Bani publici „anulați” de Regia Transport Electric
Întreprinderea „Regia Transport Electric” din municipiul Chișinău a anulat o licitație publică de achiziționare a „vopselei în asortiment” pe motiv că nu a indicat corect în caietul de sarcini criteriile și condițiile impuse ofertanților. Decizia de anulare a fost contestată la Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor (ANSC) și, drept urmare, aceasta a dispus, drept soluție de remediere, reevaluarea ofertelor depuse inițial.
La 15 februarie 2024, Întreprinderea Municipală „Regia Transport Electric” a publicat pe platforma Mtender.gov.md un anunț de licitație deschisă în care se solicitau oferte pentru vopsea în asortiment. Valoarea estimativă a viitorului contract era de 1,8 milioane de lei fără TVA. Criteriul de evaluare - prețul cel mai scăzut.
Achiziția a fost divizată în două loturi: primul - pentru „vopsea auto” (1,02 milioane de lei), iar al doilea - pentru „vopsea” (peste 778 de mii de lei), ambele fără TVA. Timp de o săptămână, 15-26 februarie 2024, potențialii ofertanți au solicitat șapte clarificări. Unii au întrebat dacă diluanții trebuie să fie compatibili cu vopseaua ce urmează a fi procurată. Alții au pus întrebări despre necesitatea certificatului care asigură că produsele vor fi anticorozive, întrebări ce țin de certificate de calitate/conformitate și altele.
Autoritatea contractantă a oferit răspunsuri privind certificatele necesare pentru vopsele și diluanți, dar a venit și cu unele concretizări ale prevederilor din caietul de sarcini.
Procedura s-a desfășurat electronic. Potrivit portalului Achiziții.md, licitația electronică este publicată în Baza Centrală de Date, cu afișarea informațiilor identice pe toate platformele acreditate în sistemul M-Tender. Orice persoană interesată poate urmări licitația. Acest tip de licitație este organizat în trei runde, timp în care există posibilitatea de a schimba valoarea ofertei inițiale depuse de ofertant, în conformitate cu pasul minim de micșorare a ofertei, stabilit de Cumpărător.
Pentru primul lot, la concurs au participat 3 agenți economici: „Torconst” SRL, cu o ofertă de circa 413 mii de lei, „Deniadi” SRL – cu peste 825 de mii de lei și „Manticora” SRL – cu circa 911 de lei. Autoritatea contractantă însă a anulat procedura din primul lot.

La al doilea lot, au participat 5 ofertanți: „Nanu Market” SRL, prezentând cea mai mică ofertă, de peste 446 de mii de lei. „Torconst” a propus cea mai mare ofertă - de circa 903 mii de lei. Oferta selectată a fost cea a firmei „Deniadi” SRL.
Contestații, una după alta
Doi agenți economici au depus contestații la ANSC în urma acestor două concursuri. „Nanu Market” SRL a depus o contestație insistând că a fost descalificată abuziv. Compania a argumentat că a pus la dispoziția autorității contractante toate detaliile referitoare la caracteristicile vopselei. Membrii ANSC au respins contestația ca fiind neîntemeiată.
O altă firmă, „Manticora” SRL, care a participat la concurs pentru ambele loturi, nu a fost de acord cu decizia părții contractante de a anula procedura din primul lot și de a-i descalifica oferta pentru a-l doilea lot, considerând că „acțiunile autorității contractante, prin descalificarea ofertei sale pe motivul neprezentării certificatelor conform anunțului de participare și atribuirea contractului pentru lotul nr. 2 firmei „Deniadi” SRL, încalcă prevederile legislației în vigoare (...)”.
„Prin urmare, solicităm anularea deciziei entității contractante de descalificare a ofertei „Manticora” SRL pentru neprezentarea certificatelor anticorozive și reevaluarea ofertei „Manticora” SRL pentru loturile nr.1 și lotul nr.2. Mai mult decât atât, menționăm că entitatea contractantă nici nu a deschis oferta „Manticora” SRL pentru lotul nr.2”, se spune în contestație.
Erori de calitate și de preț
La rândul său, autoritatea contractantă a prezentat la ANSC o explicație, motivând că firma contestatară, „Manticora” SRL, nu a întrunit condițiile de eligibilitate, prin neprezentarea certificatului anticoroziv. RTEC susține, de asemenea, că primul lot a fost anulat din motivul admiterii de erori la elaborarea caietului de sarcini. „La inițierea procedurii de achiziții publice privind achiziționarea vopselelor și a altor articole
chimice, în anunțul de participare s-a admis o eroare tehnică. Astfel, la compartimentul „Denumirea bunului” s-a menționat „Vopsea auto”, pe când urma să se achiziționeze vopsea acrilo-poliuritanică bicomponentă pentru construcții metalice exterioare și interioare (vopseaua auto este destinată doar pentru exterior)”.
Pe lângă caracteristicile confuze ale vopselei, autoritatea contractantă recunoaște că a admis erori și la prețul solicitat. „Totodată, în anunțul de participare pentru lotul I, a fost indicată eronat suma estimativă de 1028000,00 lei (în calcul fiind indicat prețul pentru un kg de vopsea la preț de 400,00 lei, inclusiv TVA). Chiar și pentru vopsea auto, prețul menționat în anunțul de participare a fost indicat exagerat de mărit”, este menționat în explicație.
ANSC cere reevaluarea ofertelor
Membrii comisiei ANSC au confirmat că entitatea contractantă nu a indicat în documentația de atribuire posibilitatea acceptării unor acte echivalente pentru certificatul anticoroziv și nu poate accepta la etapa de evaluare și comparare a ofertelor declarația/scrisoarea producătorului în schimbul certificatului solicitat.
„În acest context, urmează a fi reținut faptul că contractul de achiziții sectoriale se atribuie ofertei celei mai avantajoase, conform criteriului de atribuire precizat în documentația de atribuire, cu respectarea principiilor prevăzute la art. 28 din Legea cu privire la achizițiile publice. Totodată, în virtutea normelor legale enunțate supra, entitățile contractante nu pot atribui contracte de achiziții operatorilor economici care nu satisfac cerințele expuse în documentația de atribuire, or, reieșind din prevederile legale enunțate supra, documentația de atribuire, așa cum aceasta este întocmită de entitatea contractantă, este obligatorie, atât pentru operatorii economici participanți la procedură, care au obligația de a-și elabora ofertele în conformitate cu prevederile acesteia, cât și pentru entitate”, se spune în decizia ANSC.
După aceste argumentări, ANSC a anulat decizia de atribuire a contractului și a obligat întreprinderea municipală, ca măsură de remediere, să reevalueze oferta „Deniadi” SRL în termen de până la 30 zile. În prezent, conform portalului Mtender.gov.md, procedura este în proces de reexaminare.
Experta anticorupție Mariana Kalughin este de părere că „Regia Transport Electric” trebuia să indice clar în caietul de sarcini bunurile de care are nevoie, fără a indica specificații vagi referitor la selectarea vopselei sau diluanților, deoarece astfel de incertitudini duc la achiziționări de produse necalitative, fiind astfel risipiți banii publici.
În conformitate cu „Ghidul de monitorizare a achizițiilor publice: instrument pentru societatea civilă”, elaborat de Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale „Viitorul”, excluderea unui ofertant fără temei legal (de exemplu, descalificarea unui ofertant pentru abateri nesemnificative/fără solicitarea clarificărilor sau fără solicitarea justificării prețului anormal de scăzut), reprezintă un steguleț roșu în procesul de evaluare a ofertelor și atribuirea contractului. În Ghid mai este indicat că specificațiile tehnice reprezită, de fapt, ansamblul indicațiilor tehnice cuprinse în special în caietele de sarcini, care definesc caracteristicile solicitate pentru un material, pentru un produs sau pentru un bun și care permit caracterizarea acestora astfel încât să corespundă utilizării urmărite de autoritatea contractantă.
„Printre aceste caracteristici se numără nivelurile de performanță ecologică, proiectarea pentru toate tipurile de utilizări (inclusiv accesul persoanelor cu dizabilități) și evaluarea conformității, performanța, siguranța sau dimensiunile, inclusiv procedurile referitoare la asigurarea calității, terminologia, simbolurile, testările și metodele de testare, ambalarea, marcarea și etichetarea, precum și procesul și metodele de producție”, se mai spune în ghid.
Subiectul neregulilor depistate în procesul de achiziționare a vopselelor a fost abordat și de către experții de la AGER, în investigația Suspiciuni de participare cu oferte trucate la achizițiile publice, cazuri identificate de AGER, dar și în articolul Încălcări la achizițiile sectoriale de vopsele – Revizia.md.
Mariana Colun
Această investigație este un produs al proiectului „Achiziţiile publice din Primăria municipiul Chişinău sub lupa transparenței”, desfășurat de către Transparency International-Moldova), în calitate de beneficiar de sub-grant al proiectului „Consolidarea integrității în achizițiile publice”. Proiectul este implementat de către Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul", în colaborare cu Parteneriatul pentru Transparență (SUA). Proiectul urmărește susținerea reformelor în domeniul achizițiilor publice în Moldova, care vor spori transparența și corectitudinea achizițiilor publice prin abilitarea cetățenilor de a responsabiliza instituțiile relevante. Opiniile exprimate în cadrul proiectului și responsabilitatea pentru conținutul acestui produs aparțin autorilor proiectului și nu reflectă neapărat opinia IDIS „Viitorul" și a donatorului.
Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.
Articole relaționate:
Olesea Stamate: ”Agenția Achizițiilor Publice ar trebui...
Noua Lege privind achizițiile publice, care a intrat în vigoare la 1 mai, 2016, nu clarifică pe deplin modul în care trebuie să decurgă procesul de planificare, afirmă președinta Asociației pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă (AGER), Olesea Stamate, în cadrul unui interviu pentru Moldova Curată. Potrivit ei, situația privind planificarea achizițiilor a rămas defectuoasă, la fel ca și în legea precedentă, fapt ce oferă mai puține posibilități pentru societate să monitorizeze gestionarea banilor publici și eficiență redusă la cheltuirea resurselor bugetare.
La Mediu avem ministru fără mașină, iar la Agricultură...
Doi dintre noii miniștri din Guvernul Gaburici nu se pot lăuda că au autoturisme, iar unul, cel mai tânăr din actualul Cabinet, Ion Sula, nu are nici casă. Ministrul a ocupat și până acum o funcție bugetară și spune că locuiește în casa tatălui său și folosește și mașinile acestuia. Ministrul Mediului însă, Sergiu Palihovici, s-a împrumutat de la bănci cu sume mari în ultimii ani, dar spune că ”își poate permite”. Despre veniturile ministrului Apărării, Viorel Cibotaru, și el persoană nouă în Guvern, încă nu se cunosc prea multe din cauză că încă nu a depus declarația de avere.
Viorel Rusu, membru al ci al ani: ”In activitatea tutur...
Autoritatea Națională de Integritatea are nevoie de câteva cazuri de rezonanță, ca să își dovedească funcționalitatea și independența, afirmă unul dintre membrii Consiliului de Integritate, Viorel Rusu, într-un interviu pentru Moldova Curată. Potrivit lui, societatea are așteptări mai mari de la ANI, iar rezultatele înregistrate până acum nu sunt mulțumitoare. El face referire atât la cadrul legal, care a condus la tărăgănarea formării instituției, dar și la voința politică necesară.
Președinta organizației de femei Buiucani a PDM a deven...
Tatiana Golban, președinta organizației femeilor democrate a sectorului Buiucani, a fost numită zilele trecute șefă interimară a Direcției Educație, Tineret și Sport a sectorului Buiucani din municipiul Chișinău. Șeful adjunct al Direcției municipale Educație, care a numit-o în funcție, afirmă că decizia nu are nici o legătură cu activitatea politică a Tatianei Golban.
Tot mai mulți demnitari uită să-și declare toate bunuri...
După ce a expirat termenul de depunere a declarațiilor de avere și interese pentru anul 2014, adică după data de 31 martie, Comisia Națională de Integritate (CNI) a început să primească cereri în care funcționarii solicită permisiunea de a corecta declarațiile depuse, motivând că au comis erori din neatenție. Până la 16 aprilie CNI a recepționat 70 astfel de cereri. După mai multe discuții, Comisia a decis să nu accepte depunerea repetată a declarațiilor.
