Electorala 2019: candidatul socialiștilor pentru circumscripția nr. 23 Chișinău, Oleg Lipskii, promotor al unor proiecte de lege vulnerabile la factori de corupție, potrivit expertizelor CNA
Deputatul socialist Oleg Lipskii, care este și vicepreședinte al Uniunii Transportatorilor și Drumarilor din Moldova, dar și asociat în cel puțin două companii de transport, este autorul mai multor inițiative legislative calificate drept problematice de către Centrul Național Anticorupție. În rapoartele de expertiză ale acestor proiecte, CNA a stabilit că a fost identificat un risc sporit de coruptibilitate, de activitate în detrimentul interesului de stat sau de atingere drepturilor fundamentale ale omului, consacrate de Constituție.
Oleg Lipskii (58 de ani) este membru al Partidului Socialiștilor practic de la fondarea formațiunii. Nu există informații că ar fi făcut parte anterior dintr-un alt partid politic, creat după declararea independenței Republicii Moldova. În cadrul PSRM, el este membru al Comitetului executiv și al Consiliului Republican. Din noiembrie 2015, este și președinte al Organizației teritoriale Chișinău a PSRM. Înainte de a deveni deputat a activat în calitate de director la câteva companii din sfera transporturilor auto.
Fondator, împreună cu soția, al mai multor companii
Potrivit ultimei declarații de avere, Lipskii și soția sa dețin cote-părți în mai multe companii: MD -Trans SRL (22,5 %), Cargologistic SRL (50%), Trac Certificate SRL (34 %), LBM (33,33 %), Lesta Plus LTD (Kiev, 20 %).
Compania M.D. Trans SRL este, la rândul său, fondatoare a altor două companii – Expedition SRL și Artera SRL. Ambele companii sunt lichidate. În ultima, în calitate de asociat figurează Natalia Rahuba, administratoare a Băncii Sociale din iunie până în decembrie 2014 (în perioada furtului miliardului).
În 2016 și 2017 Lipskii a procurat două automobile – un Chevrolet Calos din 2006 cu 57.645 lei și un Daewoo Nexia din 2017 de aproape 140.000 de lei. Venitul din 2017 al familiei Lipskii a fost de aproape 200.000 de lei[1].
Există însă câteva tranzacții cu acțiunile deținute de Lipskii care ridică semne de întrebare. În declarația de avere pentru 2014, Lipskii indica faptul că deține 50 % din acțiunile companiei Polcars SRL, specializată în vânzarea unui sortiment larg de mărfuri.[2] În 2015, deputatul și-a cedat 50% din acțiuni în compania Polcars SRL în favoarea fiicei Carolina Lipskii[3]. Despre acest lucru nu se menționează nimic în declarația de avere din 2015[4].
Donațiile făcute partidelor, sumă ce depășeșete veniturile declarate
La 13 noiembrie 2014 Oleg Lipskii a donat în fondul electoral al PSRM 90,5 mii de lei[5], adică aproximativ jumătate din veniturile pe care le-a declarat în 2012-2013[6].
La alegerile prezidențiale din 2016, tot el a făcut două donații în valoare totală de 75.5 mii de lei[7], sau aproape jumătate din tot venitul său pentru anul 2016[8]. Precizăm că tot în 2016, Lipskii a procurat și un automobil de 57.645 de lei.
La alegerile locale noi din 2018, Lipskii a mai donat 12.900 de lei[9].
Contactat de reporterul Campaniei pentru un Parlament Curat pentru a oferi un comentariu despre donațiile făcute Partidului Socialiștilor, care reprezintă o bună parte din veniturile deputatului, Oleg Lipskii a declarat: „Totul e normal acolo, totul e normal, nu vă faceți griji. Eu vă aud prima dată și nu știu cu cine vorbesc. Eu ce, trebuie să vă explic toate celea? Cine trebuie, las să verifice. Totul e normal. Dacă ar fi probleme, demult aș fi avut probleme cu CNI. Totul e corect acolo”.
Inițiative legislative cu factori de coruptibilitate sau care contravin principiilor drepturilor omului
Oleg Lipskii este unul dintre autorii proiectului Legii pentru abrogarea Legii cu privire la asigurarea egalității[10]. Precizăm că această lege a constituit una dintre condițiile de bază pentru obținerea regimului liberalizat de vize cu UE.
Tot el se regăsește printre autorii proiectului Legii pentru modificarea și completarea art.1, art.3 alin.(1), art.4 alin.(2) din Legea nr.30 din 07.03.2013 cu privire la protecția copiilor împotriva impactului negativ al informației[11].
”Prevederile proiectului aduc atingere drepturilor fundamentale ale omului consacrate de Constituție, în special privind definirea termenului de „homosexualitate” ca o „perversiune sexuală” și „pederastie”. Art. 16 din Constituție prevede expres că respectarea și ocrotirea persoanei constituie o îndatorire primordială a statului” – se spune în avizul CNA la proiect. La fel, Constituția prevede egalitatea tuturor cetățenilor „fără deosebire”, ceea ce presupune interdicția aplicării unui tratament juridic aparte unei persoane. La fel, „principiul nediscriminării” este consacrat și de Convenția Europeană a Drepturilor Omului, se mai arată în avizul CNA.
În ultimii ani, Lipskii a promovat sau încearcă să promoveze în Parlament o serie de modificări legislative care ar favoriza transportatorii de mărfuri și pasageri, chiar dacă expertizele CNA pe aceste proiecte au identificat vulnerabilități și riscuri de corupție sau de încălcare a drepturilor omului și securității persoanelor. Lipskii este vicepreședinte al Uniunii Transportatorilor și Drumarilor din Moldova, dar și asociat în cel puțin două companii de transport.
Avizul CNA identifică factori de risc de corupție în proiectul legii pentru modificarea și completarea Codului transporturilor rutiere (art.6, 11, 27, ș.a.), elaborat de Lipskii și contrasemnat de mai mulți deputați socialiști. Documentul propune simplificarea procedurilor de obținere și prelungire a licenței de transport contra cost a mărfurilor și pasagerilor și eliminarea prevederii legale din Codul transporturilor rutiere care interzice utilizarea vehiculelor reutilate în transportarea pasagerilor. Potrivit expertizei CNA, aceste modificări provoacă riscuri de abuzuri și de corupție. Precizăm că Lipskii este acționar în mai multe companii de transport a mărfurilor și pasagerilor.[12] Proiectul de lege a fost adoptat.
A propus legalizarea importului de mașini mai vechi de 10 ani, inițiativă calificată de CNA drept una periculoasă pentru mediu și pasageri
Proiectul legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative (Codul vamal – art.20; Legea cu privire la modul de introducere și scoatere a bunurilor de pe teritoriul Republicii Moldova de către persoane fizice – art.10, ș.a.)[13]- acest proiect de lege, înregistrat în Parlament în noiembrie 2017, își propune să majoreze limita vechimii de import a mijloacelor de transport destinate transportului a peste 20 de pasageri de la 10 la 15 ani și pentru transportul a până la 20 de pasageri, de la 7 la 11 ani. Expertiza CNA a proiectului de lege a stabilit existența mai multor factori de risc de a pune în pericol securitatea pasagerilor și poluarea mediului. Documentul vine să servească intereselor transportatorilor de pasageri. Or, chiar potrivit notei informative la proiectul de lege, un autobuz, cu vârsta de 10 ani, destinat pentru transportul a mai mult de 40 de persoane, este de trei ori mai scump decât unul de 15 ani. Documentul se află în procedură de examinare în Parlament.
Proiectul legii privind modificarea și completarea Legii nr.131 din 03.07.2015 privind achizițiile publice (art.65)[14] - Oleg Lipskii figurează printre autorii acestui proiect care își propune să modifice unele prevederi din legea achizițiilor publice în sensul favorizării companiilor rezidente ale Republicii Moldova la contracte de bunuri și lucrări în favoare de până la 2 milioane de lei. Documentul de asemenea propune favorizarea la achiziții publice a ofertelor propuse de întreprinderile Societății Orbilor, a Invalizilor și Asociația Surzilor etc.
Potrivit expertizei CNA, aceste modificări vin să pericliteze angajamentele internaționale asumate de către Moldova de a aduce în concordanță legislația națională din domeniul achizițiilor publice cu legislația comunitară și internațională. Aceste modificări ar urma să creeze un cadru inechitabil, obscur și netransparent al mecanismului de favorizare a unor operatori economici.
Solicitat de reporterul Campaniei pentru un Parlament Curat să comenteze concluziile CNA asupra inițiativelor sale legislative și proiectelor pe care le-a propus, Oleg Lipslkii a negat că ar avea interese personale în adoptarea acestora. „Eu am întreprindere de expediție, acolo transport nu este. Anterior am avut mașini pentru expediție, dar acum nu avem propriile automobile. Eu sunt vicepreședintele Uniunii Transportatorilor, eu cunosc problemele lor și de aceasta am propus. Personal nu am transport și de aceea sovistea mea e curată. Nu am interese personale aici”, ne-a comentat deputatul.
Mariana Rata
Acest articol apare în cadrul proiectului Promovarea votului informat şi conştient la alegerile parlamentare prin campania de monitorizare şi informare „Pentru un Parlament Curat 2018”, implementat de ADEPT, API, CAPC şi CIJM cu susținerea financiară a Fundației Soros-Moldova/Departamentul Buna Guvernare. Acțiunile întreprinse în cadrul proiectul țin de responsabilitatea implementatorilor și nu reflectă neapărat poziția Fundației Soros-Moldova.
[1] https://declaratii.ani.md/Documents/cni/previewDocHas/id/121848
[2] https://declaratii.ani.md/Documents/cni5/previewDocHas/id/149233
[3] https://www.bizzer.md/entitate/1171246/societatea-cu-r%
C4%83spundere-limitat%C4%83-polcars
[4] https://declaratii.ani.md/Documents/cni5/previewDocHas/id/186382
[5]http://www.cec.md/files/files/Alegeri%20Parlamentare%2030%
20noiembrie%202014/Rapoarte%20Financiare/Concurentilor%
20Electorali/9_PS/Saptamana%205-6%20P%2C%20Socialistilor.pdf
[6]http://www.cec.md/files/files/Alegeri%20Parlamentare%2030%
20noiembrie%202014/declaratiile%20de%20venit%20PARTIDE/9
_Partidul%20Socialistilor/PS_11.pdf
[7] http://www.cec.md/files/files/Alegeri_prezidentiale/
Rapoarte_Financiare_Prezidentiale-2016/Rapoarte_1-2_Saptamina/Rap_%20privind%20veniturile%20si%20chelt_
%20din%20camp_%20elect_%20sapt_%203%20-%204%2C%20concurent%20elect_%20Dodon%20Igor_compressed.pdf
http://www.cec.md/files/files/Alegeri_prezidentiale/Rapoarte_
Financiare_Prezidentiale-2016/Rapoarte_1-2_Saptamina/Rap_%20privind%20veniturile%20si%20chelt_
%20din%20camp_%20elect_%2C%20concurent%20elect_%20Igor%20Dodon.pdf
[8] https://declaratii.ani.md/Documents/cni/previewDocHas/id/3133
[9]http://www.cec.md/files/files/Alegeri%20Locale%20Noi/20%
20mai%202018/sustinerea_finaciara/Partidul%20%20Politic%
20Partidul%20Socialistilor%20din%20RM-min.pdf
[10] http://www.parlament.md/ProcesulLegislativ/Proiectedeactelegislative/
tabid/61/LegislativId/3200/language/ro-RO/Default.aspx
[11] http://www.parlament.md/ProcesulLegislativ/Proiectedeactelegislative/
tabid/61/LegislativId/3682/language/ro-RO/Default.aspx
[12] http://www.parlament.md/ProcesulLegislativ/Proiectedeactelegislative
/tabid/61/LegislativId/3785/language/ro-RO/Default.aspx
[13]http://www.parlament.md/ProcesulLegislativ/Proiectedeactelegislative
/tabid/61/LegislativId/3961/language/ro-RO/Default.aspx
[14]http://www.parlament.md/ProcesulLegislativ/Proiectedeactelegislative
/tabid/61/LegislativId/4176/language/ro-RO/Default.aspx
Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.
Articole relaționate:
Valoarea unor declarații de integritate ale miniștrilor...
Doi dintre cei 19 membri ai Guvernului Filip care au semnat declarații de integritate la învestire se află acum în arest, bănuiți de fapte de corupție. Totuși, în acele declarații pe propria răspundere ei au afirmat că nu au comis nimic ilegal, nu s-au aflat în conflicte de interese și nu vor accepta nici un fel de sugestii sau influențe în activitatea lor. Moldova Curată a analizat situația actuala a fiecărui semnatar ale acelor declarații (care au doar valoare morală, nicidecum juridică), la mai mult de un an de la depunere.
Secretul de la Moldsilva a fost deconspirat (partea a I...
Un contract de arendă a unui teren forestier încheiat în situație de conflict de interese nu poate fi anulat şi rămâne în vigoare până în prezent, întrucât Legea cu privire la Comisia Naţională de Integritate (CNI) nu este retroactivă. Este vorba despre un document semnat în anul 2011, în baza căruia soţia directorului adjunct al Agenţiei „Moldsilva”, Ion Platon, a primit drept de folosinţă asupra unei fâşii forestiere cu suprafaţa de 10 ari. Funcţionarul a făcut parte din Comisia de licitaţie, deşi acum neagă cu înverşunare acest lucru.
O firmă apropiată de familia deputatului Vladimir Hotin...
Dreamgreen SRL, firma înființată de Cristina Mudrea, fosta asociată a fiicei deputatului democrat Vladimir Hotineanu și fina de cununie a acesteia, la mai puțin de un an de la fondare, a câștigat contracte de achiziție în valoare totală de circa zece milioane de lei pentru spălarea rufelor din instituțiile medicale. Afacerile continuă să meargă bine și la cealaltă firmă administrată de Cristina Mudrea, Întreprinderea Mixtă Cristal Clean SRL, co-fondată de Iulia Scobioală, fiica lui Vladimir Hotineanu, retrasă ulterior din echipa fondatorilor companiei. Doar în ultimul an firma a câștigat tendere la stat în valoare totală de peste cinci milioane de lei.
Investigație: la Primăria Chișinău funcționează o schem...
Zeci de terenuri pentru construcții au ajuns în ultimii ani din proprietate publică în proprietate privată prin intermediul unor scheme frauduloase sprijinite de funcționari din Primăria Chișinău, arată o investigație a Centrului de Investigații Jurnalistice.
Secretul de la „Moldsilva” a fost deconspirat (Partea...
Fostul director al Întreprinderii silvo-cinegetice (ÎSC) Străşeni, Eugeniu Nazaria, este un alt funcţionar de la „Moldsilva”, pe lângă cei despre care Moldova Curată a scris anterior, care a arendat contrar legii un teren de jumătate de hectar din fondul forestier pe care îl administra. La fel cum au făcut şi alţi funcţionari din conducerea Agenţiei „Moldsilva”, el a participat la licitaţii şi a arendat teren fără să aibă dreptul să facă acest lucru. Comisia Naţională de Integritate (CNI) a stabilit că fostul funcţionar a admis un conflict de interese. Actul CNI urmează să fie trimis în instanţă pentru ca aceasta să declare nul contractul de arendă. La două luni de la publicarea articolului de către Moldova Curată, Eugeniu Nazaria a fost concediat.
Terenurile forestiere arendate ilegal rămân în gestiune...
Ca şi în cazul achiziţiilor publice, contractele de arendă ale terenurilor forestiere încheiate în conflict de interese nu sunt anulate. Acest lucru se întâmplă deoarece atât Agenţia „Moldsilva”, care este una dintre părţile contractante, cât şi Comisia Naţională de Integritate (CNI), care a constatat conflictul de interese, nu au cerut în instanţă anularea actelor semnate ilegal, deşi legea le obligă să facă acest lucru. Unii experţi anticorupţie sunt de părere că atât timp cât instituţiile statului nu doresc să muncească, avem situaţia în care terenuri forestiere, proprietate a statului, să fie arendate în mod intenționat ilegal, fără ca cineva să fie sancţionat.
