Peste 56 de mii de declarații de avere și interese urmează să fie depuse anul acesta până la 31 martie
Între 56 000 și 58 000 de declarații de avere și interese personale se așteaptă să fie depuse anul acesta, prin intermediul sistemului SIA e-Integritate de care dispune Autoritatea Națională de Integritate (ANI). Informațiile vor reflecta veniturile și proprietățile deținute în perioada anului 2020. Din 2018, acest proces se desfășoară exclusiv on-line, astfel că fiecare subiect al declarării își completează declarația pe portalul ani.md și o semnează cu semnătura electronică, pe care o primește gratuit de la stat. Perioada de depunere a declarațiilor a început la 1 ianuarie și se va încheia la 31 martie, iar ANI desfășoară o campanie de informare, în cadrul căreia îi îndeamnă pe subiecții declarării să nu-și tăinuiască proprietățile și să nu amâne depunerea declaraților până în ultima zi, pentru a nu pune presiune pe sistem.
Campania ”Fii integru – Declară tot ce ai la timp!” este o continuitate a campaniilor anuale pe care ANI le desfășoară anual în perioada 1 ianuarie - 31 martie.
”În sectorul public, permanent sunt angajați noi subiecți ai declarării sau se reîncadrează după suspendarea raporturilor de serviciu, suplimentar, majoritatea dintre ei depun o singură dată pe an aceste declarații sau anterior au fost asistați de persoane responsabile de gestionarea registrului electronic subiecților declarării din cadrul entității publice în care activează. Anume aceste categorii de subiecți reprezintă grupul țintă al formatorilor ANI și constant acordăm o atenție sporită prin organizarea sesiunilor de instruiri și suport consultativ în vederea prevenirii situațiilor de încălcare a regulilor prevăzute la depunerea acestor declarații”, se arată într-un răspuns al ANI, oferit pentru Moldova Curată.
Subiecții declarării sunt instruiți să includă în declarații toate veniturilor legale, obținute în perioada de declarare, utilizând noțiunea de „venit” în sensul Legii nr. 133/2016 privind declararea averii și a intereselor personale, adică orice beneficiu financiar, indiferent de sursa de proveniență, obținut de subiectul declarării și de membrii familiei, de concubinul/concubina acestuia atât în țară, cât și în străinătate. Totodată, este necesară indicarea calității de beneficiar efectiv, în special atunci când titulari ai bunurilor sunt alte persoane fizice sau juridice, mai atrage atenția ANI. Declarațiile pot fi rectificate, în cazul în care subiecții observă că au introdus date greșite sau eronate. Ei sunt îndemnați să verifice dacă semnăturile electronice sunt valabile, să fie atenți la toate compartimentele declarației și să realizeze toți pașii indicați corect.
”În conformitate cu legislația în vigoare, subiecții declarării averii și a intereselor personale beneficiază cu titlu gratuit de semnătura electronică eliberată de către Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică. Cheltuielile sunt suportate de către stat (Guvern) în modul stabilit, ANI nu suportă cheltuieli în acest sens”, mai precizează Autoritatea.
În cazul depunerii tardive a declarației, sancțiunile contravenționale constau în amenzi cuprinse între 1500 și 3000 de lei, cu posibilitatea achitării în jumătate, iar în cazul nedepunerii, amenzile variază între 3000 și 4500 lei și, ca urmare a somației inspectorului de integritate, se inițiază procedura de eliberare din funcție. În anul 2020 au fost depuse cu întârziere aproximativ 1500 de declarații, în special de către persoanele care au luptat în prima linie cu pandemia. ANI mai precizează că nu au fost identificați subiecți care ar refuza în mod deliberat depunerea declarației. ”În mod tradițional, se întâmplă din cauza dificultăților de operare la calculator sau din necunoașterea legislației în cauză, iar în 2020 s-a dat vina pe pandemie și carantină”, se menționează în răspunsul Autorității.
Fără alternative de depunere pentru cei care nu au semnătură electronică, din motive religioase
Am solicitat să aflăm care este în prezent situația unor subiecți care nu acceptau semnătura electronică din motive religioase și, astfel, nu-și puteau depune declarațiile de avere și interese. Problema apăruse acum doi ani, odată cu trecerea la depunerea exclusiv on-line, excluzându-se declarațiile pe hârtie. De atunci, situația a rămas nesoluționată, iar sistemul nu a dat dovadă de flexibilitate și nu oferă alte posibilități de depunere a declarațiilor. În acest context, ANI reiterează că subiecții declarării averii și a intereselor personale care nu dețin IDNP nu pot depune efectiv declarația de avere și interese personale în regim on-line (prin intermediul semnăturii mobile, semnăturii electronice STISC, buletin electronic), iar modul de eliberare și condițiile de eliberare a semnăturii electronice este prevăzut în Regulamentul elaborat și aprobat de către STISC și SIS. Se mai precizează că în anul 2018, această problemă a fost discutată în cadrul unui grup de lucru, format din reprezentanții Ministerului Justiției, SIS, STISC și ANI, care nu au identificat impedimente în calea depunerii declarațiilor de către aceste categorii de persoane, deoarece o parte din acești subiecți ar deține carduri bancare și alte documente de identitate. ”Atât timp cât legiuitorul nu a prevăzut vreo alternativă în acest sens, ei sunt pasibil atragerii la răspundere în conformitate cu prevederile actuale”, punctează ANI.
Există riscul ca sistemul să se blocheze, dacă declarațiile sunt depuse masiv pe ultima sută de metri
Anul acesta se așteaptă depunerea unui număr total de 56-58 de mii de declarații, iar până la 11 februarie erau depuse 4400 de declarații, potrivit ANI. Informațiile actualizate la această dată, ce pot fi accesate pe portalul declarațiilor, arată că sunt depuse deja peste 13 mii de declarații pentru anul 2020. Reieșind din practica anilor trecuți, există riscul ca sistemul să se aglomereze la sfârșitul perioadei de depunere și să se blocheze. Potrivit ANI, a fost creată o celulă de legătură pentru o reacție operativă la necesitate între specialiștii ANI și administratorul tehnic al Sistemului Informaționale Automatizat e-Integritate din cadrul Serviciului Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică. „De asemenea, unul dintre mesajele promovate în campaniile de informare este îndemnul nostru către subiecți de a se organiza până în ultima zi de depunere pentru a nu suprasolicita portalul public”, notează Autoritatea.
40 000 de lei pe lună pentru întreținerea sistemului de depunere on-line a declarațiilor
Sistemul electronic de depunere și publicare a declarațiilor de avere și interese personale generează costuri de întreținere lunare de aproximativ 40 de mii de lei. Totuși, odată cu digitalizarea procedurii de depunere a declarațiilor avantajul este că declarația completată apare imediat pe portalul public și poate fi accesată de oricine, iar datele cu caracter personal sunt hașurate în mod automat.
”Astfel, după completarea și depunerea declarației, toate informațiile sunt disponibile publicului larg. Subiecții sunt direct responsabili de toți pașii privind completarea și depunerea declarației. Fiecare subiect al declarării dispune de cabinetul său personal pe care îl gestionează și în care poate vizualiza toate declarațiile depuse anterior”, mai notează ANI.
Mariana Kalughin, expertă: „Există deficiențe la modul cum sunt completate declarațiile, ANI ar trebui să-și îmbunătățească ghidul”
În opinia expertei în domeniul integrității, Mariana Kalughin, informarea nu este niciodată de prisos, dar subiecții declarării ar trebui să fie familiarizați cu legislația și când intră în serviciul public ar trebui să-și cunoască obligațiile. „Nu înțeleg acest accent pe informare, educare și instruire, pentru că e vorba de un anumit gen de subiecți”, a subliniat experta.
Ea constată că există deficiențe la modul cum sunt completate declarațiile, astfel că ANI ar trebui să-și îmbunătățească ghidul la acest capitol. Din rapoartele de activitate ale Autorității reiese un număr destul de mare de declarații rectificate, spune Mariana Kalughin. „Asta înseamnă că subiecții nu de fiecare dată știu exact cum să-și declare bunurile și este vorba, în special de imobilele pe care nu le dețin cu drept de proprietate, ci în virtutea altor temeiuri legale”, spune specialista, observând că, de la an la an, sporește numărul declarațiilor rectificate.
ANI trebuie să-și prioritizeze controalele, cu accent pe domeniile cu risc sporit de corupție
Dar depunerea declarațiilor este doar începutul procesului, acestea urmând a fi și verificate, fiind însă, evident faptul că nu este posibil acest lucru pentru toate 56-58 de mii de declarații anuale. Astfel, este necesară prioritizarea controalelor, așa cum prevede și legislația, ce stipulează ca cel puțin 40 la sută dintre acestea să fie efectuate, în decursul unui an calendaristic, pe numele persoanelor cu demnitate publică, a mai atenționat Mariana Kalughin.
”E vorba despre acele persoane care vin din sectoare cu potențial de corupție, cum ar fi domeniul justiției sau organele de drept. Dar să nu uităm că există domenii care ne par mai puțin importante, dar de asemenea comportă riscuri de corupție, cum ar fi, de exemplu, cel de probațiune, de executare a hotărârilor judecătorești și altele. Aici chiar trebuie să fie o strategie foarte bună a ANI de verificare a declarațiilor”, a punctat Mariana Kalughin.
Acest material apare cu suportul Fundației Soros Moldova. Fundația nu intervine în politica editorială a redacției.
Natalia Zaharescu
Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.
Adaugă comentariu
Articole relaționate:
Primarul de Ungheni riscă să-și piardă mandatul după ce...
ACTUALIZARE LA 14.01.2021: În rezultatul rămânerii definitive a actului de constatare, Autoritatea Națională de Integritate (ANI) a expediat Oficiului Teritorial Ungheni al Cancelariei de Stat o adresare în care a cerut declanșarea procedurii de ridicare a mandatului de primar al orașului Ungheni.
Aici așteptăm comentariul tău!