Mimarea achiziţiilor publice în Legislativ: se cumpără servicii de deservire a delegaţiilor oficiale sau portrete de domnitori?
Secretariatul Parlamentului a publicat în aceste zile un anunţ privind achiziţionarea serviciilor de deservire a delegațiilor oficiale pentru anul 2016, prin care stabilește criterii specifice, ceea ce poate însemna că achiziția este destinată unui anumit restaurant. Experţii în achiziţii publice spun că instituţia încalcă prevederile Legii privind achiziţiile publice, deoarece prin criterii specifice sunt favorizaţi câţiva agenţi economici, fiind înlăturate din concurs alte restaurante, potenţiale participante la tender.
Cel care stabilește condițiile pe care trebuie să le întrunească eventualul câștigător este grupul de lucru creat din reprezentanții Secretariatului Parlamentului. Instituţia cere ca primul restaurant de la care doreşte să achiziţioneze servicii să fie situat în sectorul Botanica al capitalei. Nu o spune direct, dar impune anumite criterii de amplasare. Aceste condiţii pot fi comparate cu textele din pliantele de promovare: „situat la marginea estică a Chișinăului (porțile orașului), cu mai multe terase care deschid o frumoasă priveliște asupra pădurii și grădinilor. Decorul interior creează atmosfera timpurilor străvechi, larg sortiment de preparate culinare tradiționale și bucătărie europeană. Capacitatea de locuri – de la 2 invitați până la 20, parcaj auto, garderobă, grup sanitar, sisteme de climatizare și ventilație în spații de servire”.
Criteriile impuse de Secretariatul Legislativului sunt similare cu unele caracteristici ale restaurantului "Popasul Dacilor".
Tatiana Savva, expertă în achiziţii publice de la Centrul Analitic Independent „Expert-Grup”, spune că aceste criterii impuse de Secretariatul Legislativului sunt ilegale. “Minunat, trebuia în cerere să mai fie indicat numele restaurantului din zona respectivă. Nu se procedează aşa, deoarece de la început sunt restricţionaţi alţi participanţi”, spune experta.
Criteriu: pe pereți să fie portretele domnitorilor
O altă solicitare a Secretariatului corespunde condițiilor pe care le oferă un alt restaurant din capitală: „situat în centrul Chișinăului și servește bucate tradiționale și europene. Atmosfera intenționează să o reproducă pe cea din casele nobile și cele regale din secolele XV-XVI, prin imaginile domnitorilor moldoveni atârnate pe pereți. Capacitatea de locuri – de la 14 invitați până la 40, parcaj auto, garderobă, grup sanitar, sisteme de climatizare și ventilație în spații de servire”, se spune în invitaţia de participare la concurs.
De data aceasta ar fi vorba despre caracteristicile restaurantului „Vatra Neamului”. „Criteriul ce se referă la prezenţa imaginilor domnitorilor moldoveni atârnate pe pereți face o distincţie clară a unui restaurant, acest fapt fiind, de asemenea, contrar legii privind achiziţiile publice», explică Tatiana Savva.
Altă cerere, alt restaurant
Şi a treia ofertă solicitată de Secretariat are condiţii specifice: “situat în centrul Chișinăului și oferă bucătărie naţională, bucate din bucătăria moldovenească cu un colorit naţional și european. Capacitatea de locuri – de la 80 invitați până la 130, parcaj auto, garderobă, grup sanitar, sisteme de climatizare și ventilație în spații de servire”.
Tatiana Savva: „Să nu se ia caracteristica restaurantului de pe reţelele de socializare şi să se pună în caietul de sarcini”
Experta afirmă că Secretariatul putea doar să specifice locaţia, de exemplu, în sectorul Centru al oraşului Chişinău, adică mai aproape de sediul Parlamentului. „Totodată, reprezentanţii grupului de lucru puteau să precizeze că au nevoie de localuri care să poată pregăti bucate în stil naţional, în aşa fel ar fi fost oferite şanse mai multor participanţi. Nu se procedează aşa, să se ia caracteristica restaurantului de pe reţelele de socializare şi să se pună în caietul de sarcini într-un concurs de achiziţie a serviciilor plătite din bani publici. Acest lucru este ilegal. La noi, aproape toate restaurantele din centrul Chişinăului pot pregăti bucate tradiţionale. Pot spune că au nevoie de un restaurant ca delegaţiile să fie servite în stil naţional. Cu siguranţă, mulţi agenţi economici se vor conforma acestor condiţii şi astfel vor avea mai mulţi participanţi la concurs”, adaugă Tatiana Savva.
Panică în Legislativ
Igor Klipii, şeful Secretariatului Parlamentului, care este preşedintele grupului de lucru în procesul de procurări, susține că legea privind achiziţiile publice are prevederi lacunare, de aceea crede că dacă ar organiza concursul potrivit acestor reglementări, delegaţiile oficiale ar fi servite modest. „Să vă spun cu mâna pe inimă că această chestie cu restaurantele creează probleme, iar eu sunt nou în domeniu. Până în acest an, astfel de servicii erau cumpărate dintr-o singură sursă. Acum suntem impuși să facem licitaţii, ca să fie mai multe oferte, în aşa fel ca noi să alegem cel mai mic preţ. Acest lucru însă ar însemna că noi, dacă respectăm legea, va trebui să deservim delegaţiile oficiale la cantine. Asta vă spun ca să mă înţelegeţi corect”, explică Igor Klipii.
El susține că ar fi bine ca membrii grupului de lucru din Secretariatul Parlamentului să fie consultați de experţii în achiziţii publice la formularea corectă a criteriilor de selectare a agentului economic. „Acum sa-mi spuneţi cum să formulez aceste lucruri în caietul de sarcini? Eu nu exclud că ceea ce îmi spuneţi lasă impresie că s-ar putea lua o decizie într-un caz sau altul. Dar dacă nu scriem ce vrem exact, ajungem la un altfel de restaurant. Când ne-aţi solicitat opinia, lumea de la noi s-a panicat şi am cerut să examinăm suplimentar caietul de sarcini”, spune Igor Klipii.
Un alt expert în economie, Valentin Lozovanu de la IDIS „Viitorul”, spune că în articolul 27 al Legii privind achiziţiile publice este menţionat faptul că autoritatea contractantă este obligată să prezinte o descriere exactă şi completă a obiectului achiziţiei. Totuși, potrivit lui, detalii de felul celor care arată că pe pereţi trebuie să fie chipurile domnitorilor din anumite secole stârnesc prea multe bănuieli, iar acest fapt ar constitui o abatere.
Delegaţiile oficiale deseori „au poposit” la Vatră”
Secretariatul Parlamentului Republicii Moldova este un client fidel al firmei care gestionează restaurantul „Vatra Neamului”, „Megalarto” SRL. Potrivit site-ului Agenţiei Achiziţii Publice, pe parcursul a cinci ani, această firmă a încheiat 10 contracte de prestare a serviciilor pentru delegaţiile oficiale în valoare totală de circa 330 de mii de lei.
Maria Mîrzac, administratoarea restaurantului “Vatra Neamului”, dar şi a firmei „Megalarto” SRL, afirmă că nu ţine minte dacă localul din centrul capitalei a prestat servicii pentru Secretariatul Parlamentului, deoarece firma mai are în gestiune şi Complexul Etno-Cultural „Vatra”, situat în raionul Străşeni. Ea spune că ar fi posibil ca aceste servicii să fi fost prestate şi de acel local.
Legea privind achiziţiile publice stabileşte că în caietul de sarcini care se întocmește într-un concurs de achiziţii publice caracteristicile tehnice nu vor face referinţă la o anumită marcă comercială sau la un anumit agent economic, la un brevet, o schiţă sau un tip de bunuri, de lucrări şi de servicii, nu vor indica o origine, un producător sau un operator economic concret. În cazul în care nu există un mod suficient de exact de expunere a cerinţelor faţă de achiziţie, iar o astfel de referinţă este inevitabilă, caracteristicile vor include cuvintele “sau echivalentul”. Legea mai spune că specificaţiile tehnice se vor baza pe standardele internaţionale şi cele naţionale, pe reglementările tehnice şi normativele naţionale.
Lilia Zaharia
Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.
Articole relaționate:
Familia fostului ministru al Agriculturii: terenuri, ca...
Fostul ministru al Agriculturii şi Industriei Alimentare, Vasile Bumacov, are acum litigii în instanţe pentru faptele pe care le-ar fi comis în timpul exercitării mandatului de ministru, adică în anii 2011-2014. El a dat în judecată Comisia Naţională de Integritate. Comisia a constatat că Vasile Bumacov a admis un conflict de interese atunci când o firmă condusă de fiul său şi administrată de ginerele său ar fi beneficiat de un credit preferenţial de circa 30 de mii de euro, prin intermediul unei instituţii subordonate Ministerului Agriculturii. Vasile Bumacov susţine că aceste acuzaţii ar fi o comandă politică.
Dosarul autobuzelor școlare s-ar putea solda cu nimic
La un an și jumătate de la deschiderea unei anchete penale în privința achiziționării frauduloase de către Ministerul Educației a aproape 100 de autobuze școlare, nu există nicio persoană pusă sub învinuire și nici nu a fost audiat vreun fost conducator din minister care s-a ocupat de tranzacții. Acum, Centrul Național Anticorupție (CNA), care efectuează acțiuni de anchetă, spune că până în prezent au fost audiați doar reprezentanții firmei care a livrat autobuzele.
Primăria Ungheni continuă să cumpere mărfuri de la firm...
Primăria Ungheni continuă să procure bunuri de la firma „Aledex-Info”, care aparține soției primarului, chiar dacă acum doi ani Comisia Națională de Integritate (CNI) a stabilit că edilul a admis un conflict de interese când achiziționa pentru Primărie produse de birotică de la firma familiei. În timp ce Alexandru Ambros se judecă pentru anularea actului CNI, Primăria a găsit o modalitate mai „sigură” de a continua tranzacțiile cu „Aledex-Info”: nu mai organizează concursuri de achiziții, ci încheie contracte directe, de mică valoare. În anul 2015, datorită acestor contracte, Primăria Ungheni a virat pe contul „Aledex-Info” 103 702 lei și a cumpărat rechizite de birou, broșuri, blanchete de contabilitate etc.
Cumnata președintei raionului Rezina are vilă în munții...
Alexandra Graur, cumnata președintei raionului Rezina Eleonora Graur, și-a achiziționat în anul 2016 o pensiune în județul Suceava din România, destinație vestită în acea regiune montană. Alexandra este funcționar public la Agenția de Servicii Publice din Republica Moldova. Astfel, cu salariul de bugetar a reușit să-și cumpere pensiunea din inima munților, dar și să doneze bani în campania electorală a Partidului Democrat din Moldova (PDM), formațiune a cărei vicepreședintă este Eleonora Graur. Chiar dacă în orașul Rezina se vehiculează că vila-pensiune ar aparține, de fapt, familiei președintei raionului, Eleonora Graur a negat că ar avea vreo legătură cu această afacere.
Primăria Chișinău, acuzată că a plătit salariu unui fun...
Primăria Chișinău este acuzată că ar fi prejudiciat bugetul public cu circa 350 de mii de lei, pe care i-a plătit drept salariu și cheltuieli de deplasare unei angajate care nu se afla în țară. Este vorba despre Gabriela Ciumac, șefa Direcției relații externe, cooperare regională și integrare europeană din cadrul Primăriei. Aceasta își ridica salariul chiar dacă de facto, nu era la serviciu și activa în calitate de ofițer de credite la Banca Europeană de Investiții (BEI) din Luxembourg. Acum Inspecția Financiară din cadrul Ministerului Finanțelor cere municipalității returnarea banilor în visteria publică.
Firmele șefului secției construcții Telenești, favorite...
Bugetul raionului Telenești este o sursă continuă de venituri pentru firmele unor consilieri locali, primari din raion sau angajați ai administrației raionale. În domeniul construcțiilor și reparației de clădiri și cel al reparației drumurilor un segment aparte din licitațiile publice revine firmelor ce aparțin familiei șefului secției construcții, Iacob Stegărescu. Două întreprinderi ale familiei acestuia, „Maristecons” și „Prodpan”, câștigă în mod constant contracte de prestare a serviciilor, fie la primăriile din raion, fie la diferite instituții de stat subordonate Consiliului Raional. Iacob Stegărescu, chiar dacă nu face parte din comisiile de concurs în procesul de achiziții, este persoana care întocmește/avizează planurile anuale de reparații și autorizează lucrările.
