Contracte adiționale la limita legalității în Primăria Colonița

Investigații 29 ianuarie 2024 1495

Pentru reparația clădirii Centrului de Sănătate Publică, Primăria Colonița din mun. Chișinău a selectat, în anul 2022, un agent economic care a oferit cel mai mic preț, însă ulterior a încheiat un acord adițional de peste un milion de lei. Un consilier local susține că aceasta este de fapt o schemă prin care o companie ofertează în mod intenționat un preț mic, ca să câștige concursul, apoi încheie acorduri adiționale.



Atât primara, cât și compania, neagă că ar fi avut o înțelegere legată de acest contract și susțin că pe parcurs a apărut necesitatea unor lucrări suplimentare. Experții în achiziții publice spun însă că ofertarea unui preț exagerat de mic reprezintă un factor de risc. Reparația Centrului de Sănătate Publică se realizează cu bani din bugetul de stat, în cadrul Programului „Satul European”. 

În luna august 2022, primăria Colonița a publicat un anunț de participare în care solicita oferte pentru a achiziționa lucrări de reparație capitală a clădirii Centrului de Sănătate Publică (etapa II: reparații interioare).  La concurs au participat opt agenți economici,  iar după evaluarea ofertelor, contractul a fost atribuit  firmei „Comod Construct” SRL, care a prezentat cel mai mic preț. Oferta propusă de această firmă era de circa 6,13 milioane lei, ceea ce constituia doar 58,99% din valoarea estimată a viitorului contract, de peste 10 milioane de lei fără TVA. Prin urmare, firma „Comod Construct” a prezentat inițial o ofertă cu peste 40% mai mică decât valoarea estimată a lucrărilor.

Acord adițional la limita legalității

La mai mult de un an, Primăria Colonița și firma ,,Comod Construct” SRL au decis să încheie un acord adițional de majorare a valorii contractului cu peste un milion de lei, inclusiv TVA, suma constituind 14,89% din valoarea contractului inițial, la limita maximă de 15% permisă de Legea achizițiilor publice. Potrivit Ghidului pentru monitorizarea achizițiilor publice, realizat de Institutul pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale (IDIS), această ultimă etapă a procesului de achiziție ține de implementarea contractului de achiziție, modificarea contractelor prin acordurile adiționale, precum și monitorizarea performanței contractului.

 

,,Contractorii trebuie să-și îndeplinească, cu bună-credință, obligațiile asumate din punct de vedere cantitativ, calitativ, în termenul și bugetul stabilit”, se menționează în Ghid.

Consilierul local Mircea Brenici a declarat pentru MoldovaCurată.md că, de fapt, aceasta ar fi o schemă pe care ar utiliza-o primara Angela Zaporojan – este declarat câștigător agentul economic care propune o ofertă cu cheltuieli mici, deci subestimate, ca ulterior, la limita legalității, să se încheie acorduri adiționale.

„La Primăria Colonița deja este o practică faptul că sunt astfel de înțelegeri cu agenții economici. E clar că la mijloc sunt interese ascunse”, spune consilierul Mircea Brenici, care a candidat la ultimele alegeri pentru funcția de primar al municipiului Chișinău din partea Partidului Liberal din Moldova.

Primara din Colonița: „Firma își face lucrul bine,  calitativ. Care este moftul meu, că nu îmi place mie că e tărcat la mațe?”

La rândul său, primara Angela Zaporojan, care a candidat pe lista Partidului Mișcarea Alternativa Națională, neagă că s-ar fi înțeles cu firma „Comod Construct”. Ea spune că agentul economic a oferit argumente pentru cheltuielile adiționale.

„Deschideți site-ul Achiziții.md și vedeți că a fost oferit cel mai mic preț. Și la noi în țară, în Republica Moldova, câștigă cel care dă cel mai mic preț. Pe lângă „Comod Construct”, anual lucrăm cu zeci de companii diferite. Nu-i „Comod Construct” cu stea în frunte și nu am treabă cu el. A câștigat legal licitația. Legea îmi permite să fac acord adițional, care nu depășește 15 la sută. Unde este încălcarea?”, întreabă primara.

Ea a precizat că în cazul acestei proceduri,  primilor trei ofertanți care au oferit cele mai mici prețuri li s-au cerut explicații privind valoarea ofertei, iar firma „Comod Construct” a oferit cel mai mic preț.  Primara i-a  acuzat pe unii consilieri locali că ar căuta pretexte pentru a-i aduce critici nefondate. Angela Zaporojan a conchis că la selectarea ofertei propuse de „Comod Construct” s-a ținut cont de prețul mic, dar  și de calitatea lucrărilor executate anterior.

„Firma își face lucrul bine, calitativ. Care este moftul meu, că nu îmi place mie că e tărcat la mațe?”.

De vină, clădirile vechi

La rândul său, Ion Ciobanu, inginerul șef al firmei „Comod Construct” a explicat pentru MoldovaCurata.md că a fost nevoie de un acord adițional, deoarece clădirea este veche și pe parcurs a apărut necesitatea executării mai multor lucrări.

„Nu știu ce studii aveți Dvs., dar la planificarea costurilor pentru lucrări, nu poți prevedea inițial cu exactitate toate sumele. La Colonița clădirea e veche de 30 de ani și au fost făcute lucrări care nu erau văzute cu ochiul liber la început”, a explicat Ion Ciobanu.

Expertă AGER: „Oferirea unui preț atât de mic poate semnaliza o înțelegere ilicită cu autoritatea contractantă”

În opinia Olgăi Diaconu, monitoare pe achiziții publice și coordonatoare de proiecte la Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă AGER, prețurile inițiale subestimate ar trebui evaluate mult mai atent de către autoritatea contractantă, deoarece ar fi primele indicii că lucrările ar putea fi făcute cu materiale care nu vor corespunde calității.

„Niciun operator economic nu este interesat de a executa un contract de antrepriză în pierdere. Atunci când prețul oferit este mult mai mic decât valoarea estimată, în cazul de față doar 58,99% din valoarea estimată, acesta este un indicator de risc. Riscul constă în faptul că operatorul economic va exclude unele lucrări, fie va folosi materiale de calitate inferioară, tehnologii inferioare pentru a executa lucrările pentru care a fost contractat. În multe cazuri, oferirea unui preț atât de mic semnalizează o înțelegere ilicită cu autoritatea contractantă, în vederea majorării contractului după încheierea acestuia, sub pretextul unor lucrări suplimentare. În speță, observăm că valoarea contractului a fost majorată cu o sumă imediat sub limita prevăzută de Legea achizițiilor publice”, explică Olga Diaconu.

Experta a mai adăugat că acest operator economic a procedat similar în anii anteriori, când a oferit un preț mai mic și ulterior a semnat un acord adițional cu primăria Colonița.

Într-adevăr, potrivit portalului Tender.gov.md, în anul 2019, firma „Comod Construct” a încheiat un contract de achiziții cu primăria din Colonița în valoare de circa 6 milioane de lei, iar peste patru luni a fost semnat un acord adițional de 885 de mii de lei pentru lucrări de reparație capitală și extinderea construcției pe orizontală pentru două grupe în cadrul grădiniței „Izvoraș” din localitate, acesta constituind aproape 15 la sută, la limita legalității. Potrivit Ghidului menționat anterior, autoritatea contractantă poate achiziţiona suplimentar bunuri, cu condiţia respectării preţului iniţial stabilit, cerinţelor faţă de calitatea acestora, altor cerinţe prestabilite în contractul iniţial, iar valoarea bunurilor contractate suplimentar să nu depăşească 15% din valoarea bunurilor contractate iniţial.

După publicarea investigației, portalul MoldovaCurata.md va solicita consilierilor locali de la Colonița să urmărească dacă modificarea condițiilor contractuale a avut loc conform prevederilor legale și a acordurilor adiționale încheiate în anii 2019 și 2023 cu firma „Comod Construct”  și dacă nu sunt utilizate ca un instrument de creștere nejustificată a prețului inițial al contractului.

Liliana Mălachi

Această investigație este un produs al proiectului „Consolidarea integrității în achizițiile publice prin contribuția mass-media”, desfășurat de  Asociația Presei Independente (API), în calitate de beneficiar de sub-grant a proiectului  „Consolidarea integrității în achizițiile publice”. Proiectul este implementat de către Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul", în parteneriat cu Fondul de Parteneriat pentru Transparență (SUA). Proiectul urmărește susținerea reformelor în domeniul achizițiilor publice în Moldova, care vor spori transparența și corectitudinea achizițiilor publice prin abilitarea cetățenilor de a responsabiliza instituțiile relevante. Opiniile exprimate în cadrul proiectului și responsabilitatea pentru conținutul acestui produs aparțin autorilor proiectului și nu reflectă neapărat opinia   IDIS „Viitorul" și a donatorului.

 



Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Aici așteptăm comentariul tău!

Adaugă comentariu

Articole relaționate:

2024

„Șansa” satelor europene. Cum o întreprindere de la Cah...

Firma „Aquaconstruct-Service” SRL, condusă de Ion Cubreacov, un activist al Partidului „Șansa”, a câștigat un proiect de construcție a rețelelor de apeduct și canalizare în satul Baurci-Moldoveni din raionul Cahul, în cadrul Programului „Satul European”. Pentru a obține contractul, agentul economic propune la concurs un preț foarte mic raportat la valoarea estimată de autoritatea contractantă. Atât administratorul întreprinderii, cât și autoritatea contractantă, au explicat că materialele de construcție sunt achiziționate direct de la producători și se exclude plata intermediarilor.

29 februarie 2024
1256
2024

Achiziții (ne)transparente la întreprinderile municipal...

O bună parte din întreprinderile municipale fondate de Primăria Municipiului Chișinău nu contractează bunuri, lucrări și servicii prin intermediul Registrului electronic de Stat al Achizițiilor Publice MTender și nu publică contractele de achiziție încheiate. Asta chiar dacă legislația le obligă să o facă. Managerii unor întreprinderi spun fie că nu au știut că trebuie să facă concursuri de achiziții prin sistemul electronic, fie că le vor face de acum încolo. Lipsa transparenței în activitatea întreprinderilor municipale, care gestionează patrimoniul public, generează riscuri de corupție, spun experții.

29 februarie 2024
418
2024

Iluminare cu năbădăi la Cozești

Autoritățile Publice Locale (APL) din comuna Grigorăuca, raionul Sîngerei, sunt suspectate că au compromis un concurs pentru achiziționarea lucrărilor de instalare a sistemului de iluminat stradal prin descalificarea a două oferte, fără să ofere justificări agenților economici. În consecință, Agenția Națională de Soluționare a Contestațiilor (ANSC) a anulat procedura de achiziție și a obligat primăria să reevalueze ofertele. Primăria însă a ales același agent economic. Proiectul face parte din Programul Național „Satul European Express”.

14 martie 2024
1798