Favoritism sau conflict de interese descoperit de Curtea de Conturi la trei licee din Chișinău

Alte materiale 2 decembrie 2020 1924
Clădirea Liceului „Liviu Rebreanu” din Chișinău; Sursa foto: Facebook



Trei licee din Chișinău au încheiat contracte de prestare a serviciilor de mentenanță a sistemului informațional pentru evidența contabilă (programul 1„C”) cu firma unei contabile care era angajată prin cumul la aceste instituții. Faptul a fost decoperit de către Curtea de Conturi, care susține că fondatoarea firmei a încălcat cel puțin Codul etic al profesioniștilor contabili, întrucât aceeași persoană apare, în același timp, în calitate de furnizor, dar și de prestator de servicii. Întrucât contabila nu este subiect al declarării averii și intereselor personale și nu este persoană apropiată pentru managerii instituțiilor, situația nu poate fi calificată drept un conflict de interese. Experta anticorupție Lilia Ioniță susține că în acest caz ar fi vorba despre favoritism.

Alexandra Onică a fost angajată în calitate de contabilă responsabilă de salarizare la Liceul „Liviu Rebreanu” din Chișinău la 1 martie 2016. Cu jumătate de an mai devreme ea fondase și înregistrase propria firmă, „S&O Expert Accounting”, la care este administrator și unic fondator. La acel moment Liceul avea un contract de mentenanță a sistemului informațional pentru evidența contabilă cu un agent economic, despre care directoarea Larisa Izvoreanu susține că „nu reușea să rezolve problemele la timp”, întrucât ar fi fost suprasolicitat. Astfel, la 23 octombrie 2017, Liceul a încheiat un contract pentru aceleași servicii cu firma condusă de Alexandra Onică. Inițial, valoarea contractului pentru un an a fost de 8 400 de lei (în 2017), apoi a ajuns la 12 000 de lei în 2020.  

Contracte similare firma a avut în 2019 și cu administrațiile liceelor „Nicolae Milescu-Spătaru” și „Alexandr Pușkin” din Chișinău, unde, la fel, Alexandra Onică este angajată prin cumul în funcția de contabilă.

Aprecierea Curții de Conturi:

„Instituțiile de învățământ preuniversitar nu au întreprins măsuri de evitare a conflictului de interese la contractarea serviciilor de mentenanță a sistemului informațional pentru evidența contabilă (programul 1 „C”), reguli prevăzute în art.79 din Legea privind achizițiile publice nr.131 din 03.07.2015, prin ce nu au fost respectate prevederile Legii nr.229 din 23.09.2010. Considerându-se  eronat că prevederile în cauză nu sunt aplicabile achizițiilor de mică valoare, aceste servicii au fost contractate de la o persoană angajată prin cumul în funcția de contabil-șef/contabil, care este unicul fondator și administrator al agentului economic-furnizor al serviciilor contractate. Nici persoana în cauză nu a respectat prevederile Codului etic al Profesioniștilor Contabili, emis de IFAC în anul 2015, recepționat de Ministerul Finanțelor din 19.10.2017, în ce privește evitarea/declararea conflictului de interese. Potrivit prevederilor secțiunii 220 „Conflicte de interese” din Codul etic al Profesioniștilor Contabili, reprezintă conflict de interese: a) furnizarea de servicii atât către vânzător, cât și către cumpărător, în legătură cu aceeași tranzacție; b) oferirea de consultanță unui client asupra unei achiziții de care este interesată și firma etc., care urma a fi declarat conform prevederilor cadrului normativ”.

             Curtea de Conturi a enumerat  și câteva riscuri pentru o astfel de situație:

„Ținând cont de faptul că sistemul informațional este utilizat pentru executarea atribuțiilor de serviciu ale contabililor, angajatul în cauză, având calitatea de furnizor și utilizator al serviciului prestat, creează anumite riscuri, cum ar fi: i) cheltuieli lunare pentru un serviciu care nu a fost prestat; ii) suprapunerea programului de activitate în calitate de „beneficiar” cu cel în calitate de „furnizor” al serviciului; iii) alte probleme de ordin tehnic; iv) riscul ca datele înregistrate în evidența contabilă în perioadele anterioare să nu fie veridice, angajatul având posibilitatea de a le modifica în orice moment”.

Sursa: Raportul Curții de Conturi din 28 octombrie 2020

Doi dintre directorii acestor licee (al treilea nu ne-a răspuns) susțin că au contractat firma „S&O Expert Accounting” fără concurs de achiziții publice, întrucât e vorba despre contracte de valoare mică – în jur de 10 mii de lei și susțin că nu au obiecții la modul în care au fost prestate serviciile. „Raportul Curții de Conturi indică asupra unor posibile riscuri, dar nu au fost găsite greșeli sau abuzuri în operațiunile financiare”, ne-a declarat Govhar Buinițkaia, directoarea Liceului „Nicolae Milescu-Spătaru”.

Alexandra Onică, de cealaltă parte, spune că Raportul Curții de Conturi ar conține multe afirmații care merită contestate. Ea afirmă că nu a încălcat legea, ci doar, eventual, Codul etic al profesioniștilor contabili:  

„Cu ceea ce au scris ei în raport eu nu sunt de acord total, am scris explicații și le-am expediat, chiar și dlui Marian Lupu (președintele Curții de Conturi - n.n). Contractul dat e în sumă de 9 mii de lei pe toată periaoda anului, adică e de valoare mică și deci nu intră sub incidența legii 131, nu trebuia făcut concurs de achiziții publice, deci nu am încălcat legea. Cât privește Codul etic al profesioniștilor contabili, acesta nu este o hotărâre de guern sau o lege la care putem să facem referință. Un alt moment este că eu sunt contabilă responsabilă de salarizare. Eu nu sunt contabil-șef, ci sunt personal tehnic, cu un salariu de 2500 de lei, nu am drept de răspundere, nu am drept de semnătură, în sens că eu nu particip la grupurile de lucru, sunt un contabil simplu. Și nu sunt funcționar public ca să fie un conflict de interese”.

Lilia Ioniță, coordonatoare de programe la Centrul de Analiză și Prevenire a Corupției, spune că o astfel de situație se încadrează în definiția noțiunii de favoritism, prevăzută de Legea integrității, adoptate în anul 2017: „favoritism – sprijin acordat în exercițiul funcţiunii de către agentul public persoanelor fizice sau juridice la soluționarea problemelor acestora, indiferent de motive, care nu este prevăzut de actele normative și care nu întrunește elementele unui conflict de interese sau elementele unei infracțiuni”.  

Deși sunt convinse că nu au comis, nici ele, nici Alexandra Onică vreo abatere de la lege, directoarele liceelor  „Liviu Rebreanu” și „Nicolae Milescu-Spătaru”, Larisa Izvoreanu și Govhar Buinițkaia, spun că, în urma constatărilor din Raportul Curții de Conturi, nu vor mai prelungi contractul cu firma „S&O Expert Accounting”. Alexandra Onică va rămâne în funcția de contabilă la toate cele trei licee.

Viorica Zaharia

viozaharia@yahoo.com

Acest articol apare cu suportul Fundației Soros Moldova. Fundația nu intervine în politica editorială a redacției.



Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Aici așteptăm comentariul tău!

Adaugă comentariu

Articole relaționate:

2020

Specialist la Centrul de Tineret Cahul, angajat de Cons...

13 martie 2020
3162
2020

Angajați la stat cu iPhone XS cumpărate din bani public...

Rezultatele controlului Inspecției Financiare la Agenția Rezerve Materiale a MAI

01 martie 2020
6055
2020

Valerian Bînzaru, fost șef de direcție la Ministerul De...

El a fost cercetat pentru presupuse abuzuri la achiziții publice

22 decembrie 2020
1292
2020

ZdG: directorul adjunct al ANP locuiește într-o casă la...

29 iunie 2020
13457
2020

Dosarul penal pe numele fostului președinte al raionulu...

Retras de la Procuratura Anticorupție și încetat de PCCOCS

15 decembrie 2020
1248
2020

Consiliul Raional Ocnița cumpără un autoturism de 600 d...

01 aprilie 2020
3394