a Primăriei Chişinău la cea de directoare a Societăţii pe Acţiuni “Apă-Canal Chişinău” a stârnit critici. Unii experţi sunt de părere că autorităţile municipale au luat această decizie ignorând prevederile legale referitoare la detaşarea unui funcţionar public. Veronica Herţa spune însă că alegerea sa este legală.



Săptămâna trecută, Veronica Herţa a fost numită directoare a Societăţii pe Acţiuni “Apă-Canal Chişinău”. Decizia a fost luată de către Consiliul de administrare al întreprinderii, la scurt timp după ce fostul director, Constantin Becciev, a fost concediat. El a fost bănuit de gestionare frauduloasă a resurselor financiare ale întreprinderii. Potrivit unui comunicat de presă emis de Primărie, candidatura Veronicăi Herţa a fost propusă de către consiliul de administraţie al întreprinderii şi aprobată de către adunarea generală a societăţii. Herţa era preşedinta acestui consiliu din din luna aprilie 2016.

Unii experţi sunt de părere că numirea Veronicăi Herţa la conducerea SA “Apă-Canal Chişinău” ar fi ilegală, deoarece Legea cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public reglementează clar în ce condiţii un funcţionar public poate fi detaşat. Veaceslav Negruţa, expert în finanţe, a declarat pentru Moldova Curată că acest act legislativ prevede că un funcţionar public poate fi detaşat pe termen de până la un an doar la o altă autoritate publică, însă  “Apă-Canal Chişinău” nu este autoritate publică, ci o instituţie aflată la autogestiune, iar persoanele de la conducerea nu ar fi funcţionari publici.

Actul legislativ la care face trimitere Veaceslav Negruţa prevede: “Prin detaşare se înţelege trecerea temporară a funcţionarului public la o altă autoritate publică în scopul exercitării unor atribuţii de serviciu în interesul acesteia. Detaşarea se efectuează prin acceptarea detaşării de către conducătorul autorităţii publice în care activează funcţionarul public şi prin numirea acestuia în funcţie de către conducătorul autorităţii publice în interesul căreia se efectuează detaşarea. Acceptarea detaşării de către conducătorul autorităţii publice în care activează funcţionarul public se dispune ca urmare a solicitării scrise din partea autorităţii publice în interesul căreia se efectuează detaşarea. Aceeaşi lege mai spune că pe perioada detaşării, funcţionarul public îşi păstrează funcţia publică Ocuparea acesteia de către un alt funcţionar public se face pe o perioadă determinată”, este menţionat în lege.

Veaceslav Negruţa mai spune că Veronica Herţa putea fi numită directoare a întreprinderii doar după ce demisiona din funcţia publică de la primărie şi nu prin detaşare.

La rândul său, Veronica Herţa a precizat pentru Moldova Curată că a fost numită în calitate de director al Societăţii pe Acţiuni “Apa Canal Chişinău”, prin votul adunării generale, după ce Constantin Becciev a fost demis din funcţie. Ea a precizat că instituţia pe o conduce acum este o autoritate publică, atât timp cât prestează servicii publice, de aceea numirea ei prin detaşare este legală. Aceasta a mai declarat că deşi detaşarea ei este valabilă cel mult un an, ea speră că va reveni la funcţia din Primărie până la sfârşitul acestui an.

În replică, Lilia Ioniţă, juristă la Centrul de Analiză şi Prevenire a Corupţiei (CAPC), îi dă dreptate lui Veaceslav Negruţa, precizând că „Apă-Canal Chişinău” nu e o autoritate publică în sensul Legii cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public. „Este o societate pe acţiuni, care prestează servicii de interes public, dar oricum acţionează în regim de întreprindere, adică este o entitate orientată spre obţinere de profit. Detaşarea presupune că persoana se transferă dintr-o funcţie publică în altă funcţie publică, dar poziţia de director al acestei instituţii prin definiţie nu este o funcţie publică”, a argumentat experta CAPC, solicitată de Moldova Curată.

Amintim că la începutul lunii august curent, Veronica Herţa raporta în cadrul unei şedinţe a Consiliului municipal despre neregulile admise de Constantin Becciev, care ar fi achiziţionat mai multe obiecte la preţuri mai mari decât valoarea lor pe piaţă. Atunci ea menţiona că doar pentru mobilarea biroului său, Becciev ar fi cheltuit aproape 400 de mii de lei.  „Este vorba despre o masă de birou de 140 de mii de lei, o altă masă de birou de 59 de mii de lei, încă o masă de 64 de mii de lei, un televizor Samsung de 49,49 de mii de lei, masă pentru televizor de 30 de mii de lei, fotoliu de piele de aproape 15 mii de lei şi o canapea la preţul de 21 de mii de lei”, a precizat fosta şefă a Finanţelor.

Veronica Herţa are studii economice. Ea este şi vicepreşedinta Partidului Liberal şi preşedinta Organizaţiei Teritoriale PL Buiucani. Aceasta a fost aleasă în funcţia de deputat la alegerile parlamentare din noiembrie 2014, fiind pe locul 9 în lista candidaţilor PL. La începutul anului trecut, Herţa şi-a depus mandatul pentru a soluţiona incompatibilitatea de funcţii.

Lilia Zaharia



Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Aici așteptăm comentariul tău!

Adaugă comentariu

Articole relaționate:

Arhiva

Replică la acuzația deputatului Țurcan: Andrian Candu n...

Faptul că deputatul socialist Vladimir Țurcan și-a dus copilul la grădiniță cu mașina de serviciu nu constituie conflict de interese, ci mai degrabă o contravenție. Este opinia președintelui în exercițiu al Autorității Naționale de Integritate (ANI), Anatolie Donciu, solicitat să comenteze informația apărută în Ziarul Național, potrivit căreia deputatul a fost văzut la grădiniță cu autoturismul de serviciu. Țurcan l-a acuzat atunci și pe președintele Parlamentului, democratul Andrian Candu, că ar face la fel, dar că pe el „nimeni nu-l vede”. Solicitat de Moldova Curată, secretariatul Parlamentului a anunțat că „Andrian Candu nu beneficiază de mașini oferite de Parlament”. 

19 octombrie 2016
822
Arhiva

Nașul și finul, conducători de instanțe judecătorești

Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) îl va propune repetat președintelui R. Moldova Nicolae Timofti pe judecătorul Oleg Melniciuc la funcția de preşedinte al Judecătoriei sectorului Râşcani din capitală. Anterior, șeful statului a respins candidatura acestuia pentru faptul că Melniciuc a încălcat de mai multe ori etica profesională și s-a aflat în conflict de interese.

28 mai 2013
1002
Arhiva

Ziarul “Adevărul”: Dosarul nunţii şefului Vămii. Eduard...

Secretarul general adjunct al Guvernului, Eduard Bănăruc, a pierdut şi în a doua instanţă procesul de anulare a actului de constatare a conflictului de interese, emis de Comisia Naţională de Integritate (CNI) la 6 februarie 2014.

28 mai 2014
1507
Arhiva

Încă cinci controale vor fi începute de CNI

În şedinţa din 14 noiembrie 2013, membrii Comisiei Naţionale de Integritate (CNI) vor iniţia procedurile de control pe numele a trei primari, a unui inginer cadastral de la primăria Ghidighici şi a unui funcţionar public de la Biroului Naţional de Statistică. De asemenea, vor fi expuse rezultatele controalelor averilor unui viceministru, unui procuror şi a unui şef de direcţie din cadrul primăriei municipiului Chişinău.

14 noiembrie 2013
850
Arhiva

Profil candidat: Vadim Lesnic

Integritate în activitatea politică

31 ianuarie 2019
1537
Arhiva

Dispersarea competenţelor de testare a integrităţii pro...

Centrul Naţional Anticorupţie (CNA) a elaborat recent un proiect de lege pentru modificarea unui şir de acte legislative (Legea privind testarea integrităţii profesionale, Legea privind prevenirea şi combaterea corupţiei, Legea privind Codul de conduită a funcţionarului public, Legea cu privire la Centrul Naţional Anticorupţie etc.) cu scopul de a înlătura neconcordanţele dintre Legea nr. 325 din 23 decembrie 2013 privind testarea integrităţii profesionale cu alte legi. Adiţional, autorii au argumentat că acest proiect derivă şi din necesitatea implementării unor acţiuni din Strategia Naţională Anticorupţie.

24 iulie 2014
851