CNI versus CNA: conflicte de interese - multe, amenzi – doar una

Interese la vedere 16 octombrie 2014 1686
imagine simbol

Chiar dacă şi-au angajat rudele în instituţiile pe care le conduc sau le-au desemnat câştigători ai licitaţiilor publice, persoanele cu funcţii de răspundere rămân nepedepsite. Acest lucru se întâmplă deoarece două instituţii interpretează legislaţia diferit. Comisia Naţională de Integritate (CNI) susţine că un conflict de interese trebuie sancţionat în timp de trei luni de la data constatării, iar Centrul Naţional Anticorupţie (CNA), care aplică amenda în baza materialelor de la CNI, afirmă că aceste 3 luni trebuie numărate din ziua săvârşirii contravenţiei.



După ce membrii Comisiei examinează şi verifică o situaţie de conflict de interese, CNI adoptă un act de constatare pe care îl expediază la CNA pentru aplicarea amenzii. Pentru nedeclararea conflictului de interese, persoanele sunt sancţionate cu amenzi de până la şase mii de lei.

În ultima perioadă însă niciun funcţionar sau demnitar nu a fost amendat, deoarece CNA invocă expirarea termenului de prescripţie, adică trei luni de data comiterii abaterii. „Din cauza divergenţelor de interpretare a legislaţiei privind aplicarea termenelor de prescripţie în situaţiile menţionate, procurorii anticorupţie au contestat în instanţă unul dintre procesele contravenţionale, încetate de CNA pe motivul intervenirii termenului de prescripţie. De asemenea, procurorul a solicitat instanţei să clarifice dacă nedeclararea conflictului de interese este o contravenţie continuă. Judecătoria Buiucani a respins contestaţia procurorului, considerând că CNA a aplicat corect termenul de prescripţie de trei luni pentru tragerea la răspundere contravenţională, termen aplicat din momentul săvârşirii contravenţiei”, explică Angela Starinschi, purtător de cuvânt la CNA.

Pe de altă parte, CNI îşi menţine poziţia și susţine că încălcarea de lege ar trebui sancţionată din momentul constatării, și nu al comiterii. „Majoritatea cazurilor conflictelor de interese pe care le-am studiat au fost săvârşite cu mai mult timp în urmă, iar altele sunt repetate, în cazurile licitaţiilor publice. Cazul poate fi studiat de membrii Comisiei într-un timp mai scurt sau poate dura mai mult, în funcţie de complexitatea informaţiei care trebuie acumulată. Prin urmare, noi credem că termenul de prescripţie trebuie să fie de 90 de zile de la data constatării încălcării, nu de la săvârşirea ei”, afirmă preşedintele CNI, Anatolie Donciu.

Mariana Calughin, expertă anticorupţie, este de aceeaşi părere. Ea spune că  sancţiunea, în cazul conflictului de interese, ar trebui aplicată din momentul constatării. „CNA insistă să invoce acest precedent pe care l-a avut în judecată. Cazurile nu trebuie să se oprească la unul singur. Ar trebui expediate mai multe cazuri în instanţă pentru a se forma o practică judiciară. Conflictul de interese este o contravenţie continuă şi nu una de moment. În Codul Contravenţional al Republicii Moldova se spune clar că se consideră contravenţie continuă fapta care se caracterizează prin săvârşirea neîntreruptă, timp nedeterminat, a activităţii. Totodată aici mai este specificat că este consumată contravenţia continuă doar în momentul încetării acţiunii sau inacţiunii sau a survenirii unor evenimente care împiedică această activitate. În acest context, sunt de acord cu poziţia CNI că termenul de prescripţie de 90 de zile trebuie să curgă din momentul adoptării actului de constatare de către membrii Comisiei”, mai susţine experta.

Într-un an şi jumătate a fost plătită doar o amendă pentru nedeclararea conflictului de interese

În anul 2013, membrii CNI au constatat încălcari ale regimului juridic al conflictelor de interese în 9 cazuri. În prima jumătate a anului 2014, numărul actelor de constatare de acest fel s-a mărit. În doar şase luni ale anului curent au fost adoptate 23 de acte de constatare.

Din cele 32 de acte adoptate de CNI timp de un an şi jumătate, doar o persoană a fost amendată pentru nedeclararea conflictului de interese. Este vorba de primarul comunei Ignăţei din raionul Rezina. El a permis achiziţionarea pâinii şi a laptelui, produse destinate instituţiilor de învăţământ din localitate de la firma al cărui fondator era el însuși, iar directoarea grădiniţei era soţia sa. Pentru această abatere, Ion Balan a fost sancţionat cu patru mii de lei.

Lilia Zaharia



Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Articole relaționate:

Interese la vedere

Directoarea ADR Sud și-a angajat mai întâi ginerele, ap...

Directoarea Agenției de Dezvoltare Regională (ADR) Sud, Maria Culeșov, și-a angajat soțul în calitate de șofer și ginerele în calitate de jurist în cadrul instituției pe care o conduce și astfel a ajuns în atenția Comisiei Naționale de Integritate (CNI). Mai întâi, a fost angajat în funcția de jurist ginerele, Andrei Coadă. Aceasta afirmă că ginerele a muncit la ADR o perioadă scurtă de timp, în anul 2013, fiind angajat prin concurs.

08 aprilie 2015
1743
Interese la vedere

Un fost director de școală și-a angajat soția și fiul,...

Fostul director al Școlii profesionale nr. 2 din orașul Cahul, Nicolae Munteanu, și-a angajat soția și fiul în instituția pe care o conducea, dar a rămas nesancționat pentru conflict de interese. La ședința de joi, 28 aprilie, Comisia Națională de Integritat (CNI) a constatat că Nicolae Munteanu a admis o situație de conflict de interese, dar nu a expediat dosarul la CNA pentru aplicarea amenzii conform Codului Contravențional, așa cum se întâmplă în alte cazuri, ci a clasat cauza. Motivul - conflictul se consideră soluționat prin faptul că din luna ianuarie Munteanu nu se mai află în funcție. 

30 aprilie 2016
2111
Interese la vedere

Valentin Crudu, demis pentru probleme de integritate, a...

Valentin Crudu, fostul șef al Direcției generale învățământ preșcolar, primar și secundar-general a Ministerului Educaţiei, demis de ministra Maia Sandu în luna decembrie 2012, a revenit astăzi la muncă la minister, după ce decizia Curții de Apel Chișinău de a-l repune în funcție a devenit irevocabilă.

02 martie 2015
2025
Interese la vedere

Nepotism la primăria din Leova

Primăria oraşului Leova este condusă de un unchi şi nepotul acestuia. Unchiul este primar, iar nepotul deţine funcţia de viceprimar. Experţii afirmă că la conducerea unei instituţii publice nu trebuie să se regăsească neamuri, indiferent de gradul lor de rudenie, deoarece deciziile luate aici ar putea să nu  fie transparente şi corecte.

21 iunie 2013
2152
Interese la vedere

Ministrul Mediului a acordat bani din Fondul Ecologic c...

Ministrul Mediului, Gheorghe Șalaru, în calitate de președinte al Consiliului de administrare al Fondului Ecologic Național (FEN), a alocat 313 700 lei în anii 2012 și 2013 postului de radio "Vocea Basarabiei", care este fondat de colegul său de partid, Valeriu Saharneanu. Ultimul este unul dintre fondatorii SRL ”Emico”, care deține licența de emisie. Ambii au făcut parte din Partidul Liberal, iar acum - din Partidul Liberal Reformator. 

29 aprilie 2014
1463
Interese la vedere

Gălăgie multă fără niciun rost

Acum aproape un an, Oficiul Teritorial Orhei al Cancelariei de Stat a sesizat Comisia Naţională de Integritate privind eventuala încălcare a regimului juridic al conflictului de interese de către primarul comunei Pripiceni-Răzeşi, raionul Rezina, Iacob Frunză. Potrivit autorilor sesizării, primarul o angajase în funcţia de specialistă în problemele reglementării regimului funciar la primăria pe care o conduce pe cumnata sa Galina Frunză, astfel încălcând prevederile art.2 din Legea nr. 16 din 15.02.2008 cu privire la conflictul de interese.

05 ianuarie 2016
1807