Bani publici „anulați” de Regia Transport Electric

Întreprinderea „Regia Transport Electric” din municipiul Chișinău a anulat o licitație publică de achiziționare a „vopselei în asortiment” pe motiv că nu a indicat corect în caietul de sarcini criteriile și condițiile impuse ofertanților. Decizia de anulare a fost contestată la Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor (ANSC) și, drept urmare, aceasta a dispus, drept soluție de remediere, reevaluarea ofertelor depuse inițial.
La 15 februarie 2024, Întreprinderea Municipală „Regia Transport Electric” a publicat pe platforma Mtender.gov.md un anunț de licitație deschisă în care se solicitau oferte pentru vopsea în asortiment. Valoarea estimativă a viitorului contract era de 1,8 milioane de lei fără TVA. Criteriul de evaluare - prețul cel mai scăzut.
Achiziția a fost divizată în două loturi: primul - pentru „vopsea auto” (1,02 milioane de lei), iar al doilea - pentru „vopsea” (peste 778 de mii de lei), ambele fără TVA. Timp de o săptămână, 15-26 februarie 2024, potențialii ofertanți au solicitat șapte clarificări. Unii au întrebat dacă diluanții trebuie să fie compatibili cu vopseaua ce urmează a fi procurată. Alții au pus întrebări despre necesitatea certificatului care asigură că produsele vor fi anticorozive, întrebări ce țin de certificate de calitate/conformitate și altele.
Autoritatea contractantă a oferit răspunsuri privind certificatele necesare pentru vopsele și diluanți, dar a venit și cu unele concretizări ale prevederilor din caietul de sarcini.
Procedura s-a desfășurat electronic. Potrivit portalului Achiziții.md, licitația electronică este publicată în Baza Centrală de Date, cu afișarea informațiilor identice pe toate platformele acreditate în sistemul M-Tender. Orice persoană interesată poate urmări licitația. Acest tip de licitație este organizat în trei runde, timp în care există posibilitatea de a schimba valoarea ofertei inițiale depuse de ofertant, în conformitate cu pasul minim de micșorare a ofertei, stabilit de Cumpărător.
Pentru primul lot, la concurs au participat 3 agenți economici: „Torconst” SRL, cu o ofertă de circa 413 mii de lei, „Deniadi” SRL – cu peste 825 de mii de lei și „Manticora” SRL – cu circa 911 de lei. Autoritatea contractantă însă a anulat procedura din primul lot.
La al doilea lot, au participat 5 ofertanți: „Nanu Market” SRL, prezentând cea mai mică ofertă, de peste 446 de mii de lei. „Torconst” a propus cea mai mare ofertă - de circa 903 mii de lei. Oferta selectată a fost cea a firmei „Deniadi” SRL.
Contestații, una după alta
Doi agenți economici au depus contestații la ANSC în urma acestor două concursuri. „Nanu Market” SRL a depus o contestație insistând că a fost descalificată abuziv. Compania a argumentat că a pus la dispoziția autorității contractante toate detaliile referitoare la caracteristicile vopselei. Membrii ANSC au respins contestația ca fiind neîntemeiată.
O altă firmă, „Manticora” SRL, care a participat la concurs pentru ambele loturi, nu a fost de acord cu decizia părții contractante de a anula procedura din primul lot și de a-i descalifica oferta pentru a-l doilea lot, considerând că „acțiunile autorității contractante, prin descalificarea ofertei sale pe motivul neprezentării certificatelor conform anunțului de participare și atribuirea contractului pentru lotul nr. 2 firmei „Deniadi” SRL, încalcă prevederile legislației în vigoare (...)”.
„Prin urmare, solicităm anularea deciziei entității contractante de descalificare a ofertei „Manticora” SRL pentru neprezentarea certificatelor anticorozive și reevaluarea ofertei „Manticora” SRL pentru loturile nr.1 și lotul nr.2. Mai mult decât atât, menționăm că entitatea contractantă nici nu a deschis oferta „Manticora” SRL pentru lotul nr.2”, se spune în contestație.
Erori de calitate și de preț
La rândul său, autoritatea contractantă a prezentat la ANSC o explicație, motivând că firma contestatară, „Manticora” SRL, nu a întrunit condițiile de eligibilitate, prin neprezentarea certificatului anticoroziv. RTEC susține, de asemenea, că primul lot a fost anulat din motivul admiterii de erori la elaborarea caietului de sarcini. „La inițierea procedurii de achiziții publice privind achiziționarea vopselelor și a altor articole
chimice, în anunțul de participare s-a admis o eroare tehnică. Astfel, la compartimentul „Denumirea bunului” s-a menționat „Vopsea auto”, pe când urma să se achiziționeze vopsea acrilo-poliuritanică bicomponentă pentru construcții metalice exterioare și interioare (vopseaua auto este destinată doar pentru exterior)”.
Pe lângă caracteristicile confuze ale vopselei, autoritatea contractantă recunoaște că a admis erori și la prețul solicitat. „Totodată, în anunțul de participare pentru lotul I, a fost indicată eronat suma estimativă de 1028000,00 lei (în calcul fiind indicat prețul pentru un kg de vopsea la preț de 400,00 lei, inclusiv TVA). Chiar și pentru vopsea auto, prețul menționat în anunțul de participare a fost indicat exagerat de mărit”, este menționat în explicație.
ANSC cere reevaluarea ofertelor
Membrii comisiei ANSC au confirmat că entitatea contractantă nu a indicat în documentația de atribuire posibilitatea acceptării unor acte echivalente pentru certificatul anticoroziv și nu poate accepta la etapa de evaluare și comparare a ofertelor declarația/scrisoarea producătorului în schimbul certificatului solicitat.
„În acest context, urmează a fi reținut faptul că contractul de achiziții sectoriale se atribuie ofertei celei mai avantajoase, conform criteriului de atribuire precizat în documentația de atribuire, cu respectarea principiilor prevăzute la art. 28 din Legea cu privire la achizițiile publice. Totodată, în virtutea normelor legale enunțate supra, entitățile contractante nu pot atribui contracte de achiziții operatorilor economici care nu satisfac cerințele expuse în documentația de atribuire, or, reieșind din prevederile legale enunțate supra, documentația de atribuire, așa cum aceasta este întocmită de entitatea contractantă, este obligatorie, atât pentru operatorii economici participanți la procedură, care au obligația de a-și elabora ofertele în conformitate cu prevederile acesteia, cât și pentru entitate”, se spune în decizia ANSC.
După aceste argumentări, ANSC a anulat decizia de atribuire a contractului și a obligat întreprinderea municipală, ca măsură de remediere, să reevalueze oferta „Deniadi” SRL în termen de până la 30 zile. În prezent, conform portalului Mtender.gov.md, procedura este în proces de reexaminare.
Experta anticorupție Mariana Kalughin este de părere că „Regia Transport Electric” trebuia să indice clar în caietul de sarcini bunurile de care are nevoie, fără a indica specificații vagi referitor la selectarea vopselei sau diluanților, deoarece astfel de incertitudini duc la achiziționări de produse necalitative, fiind astfel risipiți banii publici.
În conformitate cu „Ghidul de monitorizare a achizițiilor publice: instrument pentru societatea civilă”, elaborat de Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale „Viitorul”, excluderea unui ofertant fără temei legal (de exemplu, descalificarea unui ofertant pentru abateri nesemnificative/fără solicitarea clarificărilor sau fără solicitarea justificării prețului anormal de scăzut), reprezintă un steguleț roșu în procesul de evaluare a ofertelor și atribuirea contractului. În Ghid mai este indicat că specificațiile tehnice reprezită, de fapt, ansamblul indicațiilor tehnice cuprinse în special în caietele de sarcini, care definesc caracteristicile solicitate pentru un material, pentru un produs sau pentru un bun și care permit caracterizarea acestora astfel încât să corespundă utilizării urmărite de autoritatea contractantă.
„Printre aceste caracteristici se numără nivelurile de performanță ecologică, proiectarea pentru toate tipurile de utilizări (inclusiv accesul persoanelor cu dizabilități) și evaluarea conformității, performanța, siguranța sau dimensiunile, inclusiv procedurile referitoare la asigurarea calității, terminologia, simbolurile, testările și metodele de testare, ambalarea, marcarea și etichetarea, precum și procesul și metodele de producție”, se mai spune în ghid.
Subiectul neregulilor depistate în procesul de achiziționare a vopselelor a fost abordat și de către experții de la AGER, în investigația Suspiciuni de participare cu oferte trucate la achizițiile publice, cazuri identificate de AGER, dar și în articolul Încălcări la achizițiile sectoriale de vopsele – Revizia.md.
Mariana Colun
Această investigație este un produs al proiectului „Achiziţiile publice din Primăria municipiul Chişinău sub lupa transparenței”, desfășurat de către Transparency International-Moldova), în calitate de beneficiar de sub-grant al proiectului „Consolidarea integrității în achizițiile publice”. Proiectul este implementat de către Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul", în colaborare cu Parteneriatul pentru Transparență (SUA). Proiectul urmărește susținerea reformelor în domeniul achizițiilor publice în Moldova, care vor spori transparența și corectitudinea achizițiilor publice prin abilitarea cetățenilor de a responsabiliza instituțiile relevante. Opiniile exprimate în cadrul proiectului și responsabilitatea pentru conținutul acestui produs aparțin autorilor proiectului și nu reflectă neapărat opinia IDIS „Viitorul" și a donatorului.
Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.
Adaugă comentariu
Articole relaționate:
Vatra familiei Bobeica
Timp de doi ani, primarul orăşelului Vatra, Ion Bobeica, a fost coleg de serviciu cu fiica sa, ea fiind angajată de acesta în calitate de specialist în cadrul contabilităţii. Alesul local motivează că şi-a angajat propria fiica din cauza lipsei de specialişti. Comisia Naţională de Integritate (CNI) a iniţiat procedura de control pe acest caz, urmând să verifice dacă primarul a încălcat regimul juridic al conflictului de interese.
Adevărul: Primul funcţionar de stat care îşi declară ca...
Secretarul adjunct al Guvernului, Eduard Bănăruc, vizat în câteva anchete ale Centrului Naţional Anticorupţie (CNA), a inclus în declaraţia pe venit pentru anul 2012 şi cadourile de nuntă în valoare de 30 600 de dolari, primite împreună cu soţia sa.
Fiul lui Valeriu Lazăr s-a apucat de afaceri
Fiul ministrului în exerciţiu al Economiei, Valeriu Lazăr, s-a apucat de agricultură. Potrivit declarației de avere a demnitarului pentru anul 2012, Mircea Lazăr (fiul lui Valeriu Lazăr) este acționarul unei companii agricole din s. Minjir, r. Hâncești, localitatea de baștină a tatălui său. Menționăm că în declarația de avere pentru anul 2011, Lazăr nu a indicat nimic despre această firmă.
Primar cu dosare penale, în conflict cu o firmă concure...
Primarul satului Trifăuți, raionul Soroca, Gheorghe Todireanu, este cercetat penal pentru fals în declaraţii şi pentru practicarea ilegală a activităţii de întreprinzător, după ce a fost verificat doi ani la rând de Comisia Națională de Integritate (CNI). În ambele cazuri, în 2014 şi în 2015, Comisia a descoperit bunuri nedeclarate. Potrivit ultimului act de constatatre al CNI, primarul nu a declarat 22 de terenuri agricole, cu o suprafață totală de aproape 19 hectare. Totuși, Gheorghe Todireanu a indicat cea mai mare parte a terenurilor pe care le deține - peste 100 de hectare. El a ajuns în vizorul CNI în urma unui conflict cu o firmă agricolă care arendează terenuri în aceeași localitate.
Averile modeste ale judecătorilor din Ialoveni
Până la 14 iunie curent, pe site-ul Comisiei Naţionale de Integritate (CNI) sunt publicate circa şase mii de declaraţii ale demnitarilor şi funcţionarilor publici. Printre acestea se regăsesc și declarațiile de avere pentru anul 2012 ale celor şase judecători de la Judecătoria Ialoveni.
Averea lui Serghei Nastas va fi verificată de CNI
Comisia Naţională de Integritate (CNI) a iniţiat un control pe numele lui Serghei Nastas, directorul general al Întreprinderii de Stat „Poşta Moldovei”, care este suspectat că nu şi-a declarat toată averea. CNI s-a autosesizat pe baza unei investigaţii realizate de Moldova Curată, în care se relata că Nastas deţine o afacere în domeniul construcţiilor în capitala Spaniei, pe care nu a indicat-o în declaraţia de avere.
Aici așteptăm comentariul tău!