Profil candidat: Oleg Savva
La 22 septembrie Oleg Savva a fost înaintat drept candidat din partea PSRM în circumscripția Fălești. Savva este deputat pe listele PSRM din 2014. Înainte de a ajunge în Parlament, conform CV-ului său de pe pagina de internet a Legislativului, a fost jurist, președinte al Organizației Teritoriale a PSRM, președinte al Uniunii Veteranilor Războiului din Afganistan din Fălești, iar în anii 90 a lucrat în calitate de controlor la primăria orașului Fălești.
Integritatea în activitatea politică
Într-o intervenție pentru portalul Moldova Curată, în ianuarie 2015, Oleg Savva declara că anterior a fost printre activiştii PLDM, dar s-a dezamăgit şi a trecut la socialişti, „care au demonstrat că sunt un partid cu perspectivă”. La alegerile locale din 2011 el a concurat pentru mandatul de primar de Făleşti, dar a acumulat doar 201 voturi, echivalentul a circa 5% din sufragii.
Într-un articol semnat de jurnaliștii de la ziarul Timpul, socialiștii erau acuzați de ipocrizie, pe de o parte declarându-se foarte credincioși, religia fiind un punct principal în programele lor electorale, iar pe de altă parte depunând flori la monumentul lui Lenin, liderul regimului bolșevic, un ateu, care a vandalizat bisericile și a persecutat preoții. Deputatul Oleg Savva le-a declarat reporterilor că Lenin a fost bolnav când a mers împotriva bisericii. „Sunt foarte credincios, deși recunosc că nu merg săptămânal la biserică. Dar frecventez lăcașul sfânt la sărbătorile mari. Respect toate tradițiile și datinile creștinești. În general, pentru mine, Lenin reprezintă o personalitate istorică discutabilă. El a făcut lucruri foarte bune, pentru care merită lăudat, dar și lucruri mai puțin bune, pentru care trebuie criticat. Lenin nu este idolul socialismului, mai sunt încă multe personalități care au contribuit la dezvoltarea științei socialismului. Însă faptul că monumentul lui Lenin de la Fălești a fost devastat, noaptea pe furiș, m-a făcut să reacționez imediat. Lenin nu este idolul meu și chiar condamn lupta sa împotriva religiei, dar orice personalitate istorică are atât părți negative, cât și pozitive. Dacă cunoașteți istoria, știți că Lenin era deja bolnav atunci când s-a pronunțat împotriva credinței”, a subliniat Oleg Savva.
Integritatea în gestionarea averii și intereselor personale
Înainte de a accede în Parlament, în toamna lui 2014, Oleg Savva a completat o declarație de avere pentru anii 2012-2013, unde a trecut pe hârtie un venit de doar 13.470 de lei (!), echivalentul a circa 500 de lei pe lună, un automobil de model Moskvici și o casă de locuit de 86 de metri pătrați. În declarația cu privire la venituri și proprietate pentru 2013, completată la validarea mandatului de legiuitor, Savva introduce alte date – venituri în valoare de circa 29 de mii de lei din salariu său și al soției, angajată la SRL Selgrina, precum și din indemnizația de veteran al Războiului din Afganistan, un teren intravilan de șase ari, primit ca donație, o altă casă de locuit, de această dată cu suprafața de 116 metri pătrați și o construcție accesorie, primate la fel drept donație în 2014, același Moskvici, precum și cota de 85% din capitalul social al companiei Glebuscom SRL, specializată în „transporturi cu taxiuri de toate tipurile”.
Datele de la Cadastru arată că noua casă de locuit, cea de 116 metri pătrați, a fost donată de tatăl lui Oleg Savva și înregistrată pe numele soției acestuia în ianuarie 2014. De partea cealaltă, prima casă, cea de 82 de metri pătrați, care a fost cumpărată de la tatăl deputatului în 2006, a fost donată fratelui său în iulie 2013. În declarația cu privire la venituri și proprietate pentru 2014 terenul și casa de 116 metri pătrați au fost trecute pe hârtie. În același timp, din actul prezentat la Comisia Națională de Integritate au dispărut datele despre firma parlamentarului, iar la capitolul donații, Savva a raportat o donație în valoare de 97.000 de lei. Întâmplător sau nu, această sumă este aproape echivalentă cu cea a donației pe care a făcut-o însuși Oleg Savva în cadrul campaniei electorale pentru alegerile parlamentare, când a contribuit la formarea bugetului PSRM cu 87.500 de lei, asta chiar dacă suma respectivă depășește de trei ori veniturile anuale oficiale ale familiei sale.
La începutul lui 2015, Oleg Savva declara pentru portalul Moldova Curată că veniturile indicate în declarațiile sale din 2012-2014 corespund realității. „Alte venituri oficiale eu personal nu am de mai mulţi ani. La noi doar ştiţi cum e: dacă vrei să fii sărac, angajează-te la muncă în mod oficial. Dar asta nu înseamnă că n-am cu ce trăi. Mai mulţi ani am lucrat peste hotare, în Rusia, soţia câştigă bine aici, mămica – în Italia. Şi fiica cât a învăţat în Italia a şi lucrat, având cam 1000 de euro pe lună. Eu un timp am lucrat cota de pământ a mamei mele şi îmi asiguram familia cu produse alimentare, dar apoi am dat pământul în arendă, că nu-i convenabil”, le-a declarat Oleg Savva jurnaliștilor.
Datele din declarația cu privire la venituri și proprietate din 2015 arată vă veniturile familiei Savva au crescut substanțial de când acesta a devenit parlamentar, ajungând la circa 193 de mii de lei. Totodată, deputatul din nou a raportat cota pe care o deține în firma Glebuscom SRL.
În actul prezentat la Autoritatea Națională de Integritate în 2016 au fost trecute aceleași proprietăți, iar la capitolul venituri, Oleg Savva a raportat, pe lângă cele 240 de mii de lei obținute din salariu, indemnizație și vânzarea automobilului, o donație de 100.000 de lei, pe care a primit-o de la fiica sa.
189 de mii de lei este venitul obținut de Oleg Savva în 2017, conform declarației de avere și interese personale, celelalte date rămânând neschimbate.
Dat fiind că deputatul a omis mai multe date din declarația sa de avere pentru 2014, în 2015, Comisia Națională de Integritate (CNI) a inițiat un control privind verificarea respectării regimului juridic al declarării veniturilor și proprietății. Chiar dacă s-a constatat că legiuitorul nu a declarat construcția accesorie, cota-parte de 85 %, deținută în cadrul Societății Comerciale Glebuscom SRL, dar și un transfer bănesc recepționat din Federația Rusă, în suma de 14.000 de ruble, CNI a considerat că omisiunile admise nu s-au produs cu rea-credință și, la sfârșitul lui ianuarie 2016, a clasat cauza.
Pe parcursul ultimilor ani, Oleg Savva a sponsorizat constant partidul din care face parte, dar și campaniile electorale în care au fost implicați exponenți ai PSRM. În afară de cele 87.500 de lei cu care a contribuit în 2014 la alegerile parlamentare, Savva a scos din buzunar 74.700 de lei în 2016, în timpul campaniei electorale a președintelui Igor Dodon, și 53.900 de lei în cadrul campaniei electorale pentru referendumul privind revocarea primarului Dorin Chirtoacă din 2017.
În 2015 el a vărsat în pușculița formațiunii politice 1.500 de lei, în 2016 – 5.000 de lei, iar în primul trimestru din 2018 – 27.100 de lei.
Pe lângă finanțarea cu bani a partidului din care face parte, Oleg Savva a fost implicat și în presupuse tentative de corupere a alegătorilor. Potrivit portalului 10tv.md, la sfârșitul lunii septembrie curent deputatul a fost surprins în timp ce descărca dintr-un camion produse alimentare, asta chiar dacă legislația interzice acordarea darurilor electorale. „Martorii care au trimis aceste imagini la redacție susțin că deputatul PSRM căra pachetele respective, alături de alți colegi de-ai săi, în sediul partidului din Fălești”, scriau jurnaliștii.
Integritatea în exercitarea funcțiilor publice și/sau de partid
Oleg Savva este membru al Comisiei agricultură şi industrie alimentară din Parlament. În calitate de deputat, el și-a pus semnătura pe mai bine de 40 de inițiative legislative. Aproape jumătate din ele au fost respinse de majoritatea parlamentară și doar patru au fost adoptate.
Oleg Savva se numără printre semnatarii proiectului de lege nr. 386 din 2014 privind „denunțarea Acordului de Asociere între Republica Moldova și Uniunea Europeană și Comunitatea Europeană a Energiei Atomice și statele membre ale acestora”.
Tot el este și unul dintre autorii „Proiectului hotărârii pentru aprobarea Declarației Parlamentului Republicii Moldova privind condamnarea acțiunilor cu caracter unionist de subminare și lichidare a statalității Republicii Moldova” nr. 21 din 2018.
Oleg Savva se numără printre deputații care, fără dezbateri și întrebări, au votat proiectul de lege privind schimbarea sistemului electoral în iulie 2017.
Majoritatea proiectelor elaborate de Savva de unul singur sunt centrate pe veteranii de război, el însuși fiind veteran al războiului din Afganistan.
Este și cazul Legii pentru modificarea articolului 22 din Legea nr. 190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani, elaborată de Oleg Savva, alături de Corneliu Furculiță și Ghenadi Mitriuc și adoptată la 1 iulie 2016. Potrivit noilor modificări, veteranii decorați cu medatii, ordine sau titluri onorifice vor beneficia de diferite alocaţii nominale. Legea respectivă se răsfrânge și asupra lui Oleg Savva, el fiind veteran de război, decorat cu medalia „Pentru vitejie” în 1987.
Tot pe veteranii de război este centrat un alt proiect de lege, înregistrat în octombrie 2015, prin care Savva propunea completarea unui articol din Legea cu privire la asigurarea obligatorie de asistență medicală, în urma căruia Guvernul ar fi plătit polița de asigurare medicală a veteranilor neangajați în câmpul muncii. Proiectul respectiv a fost retras. În august 2018, deputatul a revenit cu același proiect de lege, cu o singură modificare, potrivit căreia Guvernul ar urma să plătească polița de asigurare medicală a tuturor veteranilor de război. În prezent proiectul se află în examinare, iar Guvernul a dat deja un aviz negativ, motivându-și decizia prin faptul că „inițiativa menționată va produce efecte negative de tratament inechitabil și discriminatoriu în raport cu alte categorii de populație”.
Tot cu gândul la îmbunătățirea vieții veteranilor de război, în octombrie 2015 Oleg Savva a înregistrat un proiect prin care și-a propus să completeze un articol din Legea cu privire la veterani, potrivit căruia, veteranii de război ar avea posibilitatea să primească o compensație bănească o dată la trei ani în locul biletelor de tratament sanatorial gratuit de care beneficiază în prezent. Proiectul respectiv de lege a fost retras.
Un an mai târziu, Savva a înregistrat un alt proiect pentru a modifica un alt alineat din Legea cu privire la veterani, potrivit căruia, persoanele participante la acțiunile de luptă din Afganistan, implicit însuși Savva, ar beneficia de ajutor material anual în ajunul zilei de 15 februarie, în cuantum de 1.000 de lei. Și acest proiect de lege a fost retras. De menționat că ambele proiecte de lege au primit aviz negativ de la Guvernul Republicii Moldova.
În august 2018, Oleg Savva a propus un al treilea proiect de modificare a Legii cu privire la veterani, prin care își dorește ca veteranii de război să poată importa în țară pentru o singură dată un mijloc de transport cu achitarea accizei în mărime de 30% din cota accizei stabilite, fără dreptul de a vinde automobilul timp de trei ani. În nota informativă parlamentarul subliniază că scutirea respectivă este pentru o singură operațiune și le va permite veteranilor să-și procure un automobil pentru familie. În prezent proiectul de lege se află în examinare.
La una dintre ședințele din plenul Parlamentului, Oleg Savva a fost surprins de jurnaliști în timp ce naviga pe rețelele de socializare și analiza fotografii cu fete ușor dezgolite.
„Cazier judiciar”
În septembrie 2013, Direcţia de Producţie a Gospodăriei Comunale şi de Locuinţe (DPGCL din orașul Făleşti l-a chemat în judecată pe Oleg Savva pentru încasarea datoriei pentru prestarea serviciilor publice comunale. Printr-o decizie a Judecătoriei Fălești din decembrie 2013, magistrata Lilia Trocin a dispus încasarea de la Oleg Savva în beneficiul DPGCL Făleşti a datoriei pentru prestarea serviciilor publice comunale și a cheltuielilor de judecată în sumă totală de 1.800 de lei.
Acest articol apare în cadrul proiectului Promovarea votului informat şi conştient la alegerile parlamentare prin campania de monitorizare şi informare „Pentru un Parlament Curat 2019”, implementat de ADEPT, API, CAPC şi CIJM cu susținerea financiară a Fundației Soros-Moldova/Departamentul Buna Guvernare. Acțiunile întreprinse în cadrul proiectului țin de responsabilitatea implementatorilor și nu reflectă neapărat poziția Fundației Soros-Moldova.
Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.
Adaugă comentariu
Articole relaționate:
Profil candidat: Fiodor Gagauz
Fiodor Gagauz este candidatull PSRM în Circumscripția uninominală nr. 46, or. Ceadîr-Lunga. Din decembrie 1999 acesta deţine funcția de președinte al Mișcării Obștești „Edinaia Gagauzia” / „Găgăuzia Unită” și, concomitent, din 1999–2002, cea de șef al Direcției Afacerilor Interne a autonomiei găgăuze. Deși Mișcarea „Edinaia Gagauzia” / „Găgăuzia Unită” este una obștească, aceasta a fost implicată în decursul mai multor ani în acțiuni politice.
Profil candidat: Nicolae Melnic
Nicolae Melnic (56 de ani), candidează pe circumscripția nr. 3 Edineț. Din martie 2016 până în prezent este viceprimar în Primăria Cupcini, raionul Edineț. A activat din anul 1983 și până în 2001 în cadrul Ministerului Afacerilor Interne, potrivit datelor biografice publicate de portalul Tribuna.md.
Profil candidat: Ion Ceban
În vârstă de 38 de ani, pe care i-a împlinit în luna iunie, Ion Ceban scrie în CV-ul său că posedă limbile „moldovenească”, rusă, engleză și franceză. El a făcut parte din Partidul Comuniștilor din R. Moldova, în perioada în care formațiunea condusă de Vladimir Voronin se afla la guvernare. A absolvit Facultatea de matematică și Informatică a Universității de Stat din Moldova și Academia de Administrație Publică de pe lângă președintele Federației Ruse, specialitatea „Administrație municipală și de stat”.
Profil candidat: Alexandr Nesterovschi
Alexandr Nesterovschi (37 de ani) a fost prim-secretar al organizaţiei comsomoliste Bălţi şi consilier comunist în Consiliul Municipal Bălţi din 2007 până în 2011. În luna noiembrie 2011, a părăsit PCRM împreună cu alţi 50 de membri ai partidului şi jumătate din membrii organizaţiei comsomoliste. „Vrem să construim un partid fără păpuşari”, spunea Nesterovschi, precizând că cei care au plecat din PCRM aderă la „grupul Dodon”.
Profil candidat: Petru Corduneanu
Despre biografia lui Petru Corduneanu se știe că, în perioada guvernării comuniste, 2001 – 2009, a ocupat diferite funcții în cadrul Ministerului de Interne. În timpul revoltei din aprilie 2009 el deținea funcția de șef al Direcției Generale Poliție Ordine Publică.
Aici așteptăm comentariul tău!