Conflictul de interese de la Cuizăuca continuă și în mandatul actual al primarului

Arhiva 29 noiembrie 2015 1558
Imagine simbol

De patru ani, Ion Țurcan, primarul comunei Cuizăuca, raionul Rezina, continuă să lucreze cu sora sa în aceeași instituție, ea fiind contabilă-șefă. Chiar dacă acum doi ani, Comisia Națională de Integritate (CNI) a stabilit că cei doi activează în conflict de interese, situația nu s-a schimbat. După emiterea actului CNI, Oficiul Teritorial Orhei al Cancelariei de Stat (OTC) trebuia să-l acționeze pe primar în judecată, în cazul în care nu soluționează amiabil acest conflict.  



Ion Ţurcan este la al doilea mandat de primar, candidând și la alegerile din iunie 2011, dar și la cele din vara anului curent, pe listele Partidului Democrat din Moldova (PDM). De circa patru ani și jumătate, primarul o are în subordine pe sora sa, doamna Feodora Teut care este contabilă-șefă în această instituție publică din anul 1990.

În anul 2013, relațiile familiale de la primăria Cuizăuca au fost mediatizate de portalul Moldova Curată, iar atunci reprezentanții Oficiului Teritorial Orhei al Cancelariei de Stat spuneau că nu au cunoscut despre această situație, însă recunoșteau că este vorba de un conflict de interese, deoarece atât primarul, cât și contabila-șefă dețin funcții de răspundere la primărie.

OTC Orhei fuge de responsabilitate

După publicarea articolului pe portalul Moldova Curată, CNI s-a autosesizat și a examinat situația de la primăria Cuizăuca, constatând că alesul local a încălcat regimul juridic al conflictului de interse. „Contrar prevederilor art.9 al Legii cu privire la conflictul de interese, primarul satului Cuizăuca nu a declarat, în termenul stabilit, despre conflictul de interese în care se află în procesul de luarea deciziilor. Mai mult ca atât, în exercitarea atribuțiilor de primar al satului Cuizăuica, domnul Ion Țurcan a luat mai multe decizii, inclusiv cu obiect pecuniar cu privire la sora sa, Feodora Teut”, se menționează în actul CNI adoptat în luna septembrie 2013

Constatarea CNI nu a fost contestată de către primar, așă că actul a fost transmis Centrului Național Anticorupție (CNA), iar alesul local urma să fie sancționat conform legii. Însă, ca și în alte cazuri similare, CNA a invocat expirarea termenului de prescripție de trei luni de la admiterea conflictului de interese, astfel Ion Țurcan a scăpat de sancțiune.

Actul CNI a fost expediat și Oficiului Teritorial Orhei al Cancelariei de Stat. În acest caz, OTC Orhei avea obligația să expedize o notificare primarului din Cuizăuca, prin care să-i ceară soluționarea conflictul de interese, iar dacă primarul nu ar fi făcut acest lucu, OTC Orhei era obligat să-l acționeze în judecată și să ceară revocarea din funcție. Ion Burciu, șeful adjunct al OTC Orhei, resposabil de raionul Rezina, spune însă că Oficiul nu l-a acționat în judecată și nu este de datoria lor să o facă, ci membrii CNI ar trebui să ceară instanței acest lucru. Menționăm că articolul 63 din Legea privind administraţia publică locală prevede că de organizarea controlului administrativ al activităţii autorităţilor administraţiei publice locale este responsabilă Cancelaria de Stat.

Situație similară la Ignăței

OTC Orhei a avut în gestiune o situație similară celei din Cuizăuca în cazul fostului primar al comunei Ignăței, Ion Balan, care a fost revocat din funcție după ce CNI a stabilit că el a admis conflict de interese și incompatibilitate de funcții. După adoptarea actului CNI, OTC Orhei i-a expediat o notificare fostului primar prin care i-a cerut să remedieze abaterile comise. Deoarece Ion Balan nu s-a supus rigorilor legislației, reprezentanții Cancelariei de Stat l-au acționat în judecată, iar în septembrie 2014 Curtea de Apel Chişinău a emis o decizie definitivă prin care primarul a fost revocat din funcție, confirmând astfel hotărârea pronunţată în acest caz de Judecătoria raionului Rezina. 

Pentru unii lege, iar pentru alții – nu?

Juriștii afirmă că atâta timp cât au un precedent, OTC Orhei trebuie să urmeze pașii legali și să nu adopte standarde duble pentru cazuri similare. Mariana Kalughin, expertă anticorupție, spune că mai multe entități ar fi responsabile de continuarea încălcării legii la primăria Cuizăuca. „În primul rând, este obligația atât a primarului, care este persoană cu funcție de demnitate publică, cât și a contabilei-șefe, care are statut de funcționar public, să declare acest conflict de interese. Situația este una dramatică, deoarece nu s-a soluționat cazul după emiterea unui act de constatare, iar aici sunt de vină cei de la OTC Orhei”, conchide experta. Mariana Kalughin spune că, după realegerea lui Țurcan în funcția de primar, OTC Orhei ar fi putut să sesizeze din nou CNI. Ion Burciu, șeful adjunct al OTC Orhei, afirmă însă că i-a trimis recent o sesizare primarului din Cuizăuca. În replică, Ion Țurcan neagă că ar fi primit sesizarea OTC Orhei.

Menționăm că nici în declarația de interese personale pentru anul 2014 a Feodorei Teut, nici în cea a lui Ion Țurcan nu este indicat conflictul de interese care durează de mai mulți ani la primăria din Cuizăuca. Legea prevede că persoanele cu funcţii de răspundere care au indicat intenţionat în declaraţia de interese personale date inexacte sau incomplete, sunt pedepsite cu amendă în mărime de până la 600 de unităţi convenţionale (12 mii de lei) sau cu închisoare de până la un an, cu privarea de dreptul de a ocupa anumite funcții sau de a exercita o anumită activitate pe un termen de până la cinci ani.

Lilia Zaharia

Această publicaţie a fost elaborată în cadrul unui proiect implementat de CAPC cu susţinerea oferită de European Endowment for Democracy (EED). Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă în mod necesar poziția EED.



Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Aici așteptăm comentariul tău!

Adaugă comentariu

Articole relaționate:

Arhiva

CNI a depistat conflict de interese în cazul a cinci pe...

Primarul comunei Ghidighici, municipiul Chişinău, ex-procurorul general, ministru Sănătăţii, directorul general al S.A. „Termocom”, primarul comunei Ignăţei, raionul Rezina, ex-directorul Agenţiei „Moldsilva” – sunt persoanele în activitatea cărora Comisia Naţională de Integritate (CNI) a constatat conflict de interese. În cazul în care actele de constatare ale CNI nu vor fi contestate în instanţa de judecată, acești foști și actuali demnitari vor fi sancţionați pentru nedeclararea conflictului de interese.

03 iunie 2013
1032
Despre ANI

Câștig pentru api în procesul de judecată cu ani privin...

Asociația Presei Independente (API), membră a Inițiativei Civice pentru un Parlament Curat 2019, a câștigat în prima instanță dosarul împotriva Autorității Naționale de Integritate (ANI) pentru refuzul de a furniza informație de interes public. Prin decizia Judecătoriei Chișinău, sediul Râșcani, ANI este obligată să ofere API informații despre finalitatea controalelor începute de fosta Comisie Națională de Integritate.

28 februarie 2019
1477
Arhiva

Averile vicepreşedintelui şi secretarului CEC vor fi an...

În şedinţa din 7 noiembrie 2013 a Comisiei Naţionale de Integritate (CNI) vor fi discutate declaraţia de venituri şi proprietăţi pentru anul 2012 a lui Ştefan Urâtu, vicepreşedintele Comisiei Electorale Centrale (CEC), şi a lui Andrei Volentir, secretarul CEC. Totodată, vor fi iniţiate două controale pe numele lui Igor Condrea, şef adjunct al unei direcţii în cadrul Inspectoratului Fiscal de Stat din Ialoveni, şi al lui Iurie Buga, primarul comunei Micleşti din raionul Criuleni.

06 noiembrie 2013
1488
Arhiva

Dispersarea competenţelor de testare a integrităţii pro...

Centrul Naţional Anticorupţie (CNA) a elaborat recent un proiect de lege pentru modificarea unui şir de acte legislative (Legea privind testarea integrităţii profesionale, Legea privind prevenirea şi combaterea corupţiei, Legea privind Codul de conduită a funcţionarului public, Legea cu privire la Centrul Naţional Anticorupţie etc.) cu scopul de a înlătura neconcordanţele dintre Legea nr. 325 din 23 decembrie 2013 privind testarea integrităţii profesionale cu alte legi. Adiţional, autorii au argumentat că acest proiect derivă şi din necesitatea implementării unor acţiuni din Strategia Naţională Anticorupţie.

24 iulie 2014
1135
Arhiva

Profil candidat: Mariana Cușnir

Integritatea în activitatea politică

17 februarie 2019
3690
Arhiva

Cercetătoare în domeniul anticorupție: Actuala guvernar...

10 iulie 2019
1255