Primăria nu-mi oferă informația de interes public solicitată. Cum să procedez?
Întrebare: Sunt consilier local în satul Dubăsarii Vechi. La 9 octombrie 2017, am solicitat Primăriei să-mi furnizeze următoarele documente:
- Dispozițiile emise de către Primar în perioada iulie 2015 – decembrie 2016;
- Contractele de arendă, vânzare-cumpărare a terenurilor şi imobilelor amplasate pe teritoriul Primăriei s. Dubăsarii Vechi, încheiate de către Primărie cu agenții economici şi persoane fizice în perioada iulie 2015 - decembrie 2016 şi încheiate anterior acestei perioade, dar în vigoare;
- Contractele încheiate de către Primăria s. Dubăsarii Vechi cu agenții economici și persoanele fizice privind efectuarea lucrărilor și prestarea serviciilor pe teritoriul Primăriei s. Dubăsarii Vechi pe perioada iulie 2015 – decembrie 2016.
La 23 octombrie 2017, Primăria m-a anunțat în scris că nu poate să-mi ofere aceste documente, motivând că este un volum mare de muncă și nu există personal care să se ocupe de pregătirea informației.
Juristul API răspunde: Refuzul Primăriei este neîntemeiat. Considerăm că este încălcat dreptul constituțional al cetățenilor la informare activă, veridică și la timp asupra chestiunilor de interes public, inclusiv dreptul în baza art. 10, 11, 16, 23, 24 ale Legii privind accesul la informație și art. 3, 5, 6 lit. c), 16, 25 ale Legii contenciosului administrativ. În situația respectivă recomandăm persoanei vizate să se adreseze cu o cerere în instanța de judecată. API este disponibilă să ofere consultanță și asistență gratuită pe tot parcursul desfășurării procesului de judecată.
Notă: O cerere de chemare în judecată în cazul consilierului local a fost depusă la instanța din raionul Criuleni, în termenele prevăzut de lege – 30 de zile de la primirea răspunsului din partea Primăriei Dubăsarii Vechi.
Juristul API acordă consultații gratuite în problemele care țin de accesul la informație și transparența în procesul decizional, în cadrul proiectului „Consolidarea principiului integrității și acordarea asistenței juridice pentru obținerea informațiilor de interes public prin intermediul platformei online www.MoldovaCurata.md”, implementat de Asociația Presei Independente (API), cu susținerea financiară a Fundației Soros-Moldova/Programul Buna Guvernare.
Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.
Articole relaționate:
Andrian Candu acuză societatea civilă de tărăgănarea pr...
Jurnaliștii au atras atenția asupra faptului că o bună parte a informației de interes public este ”cerșită”, prin intermediul solicitărilor în scris, de la autorități, care, de fapt, ar trebui să le facă publice din oficiu. ”Pentru a afla informații despre averile deputaților, despre bunurile pe care le dețin, de ce trebuie să scrii atâtea scrisori, dacă ar fi mai simplu să accesezi asta on-line?”, l-a întrebat pe Andrian Candu unul dintre jurnaliști, care stătea într-o cușcă improvizată, adusă acolo pentru a arăta, simbolic, îngrădirea accesului la informație în Republica Moldova.
Datoriile de sute de mii ale judecătorilor, între riscu...
Circa 170 de judecători de la instanțele de fond şi de apel din Republica Moldova au indicat în declaraţiile lor de avere şi interese personale pentru anul 2016 împrumuturi de zeci sau sute de mii de lei, zeci de mii de euro sau lire sterline de la bănci şi rude. Împrumuturile au fost luate chiar dacă în ultimii ani salariile magistraţilor au crescut considerabil, comparativ cu cele ale altor bugetari, bunăoară medici sau profesori. Cel puţin opt dintre aceştia, cu datorii de sute de mii de lei, se angajează, spre deosebire de ceilalţi, să întoarcă banii în câțiva ani. Dacă e să raportăm la veniturile familiilor unora dintre ei, rambursarea datoriilor i-ar putea lăsa fără economiile adunate din salarii, pensii sau alte venituri legale. Au contractat credite și magistrați care dețin locuințe şi mașini scumpe. Constatările au fost făcute după ce am analizat cele 418 declaraţii de avere ale judecătorilor pentru anul trecut. Unii experţi subliniază că dependența magistraţilor de anumiți creditori trebuie privită ca factor de risc pentru sistem. Ei admit că unele din aceste împrumuturi de la persoane fizice pot fi privite ca forme quasi-legale de justificare a unor venituri ce ar fi fost obținute ilegal. Şi în cazul împrumuturilor de la persoane fizice, dar şi în cazul creditelor de la bănci, situaţia ar trebui monitorizată de Autoritatea Naţională de Integritate (ANI) ca să nu existe riscul ca unii creditori să influențeze examinarea unor dosare şi luarea unor decizii în favoarea lor.
Republica Moldova – mai jos în topul Indicelui Percepți...
Republica Moldova a coborât în clasmentul realizat de Transparency International, Indicele Percepţiei Corupţiei pentru anul 2016. Țara noastră a înregistrat un scor al IPC de 30 puncte şi s-a plasat pe locul 123 din 176 de ţări incluse în clasament. În 2015, scorul indicelui a fost de 33 puncte, Republica Moldova situându-se pe locul 103 din 168 ţări. Indicele se calculează la o scară de la 0 până la 100, unde „0” semnifică corupţie totală, iar „100” – lipsă totală de corupţie.
