Interese ”acvatice” la Criuleni

Interese la vedere 27 mai 2016 583
Imagine simbol

Apeductul din Ohrincea, sat în componenţa primăriei Criuleni, ar putea fi gestionat de către un SRL. O decizie în acest sens a adoptat Consiliul orăşenesc Criuleni pe data de 8 aprilie, 2016. Consilierii, cu vot majoritar, au delegat gestiunea serviciului de aprovizionare cu apă din satul Ohrincea către SRL “VALNICMAR”, al cărei fondator este Valeriu Iurcu, consilier din partea Partidului Liberal în Consiliul Orăşenesc Criuleni.



Conform datelor de la Camera Înregistrării de Stat, “VALNICMAR” SRL a fost fondată în anul 2015 şi este administrată de către fratele fondatorului. Conform documentului de înregistrare, societatea are dreptul să practice 36 genuri de activitate, printre care nu se regăsesc cele de prestare a serviciilor de apeduct. Consilierii, însă, au rezervat în decizia lor un termen de cca 10 luni pentru ca SRL-ul să-şi ajusteze statutul şi să capete dreptul legal de a prelua serviciul public de apeduct.

Investiţie capitală, realizată cu banii donatorilor, oraşului şi contribuţia cetăţenilor

Apeductul din Ohrincea a fost construit din grantul Fondului de Investiţii Sociale din Moldova (FISM), bani publici şi pe contribuţia beneficiarilor, iar bunul a fost administrat până în 2016 de către Asociaţia Obştească  „Ohrinceanca”.

Vladimir Paladi, primar în 2011, perioadă în care a fost construit apeductul, actualmente – consilier orăşenesc, spunea că banii de la FISM, de fapt, au fost predestinaţi pentru reabilitarea drumurilor în satul Zolonceni, cetăţenii cărora au avut de suferit în urma inundaţiilor din 2008. Întrucât donatorul condiţiona grantul cu contribuţia localnicilor în mărime de 40% din sumă, iar zoloncenenii, fiind puţini la număr, nu ar fi putut aduna atâta, funcţionarii primăriei au direcţionat aceşti bani, cu acordul Fondului, pentru apeduct la Ohrincea. Solicitat de „Est-Curier”, Paladi a precizat, că pentru apeduct au fost folosiţi 761 mii lei, ceea ce constitue suma grantului împreună cu contribuţia ohrincenilor (aproximativ 120 mii sunt banii cetăţenilor). Pentru elaborarea proiectului, Consiliul local a alocat bani publici – 120 mii lei, apoi încă 20 mii lei pentru refacerea proiectului, după care alte 119 mii lei pentru a procura hidranţi şi ţevi de alte mărimi, or, proiectul a fost realizat cu greşeli şi era nevoie de ajustări.

Transmitere cu trimitere selectivă la unele articole din lege şi ignorarea altora

Prezentând proiectul deciziei, în şedinţa din 8 aprilie, primarul Dumitru Simon a spus următoarele:

„Eu şi cu o comisie din partea primăriei, în care a fost inclus şi domnul Dandara (la acel moment – director al ÎM „Comunservice” – n.r.), am fost la Ohrincea şi am văzut care este starea de lucruri. Cunoaşteţi că acest obiect a fost construit în 2011, dat în exploatare, pe perioada aceasta de timp serviciul a fost prestat de către grupul cela de iniţiativă format pe vremea când se implementa proiectul, menirea căruia a fost monitorizarea implementării proiectului în satul Ohrincea. Este necesitatea ca lucrurile să fie aduse în parametri legali. Prestarea serviciilor de aprovizionare cu apă sunt prevăzute în legea nr. 303 din 2013, care se numeşte „Privind serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare”. Legea dată prevede acordarea dreptului de gestiune a obiectului dat ori întreprinderilor municipale sau dacă ele nu sunt – obiectul poate fi gestionat de însuşi primărie. Dacă vorbim de societăţile comerciale, care se divizează în două grupuri, care au dreptul de a presta serviciile respective, ele sunt divizate atât în întreprinderi municipale, formate de autorităţile locale, ori serviciul poate fi prestat şi de alte societăţi comerciale, care sunt fondate cu capital privat sau capital mixt. Aşa este scris în lege. În cazul dat, serviciul a fost prestat, practic, de aceleaşi persoane, adică de dl Iurcu, care este fondator al societăţii, care activează acuma în satul Ohrincea. Un lucru pe care eu l-am fixat în proiectul deciziei este ca dumnealor să facă modificări la statut ca să adauge o activitate în plus la acele care sunt prevăzute acolo pentru a presta servicii de aprovizionare cu apă. După asta, aşa cum a procedat „Comunservice” şi a căpătat licenţa de a presta serviciul dat, tot aşa trebuie să procedeze şi societatea dată – să capete licenţă. Acesta este mersul cerinţelor. Cu toate că în lege mai este un lucru: acordarea dreptului de gestiune se efectuează în condiţii de transparenţă printr-o licitaţie”.

Mai departe primarul explică de ce nu a anunţat licitaţie, aşa cum scrie şi alin. (2) al art. 13 din Legea 303, ci întemeiază proiectul de decizie doar pe art. 8 alin. (1) lit.(g) şi art. 13 alin. (4) lit.(b) din legea dată:

„Dacă luăm aşa, situaţia, pe care o cunoaştem noi şi o cunosc eu, adică, dacă aceeaşi persoană a prestat serviciul până acuma, practic, sub altă formă juridică, acesta ar fi succesor de drepturi, numai nu ştiu dacă în statut este lucrul ista – societatea este succesorul de drept al asociaţiei care s-a ocupat de lucru până acuma, poate era cazul de scris că voi aţi devenit succesor de drept. În cazul dat poate că nu era chiar nevoie, că de cinci ani de zile se prestează serviciul dat – să scoţi acum la licitaţie şi să vină altcineva din afara localităţii… Am discutat şi cu fostul director al „Comunservice”, şi cu specialiştii de acolo, posibilitatea de transmitere la „Comunservice”. Nu ştiu cât de benefic o să fie pentru sat lucru ista. Eu ca primar, şi primăria, şi dumneavoastră vrem ca oamenii să nu ridice problema că nu au apă, că apeductul nu lucrează, că e închis, etc. Trebuie să facem aşa ca probleme să nu apară şi omul permanent să aibă apă potabilă. Am propus proiectul de decizie aşa cum îl vedeţi dumneavoastră, am luat în consideraţie solicitările cetăţenilor, dar acum daţi să discutăm” – a spus Dumitru Simon.

Notă: Titlul a fost schimbat de Moldova Curată.

Citiţi materialul integral pe pagina web a Ziarului regional "Est Curier".

S.Cernov



Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Aici așteptăm comentariul tău!

Adaugă comentariu

Articole relaționate:

Interese la vedere

Firma surorii directorului de la achiziții publice a câ...

O firmă fondată de sora directorului Agenției Achiziții Publice (AAP) Viorel Moșneaga a câștigat în ultimii ani contracte cu statul în valoare de 35 de milioane de lei. Asta a constatat o echipă de reporteri ai Ziarului de Gardă și ai Centrului de Investigații Jurnalistice. Potrivit investigației publicate astăzi, firma «Aldos Grup» a fost fondată în anul 2005 de către sora lui Viorel Moșneaga, Diana Cotruța, care avea atunci 21 de ani, împreună cu un partener. De activitatea firmei s-ar ocupa însă fratele lor, Dan Moșneaga.

14 ianuarie 2016
616
Interese la vedere

GUVERN CU AFACERI NEDECLARATE

Opt dintre miniștrii actualei guvernări dețin acțiuni sau cote-părți în diferite firme, lucru pe care nu l-au indicat în declarațiile de venituri și proprietăți, depuse la Comisia Națională de Integritate. Acest lucru a fost descoperit și probat cu documente de către jurnaliștii de la RISE Project Moldova.

16 octombrie 2014
613
Interese la vedere

Ginerele şi soacra continuă să lucreze împreună la prim...

La sfârşitul anului trecut, Moldova Curată a descoperit un conflict de interese la Primăria Pietrosu din raionul Făleşti, acolo unde primarul Ghenadie Grădinari o are în subordine pe soacra sa, care este contabilă. Comisia Naţională de Integritate (CNI) s-a autosesizat, a examinat situaţia şi a constatat conflict de interese. Alesul local a rămas însă nesancţionat, deoarece membrii CNI au clasat cazul.

12 iulie 2016
556
Interese la vedere

Fratele și sora au prejudiciat o întreprindere de stat...

Conflict de interese la Edineț. Directorul şi contabila întreprinderii municipale „Apă Canal” din Edineţ au fost condamnați de Curtea de Apel Bălți la 9 și, respectiv, 8 ani de închisoare, după ce au prejudiciat bugetul companiei cu aproape jumătate de milion de lei.

20 mai 2013
570