Judecătorii, la control
Judecătorii din R. Moldova vor fi obligaţi să-şi verifice starea de sănătate o dată la cinci ani, iar candidaţii la funcţiile de judecător vor trece un examen medical până la derularea concursului pentru suplinirea funcţiei. Un ordin în acest sens a fost înregistrat în Registrul actelor juridice de către Oleg Efrim, ministrul Justiţiei, la 19 iunie curent.
„Ordinul cu privire la verificarea stării de sănătate a candidaţilor la funcţia de judecător şi a judecătorilor în funcţie privind corespunderea pentru exercitarea funcţiei de judecător” a fost elaborat de către Ministerul Sănătăţii în coordonare cu Consiliul Superior al Magistraturii (CSM), drept urmare a introducerii în anul 2012, de către Parlament, a obligativităţii verificării stării de sănătate a candidaţilor la funcţia de judecător şi a judecătorilor în funcţie (Legea nr. 544-XIII din 20 iulie 1995 cu privire la statutul judecătorului, art.61).
Mustrări aspre pentru comportamente inadecvate
Potrivit serviciului de presă al Ministerului Justiţiei, un factor determinant în elaborarea acestui act a fost faptul că, în activitatea de administrare a carierei magistraţilor, CSM a depistat judecători care nu întruneau toate criteriile de sănătate (patologii, boli cronice), ceea ce împiedica desfăşurarea activităţii de înfăptuire a justiţie de o manieră echitabilă şi profesionistă. Drept consecinţă, acest fapt submina încrederea cetăţenilor în justiţie.
Pentru comportamente inadecvate ale judecătorilor în timpul activităţii judiciare şi extrajudiciare cauzate de diferiţi factori, CSM poate aplica doar sancţiuni disciplinare. Astfel, în luna mai anul trecut, Colegiul disciplinar al CSM i-a aplicat mustrare aspră unui judecător de instrucţie de la judecătoria Edineţ, deoarece acesta se comporta agresiv, grosolan şi înjositor faţă de participanţii în proces, în special faţă de poliţişti şi colegii de serviciu. Sesizarea a parvenit la CSM de la preşedinta judecătoriei, Nina Banarescu, după ce judecătorul a insultat-o în public pe o angajată a instanţei.
Nu se simţea „prea bine”
Mustrare aspră i-a fost aplicată şi unui alt judecător de la judecătoria Vulcăneşti. Acesta a manifestat, de două ori în aceeaşi lună, un comportament inadecvat în timpul activităţilor extrajudiciare. Ultima abatere a fost înregistrată la 4 decembrie 2012, când judecătorul, îmbrăcat în haine subţiri (în care posibil dormea) şi desculţ, a încercat să pătrundă ilegal într-un magazin alimentar din oraş, ulterior stabilindu-se că de la el mirosea a alcool. În cadrul şedinţei CSM, judecătorul a explicat că atunci nu se simţea prea bine, însă a urmat tratament.
La rândul său, Victor Zaharia, directorul Institutului de Reforme Penale şi membru al Colegiului disciplinar din cadrul CSM, menţionează că, în opinia sa, cauza comportamentului inadecvat al unui judecător nu este o problemă medicală pe care ar avea-o magistratul, dar este vorba de încălcarea Codului de Etică al Judecătorului.
Cine-i va investiga pe judecători?
Potrivit Ordinului semnat de Oleg Efrim, verificarea stării de sănătate a candidaţilor la funcţia de judecător şi a judecătorilor în funcţie va fi efectuată de către o comisie specială din cadrul Dispensarului Republican de Narcologie. Comisia va fi compusă din patru membri şi va emite Certificatul medical în termen de 10 zile de la data examinării dosarului. Candidaţii examinaţi care nu vor fi de acord cu decizia Comisiei vor fi în drept să depună o contestaţie, costul căreia o vor achita din cont propriu. În document mai este menţionat că bolile precum tulburările mintale organice, tulburări mintale şi de comportament induse de consumul de substanţe psiho-active, schizofreniile, tulburările delirante persistente, tulburările schizo-afective, cele de afectivitate, tulburările anxios-fobice, cele obsesiv-compulsive, disociative sau de personalitate, epilepsia cu dereglări psihice (demenţă, tulburare organică de personalitate în epilepsie), nu vor permite exercitarea funcţiei de judecător.
Lilia Zaharia
Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.
Adaugă comentariu
Articole relaționate:
Detaşare cu semne de întrebare
Detaşarea Veronicăi Herţa de la Direcţia generală finanţe a Primăriei Chişinău la cea de directoare a Societăţii pe Acţiuni “Apă-Canal Chişinău” a stârnit critici. Unii experţi sunt de părere că autorităţile municipale au luat această decizie ignorând prevederile legale referitoare la detaşarea unui funcţionar public. Veronica Herţa spune însă că alegerea sa este legală.
Primarul nu dorește să mă angajeze, dar nici să mă info...
Întrebare: Pe parcursul anului 2017 am depus la Primăria Ignăței, raionul Rezina, trei cereri de angajare: în calitate de secretară a consiliului local, de specialist în domeniul fiscal și de contabilă cu un adaos de 0,25 din salariul de bază. Deși aceste funcții sunt vacante, Primarul nu a considerat de cuviință să dea curs acestor solicitări, dar nici să mă informeze despre motivul refuzului. În perioada septembrie-noiembrie 2017 am expediat în adresa primăriei o petiție în care am cerut răspuns oficial la solicitările anterioare, dar și o solicitare de a lua cunoștință cu actele de revizie efectuate în cadrul Primăriei de către Ministerul Finanțelor și Procuratura Anticorupție. Deși a trecut mai mult de o lună, nu am primit răspuns. Cum pot fi calificate acțiunile primăriei din punct de vedere legal și ce ar trebui să întreprind pentru a-mi apăra drepturile? Este în drept primarul să refuze angajarea unor specialiști, dacă există locuri vacante?
Zeci de aleși locali au fost puși sub urmărire penală a...
În anul 2015, în privința aleșilor locali - primari, consilieri sau președinți de raion - au fost pornite 65 de cauze penale, adică aproape 7 la sută din totalul de cauze inițiate. Cele mai multe îi vizează pe primari - 57 de cauze penale. Aceste date au fost prezentate de către procurorul anticorupție Mihai Ivanov, la masa rotundă de finalizare a proiectului „Combaterea corupției în Moldova - interese.md”, desfășurat de Centrul de Analiză și Prevenire a Corupției.
Averile vicepreşedintelui şi secretarului CEC vor fi an...
În şedinţa din 7 noiembrie 2013 a Comisiei Naţionale de Integritate (CNI) vor fi discutate declaraţia de venituri şi proprietăţi pentru anul 2012 a lui Ştefan Urâtu, vicepreşedintele Comisiei Electorale Centrale (CEC), şi a lui Andrei Volentir, secretarul CEC. Totodată, vor fi iniţiate două controale pe numele lui Igor Condrea, şef adjunct al unei direcţii în cadrul Inspectoratului Fiscal de Stat din Ialoveni, şi al lui Iurie Buga, primarul comunei Micleşti din raionul Criuleni.
ANI nu se va mai autosesiza din materialele de presă re...
Autoritatea Naţională de Integritate (ANI), structură care se va forma în locul actualei Comisii Naţionale de Integritate, nu se va mai putea autosesiza din materialele de presă în privinţa persoanelor cu funcţii publice. Cel puţin asta reiese din pachetul de legi intrat în vigoare la 1 august. Până acum, CNI era obligată să iniţieze controale în baza petiţiilor primite, dar şi în baza materialelor publicate în presă. Din noua lege însă este exclus termenul „mass-media”, fiind introdusă expresia „informaţii publice”. Unii experţi sunt de părere că această formulare va permite interpretarea legii şi, respectiv, eschivarea de la iniţierea unor controale. Astfel, va rămâne la discreţia inspectorilor de integritate să stabilească caracterul public al informaţiei.
Aici așteptăm comentariul tău!