Judecător american, despre alegerea magistraților de către popor: ”Există mari îngrijorări legate de oamenii care ar putea oferi bani judecătorilor pentru a-și face campanie...”
Doi judecători federali din Statele Unite ale Americii, Dan Aaron Polster și Eduardo Robreno, au efectuat săptămâna trecută o vizită în Republica Moldova și au avut întâlniri cu magistrați de la Chișinău. De asemenea, ei au participat la o şedinţă a Clubului Jurnaliştilor de Investigaţie, organizată la 15 noiembrie, de Centrul de Investigații Jurnalistice.
Dan Aaron Polster, judecător în districtul de nord al statului Ohio, a acordat un scurt interviu pentru Moldova Curată, în care a vorbit despre riscurile pe care le comportă procedura de alegere a judecătorilor de populație, care se aplică în SUA și care a fost propusă și pentru Republica Moldova, de Partidul Democrat, aflat la guvernare. Referitor la sistemul de justiție moldovenesc, magistratul american a subliniat că fiecare judecător ar trebui să trateze cu maximă atenție și corectitudine fiecare caz pe care trebuie să îl examineze, astfel încât cetățenii implicați să fie siguri că li se face dreptate. În ceea ce privește integritatea în sectorul justiției, magistratul a subliniat că există o diferență esențială între un sistem corupt și cazuri singulare de corupție, care apar din anumite slăbiciuni umane.
Ați vorbit în cadrul discuțiilor cu jurnaliștii despre diferența dintre slăbiciunile umane și un sistem corupt. Vi se pare că în Republica Moldova este vorba de cel de-al doilea caz? Vi s-a creat o asemenea impresie?
Tot ceea ce am spus și voi spune este că știu de unde ați pornit, pentru că am fost în Uniunea Sovietică și știu că aveți un trecut sovietic și nu puteți ajunge dintr-un punct în altul foarte ușor, adică este o cale lungă de parcurs. Asta presupune o muncă foarte grea și este nevoie de mult timp. Mulți americani comit aceeași eroare și se întreabă de ce alții nu pot așa cum facem noi, de ce ei nu sunt așa ca noi. Eu cred că sunt mai inteligent de atât și nu voi întreba așa ceva, și nu voi indica ceea ce trebuie să faceți.
De unde trebuie să vină schimbarea într-un sistem care nu funcționează atât de bine? Din interiorul corpului judecătoresc sau trebuie să fie o decizie politică?
Toată lumea trebuie să se implice, dar până la urmă, cetățenii moldoveni trebuie să fie cei care trebuie să decidă ce fel de societate își doresc și ce fel de guvernare își doresc. Nimeni dinafară nu o va face în locul lor.
Dar trebuie să fie voință, probabil, și din interiorul sistemului de justiție pentru a face schimbarea?
Nu voi comenta pe marginea faptului cum veți putea face schimbarea. Dar așa cum fiecare american este responsabil de ce fel de țară avem, fiecare cetățean moldovean este responsabil de situația din Republica Moldova. Și dacă eu nu sunt de acord cu ceea ce fac conducătorii țării mele, eu încerc să fac tot posibilul ca să schimb acest lucru.
Dar dacă să vorbim despre un sistem corupt, cum poate să reziste o persoană onestă în asemenea tip de sistem?
Și în țara mea există persoane care cred că se pot vinde și cumpăra. Desigur că ei greșesc și dacă încearcă să acționeze astfel, vor vedea că nu au dreptate. Acesta este răspunsul cel mai bun pe care aș putea să vi-l ofer.
Care sunt riscurile în cazul alegerii judecătorilor de către populație?
Viziunea mea personală este că alegerea judecătorilor nu funcționează prea bine în țara mea. Aceleași probleme ar putea apărea și în Republica Moldova, dar acest lucru depinde de voi, să hotărâți cum e mai bine. Judecătorii nu au platforme politice, nu pot promite creșterea sau diminuarea taxelor, deci noi nu putem face campanie electorală, ca și politicienii. Și dacă ne pronunțăm asupra unor decizii pe care le-am putea lua pe unele cazuri specifice, înainte de proces, vom fi acuzați că suntem părtinitori. De asemenea, foarte puțini oameni îi cunosc pe judecători și știu cu ce se ocupă, astfel că vor fi tentați să voteze pentru cei care au nume mai cunoscute. Și nu există neapărat legătură între a fi popular, cunoscut, și a fi un judecător foarte bun.
Și desigur, există mari îngrijorări legate de oamenii care ar putea oferi bani judecătorilor pentru a-și face campanie, cu scopul a beneficia ulterior de serviciile lor, în propriul lor beneficiu. Acestea sunt problemele care au apărut în țara mea și care pot să survină și în Republica Moldova. Și, desigur, nu vă doriți un politician în instanță, în locul unui judecător și nu vă doriți ca societatea să creadă că se întâmplă acest lucru.
Încrederea în sistemul de justiție din Republica Moldova este una foarte scăzută și unul dintre motive este că percepția populației este că există foarte multă corupție în sistem. Cum poate fi schimbată această percepție?
Dacă aș fi avut capacitatea să vă răspund la această întrebare, probabil că aș fi cel mai inteligent om de pe planetă. Dar eu cred că responsabilitatea mea în calitate de judecător în SUA este ca atunci când examinez un caz, părțile implicate să rămână cu impresia că dosarul lor este cel mai important din întreaga țară. Pentru că ei își vor face concluziile față de cum funcționează sistemul judiciar american, prin prisma unui singur caz. Dacă eu voi ține minte acest lucru în fiecare zi, cred că voi fi cu siguranță un judecător foarte bun. Și acesta ar fi și sfatul meu pentru colegii mei din Republica Moldova.
Natalia Enache
Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.
Articole relaționate:
Şeful Fiscului din Căuşeni ar putea rămâne fără funcţie
Încă un șef de la Fisc este suspectat că se află în incompatibilitate de funcţii, după ce alte două persoane cu posturi similare s-au aflat în atenția Comisiei Naționale de Integritate (CNI). Anatolie Niţelea, care în luna august 2015 a devenit şeful Inspectoratului Fiscal de Stat (IFS) Căuşeni, este şi consilier raional. CNI a stabilit că funcţionarul admite o incompatibilitate, iar din această cauză riscă să-şi piardă funcţia. În situații similare se află și şefii Inspectoratului Fiscal de Stat (IFS) din raioanele Cahul şi Ungheni.
CNI interpretează legea: în două cazuri similare adoptă...
Comisia Naţională de Integritate (CNI) continuă practica de a aplica standarde duble. Astfel, pentru două incompatibilităţi de funcţii, prima admisă de şeful Inspectoratului Fiscal de Stat Edineţ şi a doua de şeful-adjunct al IFS Ştefan Vodă, membrii comisiei au emis două decizii diferite, deşi situaţiile sunt similare. Ambii funcţionari sunt concomitent şi consilieri locali.
Grabă în Parlament: mâine se va examina în şedinţa ple...
Nici nu a reuşit Autoritatea Naţională (ANI) de Integritate să devină funcţională pentru a putea sancţiona funcţionarii şi demnitarii care admit falsuri intenţionate în declaraţiile de avere, că aleşii poporului se grăbesc să voteze iniţiativa legislativă de amnistiere fiscală. La numai câteva zile de la înregistrarea în Legislativ, acest proiect de lege este inclus pe agenda şedinţei Parlamentului din 16 decembrie curent. Experţii spun că aceasta ar fi o iniţiativă special gândită pentru funcţionarii care ar fi dobândit bunuri în mod ilicit.
Comisia Naţională de Integritate: 6 luni de activitate
Comisia Naţională de Integritate a întocmit Raportul de activitate în perioada semestrului I al anului 2013. Reieşind din întârzierile esenţiale în instituţionalizarea de-facto a CNI, care nu pot fi reproşate decât Parlamentului, perioada de referinţă a fost marcată prin eforturi ce ţin preponderent de organizarea activităţii popriu-zise a instituţiei, cum ar fi:
