Un hectar de teren din satul Cotova a ajuns înapoi în fondul Primăriei, din cauză că a fost vândut în conflict de interese
Un teren cu o suprafață de peste un hectar a fost întors în fondul Primăriei satului Cotova, Drochia, după ce s-a constatat că licitația de vânzare a fost ilegală. Motivul: primarul, care a condus Comisia de licitație, s-a aflat în conflict de interese. Cumpărătorul a fost fiul său.
Licitația pentru vânzarea terenului a fost organizată la 5 mai 2014. Comisia, din care au făcut parte primarul Fiodor Vortolomei, ca președinte, 4 angajați ai Primăriei și doi consilieri locali, a stabilit prețul pământului – 13 453,65 de lei. Înainte de asta, așa cum prevede procedura, a fost plasat un anunț în Monitorul Oficial. Ca participanți la licitație s-au înscris doi concurenți. Până la urmă, terenul a fost cumpărat de Ivan Vortolomei, fiul primarului.
Această situație a fost observată de Oficiul Teritorial Soroca al Cancelariei de Stat, care a depus o sesizare la Comisia Națională de Integritate (CNI). După ce a efectuat controlul, CNI a emis un act de constatare în care se afirmă că licitația nu s-a desfășurat tocmai transparent și că participarea celui de-al doilea ofertant a fost fictivă.
Recuperat și revândut
Licitația a fost anulată prin hotărârea Consiliului local. Solicitat de Moldova Curată, Fiodor Vortolomei a declarat că nu a contestat actul emis de CNI, ci s-a conformat, a plătit o amendă de 1000 de lei și a restituit terenul în fondul Primăriei. «I-am dat băiatului banii înapoi, iar pământul l-am întors la primărie. Pe acel teren era o fostă fermă de vite. Fiul meu a vrut să construiască acolo o nouă fermă, dar deja a renunțat la intenție. Nu a mai solicitat un alt teren», ne-a spus Fiodor Vortolomei.
Reprezentanții Oficiului Teritorial al Cancelariei de Stat ne-au informat, făcând trimitere la secretarul Consiliului Local din Cotova, că pentru vânzarea acelui teren a fost deja organizată o altă licitație, astfel că acum lotul are un alt proprietar.
Potrivit reprezentanților Comisiei Naționale de Integritate, Fiodor Vortolomei, știind că fiul său a depus actele în calitate de participant la licitație, ar fi trebuit să delege dreptul de semnătură altei persoane din cadrul Comisiei de licitație. Iar dacă a semnat procesul-verbal și contractul, ar fi trebuit să informeze CNI despre interesul său personal, așa cum prevede legislația, în termen de 3 zile. Altfel, primarul poate fi bănuit și de faptul că a abuzat de funcție.
Fiodor Vortolomei a negat că s-a condus de un interes personal, spunând că licitația a fost organizată conform procedurilor. «Numai cine nu lucrează nu greșește, asta vreau să vă spun», a conchis primarul.
Fiodor Vortolomei conduce satul Cotova din anul 2011, la scrutinul local din vara anului 2015 fiind ales pentru a doua oară, pe lista Partidului Democrat. În declarația sa de avere pentru anul 2014, el indică doar salariul său și cel al soției, arată că deține un autoturism Volkswagen Polo, fabricat în anul 2003 și procurat în anul 2004 cu 45 de mii de lei, și o casă de locuit cu o suprafață de 200 de metri pătrați.
Viorica Manole
Această publicaţie a fost elaborată în cadrul unui proiect implementat de CAPC cu susţinerea oferită de European Endowment for Democracy (EED). Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă în mod necesar poziţia EED.
Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.
Articole relaționate:
Fostul şef de direcţie de la MDRC, bănuit că s-ar fi îm...
Valerian Bânzaru, fost şef al Direcţiei generale dezvoltare regională de la Ministerului Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor (MDRC), va compărea în faţa judecătorilor, fiind bănuit de îmbogăţire ilicită. Astăzi, 28 februarie, este planificată prima şedinţă de judecată în dosarul acestuia.
Experţii solicită pârghii legale pentru pedepsirea demn...
Accesul publicului la declaraţiile cu privire la venituri şi proprietate ale demnitarilor şi funcţionarilor nu este asigurat, iar majoritatea instituţiilor publice nu se conformează normelor legale privind transparenţa obligatorie. În acelaşi timp, autorităţile abilitate cu funcţii de control nu verifică executarea respectării legislaţiei în acest domeniu, iar persoanele vinovate nu sunt sancţionate. Acestea sunt câteva din constatările dezbaterii publice „Accesul publicului la declaraţiile de avere şi proprietăţi în reţeaua Internet: contradicţii legale şi modalităţi de soluţionare”, organizată de Asociaţia Presei Independente (API) la 30 octombrie 2013.
Primarul nu dorește să mă angajeze, dar nici să mă info...
Întrebare: Pe parcursul anului 2017 am depus la Primăria Ignăței, raionul Rezina, trei cereri de angajare: în calitate de secretară a consiliului local, de specialist în domeniul fiscal și de contabilă cu un adaos de 0,25 din salariul de bază. Deși aceste funcții sunt vacante, Primarul nu a considerat de cuviință să dea curs acestor solicitări, dar nici să mă informeze despre motivul refuzului. În perioada septembrie-noiembrie 2017 am expediat în adresa primăriei o petiție în care am cerut răspuns oficial la solicitările anterioare, dar și o solicitare de a lua cunoștință cu actele de revizie efectuate în cadrul Primăriei de către Ministerul Finanțelor și Procuratura Anticorupție. Deși a trecut mai mult de o lună, nu am primit răspuns. Cum pot fi calificate acțiunile primăriei din punct de vedere legal și ce ar trebui să întreprind pentru a-mi apăra drepturile? Este în drept primarul să refuze angajarea unor specialiști, dacă există locuri vacante?
Colectorii de declaraţii nu au respectat legea, iar CNI...
În cadrul fiecărei instituţii publice din ţară au fost desemnate persoane responsabile de colectarea, până la 31 martie, a declaraţiilor de avere şi de interese personale ale tuturor angajaţilor, subiecţi ai Legii privind declararea veniturilor şi proprietăţilor. După stocarea declaraţiilor, colectorii trebuiau să le expedieze Comisiei Naţionale de Integritate (CNI) în termen de 20 de zile de la primire, împreună cu extrasul autentificat din registrul de evidenţă a declaraţiilor, precum şi informaţia privind încălcarea termenelor de declarare a veniturilor şi a proprietăţii. Anatolie Donciu, preşedintele CNI, susţine că 90 la sută dintre colectori nu au prezentat la Comisie documentul de evidenţă a declaraţiilor şi cel de încălcare a termenului declarării averii şi intereselor personale. Prin urmare, Donciu solicită sancţionarea acestora.
