Profil candidat: Igor Grosu

Arhiva 20 ianuarie 2019 1630

Integritatea în activitatea politică



Igor Grosu a studiat la Facultatea de Istorie a Universității de Stat din Moldova (1990–1995). Între 2010 și 2015, a făcut doctoratul la Universitatea de Pedagogică de Stat „Ion Creangă”. A fost în 1993–1997 președinte al Asociației „Pro Democrația”, coordonator al Centrului Naţional de Asistență și Informare a Organizațiilor Non-Guvernamentale „Contact” (1997–2001) și secretar al Consiliului Național al Tineretului din Moldova (2001–2003).

În mai–decembrie 2003, Grosu a exercitat funcția de coordonator de proiect la Ministerul Economiei, Unitatea de implementare a grantului Băncii Mondiale, Strategia de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei.

În decembrie 2003– iunie 2004, a fost manager de proiect la Ministerul Economiei, Unitatea de implementare a grantului Băncii Mondiale, Strategia de creștere economică și reducere a sărăciei. În 2004–2008, a ocupat postul de șef al Secretariatului Consiliului pentru Participare din cadrul Ministerului Economiei.

În august–septembrie 2008, Igor Grosu a fost șef al Secretariatului Consiliului pentru Participare, Departamentul pentru Analiza Politică al Cancelariei de Stat, PNUD. În 2009–2012, a fost expert principal în cadrul Cancelariei de Stat. În perioada 2005–2012, a deținut funcția de membru al Consiliului de Administrație Amnesty International Moldova.

Este secretar general al Partidului Acțiune și Solidaritate din 2016. În paralel, este  angajaț al Centrului de Analiză și Evaluare a Reformelor, organizație specializată în implementarea proiectelor în domeniul educației.

Integritatea în gestionarea averii și intereselor personale

După ce a fost numit viceministru al Educației, Igor Grosu a declarat, pentru 2012–2013, un salariu în mărime de aproape 34.600 de lei și alte circa 40.400 de lei obținuți în calitate de consultant la Fundația Est-Europeană.

Conform declarației de interese, Grosu a fost în 2013 membru al Consiliului de administrare al Centrului de resurse juridice și Amnesty International Moldova, dar nu a avut venituri pentru această calitate.

La secțiunea bunuri imobile, a indicat pentru aceeași perioadă un teren de șapte ari cumpărat în 2010, o casă de locuit cu suprafața de 121 metri pătrați, în valoare de aproape 470.000 de lei, obținută în 2011, și un apartament dobândit în 2000, cu suprafața de 47,2 metri pătrați, în valoare de 46.872 de lei. Igor Grosu a mai menționat o mașină, Wolkswagen Golf, fabricată în 1995 și cumpărată în 2005 cu 3.700 de euro.

Pentru 2013, el a declarat un salariu de circa 154.000 de la Ministerul Educației, iar pentru soția sa – o leafă de aproape 2.500 de lei. A indicat pentru 2014 un venit de circa 163.000 de lei, iar pentru soția sa – circa 50.000 de lei. În 2015, fostul viceministru a menționat un salariu de circa 133.000 de lei, iar pentru soția sa – un venit de aproape 35.000 de lei.   

Partidul Acțiune și Solidaritate are ca adresă juridică un apartament situat pe strada Calea Ieşilor din Chișinău, proprietate a lui Igor Grosu. De asemenea, Igor Grosu a plătit în 2016 drept cotizație pentru această formațiune politică 1.400 de lei. În 2018, cotizațiile lui Grosu pentru PAS au constituit 12.300 de lei.   

Conform declarației de venit și interese personale pentru 2017 și 2018, secretarul general al PAS a menționat un venit în valoare de 320.992 de lei de la Fundația Konrad Adenauer, pentru studiile „Restructurarea Guvernului în contextul Reformei Administrației Publice (2017); „Listele electorale: cadrul normativ, implementarea acestuia și impactul asupra alegerilor” (2018); pentru un contract pentru prestare servicii în calitate de secretar general (2017); pentru un contract de prestare servicii / asistent de proiect (2018) la Asociația Obștească „Forumul pentru transparență, implicare, unitate și schimbare”.

Pentru soția sa, psihopedagog la Direcția Generală Educație, Tineret și Sport a Consiliului Municipal Chișinău, Grosu a trecut în declarație un venit în valoare de 145.658 de lei.

În aceeași perioadă, Grosu a avut un venit de 950 de euro din vânzarea automobilului Volkwagen Golf, alte 400 de euro din darea în chirie a apartamentului (2018). În plus, soția sa a înregistrat un venit în valoare de 237.825 de lei din partea ICS „Constr-Prim-Locuința” în urma executării unei decizii judecătorești.

Spre deosebire de anii precedenți, secțiunea declarației pentru terenuri, pentru 2017–2018, a fost completată cu bunuri noi. Este vorba de trei terenuri agricole dobândite prin moștenite în 2000 – primul cu suprafața de 0,046 hectare și valoarea de 253 de lei, al doilea cu suprafața de 0,047 hectare și valoarea de 259 de lei și al treilea cu suprafața de 1,137 hectare și valoarea de 6255 de lei. Pentru 2017, Grosu a indicat un teren situat în intravilanul unei localități, cu suprafața de 0,12 hectare, dobândit prin donație.

La secțiunea construcții și clădiri, a indicat pentru 2017 o casă de locuit cu suprafața de 82,3 metri pătrați obținută prin donație și alte trei imobile dobândite de asemenea prin donație – primul cu suprafața de 18,9 metri pătrați; al doilea cu suprafața de 24,8 metri pătrați și al treilea cu suprafața de 33,8 metri pătrați.

În 2017, Grosu și-a cumpărat un autoturism, Volkswagen Touran, fabricat în 2009, cu 7800 de euro.

Integritatea în exercitarea funcțiilor publice și/sau de partid

Nu au fost înregistrate cazuri care i-au afectat integritatea.

„Cazier judiciar”

Nu există informații despre antecedente penale sau contravenționale a candidatului.

Acest articol apare în cadrul proiectului Promovarea votului informat şi conştient la alegerile parlamentare prin campania de monitorizare şi informare „Pentru un Parlament Curat 2019”, implementat de ADEPT, API, CAPC şi CIJM cu susținerea financiară a Fundației Soros-Moldova/Departamentul Buna Guvernare. Acțiunile întreprinse în cadrul proiectului țin de responsabilitatea implementatorilor și nu reflectă neapărat poziția Fundației Soros-Moldova.



Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Aici așteptăm comentariul tău!

Adaugă comentariu

Articole relaționate:

Arhiva

Profil candidat:Ludmila Guzun

Integritatea în activitatea politică

03 februarie 2019
1645
Arhiva

ONG-urile propun membrilor Guvernului să semneze Declar...

Organizaţiile Neguvernamentale salută iniţiativa candidatului la funcţia de Prim-ministru al Republicii Moldova, dl Ion Sturza, şi propun modelul Declaraţiei de integritate, în calitate de punct de pornire în stabilirea unui stat de drept.

29 decembrie 2015
987
Arhiva

Judecătorul român Cristi Danileț: ”Dintr-o societate bo...

”Judecătorii și procurorii din Republica Moldova încă nu acceptă că au o problemă cu lipsa de integritate a unor colegi de-ai lor”, a declarat judecătorul Cristi Danileț, membru al Consiliului Superior al Magistraturii din România, în cadrul unui interviu pentru Moldova Curată.

18 septembrie 2015
787
Arhiva

Posibil conflict de interese la Dumbrăvița: fiul primar...

O întreprindere care aparține fiului primarului din satul Dumbrăvița, raionul Sângerei, a câștigat timp de doi ani, adică în 2013 și 2014, șase licitații publice organizate de primărie. Valoarea totală a contractelor atribuite este de 1 217 646 de lei. Firma fiului primarului s-a angajat astfel să presteze diverse servicii - de la reparația capitală a grădiniței până la reparația drumului sau livrarea de biocombustibil. Faptul că tatăl a condus comisiile de concurs la licitațiile în care fiul a ieșit învingător a ajuns în atenția Comisiei Naționale de Integritate (CNI), care a pornit un control. 

19 decembrie 2015
1128
Arhiva

Adrian Lupușor: Amnistia de capital ar putea transforma...

Instrumentul pe care l-au ales autoritățile pentru a aduce capital în țară - aministia fiscală și amnistia de capital - este total inadecvat scopului propus, de aceea solicităm retragerea acestui proiect, întrucât el implică riscuri majore pentru economie, a declarat directorul executiv al Organizației Expert-Grup, Adrian Lupușor, despre proiectul de lege referitor la amnistie votat deja în prima lectură. În cadrul unei mesei rotunde organizate la 22 decembrie de către Asociația Presei Independente și portalul Moldova Curată, expertul a numit 7 riscuri care reprezintă argumente solide în favoarea retragerii proiectului.  

23 decembrie 2016
1197
Arhiva

TRANSPARENŢA INSTITUŢIILOR PUBLICE – UN IDEAL GREU DE A...

La mai bine de 15 ani de la intrarea în vigoare a legislaţiei privind liberul acces la informaţii de interes public, cele mai multe instituţii publice din România şi Republica Moldova încă nu îşi publică rapoartele anuale de activitate. Mai mult, deşi transparenţa decizională este reglementată în România din 2003 şi în Republica Moldova din 2008, există mari lacune în ceea ce priveşte participarea publică la actul decizional în ambele ţări, fapt cauzat nu numai de lipsa de înţelegere sau de capacitate de implicare a cetăţenilor şi organizaţiilor civice, ci şi de„închiderea” instituţiilor publice.

11 aprilie 2016
1058