Codul Educației l-a pus în dificultate pe edilul din Cricova

Arhiva 27 decembrie 2015 60
Valentin Guțan

Valentin Guțan, primarul orașului Cricova din municipiul Chișinău, a fost verificat de Comisia Națională de Integritate (CNI), fiind bănuit că ar fi încălcat regimul juridic al conflictului de interese. Soția sa, Elena Guțan, este director al grădiniței de copii din Cricova. În timp ce membrii Comisiei au clasat acest caz, motivând că primarul nu a luat nici o decizie prin care și-ar favoriza soția, experții anticorupție spun că acesta este un eventual conflict de interese, întrucât, potrivit prevederilor noului Cod al Educației, instituțiile preșcolare sunt în subordinea autorităților publice locale.



Valentin Guțan a fost ales pentru prima oară în funcția de primar în anul 1987. De atunci conduce acest oraș din componența municipiului Chișinău. Elena Guțan, soția sa, conduce grădinița  nr. 33 din localitate de la începutul anului 1998. Deoarece prevederile noului Cod al Educației spun că managerii instituțiilor de învățământ trebuie selectați prin concurs public, în luna martie curent, contractul de muncă al Elenei Guțan a încetat. Consiliul local a decis ca Elena Guțan să dețină interimatul funcției până la alegerea unui nou manager.

Cazul a fost clasat de CNI

CNI a constatat însă că din actele prezentate de primar, nu există nici un document care ar dovedi că Primăria Cricova ar fi luat anumite decizii în favoarea grădiniței conduse de soția primarului sau chiar în beneficiul personal al acesteia. „Se constată lipsa încălcării regimului juridic al conflictului de interese de către Valentin Guțan, primar al orașului Cricova, deoarece din informația de care dispune Comisia, dânsul nu a luat decizii și nu a participat la luarea deciziilor, care ar viza activitatea soției sale, Elenei Guțan în calitate de director al Grădiniței pentru copii nr. 33 din or. Cricova sau care au avut drept obiectiv activitatea instituției preșcolare sus-menționate”, se spune în actul CNI

Totodată, Anatolie Donciu, președintele CNI, a precizat pentru Moldova Curată că în această situație poate fi vorba despre un potențial conflict de interese și nu despre unul real.

Acest argument al președintelui CNI este combătut însă de Mariana Kalughin, expertă anticorupție, care afirmă că în prezent instituțiile preșcolare sunt în gestiunea autorităților publice locale, iar toate deciziile ce țin de gestionarea grădiniței din Cricova sunt legate direct de primărie. 

Experta mai precizează că primarul este cel care semnează lunar dispoziția de plată a salariilor angajaților, premiilor sau a concediilor. 

Primarul Valentin Guțan a declarat pentru Moldova Curată că el nu vede un conflict de interese atât timp cât nu el a fost cel care și-a angajat soția în această funcție. „Eu spuneam la CNI că este un non-sens, fiindcă soția activează acolo din anul 1998. Oameni buni, eu nu sunt vinovat că acel Cod al Educației nu a prevăzut asemenea chestiuni în lege. În situația în care grădinițele sunt în subordinea primăriei și eu mi-aș numi soția în funcție, acesta da, s-ar numi conflict de interese”, adaugă primarul.

Precizăm că până anul trecut, activitatea instituțiilor preșcolare a fost reglementată de Legea învățământului, care prevedea că direcțiile teritoriale educație numeau şi concediau directorii instituţiilor de învăţămînt de stat preşcolar, primar, gimnazial, complementar (extraşcolar), artistic şi sportiv din subordine, cu consultarea prealabilă a autorităţilor publice locale de nivelul corespunzător. Totodată, aceste direcții asigurau, în comun cu autorităţile administraţiei publice locale, crearea unor condiţii adecvate de activitate cadrelor didactice şi elevilor, protecţia socială a acestora.

Însă din luna noiembrie 2014, după intrarea în vigoare a Codului Educației, competența de numire în funcție a directorilor de creșe, grădinițe și centre comunitare de educație, a fost transferată de la direcțiile de învățământ către autoritățile publice locale de nivelul întâi, adică primăriilor. Totodată, primăriile sunt cele care organizează concursuri publice de achiziționare a bunurilor și serviciilor pentru instituțiile preșcolare din localitate.

Această publicaţie a fost elaborată în cadrul unui proiect implementat de CAPC cu susţinerea oferită de European Endowment for Democracy (EED). Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă în mod necesar poziţia EED.

Lilia Zaharia


Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Aici așteptăm comentariul tău!

Adaugă comentariu

Articole relaționate:

Arhiva

Mister plătit din bani publici: Secretariatul Parlament...

Secretariatul Parlamentului Republicii Moldova a cheltuit anul trecut circa 158 de mii de lei ca să-i înveţe limba engleză pe funcţionarii instituţiei. Deşi cursurile au fost achitate din bani publici, Secretariatul a refuzat să ne furnizeze numele celor instruiţi, menţionând că va face acest lucru doar după ce aceştia îşi vor da acordul.

31 ianuarie 2017
53
Arhiva

Noul preşedinte al raionului Hânceşti, interceptat în d...

Anatolie Loghin, noul preşedinte al raionului Hânceşti, este unul dintre funcţionarii care apare în interceptările telefonice făcute publice acum doi ani și care sunt probe în dosarul fostului şef al Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, Nicolae Vicol. Pe atunci, Anatolie Loghin era şeful Inspectoratului de Stat Hânceşti, iar superiorul său îi sugera la telefon că „trebuie de lucrat ca toată republica să fie verde”.

10 ianuarie 2015
55
Arhiva

ATENŢIE! Webinarii la tema transparenței în procesul de...

Alianța pentru o Românie Curată și Inițiativa Civică pentru Integritate în Serviciul Public din Republica Moldova vă invită să beneficiați de oportunitatea de a vă instrui, în cadrul a două webinarii consecutive, în privința aplicării prevederilor Legii 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică (România), respectiv Legii 239/2008 privind transparența în procesul decizional (Republica Moldova). Legile dedicate transparenței decizionale sunt mai puțin cunoscute și aplicate, atât în România, cât și în Republica Moldova, dar acestea fac parte din pachetul de legi de care dispune societatea civilă, cu ajutorul cărora cetățenii simpli pot contribui la îmbunătățirea cadrului legislativ.

11 ianuarie 2016
58
Arhiva

Un procuror a rămas fără funcție din cauză că a încerca...

Procurorul din Procuratura sectorului Râșcani al municipiul Chișinău, Oleg Oală, a fost demis acum câteva zile pentru o serie de abateri disciplinare. Printre acestea - faptul că ar fi încercat să înfluențeze, din poziția sa de procuror, asupra administrației S.A. ”Autogara Nord” să favorizeze circulația a două microbuze de pe ruta Chișinău-Bălți, deținute de soția sa. Procurorul a confirmat că soția sa deține două vehicole de model Mercedes Sprinter, pe care le dă în arendă Întreprinderii de Stat ”Servicii Transport Auto”, dar a afirmat că nu a solicitat avantaje.

01 octombrie 2015
60
Arhiva

PRECIZARE

În legătură cu intrepretările care au apărut într-o știre a postului de televiziune Jurnal TV despre ”solicitarea Asociației Presei Independente (API) către Comisia Națională de Integritate (CNI) de a verifica conturile bancare ale membrilor Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA) pentru a vedea dacă membrii CCA au obținut sau nu beneficii de la liderii socialiști după acordarea licenției firmei ”Exclusiv Media” SRL care va retransmite postul rusesc NTV”, facem următoarele precizări:

25 decembrie 2015
60
Arhiva

PROFIL CANDIDAT: Nicolae Molozea

Integritatea în activitatea politică

11 februarie 2019
70