INTERVIU. Ambasadorul Poloniei în R. Moldova, Bartłomiej Zdaniuk: „Furtul miliardului și lipsa de reacție de până acum, din păcate, este un autogol uriaș. Imaginea Republicii Moldova are de suferit, pentru că s-a furat și nu s-a reacționat la acest furt”
Ambasadorul Poloniei în R. Moldova, Bartłomiej Zdaniuk, a oferit un interviu pentru MoldovaCurata.md, în care a subliniat importanța unor instituții funcționale în Republica Moldova, precum și a unei investigații eficiente pe dosarele legate de frauda bancară, cunoscută drept „furtul miliardului”. Diplomatul și-a exprimat dezamăgirea în legătură cu situația în care făptașii nu au fost pedepsiți până acum și nu a fost recuperat niciun ban. De asemenea, Ambasadorul Poloniei a subliniat că este greu să mizezi numai pe suportul partenerilor de dezvoltare, dacă în același timp sunt votați cei care sunt în conflict cu legea. Drept rezultat, se observă un contrast dureros: pe de o parte, sare în ochi opulența unor case și mașini de lux, iar de pe alta – infrastructura sub nivelul așteptărilor și bugetul cu posibilități reduse al statului.
Ultima vizită oficială în străinătate a președintei Republicii Moldova, doamna Maia Sandu, a fost în Polonia, unde a fost primită de către președintele țării, domnul Andrzej Duda. Cum apreciați rezultatele acestei vizite, dar și relațiile dintre cele două state în prezent?
Bineînțeles, este mult prea devreme pentru a trage o concluzie atotcuprinzătoare în ceea ce privește rezultatele vizitei. Pot să spun că a fost, după părerea mea, un mare succes în relațiile noastre bilaterale, după o lungă perioadă, prea lungă. În sfârșit, am putut să reluăm un dialog la nivelul președinților între țările noastre. Nu a fost prima discuție dintre cei doi președinți, dar a fost prima discuție cu prezența fizică. Înainte discutau la telefon, acum a avut loc o întâlnire, mai întâi o întâlnire între patru ochi, apoi o întâlnire cu prezența delegațiilor. Doamna președinte Maia Sandu, pe lângă discuții cu președintele Andrzej Duda, a avut discuții cu președinții camerelor din Parlament, cu Mareșalul Seimului, doamna Elżbieta Witek, și al Senatului, domnul Tomasz Grodzki. Fiind o primă vizită, a fost o oportunitate de a stabili un contact, de a înțelege mai bine care sunt dorințele, scopurile etc. Sigur că abia în timpul altor discuții va fi posibil să discutăm și despre unele proiecte mai concrete, deși, și acum a fost vorba despre acest lucru. Partea poloneză a reiterat deschiderea sa de a veni cu toate felurile de ajutor, în primul rând în domeniul de expertiză. Noi avem experiență în domenii precum transformarea sistemică a statului, a economiei. Deja, de ani de zile, venim cu foarte multe proiecte de dezvoltare în Republica Moldova, le implementăm cu multă plăcere și vedem că oamenii din țara dumneavoastră sunt foarte interesați și apreciază prezența noastră. S-a menționat printre altele și domeniul agricol sau domeniul dezvoltării regionale, unde am avut o colaborare strânsă. Președintele Poloniei a reiterat propunerea de a absorbi un vechi credit care demult a fost oferit Republicii Moldova, a fost semnat un acord chiar între cele două guverne, dacă nu mă înșel, în anul 2014, pentru o sumă de 100 de milioane de euro. Din această sumă uriașă nu a fost valorificat niciun ban, nu din cauza Poloniei, și partea poloneză a reiterat deschiderea de a reveni la această idee. Sigur, trebuie să vedem în ce condiții, fiindcă termenele prevăzute în acordul de atunci au expirat și trebuie să ne așezăm și să vedem ce este posibil. Iată, asta este încă o sursă potențială de dezvoltare a Republicii Moldova, pe lângă, bineînțeles, acest pachet imens și foarte valoros oferit de Uniunea Europeană la începutul lui iunie, în sumă de 600 de milioane de euro. Creditul oferit de Polonia era propus atunci cu o dobândă foarte mică și o perioadă de grație foarte mare. Luând în calcul inflația, ar fi vorba de un credit mai mult decât avantajos. Regretăm că până acum nu s-a dorit acest lucru. Mulți oameni au preferat ca Republica Moldova să rămână așa cum este, decât să fie mai bogată și prosperă. Nu este Polonia responsabilă pentru aceasta situație. Iar în pofida unei experiențe mai puțin reușite am totuși relansat ideea acestui credit.
Era vorba despre creditul pentru agricultori? Îmi amintesc despre acel credit polonez care nu a mai reușit să fie valorificat.
(n. red.: Acordul a fost semnat între Guvernul Polonez și Guvernul Republicii Moldova la 14 mai 2014, dar a fost suspendat după doi ani, pentru că nu s-a reușit valorificarea sumei acordate de autoritățile poloneze agricultorilor moldoveni. Ca să beneficieze de credite, oferite pentru o perioadă de 12 ani, cu o dobândă anuală de 2% și o perioadă de grație de trei ani, antreprenorii din R. Moldova urmau să încheie contracte cu agenții economici din Polonia, pentru achiziția de echipamente, utilaje și elemente de infrastructură)
Da. Și nu a fost, și nu din cauza Poloniei. Noi nu am pus niciun obstacol, dar, cu părere de rău, banii cum au stat la Varșovia și au așteptat, așa stau și acum și așteaptă. Înseamnă că nu s-a vrut.
Nu au fost îndeplinite anumite condiții tehnice?
La un moment dat, în mod unilateral, au fost schimbate condițiile creditului, s-a oprit dialogul, au fost înșelați beneficiarii care au făcut niște investiții și, la un moment dat, li s-au schimbat condițiile în mod unilateral, dând niște explicații mai puțin serioase. Care a fost esența, noi nu prea știm, este o afacere internă a Republicii Moldova. Dar întrebarea este dacă țara vrea să fie bogată sau nu. Noi propunem diferite instrumente în mod transparent și deschis și cred că acțiunile noastre întreprinse în Republica Moldova au dovedit că venim cu intenții bune și nu venim pentru a strica ceva, nu venim pentru a zădărnici ceva. Noi nu suntem dușmani ai statalității Republicii Moldova, dimpotrivă, noi, cu proiectele noastre, întărim statalitatea Republicii Moldova.
Cumva, răspund la a doua parte a întrebării dumneavoastră, legată de relațiile dintre cele două state. Ele sunt prietenoase, nu există niciun subiect care ar fi constituit o problemă. Numai că, acest credit este un simbol al potențialului care nu este încă pe deplin valorificat, al unor posibilități care există, dar rezultatele ar fi putut să fie și mai mari.
Deja, foarte mult se face, există un progres în ceea ce privește proiectele de dezvoltare, deși, desigur ele sunt foarte mici în comparație cu acea sumă uriașă de 100 de milioane de euro, care nu s-a vrut în Republica Moldova. Este și o prezență crescătoare a produselor agroalimentare exportate, din Republica Moldova în Polonia – bineînțeles producția vitivinicolă, care este prezentă deja în fiecare magazin din Polonia, lucru care este foarte frumos. Este vorba despre vinuri. Totodată, sunt prezente și produsele poloneze aici, în Republica Moldova. Odată ce se va crea un Guvern după alegeri, Republica Moldova are absolut tot potențialul pentru a fi un actor important al vieții internaționale în Europa și ar fi bine ca Republica Moldova să fie prezentă în toate aceste foruri și formate de dialog, structuri din Europa și Uniunea Europeană. Polonia a reiterat susținerea sa pentru integritatea teritorială a Republici Moldova în frontierele sale recunoscute internațional și, bineînțeles, așteptăm Republica Moldova în structurile euro-atlantice.
Polonia a inclus Republica Moldova în lista statelor recipiente de asistență poloneză de dezvoltare, pe platforma Polish Aid și prin intermediul Fondului de Solidaritate al Poloniei, care realizează aici numeroase proiecte în domeniul agriculturii și dezvoltării locale. Pe care dintre acestea le-ați scoate în evidență, după importanța lor?
Polonia este obligată, atât prin acorduri internaționale pe care le-a semnat, cât și din propriul său interes, ca și – definitiv nu în ultimul rând – din sentimentul solidarității, care este foarte important pentru noi, polonezii, din toate aceste considerente, Polonia este prezentă cu diferite proiecte, programe de dezvoltare și sprijină implementarea unor schimbări în mai multe țări, Republica Moldova făcând parte din lista țărilor prioritare unde Polonia vine cu proiectele sale de dezvoltare. Cel mai important program este legat de dezvoltarea zonelor rurale, este un program european și se numește LEADER. Presupune crearea grupurilor de acțiune locală, deocamdată au fost înființate peste 30, încă 8 sunt în proces de formare, sperăm pe viitor să fie acoperită întreaga țară. Ideea este ca oamenii să aibă posibilitatea de a participa la luarea deciziilor în comunitățile lor locale. Alături de crearea unui grup vine și un buget cu care se rezolvă unele probleme reale. Un alt program ține de revitalizarea urbană, sunt câteva municipii care fac parte din acest program, având aceleași principii, ca oamenii să aibă posibilitatea de a decide ce se întâmplă la ei, în aceste comunități mici. Am venit și cu proiecte destinate întreprinderilor mici și mijlocii din zonele rurale, proiecte pentru Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, printre altele, s-a făcut și o donație de echipament pentru salvatori, două autospeciale. Poate cea mai spectaculoasă a fost donația unor corturi medicale pentru spitale de campanie. Contribuim și la reparația unor grădinițe, școli, centre medicale, la renovarea rețelelor de apă, a iluminatului stradal etc.
Ideea este să ridicăm gradul de funcționalitate al statului. Dacă vrem să avem o țară liberă, independentă, nu este suficient să facem numai o proclamație, să punem un indicator, un steag, o stemă și atât. Trebuie să existe și un conținut. Cineva ar fi spus ce are de a face cu țara o autospecială pentru pompieri? Are foarte mult. Fiindcă în aceste localități nu exista mare lucru în ceea ce privește lupta împotriva incendiilor și mulți oamenii au pierdut foarte multe. Un incendiu nu este numai o pierdere financiară. Chiar dacă nu are nimeni de suferit, sunt nimiciți ani de muncă și de efort. Prezența unei unități de pompieri echipate în mod corespunzător permite să trăim în mai multă siguranță, permite să facem planuri pentru viitor, să facem investiții. Asta contribuie la creșterea gradului de operabilitate și funcționalitate al țării. Țara trebuie să fie eficientă. Dacă nu este eficientă, oamenii nu mai au încredere în această țară și pleacă. Pentru ca oamenii să rămână, ei trebuie să vadă unele perspective și că această țară are, cât de cât, grijă de ei.
Polonia este una dintre statele fondatoare ale Parteneriatului Estic, din care face parte și Republica Moldova. Dacă inițial Republica Moldova avea o imagine bună și lăsa impresia că înregistrează progrese și reforme, în anii ce au urmat, mai ales după descoperirea acelui furt din sistemul bancar, s-au constatat regrese în ceea ce privește democrația și statul de drept, dar mai ales în sectorul justiției. Ce reforme sunt necesare, pentru ca populația, dar și partenerii europeni de dezvoltare să manifeste încredere în justiția moldovenească și în statul de drept?
Eu sunt tentat să inversăm întrebarea și să vă pun dumneavoastră și, prin intermediul dumneavoastră, poporului o întrebare. Și sunt sigur că toți cunoașteți răspunsul. De ce oamenii pleacă din această țară? Care sunt neajunsurile? Care sunt piedicile? Ce nu merge bine în țară? Cred că dumneavoastră, ca alegători, ca cetățeni, trebuie să dați răspuns la aceste întrebări și să eliminați motivul. Hai să spunem, corupția sau clientelismul – care este rezultatul lor? Rezultatul lor este că nu există funcționalitate a statului. Deciziile luate de instituțiile statului nu sunt cele mai importante, fiindcă sunt umbrite de deciziile luate de niște cercuri private sau deciziile statului sunt teleghidate de unele cercuri private. Păi, schimbați această situație!
Ați menționat furtul miliardului. Să știți că – cât n-ar fi de straniu – cel mai dăunător poate nu a fost pierderea acestei sume uriașe. Și e interesant cum s-a acumulat această sumă. Ea s-a cumulat prin eforturile oamenilor și printr-o politică monetară prudentă, s-a acumulat din economiile oamenilor prin care au crescut rezervele Băncii Naționale. Și, uite, cineva a furat această sumă. Ați economisit 20 și ceva de ani și s-a furat acest lucru. Acesta e primul element. Al doilea element, și mai urât, este că din momentul când s-au furat banii au trecut 7 ani. Și ce s-a întâmplat de atunci? Cine face pușcărie? Cine a fost pedepsit? Nu mai vorbim de faptul că banii nu au mai fost recuperați. Ce s-a elucidat în legătură cu acest furt? Am impresia că nu prea multe, dacă nu chiar nimic. Este un mesaj dezastruos pentru imaginea țării. Mesajul este că în Republica Moldova se poate fura și după nu se întâmplă nimic. Poți fura bani și nu vei fi pedepsit. Care este consecința? Spuneți-mi, ce fel de investitor va veni într-o țară unde nu există încredere în nicio instituție judiciară, fiindcă se fură și nu este pedepsit nimeni? Furtul miliardului și lipsa de reacție de până acum este un autogol uriaș. Suntem în perioada Campionatului European de Fotbal și un autogol este lucrul cel mai prost pe care putem să-l facem. Republica Moldova, timp de 7 ani din păcate își marchează un autogol uriaș, nereacționând deloc la furtul miliardului. Cât timp încă voi înșivă o să marcați autogoluri? De ce noi trebuie să venim cu ajutoare, de ce noi trebuie să vă îmbunătățim situația în țară, dacă aici nu se vede un efort prea mare pentru a face progrese?
Ați întrebat ce e de făcut. Este nevoie de o atitudine, o stare de spirit – dacă cineva a furat, nu mai vorbim cu această persoană. Dacă este un hoț, cu hoții noi nu vorbim!
Dar aceste persoane candidează la alegeri, au ajuns în Parlament...
Atunci, dacă tu votezi pentru asemenea persoane, îți marchezi un autogol în continuare. Doar asta pot să vă spun. Dacă votați pentru hoți care au furat bani, dacă îi acceptați, dacă considerați că este normal să spuneți că nu este corect să furi, dar, undeva pe ascuns, și noi facem unele compromisuri, dăm sau luăm șpagă, atunci degeaba... Sigur, sunt multe de făcut în legătură cu sistemul judecătoresc, dar, în primul rând, trebuie să fie o atitudine a societății. Mai mult decât atât, ceea ce este absolut impresionant, în sensul negativ al cuvântului, este această opulență cu bogăția care este vizibilă mai ales la Chișinău, cu niște case imense, cu niște mașini extrem de scumpe. Asemenea mașini nu umblă, de exemplu, pe străzile Varșoviei sau ale Poloniei în general. Toți polonezii, când vin în Republica Moldova, prima lor impresie este că, uite, ce mașini scumpe! De unde bani?
Și de ce noi trebuie să vă oferim ajutor pentru reparația unei grădinițe?....
Asta este unu la mână. Și doi la mână: care este atitudinea societății față de așa ceva? Nu zic că la noi nu-s bani. Poate că la noi s-au acumulat averi și mai mari, dar această opulență este considerată un lucru ridicol. Dacă ai bani, nu trebuie să-i arăți tuturor, ci, dimpotrivă, să faci poate o afacere pentru binele tuturor, să creezi locuri de muncă. Lucru care se observă foarte mult, fiindcă nimeni nu riscă să investească bani, pentru că dacă are succes prea mare în afaceri nu se știe ce va face un procuror sau un judecător și revenim la punctul zero. Elementul principal este că trebuie să existe o stare de spirit că nu se acceptă faptul că se fură. Și dacă cineva fură, această persoană trebuie să cadă sub ostracismul public. Cu această persoană nu vorbim! Dacă societatea acceptă asemenea comportamente atunci din păcate este marcat un autogolul în continuare.
Foarte mulți oameni din Republica Moldova au călătorit și au văzut avantajele dintr-un sistem unde sunt respectate regulile, sigur, ceva corupție există peste tot, dar nu într-o proporție atât de uriașă care acoperă tot. Revin la ideea principală: respectând regulile jocului, poți să faci și mai mulți bani, să ai o influență și mai mare, să fii și mai puternic. Corupția este un autogol în sensul că, chiar cei bogați nu pot să devină mai bogați, deși ar fi putut să fie respectând reguli, pentru că ar fi venit în Republica Moldova mai mulți investitori, s-ar fi deschis mai multe firme, afaceri, lucru care nu se întâmplă și valoarea adăugată a produselor este una scăzută. De ce nu avem tehnologii avansate, de ce pierdem timp călătorind dintr-un oraș în altul fiindcă drumurile nu sunt de bună calitate, în timp ce sunt case atât de bogate și opulente? Unde e statul care se ocupă de așa ceva? Statul trebuie să fie funcțional. Vrei să fii bogat, poftim, dar numai dacă respecți regulile jocului, și poți să ai și 50 de case, și 100 de mașini. Dar dacă nu plătești taxe, bugetul este gol, nu avem bani pentru drumuri, pentru școli sau grădinițe. OK, poate unii parteneri de dezvoltare vor fi atât de simpatici că o să ne renoveze grădinițele sau spitalele, dar cu restul ce facem? De ce multe drumuri arată neschimbate din perioada brejnevistă încoace? Și de ce a fost posibil în alte țări, iar aici nu este posibil? Nu din cauza vremii sau din alte motive, dar din cauza organizării care, mă scuzați, ar fi putut să fie ceva mai bună. Dacă alte state au făcut un efort, faceți și dumneavoastră acest efort. Nu pentru noi, că noi avem țările noastre, problemele noastre, venim, plecăm, nu este vorba de străini, dar pentru dumneavoastră înșivă. De ce vă încăpățânați să vă marcați aceste autogoluri tot timpul? Să nu aveți drumuri renovate, să nu fiți atractivi pentru business... și nu sunteți atractivi pentru business atâta timp cât nu există încredere în sistemul judecătoresc, un sistem care, din păcate, de foarte mult timp ia niște hotărâri foarte ciudate care îi descurajează pe toți investitorii.
Cum poate fi asigurată integritatea în domeniul public și în rândul clasei politice? Vorbim despre judecători, procurori, parlamentari, miniștri și alți angajați ai statului. Cum poate fi asigurată integritatea acestor persoane, așa încât să ia decizii în interesul societății și nu în propriile interese?
În primul rând, este nevoie de transparență. Ați întrebat despre politicieni. O persoană despre care se vede că are o avere dobândită în mod ciudat nu trebuie să fie votată. Dacă plângi că e foarte prost în țară, că sunt numai hoți, dar îl votezi pe un hoț, atunci, iarăși, ți-ai marcat un autogol. Și la noi, oameni care s-au dovedit a fi implicați în scheme – a fost sfârșitul carierei lor politice, nu i-a mai votat nimeni și au dispărut din viața publică. Eu chem la raționalitatea poporului Republicii Moldova. Votați în mod rațional! Dacă cineva este hoț, nu-l mai votați. Iar dacă, totuși, îl votați, nu vă mirați că, uite, situația nu s-a schimbat în bine. Dacă cineva a furat, trebuie să fie pedepsit. Abia atunci când va exista o presiune puternică se va ajunge și la o concluzie foarte importantă: respectând regulile jocului, profitul poate să fie mult mai mare, și de lungă durată, și pentru mai mulți. Modul de funcționare a economiei, a statului, pe baza corupției este unul de scurtă durată, fiindcă nu vin investitori cu investiții mari și rezultatul este că țările din jurul nostru se dezvoltă, iar noi stăm pe loc și această discrepanță crește. Rămânem în urmă. Dacă vrem să fim independenți, să fim un stat, trebuie să ne asumăm acest lucru și să facem totul ca statul să fie viabil și funcțional. Dacă nu este funcțional, nu suntem un partener atractiv și săraci rămânem. Asta este, trebuie să fie ordine în curte.
Aici intervine și rolul instituțiilor care au menirea să supravegheze aplicarea legii. Avem Procuratură, Procuratură Anticorupție, Centrul Național Anticorupție, Autoritatea Națională de Integritate. Se văd și rezultatele acestor instituții?
Ele trebuie să fie funcționale și întrebarea dacă sunt sau nu funcționale este un subiect de dezbatere publică în Republica Moldova. Ca cetățeni ai acestei țări, trebuie să vă exprimați dacă vă place sau nu. Dacă nu vă place, schimbați. În primul rând, este nevoie de transparență în ceea ce privește modul de selecționare a oamenilor, parcursul lor etc. Trebuie să fie mai multă transparență, dar și o reacție. Pentru că despre multe se spune chiar în mod deschis. Foarte multe articole în presă putem să găsim, despre multe neajunsuri, dar dacă după asta nu se întâmplă nimic sau păstrăm relațiile de prietenie cu persoanele care au probleme cu legea, fiindcă nu se știe, poate vor fi influențe, totul este degeaba. E degeaba, dacă nu există o reacție din partea societății. Dacă ești un hoț, la revedere! Să-ți fie rușine!
Domnule Ambasador, suntem în preajma unor alegeri parlamentare anticipate, despre care se spune că sunt importante. Ce obiective credeți că trebuie să stea în fața viitorului Parlament de la Chișinău?
Cred că o să mă repet. Republica Moldova trebuie să fie un stat funcțional, unde instituțiile să fie eficiente. Am vorbit despre furtul miliardului – acesta este un barometru foarte bun. Dacă o sumă atât de uriașă s-a furat și nu se face mare lucru cu asta, atunci ce să mai vorbim despre funcționalitatea statului? Când o să vedem că instituțiile Republicii Moldova fac un lucru serios, lucru care nu se observă până acum, nu vă supărați, atunci va fi un imbold pentru diferite proiecte economice care ar fi putut să fie desfășurate aici. Prioritatea de bază este lupta pentru imaginea Republicii Moldova, care, din păcate, nu este bună. Nu este bună, pentru că s-a furat și nu s-a reacționat la acest furt și până acum nu s-a făcut mare lucru. Pentru a construi un brand al unei țări, trebuie să fie o activitate de foarte lungă durată. Republica Moldova trebuie să fie cea care iese la investitori, care le arată posibilități, care demonstrează că își face temele de acasă. Și tema de acasă a fiecărui stat este infrastructura – drumuri, rețele de apă, canalizare. Unde sunt progresele în acest domeniu? De ce este cum este? Pentru că nu sunt bani. Atunci, de ce sunt bani pentru casele uriașe și opulente, dar nu este nimic în buget? Unde este statul și instituțiile sale? Astea sunt întrebări pe care trebuie să și le pună cetățeanul Republicii Moldova. Dacă credeți că așa este bine, vă rugăm frumos, sunteți un stat independent și democratic. Va fi exact cum vor dori cetățenii Republicii Moldova.
Dacă îmi permiteți să vă întreb: le spuneți și guvernanților noștri, când vă întâlniți cu ei, asemenea lucruri directe și tranșante?
Absolut toți spunem același lucru, nu ne deosebim deloc. Climatul de afaceri trebuie să fie unul atractiv și nu unul în care fiecare investitor e considerat imediat ca o pradă din care se pot trage bani. Cred că a trecut vremea când se putea spune că statul abia a apărut, că este lipsit de experiență, nu știe în ce direcție trebuie să meargă. Chiar să nu ascultați ce spun alții, dar ascultați ce spuneți voi înșivă. Ce fel de țară avem după 30 de ani de independență? Ce ne-a reușit și ce nu ne-a reușit, și de ce? Eu vorbesc cu foarte mulți oameni din Republica Moldova și ei sunt acei care spun lucrurile în mod tranșant. Dar întrebarea este cum să coagulăm aceste constatări, care în cea mai mare parte, sunt similare. O majoritate covârșitoare de oameni văd aceleași lucruri care trebuie schimbate. Păi, să le schimbați!
Excelență, domnule Ambasador, vă mulțumim!
Natalia Zaharescu
Acest material apare cu suportul Fundației Soros Moldova. Fundația nu intervine în politica editorială a redacției.
Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.
Adaugă comentariu
Articole relaționate:
Interviu/ Olesea Stamate: ”Sarcina procurorului genera...
Guvernul de la Chișinău a reușit să convingă Comisia de la Veneția că situația judiciarului din Republica Moldova este atât de critică, încât niciun alt mecanism nu poate funcționa, și este necesară o evaluare externă a judecătorilor și procurorilor, a declarat ministra Justiției, Olesea Stamate, în cadrul unui interviu pentru Moldova Curată.
Actuala guvernare ar trebui să aplice imediat măsuri ca...
Este necesară o resetare rapidă a sistemului judecătoresc în cadrul unei curățări mai ample şi fundamentale a instituțiilor statului, dar această curățare trebuie făcută în albia cadrului legislativ, subliniază cercetătoarea Consiliului German de Relații Externe, Cristina Gherasimov, în cadrul unui interviu pentru Moldova Curată.
Expert internațional: ”Nu recomandăm o lustrație în sis...
Noua guvernare de la Chișinău ar trebui să se abțină de la un amplu proces de ”lustrație” în sistemul judecătoresc și ar trebui să facă reforme durabile în acest domeniu, a declarat consilierul juridic principal din cadrul Comisiei Internaționale a Juriștilor, Massimo Frigo, într-un interviu pentru Moldova Curată. El a subliniat că în sistemul judecătoresc din R. Moldova persistă un ”climat de frică” în rândul magistraților și un sistem ierarhic rigid, astfel încât noua guvernare ar trebui să asigure independența magistraților, pluralismul de opinii în justiție, iar CSM ar trebui să fie mai transparent, ceea ce ”ar putea aduce, în câțiva ani, o nouă ”suflare” în sistem, ar contribui la schimbări durabile”.
Aici așteptăm comentariul tău!