Cine măsoară, acela are

2013-2018 19 iunie 2013 635

Un inginer cadastral din municipiul Chişinău activează concomitent în două localităţi, Ghidighici şi Stăuceni. Deşi legislaţia nu permite ca un funcţionar public să fie remunerat de două instituţii publice prestând aceleaşi servicii, acesta totuşi câştigă bani publici de pe câteva "fronturi" de mai mult timp.



Chiar dacă abaterea respectivă a fost constatată în vara anului trecut de către Curtea de Conturi, situaţia nu s-a schimbat, funcţionarul fiind remunerat şi în prezent din bani publici, de la două visterii. „Contrar prevederilor art.25 din Legea nr.158-XVI din 04.07.2008, un specialist pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare (funcţionar public) a deţinut concomitent două funcţii în cadrul primăriei satului Ghidighici şi primăriei comunei Stăuceni din suburbia municipiului Chişinău. Astfel, în perioada 2010-2011, primăria satului Ghidighici a suportat cheltuieli ineficiente pentru salarizarea specialistului menţionat în sumă de 42,1 mii de lei”, este specificat în Raportul auditului bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale şi gestionării patrimoniului public în mun.Chişinău în perioada 2010-2011.

Specialistul este plătit din „supravenituri”

Sergiu Gore afirmă că activează la primăria Ghidighici în calitate de specialist pentru reglementarea proprietăţii funciare din anul 2007. După alegerile locale din 2011, funcţionarul lucrează şi la primăria Stăuceni. „Sunt angajat la Ghidighici pe un salariu întreg, iar la Stăuceni - prin contract. Vă rog, restul întrebărilor le adresaţi persoanelor care m-au angajat”, a specificat Gore, refuzând că ofere şi alte detalii. La rândul său, Natalia Turturica, secretarul consiliului local al comunei Stăuceni, susţine că Sergiu Gore nu activează în instituţie în calitate de funcţionar public, ci doar prestează servicii în afara orelor sale de lucru. „La noi el nu-i funcţionar public, doamne fereşte, el vine în afara programului său de bază şi îşi face lucrul. Vă spun că domnul Gore este un specialist foarte bun, de aceea am apelat la serviciile lui”, menţionează  Natalia Turturica.

Ea a mai spus că în primăria Stăuceni mai activează un asemenea specialist. „Noi mai avem în primărie un specialist în domeniul reglementării funciare care este salarizat din bugetul local, iar pe domnul Gore îl remunerăm din „supravenituri”,  a concretizat dna Turturica.

Galina Colun, şefa Direcţiei finanţe a raionului Orhei, susţine că „supraveniturile”, cum le numeşte Natalia Turturica, sunt parte a bugetului local, constituind veniturile plătite din taxe şi impozite.

Orele de muncă sunt împărţite între două primării

Deşi secretarul consiliului local afirmă că specialistul vine la Stăuceni în afara orelor de muncă, l-am găsit pe Sergiu Gore acolo în prima jumătate a zilei, în timpul când trebuia să muncească la primăria Ghidighici. Primarul satului Ghidighici, Ion Begleţ, a declarat pentru www.moldovacurată.md că Sergiu Gore nu a lipsit nemotivat niciodată de la serviciu şi îşi respectă cu "sfinţenie" programul de lucru. „Nu am avut probleme cu acest specialist, sunt cazuri când lucrează şi peste programul de muncă. Este foarte receptiv şi un specialist pe măsură. Are o experienţă mare în domeniu, a lucrat în toată Moldova”, îşi laudă angajatul primarul de Ghidighici.

Precizăm că, potrivit Legii nr.158 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, durata "normală a timpului de muncă pentru funcţionarii publici este de 8 ore pe zi, adică 40 de ore pe săptămână". Aceeaşi lege mai prevede că, la dispoziţia conducătorului, funcţionarii publici pot lucra peste durata normală a timpului de muncă, în zilele de sărbătoare nelucrătoare şi/sau în zilele de repaos, în limita a 120 de ore într-un an calendaristic.

Anual, peste o sută de tineri absolvesc Facultatea de Cadastru şi Organizarea Teritoriului din cadrul Universităţii Agrare din Moldova. Majoritatea dintre ei sunt în căutarea unui loc de muncă, iar unul dintre acestea ar putea fi la primăria Stăuceni.

Funcţionarul public a încălcat legea

Vasile Cioaric, expert în administraţia publică locală, susţine că, potrivit prevederilor art.25 al Legii cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, calitatea de funcţionar public este incompatibilă cu orice altă funcţie publică, decât cea în care a fost numit. Mai mult, funcţionarul public nu este în drept să desfăşoare alte activităţi remunerate în cadrul autorităţilor publice, cu excepţiile prevăzute de lege (ştiinţifice, didactice şi de creaţie).

Totodată, expertul mai susţine că nicio persoană (cu excepţia unui funcţionar din aceeaşi unitate administrativă – pe perioada lipsei temporare a funcţionarului de bază) nu poate cumula funcţia unui specialist pentru reglementarea relaţiilor funciare (inginer cadastral), dat fiind faptul că aceasta este o funcţie ce urmează a fi ocupată conform art.28 al aceleiaşi Legi, deci, prin concurs, promovare, transfer şi detaşare. „Cadrul legal nu prevede ocuparea unei funcţii publice vacante sau temporar vacante prin cumul”, spune Vasile Cioaric.

Când un funcţionar public poate cumula altă funcţie?

Expertul mai susţine că munca prin cumul a funcţionarului public se realizează în temeiul unor raporturi de muncă distincte şi stabilite în fişa postului, dar nu prin contract individual de muncă sau de prestări servicii. Conform art. 1 al Regulilor privind desfăşurarea muncii prin cumul a funcţionarului public (anexa nr. 4 la Hotărârea Guvernului nr.201 din 11 martie 2009), un funcţionar public ar putea cumula funcţia de bază cu o altă muncă remunerată, dat fiind faptul că munca prin cumul a funcţionarului public reprezintă îndeplinirea de către acesta, pe lângă activitatea de bază în funcţia publică, a unei alte munci, permanente sau temporare, în afara orelor de program. Pentru încheierea contractului individual de muncă prin cumul la o altă unitate nu se cere acordul conducătorului autorităţii publice în care funcţionarul public îşi desfăşoară activitatea de bază, cu excepţia activităţii didactice.

Cum este stabilit salariul unui inginer cadastral?

Pe site-ul Comisiei Naţionale de Integritate nu este publicată declaraţia de avere a funcţionarului public Sergiu Gore şi nu ştim care au fost veniturile obţinute de acesta în anul 2012. Însă, potrivit legii nr.48 din 22 martie 2012 privind sistemul de salarizare a funcţionarilor publici, salariul de funcţie al specialistului pentru reglementarea regimului funciar din aparatele primăriilor satelor şi comunelor ce au o populaţie cuprinsă între 5 mii şi 10 mii de locuitori, variază de la 2 400 până la 3 360 de lei, în funcţie de gradul şi treapta de salarizare a persoanei. Aceeaşi lege mai prevede că, pe lângă salariul de funcţie stabilit, un funcţionar public mai beneficiază de sporul pentru grad de calificare, grad special şi rang diplomatic, de sporul pentru performanţa colectivă a subdiviziunii/autorităţii publice, dar şi de un premiu anual. Suma sporului şi a premiului prevăzute în calcul lunar nu va depăşi 30% din salariul de funcţie stabilit.


 



Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Aici așteptăm comentariul tău!

Adaugă comentariu

Articole relaționate:

2013-2018

Directorul general al Î.S. „Poşta Moldovei” este obliga...

Directorul Întreprinderii de Stat „Poşta Moldovei”, Serghei Nastas, despre care Moldova Curată a scris că are în Spania o afacere pe care nu a indicat-o în declaraţia de avere, susţine că nu este obligat să-şi declare cotele-părţi deţinute în firma din afara ţării. Ce-i drept, reacţia a venit din partea „Poştei Moldovei”, nu a directorului personal. Această afirmaţie este însă contrazisă de jurişti.

18 aprilie 2016
624
2013-2018

Bani publici ”plimbați” pe patru roți

Cu drumuri stricate, fără sisteme de apeduct și canalizare moderne, fără iluminare stradală, dar cu mașini noi la primărie. Așa arată mai mult de 20 de localități din țară care și-au cumpărat în primele nouă luni ale anului curent adevărate bijuterii pe roți. Dacă unii primari s-au mulțumit cu mașini mai ieftine, alții - au investit sute de mii de lei, din bani publici, pentru confort. Aleșii locali spun că au făcut achizițiile doar pentru binele localității.

29 octombrie 2017
572
2013-2018

Afaceri haşurate ale familiei şefului SPPS

În declaraţia de avere a lui Igor Bodorin, şeful Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat (SPPS), sunt ascunse date care, potrivit Legii datelor cu caracter personal, nu ar trebui să fie informaţii confidenţiale. Este vorba de denumirile şi adresa societăţilor comerciale pe care le deţine familia Bodorin.

12 septembrie 2013
1160
2013-2018

Dosarul autobuzelor școlare s-ar putea solda cu nimic

La un an și jumătate de la deschiderea unei anchete penale în privința achiziționării frauduloase de către Ministerul Educației a aproape 100 de autobuze școlare, nu există nicio persoană pusă sub învinuire și nici nu a fost audiat vreun fost conducator din minister care s-a ocupat de tranzacții. Acum, Centrul Național Anticorupție (CNA), care efectuează acțiuni de anchetă, spune că până în prezent au fost audiați doar reprezentanții firmei care a livrat autobuzele.

13 iunie 2014
459