Achiziții „în familie” la Primăria Costești

Investigații 6 septembrie 2024 108

O firmă administrată de mama primarului comunei Costești, r. Ialoveni, a executat pentru Primărie contracte în domeniul construcțiilor în valoare de 19 milioane de lei în ultimii patru ani. Contractele de antrepriză au fost adjudecate în urma concursurilor de achiziții publice, iar primarul nu a participat la luarea deciziilor și nici la încheierea contractelor. A delegat atribuțiile, așa cum prevede legea, viceprimarului, și a declarat conflictele de interese la Autoritatea Națională de Integritate (ANI). Totuși, experți anticorupție spun că în acest caz există, totuși, o problemă de etică.



În luna mai 2024, Primăria Costești a anunțat o licitație publică pentru achiziționarea lucrărilor de reparație a unei porțiuni de carosabil din localitate, cu lungimea de un kilometru. Potrivit platformei Mtender.gov.md, valoarea estimativă a achiziției fără TVA era de 3,77 milioane de lei. Criteriul de atribuire a contractului a fost prețul cel mai scăzut. La concurs a aplicat doar o singură companie, firma „Service Tulis” SRL, prezentând o ofertă de 3,56 de milioane de lei fără TVA.

Ofertantul nu a solicitat clarificări, așa că în luna iunie 2024, Primăria Costești a încheiat un contract public în valoare de 4,27 de milioane de lei cu TVA cu firma „Service Tulis” SRL.

Singura participantă și, ulterior, câștigătoare a licitației, este o companie administrată de mama primarului

Compania „Service Tulis” SRL a fost fondată în anul 2008 și este administrată de Parascovia Ionaș, mama primarului de Costești, Ilie Ionaș, Potrivit site-ului Infobiz.md, compania poate practica 82 de genuri de activități nelicențiate, inclusiv distribuția energiei electrice, fabricarea mobilei, piscicultură, cultivarea fructelor, creșterea păsărilor etc. și a a fost fondată de alte două firme înregistrtrate în Marea Britanie, acolo unde primarul Ilie Ionaș a activat anterior.

Infobiz.md este o platformă  deschisă, cu date actualizate sistematic cu informații oficiale din registrele Agenției Servicii Publice,  cum ar fi: date generale despre persoana juridică; adresa și date de contact; date administrator/fondator; date despre reorganizarea afacerii; date despre activitățile licențiate și nelicențiate; despre restanțe la bugetul de stat; despre mijloacele de transport în proprietate; date despre bunurile imobiliare în proprietate etc.

Sursa: pagina web a Agenției Achiziții Publice

Potrivit CV-ului său publicat pe pagina web a Primăriei, Ilie Ionaș a fondat IMIS „Service Tulis” în anul 2008.

Din anul 2021 și până în prezent, firma a câștigat contracte cu Primăria Costești în valoare de peste 19 milioane de lei, potrivit paginii web a Agenției Achiziții Publice.

Așadar, firma aceasta câștiga contracte publice cu primaria Costești și înainte ca Ilie Ionaș să vină în funcția de primar. Ilie Ionaș a venit la conducerea Primăriei Costești în anul 2023. Este om de afaceri și a candidat ca reprezentant al Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS).

Primarul Ilie Ionaș spune că nu îi poate fi reproșat un eventual conflict de interese, deoarece el nu a participat nici la selectarea agentului economic câștigător și nici la semnarea contractelor – a delegat aceste atribuții unuia dintre viceprimarii localității:

„Cred că juristul Primăriei a declarat acest aspect la Autoritatea Națională de Integritate. Nu mă implic nici direct, nici indirect. Sunt delegate atribuțiile primarilor pentru aceste concursuri”.

Întrebat dacă i se pare corect ca banii din bugetul public să migreze către buzunarul familiei sale, primarul răspunde că nu vede o problemă de etică:

„Eu mă uit din alt punct de vedere. Din posibilitatea legală de a participa la licitație și la posibilitatea de a o câștiga. Nu văd o problemă morală”.

 

 

Sursa: Openmoney.md

19 declarații de conflicte de interese reale în 2 ani

Autoritatea Națională de Integritate ne-a confirmat că Ilie Ionaș a declarat, corespunzător legii,  conflictele de interese reale în care se afla atunci când la concursurile de achiziții publice participau firme afiliate rudelor sale:

„Vă aducem la cunoștință că, în perioada 2023 – 2024, dl Ilie Ionaș, primar al s. Costești, r-nul Ialoveni, a depus 19 declarații de conflicte de interese reale. În subsidiar, menționăm că Autoritatea soluționează conflictele de interese reale, ceea ce nu confirmă sau infirmă legalitatea contractelor încheiate. Subsecvent, notăm faptul că prin prisma prevederilor Legii privind declararea averii și a intereselor personale, la soluționarea conflictelor de interese reale declarate, nu au fost identificate impedimente legale ce ar interzice participarea societăților în care primarul este beneficiar efectiv la licitațiile demarate de către primăria pe care acesta o conduce”.

Expertă anticorupție: „Astfel de practici subminează credibilitatea procedurilor”

În opinia expertei anticorupție de la Transparency International-Moldova, Mariana Kalughin, asemenea situații nu generează obiecții din perspectiva legii, însă există o problemă de moralitate.

„Formal, toate condițiile legii sunt îndeplinite. Primarul, de fiecare dată, declară conflictul de interese Autorității Naționale de Integritate, pentru ca, ulterior, la sugestia Autorității, să-l soluționeze prin delegarea atribuțiilor ce țin de administrarea contractului viceprimarului. Totuși, astfel de practici subminează considerabil credibilitatea procedurilor. Or, este evident că viceprimarul, pornind de la relațiile de subordonare în care se află, va fi loial primarului și va lua decizii în favoarea persoanelor afiliate acestuia. Cu siguranță, asemenea practici sunt comune mai multor localități din țară”, este de părere experta.

Mariana Kalughin sugerează că ar fi nevoie de intervenții în legislație, pentru a preveni astfel de practici:

„Ar fi necesar de intervenit în legislația relevantă – Legea privind declararea averii și a intereselor personale. Însă, mai important ar fi să se înțeleagă că există situații când bunul simț primează în raport cu litera legii. Primarii ar trebui să evite orice practici care ar prejudicia esența reglementărilor privind declararea și soluționarea conflictelor de interese în serviciul public – exercițiul funcției în interesul public”.

Situațiile descrise mai sus prezintă semne de concurență neloială în utilizarea eficientă a banilor publici. Potrivit „Ghidului de monitorizare a achizițiilor publice: instrument pentru societatea civilă”, realizat de Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale „Viitorul”, practicile anticoncurențiale sunt o amenințare pentru buna guvernare și dezvoltarea economică. Mariana Kalughin concluzionează că fără mai multe oferte, nu există o competiție reală între agenți economici pentru a oferi cel mai bun preț și cele mai bune condiții.

„Acest lucru poate duce la stabilirea unui preț mai ridicat decât cel care ar fi posibil în cazul unei concurențe mai puternice. Totodată, competiția duce la îmbunătățirea calității lucrărilor, deoarece furnizorii concurează pentru a obține contractul. În concluzie, procesul de licitație publică este conceput pentru a asigura transparență și evitarea favoritismului sau a conflictelor de interese”, conchide experta.

Liliana Mălachi

O imagine care conține text, Font, siglă, GraficăDescriere generată automat

Această investigație este un produs al proiectului „Consolidarea integrității în achizițiile publice prin contribuția mass-media”, desfășurat de  Asociația Presei Independente (API), în calitate de beneficiar de sub-grant a proiectului  „Consolidarea integrității în achizițiile publice”. Proiectul este implementat de către Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul", în parteneriat cu Fondul de Parteneriat pentru Transparență (SUA). Proiectul urmărește susținerea reformelor în domeniul achizițiilor publice în Moldova, care vor spori transparența și corectitudinea achizițiilor publice prin abilitarea cetățenilor de a responsabiliza instituțiile relevante. Opiniile exprimate în cadrul proiectului și responsabilitatea pentru conținutul acestui produs aparțin autorilor proiectului și nu reflectă neapărat opinia   IDIS „Viitorul" și a donatorului.

 



Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Aici așteptăm comentariul tău!

Adaugă comentariu

Articole relaționate:

2024

Lucrările de renovare a Conacului de la Măcăreuca devin...

Reabilitarea monumentului istoric Conacul ,,Russo” din satul Măcăreuca, raionul Drochia, care urma să se încheie în anul 2023, s-a împotmolit din cauza unei planificări defectuoase a lucrărilor. Până acum au fost organizate două concursuri de achiziții publice, termenul de executare fiind și el amânat de două ori.

02 septembrie 2024
131
2024

Iluminare cu năbădăi la Cozești

Autoritățile Publice Locale (APL) din comuna Grigorăuca, raionul Sîngerei, sunt suspectate că au compromis un concurs pentru achiziționarea lucrărilor de instalare a sistemului de iluminat stradal prin descalificarea a două oferte, fără să ofere justificări agenților economici. În consecință, Agenția Națională de Soluționare a Contestațiilor (ANSC) a anulat procedura de achiziție și a obligat primăria să reevalueze ofertele. Primăria însă a ales același agent economic. Proiectul face parte din Programul Național „Satul European Express”.

14 martie 2024
2711
2024

Un caiet de sarcini incomplet a lăsat fără iluminat str...

Primăria comunei Vărzărești, raionul Nisporeni, a ratat șansa de a reabilita sistemul de iluminare stradală din satul Șendreni. Deși aproape că a obținut finanțare pentru asta din Programul Național „Satul European Expres”, primăria s-a pomenit cu proiectul suspendat și banii restituiți la buget. Motivul – în cadrul concursului de achiziții publice, au fost constatate mai multe abateri la întocmirea caietului de sarcini: lipseau unele clarificări la specificațiile tehnice. În consecință, concursul a fost anulat.

16 iulie 2024
216
2024

Elevii care studiază viticultura la Stăuceni urmau să p...

13 august 2024
2824
2024

Achiziții (ne)transparente la întreprinderile municipal...

O bună parte din întreprinderile municipale fondate de Primăria Municipiului Chișinău nu contractează bunuri, lucrări și servicii prin intermediul Registrului electronic de Stat al Achizițiilor Publice MTender și nu publică contractele de achiziție încheiate. Asta chiar dacă legislația le obligă să o facă. Managerii unor întreprinderi spun fie că nu au știut că trebuie să facă concursuri de achiziții prin sistemul electronic, fie că le vor face de acum încolo. Lipsa transparenței în activitatea întreprinderilor municipale, care gestionează patrimoniul public, generează riscuri de corupție, spun experții.

29 februarie 2024
654
2024

Contracte adiționale la limita legalității în Primăria...

Pentru reparația clădirii Centrului de Sănătate Publică, Primăria Colonița din mun. Chișinău a selectat, în anul 2022, un agent economic care a oferit cel mai mic preț, însă ulterior a încheiat un acord adițional de peste un milion de lei. Un consilier local susține că aceasta este de fapt o schemă prin care o companie ofertează în mod intenționat un preț mic, ca să câștige concursul, apoi încheie acorduri adiționale.

29 ianuarie 2024
1792