Autorităţile nu se grăbesc să-şi declare cadourile

Arhiva 23 iulie 2013 81
Anatolie donciu, preşedintele CNI

Comisia Naţională de Integritate (CNI) a solicitat, la începutul lunii iulie curent, de la autorităţile publice centrale şi locale informaţia privind evidenţa, evaluarea, păstrarea, utilizarea şi răscumpărarea cadourilor primite de către persoanele publice cu funcţii de răspundere. Potrivit CNI, până în prezent au răspuns solicitării circa 20 de instituţii publice.



În luna martie curent, a intrat în vigoare Regulamentului cu privire la evidenţa, evaluarea, păstrarea, utilizarea şi răscumpărarea cadourilor simbolice, a celor oferite din politeţe sau cu prilejul anumitor acţiuni de protocol. Potrivit documentului, autorităţile publice centrale şi locale trebuie să ducă evidenţa darurilor primite. Excepţie de la acest regulament fac medaliile, decoraţiile, insignele, ordinele, eşarfele, colanele şi produsele perisabile (alterabile), primite în timpul exercitării funcţiei.

Comisii create „de nevoie”

La patru luni de la intrarea în vigoare a acestui Regulament, CNI a solicitat autorităţilor să o informeze despre respectarea prevederilor documentului. Preşedintele CNI, Anatolie Donciu, afirmă că funcţionarii şi demnitarii publici nu se prea grăbesc să-şi declare cadourile primite. Până la 22 iulie curent au răspuns solicitării CNI circa 20 de autorităţi. „Din răspunsurile primite până acum reiese că majoritatea autorităţilor au constituit comisiile de evaluare şi evidenţă a cadourilor după ce CNI a cerut această informaţie. Doar o singură autoritate a format această comisie în luna mai curent, iar restul au fost create în a doua jumătate a lunii iulie”, susţine Donciu.

Lista cadourilor – la vedere

Menţionăm că persoanele publice care trebuie să-şi declare cadourile sunt subiecţii Legii nr. 16-XVI din 15 februarie 2008 cu privire la conflictul de interese şi ai Legii nr. 25-XVI din 22 februarie 2008 privind Codul de conduită a funcţionarului public. Astfel că, în interiorul organizaţiilor publice în care activează aceste persoanele trebuie să fie constituită, prin act administrativ al conducătorului, comisia de evidenţă şi evaluare a cadourilor. Aceasta va înregistra şi evalua cadourile, va propune conducătorului organizaţiei publice, după caz, păstrarea cadoului în gestiunea organizaţiei publice sau transmiterea cadoului cu titlu gratuit în scopuri de caritate. Anual, Comisia este obligată să publică pe pagina web a organizaţiei lista cadourilor şi beneficiarilor acestora.

Ce cadou trebuie declarat?

La rândul lor, beneficiarii au obligaţia să declare cadourile şi să le prezinte în starea iniţială Comisiei în termen de 7 zile lucrătoare de la primire. În cazul în care cadoul este primit în timpul aflării beneficiarului în deplasare, acesta urmează a fi declarat în termen de 7 zile lucrătoare de la data revenirii la locul de muncă.

După evaluarea cadoului, comisia îl returnează beneficiarului în cazul în care valoarea acestuia nu depăşeşte suma de o mie de lei. Dacă valoarea darului depăşeşte această sumă, acesta va fi răscumpărat de către beneficiar sau va trece în gestiunea organizaţiei publice.

Comisia Naţională de Integritate este instituţia care va monitoriza dacă autorităţile publice centrale şi locale respectă prevederile acestui Regulament, stipulări care sunt reglementate şi în art. 23 al Legii cu privire la conflictul de interese. 

Lilia Zaharia

Act de predare a cadoului


Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Aici așteptăm comentariul tău!

Adaugă comentariu

Articole relaționate:

Arhiva

Profil candidat: Mihail Gnatiuc

Integritate în activitatea politică

16 februarie 2019
90
Arhiva

Șefa Trezoreriei de la Cantemir și-a depus mandatul de...

Încă un funcționar public și-a depus mandatul de consilier local, după ce a fost verificat de Comisia Națională de Integritate (CNI). Este vorba despre Tatiana Verdeș, fost șef-adjunct al Inspectoratului Fiscal Teritorial Cantemir, care deține în prezent funcția de șefă la Direcția Trezoreria Teritorială din Cantemir. Funcționara era până în prezent și consilier raional din partea Partidului Liberal Democrat, însă și-a depus mandatul după ce CNI a inițiat un control pe numele ei pentru incompatibilitate de funcții. Anterior, alți câțiva consilieri din diferite raioane au renunțat la mandate în favoarea funcțiilor publice în urma deciziilor CNI.

29 iunie 2016
55
Arhiva

Și-a concediat soțul ca să soluționeze un conflict de i...

Primara satului Năvârneț, raionul Fălești, Elena Hreașcă, și-a eliberat soțul din funcția de șofer la Primărie, pentru a soluționa conflictul de interese. A făcut-o în timp ce Comisia Națională de Integritate (CNI) investiga acest caz. CNI, la rândul său, deși a constatat încălcarea legii, nu a dispus sancționarea primarei, preferând să claseze cauza. 

27 iulie 2016
54
Arhiva

Procurorul general a semnat ordonanța de pornire a urmă...

Procurorul general Eduard Harunjen a semnat vineri, 22 decembrie 2017, ordonanța de pornire a urmăririi penale pentru fals în declarația de venituri și interese personale pe numele judecătoarei la Judecătoria Căușeni Maria Tertea (Țugui). După ce marți, 19 decembrie 2017, Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a autorizat suspendarea din funcție și pornirea urmăririi penale, aceasta va fi urmărită penal conform art. 352 prim, alineatul 2, „includerea intenționată a unor date incomplete sau false, neincluderea intenționată a unor date în declarația de avere și interese personale”. 

25 decembrie 2017
60
Arhiva

Profil candidat: Svetlana Rotundu

Integritatea în activitatea politică

20 ianuarie 2019
67
Accesul la informații pe înțelesul tuturor

Chiar dacă am decizia definitivă a instanței de judecat...

Întrebare: Sunt locuitoare a mun. Bălți și timp de mai mulți ani am lucrat la o întreprindere locală. În anul 2012, la această întreprindere a început procesul de insolvabilitate, iar angajații au fost disponibilizați.  Din această cauză nu mi-a fost achitat salariul în sumă de 15 000 de lei.  Deși am cerut de nenumărate ori să fie achitată restanța salarială, solicitarea nu a fost satisfăcută. În situația respectivă, am acționat întreprinderea în judecată și am câștigat definitiv procesul chiar în prima instanță, deoarece partea vizată nu a contestat decizia instanței de fond. La scurt timp am prezentat executorului judecătoresc decizia instanței de judecată. Deși au trecut mai mult de doi ani de atunci, problema așa și nu a fost soluționată. Executorul judecătoresc mi-a comunicat că nu poate executa decizia, deoarece este o procedură mai complicată și necesită mai mult timp. Cum să procedez?

23 martie 2018
115