Eficientizarea CNI nu trebuie să fie doar o formalitate

Dezbateri 28 februarie 2015 1370
Participanţi la masa rotundă

În cei aproape trei ani de existenţă a Comisiei Naţionale de Integritate (CNI) nu avem persoane publice condamnate pentru că au comis fals în declaraţii.  Acest lucru l-au constatat participanţii la masa rotundă „Eficientizarea CNI: obiecţii şi propuneri”, organizată de Asociaţia Presei Independente (API) şi portalul web www.moldovacurata.md. Ei au menţionat că pentru rezultate vizibile este necesară reformarea acestei instituţii, dar şi modificarea câtorva legi care au tangenţă cu activitatea ei. În cadrul evenimentului au fost discutate iniţiativele legislative elaborate de Ministerul Justiţiei, care ar eficientiza activitatea CNI. Este vorba despre proiectul legii cu privire la Centrul Naţional de Integritate, proiectul de lege privind declararea averii şi intereselor personale şi proiectul de modificare a unor acte legislative.



La 25 februarie curent, circa 30 de participanţi, reprezentanţi ai Ministerului Justiţiei (MJ), Centrului Naţional Anticorupţie (CNA), Ministerului Afacerilor Interne, Procuraturii Anticorupţie, experţi anticorupţie şi jurnalişti au discutat despre lacunele existente în cadrul legislativ actual, ambiguităţi care ineficientizează activitatea CNI.

Iulian Rusu, expert CAPC

Atribuţiile CNI - neclare

Mariana Kalughin, expertă anticorupţie, reprezentanta Centrului de Analiză şi Prevenire a Corupţiei (CAPC), a menţionat că Legea cu privire la Comisia Naţională de Integritate şi legile care reglementează declararea veniturilor şi intereselor personale conţin formulări ambigui, care lasă loc de intrepretări. „Pornid de la atribuţiile CNI, este important să vedem cum sunt prezentate acestea în legi diferite. În Regulamentul Comisiei Naţionale de Integritate se spune că membrii acestei instituţii efectuează controlul declaraţiilor cu privire la venituri şi proprietate şi al declaraţiilor de interese personale.  În Legea cu privire la conflictul de interese este prezentată însă formularea „control al informaţiilor din declaraţiile de interese personale”. Aşadar, din aceste prevederi diferite, nu ştim în prezent care sunt atribuţiile exacte ale CNI”, a explicat experta CAPC. La capitolul deficienţe, Mariana Kalughin a amintit despre: lipsa unor termene concrete în procesul de examinare a unei sesizări, până la adoptarea unui act de constatare de CNI; ambiguitatea procedurilor administrative ce ar trebui aplicate pentru persoanele care ar fi încălcat regimul juridic al conflictului de interese sau averii; dublarea tipurilor de răspundere juridică pentru aceeaşi încălcare, dar şi insuficienţa mecanismelor de contestare a deciziilor şi acţiunilor autorităţilor publice.

Reformarea Comisiei Naţional de Integritate în Centrul Naţional de Integritate

Natalia Roşca, şef adjunct al Direcţiei generale legislaţie a Ministerului Justiţiei, a menţionat că tocmai pentru a exclude carenţele din actuala legislaţie, noile prevederi din proiectul de lege cu privire la Centrul Naţional de Integritate, proiectul de lege privind declararea averii şi intereselor personale şi proiectului de lege pentru modificarea şi completarea unor acte legislative au fost supuse dezbaterilor publice la sfârşitul anului trecut, dar şi avizării inclusiv la Consiliul Europei şi Bancii Mondiale

Reprezentanta MJ a precizat că iniţiativele legislative au fost elaborate pentru a eficientiza activitatea CNI, de la care societatea are mari aşteptări. Ea a prezentat novaţiile din proiectul de lege cu privire la Centrul Naţional de Integritate. „Pe lângă schimbarea denumirii din Comisia Naţională de Integritate în Centrul Naţional de Integritate sunt planificate şi schimbări în structura organizaţională a instituţiei. Astfel că noua iniţiativă legislativă prevede că Centrul va fi constituit din conducere, inspectori de integritate şi aparat”, a specificat Natalia Roşca. De asemenea, ar urma ca instituţia să fie condusă de un preşedinte, ajutat de un vicepreşedinte, ambii însă vor fi numiţi de către preşedintele Republicii Moldova, dar vor fi selectaţi în bază de concurs organizat de Consiliul de Integritate.

Potrivit acestei iniţiative, Consiliul de Integritate va fi format din şapte membri. Fiecare va reprezenta autoritatea care l-a desemnat: comisia juridică din Parlament, Guvernul; Consiliul Superior al Magistraturii; Consiliul Superior al Procurorilor; Congresul Autorităţilor Locale din Moldova; societatea civilă cu activitate în domeniul drepturilor omului, juridic sau prevenirii corupţiei, şi jurnaliştii.

Vor fi declarate bunurile şi interesele concubinei (lui)

Un alt subiect abordat în cadrul acestei dezbateri a fost proiectul de Lege privind declararea averii şi intereselor personale. Potrivit acestuia, va exista un singur formular de declarare a averii şi intereselor personale, faţă de două, câte există acum. O noutate aici va fi faptul că vor fi incluse şi cadourile pe care subiecţii declarării le vor primi. Totodată la categoria bunuri, va fi indicată valoarea contractuală a acestora, şi nu valoarea bunului cadastral, dacă e vorba de imobil sau de teren.

În noul proiect de lege vor fi introduşi termeni noi precum: concubin (ă); persoană aflată la întreţinere; avere; obiecte de artă; colecţii de numismatică; filatelie; arme etc. Experţii prezenţi la eveniment au apreciat faptul că va fi extinsă obligaţia de declarare a averii şi faţă de alte persoane decât cele menţionate în legislaţie specială, dar şi că va exista posibilitatea depunerii declaraţiei în formă electronică. Iniţiativa mai prevde declararea nulităţii absolute a actelor juridice adoptate în prezenţa unui conflict de interese consumat, reglementare ce acum nu există.

Cristina Ţărnă, vicedirectorul CNA, a declarat că ar fi bine ca deficienţele existente în activitatea CNI să fie înlăturate fără însă ca instituţia să fie reformată în totalitate. „A fost un proces foarte anevoios atunci când a fost instituită CNI. Acum, cu noile modificări, vom porni de la zero, fiindcă va trece o perioadă mai îndelungată de timp până când vor fi selectaţi membrii Consiliului de Integritate. Totodată în lege nu este specificat cum va fi ales în acest Consiliu reprezentantul societăţii civile şi jurnalistul”.

Şi expertul CAPC Iulian Rusu este de părere că unele prevederi din aceste proiecte legislative trebuie ajustate, în special cele care ţin de autonomia CNI. Expertul specifică faptul că în cazul în care va fi un registru electronic de declarare a averilor şi intereselor personale, acesta ar trebui să activeze în baza unui act aprobat de CNI şi nu de Guvern, fiind aici vorba de autonomia şi independenţa Centrului. Iulian Rusu a mai menţionat că pentru ca CNI să nu depindă de nici o instituţie de stat, ar trebui în lege stipulate formule speciale de formare a bugetului. „Acum mi se pare că este un conflict de interese în ceea ce priveşte formarea bugetului CNI. Membrii acestei instituţii verifică declaraţiile de avere şi de  interese ale subiecţilor de la Ministerul Finanţelor, iar acest minister formează bugetul celor care le verifică averile. Eu propun ca bugetul CNI să fie calculat în baza unor formule speciale sau a volumului de lucru efectuat", a precizat expertul.

În final, participanţii au ajuns la concluzia că indiferent de modificările care vor fi făcute pentru a îmbunătăţi activitatea CNI, este necesar să fie luate în considerare câteva aspecte importante: depolitizărea instituţiei, gradul de calificare a persoanelor care vor activa în cadrul Consiliului, exclunzându-se dublarea de competenţe, ca într-un final noţiunea de eficientizare să nu fie doar o formalitate.

Dezbaterea a fost organizată în cadrul proiectului “Consolidarea platformei on-line la tema integrităţii persoanelor cu funcţii publice www.moldovacurata.md", implementat de API cu suportul financiar al Programului Buna Guvernare al Fundaţiei Soros-Moldova.

Lilia Zaharia



Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Aici așteptăm comentariul tău!

Adaugă comentariu

Articole relaționate:

Dezbateri

Avertizorii de integritate nu sunt „turnători”, ci pers...

De aproape un an, în Republica Moldova este în vigoare Legea privind avertizorii de integritate care încurajează angajații din sectorul public și privat să dezvăluie practici ilegale și abuzive de la locul lor de muncă. Deși legea este funcțională, până în prezent nu este înregistrat oficial niciun caz când angajați sau foști angajați să dezvăluie eventuale cazuri de corupție, încălcări ale drepturilor fundamentate ale persoanei, ale securității naționale sau alte nereguli care ar afecta interesul public. Experții anticorupție și specialiștii în domeniul drepturilor omului care au participat la un Club de presă, organizat cu sprijinul PNUD la 11 octombrie curent, îi îndeamnă pe cetățeni să-și atribuie rolul de avertizor de integritate și să declare ilegalitățile. Sesizările pot fi făcute atât în adresa angajatorului, Centrului Național Anticorupție (CNA) cât și public, în presă.

15 octombrie 2019
1978
Dezbateri

Actualul mecanism de sancționare a judecătorilor care n...

Niciun judecător din Republica Moldova nu a fost sancționat până în prezent pentru că nu și-a declarat corect veniturile și proprietățile, în condițiile în care presa a semnalat mai multe cazuri de averi nejustificate ale magistraților. Printre neregulile semnalate cel mai des de către jurnaliști se numără proprietăți imobile sau mobile care depășesc veniturile legale, donații de zeci de mii de lei sau euro pe care le acceptă magistrații, dar și promovarea de către Consiliul Superior al Magistraturii a unor judecători compromiși, respinși de către președintele țării.

25 februarie 2016
1247
2021

ANI la cinci ani de activitate: Cadru normativ defectuo...

30 iulie 2021
2744
2019

API a prezentat rezultatele primului raport de monitori...

Cadrul legal oferă suficiente instrumente pentru realizarea unui control eficient al averilor și intereselor persoanelor cu funcții publice. Totodată, chiar dacă în ultimele luni au fost înregistrate unele semne de îmunătățire a activității Autorității Naționale de Integritate (ANI), totuși acestea nu sunt suficente pentru a asigura continuitatea și durabilitatea sistemului de integritate, iar lacunele și confuziile din legislație trebuie excluse. Aceste și alte aspecte au fost nuanțate de experții API și participanții la masa rotundă de prezentare a primului raport de monitorizare a eficienței sistemului național de integritate și a activității ANI, desfășurată de Asociația Presei Independente (API) la 23 octombrie curent. Raportul conține concluzii și recomandări importante adresate factorilor de decizie din Parlament și Guvern, dar și ANI și Consiliul de Integritate (CI).

26 decembrie 2019
1840
Dezbateri

ANI – în incertitudine, până la vară?

Autoritatea Națională de Integritate ar putea să fie funcțională abia din vara acestui an și nu de la începutul anului 2017, așa cum a promis anterior ministrul Justiției, Vladimir Cebotari, într-un interviu pentru Moldova Curată. Este părerea exprimată de către experți în domeniul integrității în cadrul unei mese rotunde organizate de Asociația Presei Independente și portalul moldovacurata.md.

25 ianuarie 2017
1565
Dezbateri

Asociația Presei Independente (API) și portalul Moldova...

Evenimentul va avea loc joi, 25 aprilie 2019, cu începere de la ora 11.00, în sala de conferințe a Hotelului „Jolly Alon” (mun. Chișinău, str. Maria Cebotari 37).

22 aprilie 2019
1175