Interese ”acvatice” la Criuleni
Apeductul din Ohrincea, sat în componenţa primăriei Criuleni, ar putea fi gestionat de către un SRL. O decizie în acest sens a adoptat Consiliul orăşenesc Criuleni pe data de 8 aprilie, 2016. Consilierii, cu vot majoritar, au delegat gestiunea serviciului de aprovizionare cu apă din satul Ohrincea către SRL “VALNICMAR”, al cărei fondator este Valeriu Iurcu, consilier din partea Partidului Liberal în Consiliul Orăşenesc Criuleni.
Conform datelor de la Camera Înregistrării de Stat, “VALNICMAR” SRL a fost fondată în anul 2015 şi este administrată de către fratele fondatorului. Conform documentului de înregistrare, societatea are dreptul să practice 36 genuri de activitate, printre care nu se regăsesc cele de prestare a serviciilor de apeduct. Consilierii, însă, au rezervat în decizia lor un termen de cca 10 luni pentru ca SRL-ul să-şi ajusteze statutul şi să capete dreptul legal de a prelua serviciul public de apeduct.
Investiţie capitală, realizată cu banii donatorilor, oraşului şi contribuţia cetăţenilor
Apeductul din Ohrincea a fost construit din grantul Fondului de Investiţii Sociale din Moldova (FISM), bani publici şi pe contribuţia beneficiarilor, iar bunul a fost administrat până în 2016 de către Asociaţia Obştească „Ohrinceanca”.
Vladimir Paladi, primar în 2011, perioadă în care a fost construit apeductul, actualmente – consilier orăşenesc, spunea că banii de la FISM, de fapt, au fost predestinaţi pentru reabilitarea drumurilor în satul Zolonceni, cetăţenii cărora au avut de suferit în urma inundaţiilor din 2008. Întrucât donatorul condiţiona grantul cu contribuţia localnicilor în mărime de 40% din sumă, iar zoloncenenii, fiind puţini la număr, nu ar fi putut aduna atâta, funcţionarii primăriei au direcţionat aceşti bani, cu acordul Fondului, pentru apeduct la Ohrincea. Solicitat de „Est-Curier”, Paladi a precizat, că pentru apeduct au fost folosiţi 761 mii lei, ceea ce constitue suma grantului împreună cu contribuţia ohrincenilor (aproximativ 120 mii sunt banii cetăţenilor). Pentru elaborarea proiectului, Consiliul local a alocat bani publici – 120 mii lei, apoi încă 20 mii lei pentru refacerea proiectului, după care alte 119 mii lei pentru a procura hidranţi şi ţevi de alte mărimi, or, proiectul a fost realizat cu greşeli şi era nevoie de ajustări.
Transmitere cu trimitere selectivă la unele articole din lege şi ignorarea altora
Prezentând proiectul deciziei, în şedinţa din 8 aprilie, primarul Dumitru Simon a spus următoarele:
„Eu şi cu o comisie din partea primăriei, în care a fost inclus şi domnul Dandara (la acel moment – director al ÎM „Comunservice” – n.r.), am fost la Ohrincea şi am văzut care este starea de lucruri. Cunoaşteţi că acest obiect a fost construit în 2011, dat în exploatare, pe perioada aceasta de timp serviciul a fost prestat de către grupul cela de iniţiativă format pe vremea când se implementa proiectul, menirea căruia a fost monitorizarea implementării proiectului în satul Ohrincea. Este necesitatea ca lucrurile să fie aduse în parametri legali. Prestarea serviciilor de aprovizionare cu apă sunt prevăzute în legea nr. 303 din 2013, care se numeşte „Privind serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare”. Legea dată prevede acordarea dreptului de gestiune a obiectului dat ori întreprinderilor municipale sau dacă ele nu sunt – obiectul poate fi gestionat de însuşi primărie. Dacă vorbim de societăţile comerciale, care se divizează în două grupuri, care au dreptul de a presta serviciile respective, ele sunt divizate atât în întreprinderi municipale, formate de autorităţile locale, ori serviciul poate fi prestat şi de alte societăţi comerciale, care sunt fondate cu capital privat sau capital mixt. Aşa este scris în lege. În cazul dat, serviciul a fost prestat, practic, de aceleaşi persoane, adică de dl Iurcu, care este fondator al societăţii, care activează acuma în satul Ohrincea. Un lucru pe care eu l-am fixat în proiectul deciziei este ca dumnealor să facă modificări la statut ca să adauge o activitate în plus la acele care sunt prevăzute acolo pentru a presta servicii de aprovizionare cu apă. După asta, aşa cum a procedat „Comunservice” şi a căpătat licenţa de a presta serviciul dat, tot aşa trebuie să procedeze şi societatea dată – să capete licenţă. Acesta este mersul cerinţelor. Cu toate că în lege mai este un lucru: acordarea dreptului de gestiune se efectuează în condiţii de transparenţă printr-o licitaţie”.
Mai departe primarul explică de ce nu a anunţat licitaţie, aşa cum scrie şi alin. (2) al art. 13 din Legea 303, ci întemeiază proiectul de decizie doar pe art. 8 alin. (1) lit.(g) şi art. 13 alin. (4) lit.(b) din legea dată:
„Dacă luăm aşa, situaţia, pe care o cunoaştem noi şi o cunosc eu, adică, dacă aceeaşi persoană a prestat serviciul până acuma, practic, sub altă formă juridică, acesta ar fi succesor de drepturi, numai nu ştiu dacă în statut este lucrul ista – societatea este succesorul de drept al asociaţiei care s-a ocupat de lucru până acuma, poate era cazul de scris că voi aţi devenit succesor de drept. În cazul dat poate că nu era chiar nevoie, că de cinci ani de zile se prestează serviciul dat – să scoţi acum la licitaţie şi să vină altcineva din afara localităţii… Am discutat şi cu fostul director al „Comunservice”, şi cu specialiştii de acolo, posibilitatea de transmitere la „Comunservice”. Nu ştiu cât de benefic o să fie pentru sat lucru ista. Eu ca primar, şi primăria, şi dumneavoastră vrem ca oamenii să nu ridice problema că nu au apă, că apeductul nu lucrează, că e închis, etc. Trebuie să facem aşa ca probleme să nu apară şi omul permanent să aibă apă potabilă. Am propus proiectul de decizie aşa cum îl vedeţi dumneavoastră, am luat în consideraţie solicitările cetăţenilor, dar acum daţi să discutăm” – a spus Dumitru Simon.
Notă: Titlul a fost schimbat de Moldova Curată.
Citiţi materialul integral pe pagina web a Ziarului regional "Est Curier".
S.Cernov
Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.
Articole relaționate:
Judecătorul Ghenadie Eni: ”Demisia mea nu are legătură...
Magistratul Ghenadie Eni, care a demisionat din funcția de judecător și de președinte al Curții de Apel Cahul la începutul lunii iulie, spune că demisia sa nu are legătură cu acuzațiile care i-au fost aduse referitoare la primirea unui teren pentru construcție de la Primăria Cahul. ”La 29 aprilie am împlinit 50 de ani. Asta e vârsta de pensionare pentru un judecător. Am decis să mă pensionez, dar să practic dreptul în continuare. Chiar ieri am depus cerere să fiu admis în profesia de avocat”, a spus Ghenadie Eni pentru Moldova Curată.
Un primar revocat din funcție conduce o localitate din...
Revocat deja de două luni de prima instanţă pentru incompatibilitate de funcţii, primarul comunei Sipoteni, Vasile Raţă, continuă să conducă localitatea. Experţii anticorupţie susţin că practica judiciară existentă arată că până la emiterea unei decizii definitive pot trece și câţiva ani, de aceea propun suspendarea din funcţia publică a persoanei revocate până când instanţa va emite o decizie definitivă.
Conflict de interese, salvat de divorţ?
Primarul satului Chiştelniţa, Teleneşti, Constantin Ciobanu, lucrează de doi ani deja în aceeaşi instituţie cu soţia sa, ea fiind contabila primăriei din localitate. Asta deşi cadrul legislativ interzice ca un funcţionar public să fie în subordinea unei rude. În prezent, cei doi sunt în proces de divorţ. Specialiştii spun că funcţionarii publici nu vor scăpa de sancţiunile prevăzute de lege, deoarece atât primarul, cât şi contabila nu au întreprins nimic timp de doi ani pentru a soluţiona această situaţie.
Deputatul Eugeniu Nichiforciuc și-a deschis trei firme...
Deputatul democrat Eugeniu Nichiforciuc a deschis 3 firme în doi ani, adică în 2014 și 2015, la una dintre ele investind un capital social de mai mult de un milion de lei. Deputatul spune ca avea acești bani din activitatea anterioară celei de deputat și că a acordat de fapt un împrumut acestei firme, care, timp de un an, ar urma să i-l ramburseze. Firma a început să funcționeze în luna aprilie 2014, însă deputatul nu a indicat în declarația de avere veniturile din activitatea ei. Celelalte două firme au capitaluri sociale mult mai mici.
Primar cu dosare penale, în conflict cu o firmă concure...
Primarul satului Trifăuți, raionul Soroca, Gheorghe Todireanu, este cercetat penal pentru fals în declaraţii şi pentru practicarea ilegală a activităţii de întreprinzător, după ce a fost verificat doi ani la rând de Comisia Națională de Integritate (CNI). În ambele cazuri, în 2014 şi în 2015, Comisia a descoperit bunuri nedeclarate. Potrivit ultimului act de constatatre al CNI, primarul nu a declarat 22 de terenuri agricole, cu o suprafață totală de aproape 19 hectare. Totuși, Gheorghe Todireanu a indicat cea mai mare parte a terenurilor pe care le deține - peste 100 de hectare. El a ajuns în vizorul CNI în urma unui conflict cu o firmă agricolă care arendează terenuri în aceeași localitate.
Curtea de Conturi a găsit nereguli la plata unor lucră...
Firma de audit ”Ata Consult”, în care șeful cabinetului ministrului Finanțelor Iurie Cicibaba deține o cotă de 40%, a prestat, la sfârșitul anului 2017, servicii pentru Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului (MADRM). Firma a fost contractată fără organizarea unui concurs public, printr-o procedură legală, referitoare la contractele de valoare mică. Contra sumei de 75 de mii de lei, entitatea urma să primească și să verifice rapoartele financiare ale instituțiilor subordonate Ministerului pentru trimestrul III al anului 2017. MADRM a explicat că a avut nevoie de serviciile firmei, deoarece la acel moment ”personalul din cadrul Ministerului, responsabil de generalizarea rapoartelor financiare, deja era disponibilizat” și nu avea cine să se ocupe de raportare.
