Acțiunile anticorupție – realizate cu ”deficiențe”

Arhiva 6 iulie 2016 863
La sfârșitul lunii iunie au expirat termenele de realizare pentru 57 de acțiuni din cele 69 prevăzute de Foaia de parcurs.

Din cele nouă acțiuni anticorupție menționate în Foaia de parcurs privind agenda de reforme prioritare pentru implementarea Acordului de Asociere Republica Moldova – UE, autoritățile au reușit să realizeze cu succes doar două dintre ele. Este vorba de prelungirea de către Centrul Național Anticorupție (CNA) a termenului de implementare al Strategiei Naționale Anticorupție (SNA) pentru 2016, dar și elaborarea de către Ministerul Justiției a legislației privind incriminarea utilizării contrar destinației și delapidării fondurilor europene și internaționale. Aceste concluzii sunt incluse în ”Raportul de monitorizare a implementării Foii de parcurs privind agenda de reforme prioritare (martie-iunie 2016)” și au fost prezentate la 6 iulie curent de câteva organizații neguvernamentale.



Potrivit Raportului, chiar dacă acțiunea privind prelungirea de către CNA a termenului de implementare a Strategiei Naționale Anticorupție pentru 2016 este menționată ca și ”realizată fără deficiențe”, totuși experții spun că ea nu își avea locul în Foaia de parcurs. ”Nu este clar de ce această acțiune a fost considerată ca prioritară și inclusă în foaia de parcurs, fiind mai degrabă una tehnică. În condițiile adoptării cu întârziere a SNA 2011-2015 și adoptării cu întârziere a planurilor de acțiuni pentru SNA 2011-2015, necesitatea prelungirii termenului de implementare părea evidentă”, se spune în Raport.

Daniela Morari, viceministra MAEIE

O altă acțiune ”realizată fără deficiențe” este cea de elaborare a legislației care va incrimina delapidarea fondurilor europene și internaționale. Și aici experții au rezerve, întrebându-se de ce a fost inclusă în Foaia de parcurs, atât timp cât ea era realizată anterior. ”De fapt, proiectul de modificare a Codului penal în ceea ce privește delapidările era elaborat de CNA din anul 2015. Este doar o chestiune tehnică”, menționează Nadejda Hriptievschi, expertă la Centrul de Resurse Juridice din Moldova.

Acțiune ”cu deficiențe”

Printre acțiunile anticorupție menționate în Raport care au fost realizate, însă ”cu deficiențe”, este cea privind elaborarea de către Ministerul Justiției a proiectelor de legi cu privire la procuratura anticorupție și cu privire la procuratura pentru combaterea criminalității organizate și cauze speciale. ”În luna mai Procurorul General interimar a aprobat organigrama Procuraturii Generale, organigrama şi statele de personal ale celor două procuraturi specializate, chiar dacă proiectul Legii cu privire la procuraturile specializate prevede că structura acestor procuraturi trebuie propusă de procurorii-şefi ai acestor procuraturi, iar personalul trebuie coordonat cu aceştia”, mai este specificat în Raport.

O acțiune ”în curs de realizare” inclusă în Raport este cea privind implementarea de către Comisia Națională de Integritate a sistemului online de depunere a declarației de avere și de interese.

La capitolul ”acțiuni restante” se numără angajamentul pe care și l-a asumat Ministerul Justiției de a elabora inițiative anticorupție și de reformare a Centrului Național Anticorupție, în concordanță cu noua lege a procuraturii, legea cu privire la Centrul Național de Integritate și Legea cu privire la declararea averilor și intereselor.

La rândul său, Daniela Morari, viceministra Afacerilor Externe şi Integrării Europene recunoşte că autorităţile admit anumite restanţe, însă până la sfârşitul lunii iulie curent, atunci când va expira termenul de realizare a tuturor acţiunilor incluse în Foaia de parcurs, situaţia se poate schimba.

Evoluția implementării Foii de parcurs poate fi vizualizată online

Pe lângă domeniul anticorupție, Foaia de parcurs mai include 12 domenii, printre care cel financiar, energetic, al administraţiei publice; mass-media etc.

Raportul cuprinde evaluarea acțiunilor planificate în perioada martie – iunie 2016 și recomandări pentru fiecare domeniu inclus în Foaia de parcurs.

O inovație pentru cei interesați este că evoluția implementării acestui document poate fi vizualizată online. Raportul intermediar de monitorizare a Foii de parcurs privind agenda de reforme prioritare a fost elaborat de Asociația pentru Democrație Participativă ADEPT, Centrul Analitic ”Expert-Grup” și Centrul de Resurse Juridice din Moldova (CRJM), iar în luna septembrie aceste organizații neguvernamentale vor prezenta raportul final cu privire la implementarea Foii de parcurs, inclusiv recomandările pentru viitoarele acțiuni.

Lilia Zaharia



Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Aici așteptăm comentariul tău!

Adaugă comentariu

Articole relaționate:

Arhiva

Profil candidat: Iurie Țap

Integritatea în activitatea politică

04 februarie 2019
1100
Arhiva

Dezbatere: „Avertizorul de integritate - un element ese...

23 mai 2019
907
Arhiva

Profil candidat: Oleg Sîrbu

Integritatea în activitatea politică

09 februarie 2019
1253
Arhiva

Electorala 2019: un candidat socialist a fost amendat p...

Alexandr Minizianov este candidatul Partidului Socialiștilor din R. Moldova (PSRM) pe circumscripția uninominală nr. 5, or. Glodeni. În ultimii ani, el a fost vizat în câteva procese contravenționale. În unul dintre ele, Inspecția Muncii a stabilit că Minizianov a încălcat mai multe prevederi ale legislației referitoare la angajarea forței de muncă.

20 februarie 2019
876
Arhiva

Dispersarea competenţelor de testare a integrităţii pro...

Centrul Naţional Anticorupţie (CNA) a elaborat recent un proiect de lege pentru modificarea unui şir de acte legislative (Legea privind testarea integrităţii profesionale, Legea privind prevenirea şi combaterea corupţiei, Legea privind Codul de conduită a funcţionarului public, Legea cu privire la Centrul Naţional Anticorupţie etc.) cu scopul de a înlătura neconcordanţele dintre Legea nr. 325 din 23 decembrie 2013 privind testarea integrităţii profesionale cu alte legi. Adiţional, autorii au argumentat că acest proiect derivă şi din necesitatea implementării unor acţiuni din Strategia Naţională Anticorupţie.

24 iulie 2014
855
Arhiva

Sergiu Ostaf şi Mircea Tanasov sunt candidaţii Legislat...

Sergiu Ostaf şi Mircea Tanasov sunt singurii candidaţi din partea Parlamentului la funcţia de membru al Consiliului de Integritate. Tanasov este un simpatizant al Partidului Democrat, iar Sergiu Ostaf - directorul Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului (CReDO).

12 decembrie 2016
803