Guvernul Sandu a tăiat finanțarea pentru ONG-urile contractate de Cabinetul Filip să facă expertiza politicilor publice

Cancelaria de Stat a anulat trei dintre cele 8 contracte încheiate în februarie de fosta guvernare cu câteva ONG-uri pentru evaluarea politicilor publice în diferite domenii. Alte 5 contracte au fost revizuite în scădere, după ce vechea conducere a Cancelariei le plătise deja câte aproximativ 0, 6 milioane de lei. Cancelaria condusă acum de Andrei Spînu a invocat procedura netransparentă de selectare a domeniilor de expertizare, dar și de organizare a concursurilor de achiziții publice pentru adjudecarea contractelor. Astfel, ONG-ul reprezentat de Corneliu Omelian nu va mai expertiza domeniile integritate și anticorupție, iar cel condus de Sergiu Ostaf – pe cel referitor la drepturile omului. Sumele din alte contracte, încheiate cu Roman Chirca, Sergiu Ostaf și Elena Tudose/Dumitru Țîra, au fost reduse. În aceste zile la Guvern are loc rrecepționarea rapoartelor făcute de aceste ONG-uri, de către comisii speciale, care decid dacă le vor accepta sau nu.
Așa cum a informat Moldova Curată în luna martie 2019, la începutul lunii februarie Cancelaria de Stat a Guvernului Pavel Filip a încheiat 6 contracte cu 4 ONG-uri, fiecare contract depășind un milion de lei, pentru ca acestea să efectueze expertiza politicilor publice pe domeniile:
Alte două contracte, pe domeniile anticorupție și integritate, au fost adjudecate un pic mai târziu, în luna mai, după ce concursul de achiziții a fost repetat de trei ori. Le-a obținut același ONG care a expertizat și reforma justiției – Institutul de Dezvoltare din Moldova. Institutul a predat raportul pe reforma justiției încă în luna mai și a prezentat concluziile lui într-un eveniment public, însă acel raport așa și nu a fost publicat. Acest contract este singurul din cele 8 pe care Cancelaria l-a plătit integral.
În timp ce ONG-urile începuseră deja munca și, unele dintre ele prezentaseră rapoartele inițiale și chiar și pe cele intermediare, la Chișinău s-a schimbat puterea, iar noua Cancelarie de Stat, care urma să recepționeze rapoartele finale, a decis să verifice corectitudinea și oportunitatea întregii proceduri. Menționăm că pentru primele 5 contracte încheiate, primele tranșe fuseseră deja plătite de fosta guvernare. Potrivit unei informații oferite de Cancelaria de Stat, a fost mai întâi revizuită componența comisiilor care urmau să recepționeze rapoartele. Apoi, reprezentanții contractanților au fost invitați la Guvern.
Andrei Spînu: ”Acest proces a fost viciat din start. Am decis să revedem aceste contracte atât de mult cât putem ca să nu intrăm în litigii juridice”
”La toate întâlnirile pe care le-am avut cu liderii de proiect le-am spus foarte clar: noi nu am găsit documente care ar confirma anume necesitatea acestor priorități. Fiindcă nu există un grup de lucru, nu a fost consultat public de ce s-a ales anume reforma justiției, domeniile integritate, anticorupție etc. Noi am spus că sunt suspiciuni față de modul cum a fost organizate licitațiile, că nu au fost transparente, că nu au participat suficiente ONG-uri. Noi credem că din start acest proces a fost viciat. Nu am spus că avem sau nu nevoie de un anumit raport sau tip de analiză. Suplimentar le-am spus că nu a fost analizat din start dacă anumite componente sau anumite părți din aceste rapoarte deja sunt în lucru în alte proiecte de asistență tehnică. Cancelaria de Stat are acum trei proiecte mari de asistență implementate în parteneriat cu autoritățile Uniunii Europene. Respectiv, reieșind din acest proces care a fost netransparent, necorect, nu sunt documente confirmative care ar arăta clar de ce s-au ales anume aceste domenii și nu altele, noi am decis să revedem aceste contracte, toate, atât de mult cât putem ca să nu intrăm în litigii juridice, pentru că anumite contracte au fost predate și aprobate de fostele comisii și de fosta conducere a Cancelariei de Stat”, a explicat pentru Moldova Curată secretarul general al Guvernului, Andrei Spînu.
Carsten Mahnke, expert IDM: ”Institutul nu este o entitate economică, al cărei scop ar fi să facă bani! Deci pentru noi nu a fost o problemă să oprim activitatea dacă nimeni nu va utiliza rezultatele ei”.
Astfel, primele care au fost reziliate sunt ultimele contractele încheiate, la care încă nu se lucrase foarte mult: anticorupție și integritate. ”După părerea lor, procedura nu a fost destul de transparentă și ni s-a dat de înțeles că nici nu e nevoie de aceste evaluări. Noi am făcut primii pași, exact cum era prevăzut. Am început să facem raportul inițial, în Moldova, pentru asta, a venit un expert din Germania”, ne-a spus Corneliu Omelian, președinte al Institutului pentru Dezvoltare din Moldova (IDM), ONG care urma să realizeze aceste rapoarte. Lucrările însă au fost oprite, iar Cancelaria ar fi rambursat doar cheltuielile de deplasare ale expertului german.
Carsten Mahnke, principalul expert al IDM, care a realizat și raportul pe segmentul reforma justiției, ne-a explicat că Institutul a acceptat anularea contractelor din mai multe motive: ”La momentul negocierii cu Cancelaria de Stat Institutul era sub o mare presiune: nu se făcuseră toate plățile pentru primul proiect (reforma justiției) și erau facturi de plătit. Astfel, am înțeles că singura modalitate de a obține aceaste plăți era să renunțăm la celelalte două proiecte. Reprezentanții Cabinetului Maiei Sandu ne-au dat de înțeles că nu sunt interesați de aceste proiecte și nu vor folosi deloc rezultatele lor. Acest Institut nu este o entitate economică, al cărei scop ar fi să facă bani! Deci pentru noi nu a fost o problemă să oprim activitatea dacă nimeni nu va utiliza rezultatele ei. A fost foarte clar că noua conducere nu va fi niciodată de acord să discute public concluziile noastre pe care le vom face în noile proiecte și că va trebui să luptăm în permanență pentru a obține rambursarea costurilor”.
Expertul spune că au fost puse câteva condiții pentru acceptarea anulării proiectelor: să fie plătită restanța pentru raportul de evaluare a reformei justiției, să fie rambursate cheltuielile care deja fuseseră făcute pentru rapoartele integritate și anticorupție, și să fie publicat raportul prezentat în luna mai, să le fie prezentate în scris motivele de anulare a celor două proiecte. Carsten Mahnke spune că deocamdată au fost satisfăcute primele două condiții, anume cele legate de plățile restante. ”Oricum, noi vom continua să facem voluntar anumite activități și să fim o voce obiectivă în eforturile actuale de reformare a sectorului Justiției. Vom organiza și câteva ateliere, la toamnă, tot fără finanțare”, a adăugat Carsten Mahnke.
Finanțare tăiată și pentru rapoartele CREDO. Sergiu Ostaf: Am donat munca mea și a organizației în proporție de 40% din întregul contract
Centrul de Resurse pentru Drepturile Omului, CREDO, a realizat evaluarea pe domeniul finanțării procesului electoral. Contractul inițial era de 1 230 000 de lei. Într-un răspuns de la sfârșitul lunii august, Cancelaria de Stat ne-a informat că în luna aprilie (pe timpul vechii guvernări) fusese prezentat raportul intermediar și plătită suma de 615 000 de lei. Ulterior, contractul a fost revizuit. ”La contractul de evaluare a finanțelor electorale, toate produsele au fost livrate, dar tranșa 3 nu a fost plătită în termen, mai mult, contractul acesta a fost modificat prin reducerea considerabilă a sumei, astfel încât eu am donat munca mea și a organizației, aceasta a compus 40% din întregul contract”, ne-a declarat Sergiu Ostaf, directorul CREDO.
Cel de-al doilea contract al organizației, tot de 1 230 000 de lei, a fost revizuit cu o sumă și mai mare. Practic, a fost anulat. Cancelaria ne-a infomat că aici, din peste un milion de lei, fusese achitată doar o tranșă, suma de 246 000 de lei. ”La contractul de evaluare a sistemului judecătoresc, politicii de combatere a traficului de ființe umane, eficienței combaterii torturii (drepturile omului), noi am livrat 2 produse - metodologia și colectarea datelor inițiale. Plata a fost efectuată doar pentru un produs și întregul contract a fost anulat prin reziliere. Deci plata inițiala a fost de 10% din contract, restul – reziliat. La drepturile omului, cele trei aspecte pe care le-am enumerat, probabil nu mai este nevoie să fie evaluate ex-post eficiența politicilor, e la discreția Guvernului de a decide dacă are sau nu nevoie. Și aici am donat timpul meu pentru produsul 2 și parțial ce am lucrat la produsul 3 din ultimul contract. Aici se termină totul. Eu sper ca Cancelaria va folosi expertiza din afara Guvernului pentru a evalua ex-post eficiența politicilor implementate. Practica de evaluare ex-post sau a altor servicii este o practică mondială. În Moldova avem zeci și sute de milioane acordate actorilor din afara Guvernului (inclusiv ONG) pentru realizarea politicilor de tineret și educație, social și sănătate - și asta trebuie sa continue în baza competiției deschise și transparente”, a mai explicat Sergiu Ostaf.
Roman Chirca: ”Am propus revizuirea substanțială a strategiilor care definesc mediul de afaceri”
Institutul Economiei de Piață, condus de Roman Chirca, a prezentat săptămâna trecută la Guvern cele două rapoarte finale pe care le avea de făcut pe domeniile guvernare eficientă și mediul de afaceri. ”Am prezentat raportul privind mediul de afaceri și am propus revizuirea substanțială a strategiilor de bază care definesc mediul de afaceri și comisia este în proces de evaluare acum. Noi am găsit multe chestiuni, care, din punctul nostru de vedere, vor contribui la schimbarea esențială a abordării strategiilor care sunt învechite din 2011 și 2012. Cancelaria a venit cu propuneri ca anumite etape ale proiectului să fie omise, de exemplu, traducerea în altă limbă, prezentarea publică și alte cheltuieli și noi am mers în întâmpinare și au fost reduse și ajustate respectiv contractele”, ne-a declarat Rroman Chirca. În august, Cancelaria ne-a informat că Instututului Economiei de Piață îi fuseseră plătite 611 150 de lei pentru un raport și alte 582 150 de lei pentru alt raport.
Și Asociația pentru Dezvoltare și Cooperare în Moldova și-a prezentat săptămâna trecută raportul pe domeniul pluralismul mass-media în fața Comisiei de la Guvern. La raport au lucrat directorul executiv al acestui ONG Dumitru Țîra, directorul executiv al Asociației Presei Electronice APEL Ion Bunduchi, președinta ADC Elena Tudose, expertul străin Hal Foster și Victoria Bucătaru, în prezent consilieră pe politică externă a prim-ministrei Maia Sandu. În luna august, Cancelaria de Stat ne-a informat că Asociației îi fuseseră achitați 615 090 de lei. Responsabilul de proiect, Dumitru Țîra, ne-a confirmat că s-a propus reducerea finanțării: ”Pe 17 august, Asociația pentru Dezvoltare și Cooperare a fost invitată la Guvern, unde ni s-a cerut, sau oarecum am fost rugați, să diminuăm din ultima tranșă 50% de cost. Motivarea și argumentarea Guvernului a fost lipsa banilor în bugetul de stat și existența altor priorități la moment. Am explicat că nu este posibil pentru că sunt costuri angajate, care trebuie plătite. Oricum, guvernul a insistat să diminuăm cât putem, chiar dacă asta ar însemna să renunțăm la activități din proiect. Așa am ajuns la suma respectivă. Asta înseamnă, de fapt, că proiectul va fi acceptat, dar activități de promovare, discuții, proiecte ulterioare de implementare a recomandărilor, nu vor avea loc. Îmi pare rău că se întâmplă așa”.
În prezent la Cancelaria de Stat are loc procesul de evaluare a rapoartelor prezentate: ”Chiar azi am evaluat un raport pe care cred că nu-l vom accepta”, ne-a spus Andrei Spânu. El a precizat că la final, Cancelaria va redacta și va publica un ”raport complet” referitor la toate cele 8 contracte, în care se vor regăsi sumele plătite, evaluările comisiilor și alte informații. De asemenea, Cancelaria anunță că toate materialele elaborate de executorii contractelor și care vor fi acceptate de către comisiile respective vor fi publicate.
Amintim că decizia de a oferi 10 milioane de lei, prin concurs, unor ONG-uri, a fost anunțată în vara anului 2018 de către fostul prim-ministru Pavel Filip, care, însă, nu a precizat și care domenii anume ar avea nevoie de evaluare. Ulterior, Cancelaria a selectat cele 8 loturi.
Viorica Zaharia
Această investigație apare în cadrul proiectului „Consolidarea principiului integrității persoanelor cu funcții publice și monitorizarea jurnalistică a activității ANI”, implementat de Asociația Presei Independente (API), cu susținerea financiară a Fundaţiei Soros-Moldova/Programul Buna Guvernare. Responsabilitatea pentru continutul articolului îi revine API si nu reflecta neaparat poziția Fundației.
Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.
Adaugă comentariu
Articole relaționate:
Deputatul democrat Grigore Repeșciuc a luat în arendă f...
Fostul primar al orașului Căușeni și actualul deputat democrat Grigore Repeșciuc nu se poate despărți de biroul său de primar. El a decis să-l arendeze pe durata mandatului său de parlamentar, pentru orele de întâlnire cu cetățenii. Darea în arendă a fost deja aprobată de Consiliul local. Deși Oficiul Teritorial Căușeni al Cancelariei de Stat a notat deja că decizia este ilegală, Grigore Repeșciuc și-a instalat pe ușă plăcuța cu orele de audiență. Deputatul motivează că acel birou este cunoscut oamenilor, deoarece acolo a stat opt ani. Unii experți anticorupție susțin că acest caz ar trebui investigat de Autoritatea Națională de Integritate (ANI), pentru a verifica dacă demnitarul încalcă sau nu regimul juridic al conflictului de interese.
Averile celor care verifică declarațiile de avere
Nu indică valoarea bunurilor mobile și imobile în declarațiile lor de avere sau declară automobile de 8-11 mii de lei și au beneficiat de donații semnificative, de zeci de mii de lei. Este vorba despre unii dintre inspectorii de integritate din cadrul Autorității Naționale de Integritate, cei care, nemijlocit, efectuează controalele averilor și intereselor demnitarilor și funcționarilor publici.
Lacul Sărat de la Cahul, rămas în paragină, deși în el...
In jur de 11 milioane de lei a investit ADR Sud începând cu anul 2012 într-un proiect care urma să devină loc de agrement și destinație turistică în orașul Cahul – Lacul Sărat. La lansare, se anunța că în doi ani sursa de apă minerală curativă, cu proprietăți unice, va redeveni accesibilă pentru oameni, așa cum a fost până în anii 80 ai secolului trecut. Astăzi Lacul este pe jumătate amenajat, însă în el nu există apa minerală promisă, ci apă de ploaie și crește stuf. Locul degradează cu fiecare zi. Proiectul în care s-au investit milioane de lei a fost compromis de interese, pe alocuri de corupție, și de incompetență. Deși ADR Sud a fost gestionara banilor și a proiectului, astăzi nimeni nu își asumă responsabilitatea pentru starea în care se află Lacul, iar Maria Culeșov, directoarea ADR Sud, spune că Agenția a făcut totul ce a depins de ea, dar că a fost greu, de parcă… duhurile rele s-ar fi opus. Primăria și Consiliul Raional Cahul caută acum soluții (cel puțin așa declară) să pornească lucrurile din punctul mort și să facă, totuși, Lacul, funcțional.
Deputații amendați de ANI pentru depunerea tardivă a de...
Majoritatea deputaților amendați de Autoritatea Națională de Integritate pentru depunerea cu întârziere a declarației de avere și interese personale dau vina pe o eroare în sistemul electronic de depunere a declarațiilor, care ar fi funcționat defectuos timp de câteva zile. Cu toate acestea, nici unul dintre ei nu a contestat amenda fixată de ANI. Toți au plătit-o. Cei mai mulți, în primele trei zile, ceea ce a înjumătățit suma. Pe de altă parte, ANI spune că atunci când le-au fost intocmite procese contravenționale, parlamentarii nu au acuzat probleme de soft și au acceptat să achite amenzile.
Vicepreședinte de raion cu dosar penal pentru diplomă f...
Consilierul raional la Căușeni Nicolai Ermurache a fost ales, pe 25 noiembrie 2019, vicepreședinte al raionului, deși numele său figurează într-o cauză penală aflată pe rol la Judecătoria Anenii-Noi, sediul Bender. El este învinuit în baza art. 361 al. 2 lit. b) din Codul penal, fiindu-i incriminată confecționarea, deținerea și folosirea unei diplome de studii false. Nicolae Ermurache spune că dosarul e bazat pe ”aberații” și că ar fi ”în totalitate fabricat”.
Cu câteva zile înainte de alegeri, Cancelaria de Stat a...
Cu câteva zile înainte de alegerile parlamentare, Cancelaria de Stat a organizat 8 licitații în urma cărora 4 organizații neguvernamentale au obținut contracte de milioane de lei. Cel puțin asta reiese din datele publicate pe pagina web a Agenției Achiziții Publice pe 22 februarie 2019. Organizațiile conduse de membrii Consiliului de Integritate al ANI Sergiu Ostaf și Dumitru Țîra, de analistul economic Roman Chirca și de o persoană cu numele Andrei Bednîi vor primi în total 7 milioane de lei pentru a expertiza și evalua politicile publice. La unele concursuri a participat câte un singur ofertant.
Aici așteptăm comentariul tău!