Posibil conflict de interese la Căușeni: primăria orașului încheie contracte cu firmele soției și socrului primarului

2013-2018 8 noiembrie 2018 2270

Primăria orașului Căușeni a încheiat în ultimii doi ani cu firmele administrate de soția primarului și de socrul acestuia contracte în valoare de aproape un milion de lei. Una dintre firme distrează copiii orașului, oferindu-le acces la tobogane, iar alta – prestează servicii pentru asigurarea iluminatului stradal. Achizițiile s-au făcut prin concursuri publice. Primarul susține că actele au fost avizate de Agenția Achiziții Publice și că astfel, tranzacțiile au fost calificate legale, însă a refuzat să ne ofere copiile dărilor de seamă ale concursurilor publice.



Grigore Repeșciuc este primar la Căușeni din anul 2011. Soția sa, Aurelia Repeșciuc, este consilieră în consiliul orășenesc Căușeni și este fondatoare și administratoare a trei firme: ”Galaxia-Parc” SRL, ”Mihasi-Test-Auto” SRL și ”Mihasig” SRL. În afară de aceasta, ea indică în declarația de avere și faptul că este salariată la firma înscrisă pe numele tatălui său, Gheorghe Camenșcic, ”Dragoș Camenșcic” SRL.

Cele mai mari venituri familia primarului le-ar avea din activitatea firmei ”Mihasi-Test-Auto”, care în anul 2017 i-a adus dividende în valoare de 270 de mii de lei, potrivit declarațiilor de avere ale ambilor soți. 

Servicii de asigurare a iluminatului stradal de la socrul primarului

Pagina oficială a Agenției Achiziții Publice arată că în anul 2017 Primăria Căușeni a încheiat două contracte cu firma ”Dragoș Camenșcic”, al cărui fondator și administrator este Gheorghe Camenșcic, socrul primarului. Un contract este pentru prestarea de ”servicii de autoturn pentru deservirea iluminatului stradal”, iar al doilea – pentru ”servicii de deservire a veceurilor publice din orașul Căușeni”.

În anul următor, 2018, cu aceeași firmă au fost încheiate alte două contracte, pentru același tip de servicii. În total, în cei doi ani, firma ”Dragoș Camenșcic” a încheiat cu Primăria Căușeni contracte în valoare de 786 de mii de lei.

Firma familiei primarului distrează copiii orașului

La 13 februarie 2018 Primăria a încheiat un contract și cu firma soției primarului, ”Galaxia-Parc”, pentru ”servicii și activități de agrement pentru copiii din orașul Căușeni pentru anul 2018”. Suma contractului este de 130 666 de lei. La licitație ”Galaxia-Parc” a fost singurul ofertant.

Am solicitat Primăriei Căușeni copiile dărilor de seamă ale concursurilor de achizții, dar și ale deciziilor Consiliului orășenesc prin care s-a hotărât achiziționarea acestor servicii. După două săptămâni de așteptare, primarul ne-a spus la telefon că vom primi răspuns de la ”persoana responsabilă de achiziții”. ”Da, sunt așa contracte. Dar dacă trec prin licitații, nu e nici o problemă. Este opinia Dvs. că este conflict de interese, la noi este altă viziune, dar o să vă dea un răspuns în scris”, a spus primarul.

Primăria refuză să facă publice documentele referitoare la desfășurarea licitațiilor

În răspunsul expediat mai târziu, Primăria refuză să ne ofere copiile documentelor cerute, însă ne-a expediat unele informații referitoare la concursurile de achiziții soldate cu victoria firmelor familiei primarului. ”Criteriul de atribuire a contractelor conform legislaţiei şi anunţurilor publicate fiind cel mai mic preţ. Spre exemplu alte achiziţii din lista celor 4 care le-aţi menţionat, pentru achiziţia „Serviciilor de turn auto pentru deservirea iluminatului stradal” diferenţa la preţ dintre câştigător şi ofertantul ce a ocupat poziţia 2 este de 262 mii lei, astfel la această achiziţie încheiera contractului cu 1 clasat a înregistrat economii la buget de 262 mii lei”, se spune în răspunsul oferit portalului Moldova Curată și semnat de primarul Grigore Repeșciuc.

Primarul: ”La petrecerea acestor proceduri nu am influenţat activitatea grupului de lucru”

Cât despre concursul de achiziție a serviciilor de agrement pentru copii, câștigat de ”Galaxia-Parc”, primarul spune că nu a influențat decizia grupului de lucru. ”Referitor că concursul a fost organizat cu un singur ofertant, pct. 7 din Hotărîrea Guvernului 666 din 27.05.2016 stipulează că în cazul în care sunt necesare achiziţii de bunuri/servicii şi anunţul procedurii nu a fost publicat în BAP (Buletinul Achizițiilor Publice – n. r.), autoritatea contractantă trimite invitaţii de participare agenţilor economici din lista operatorilor economici calificaţi, urmând ca la procedură să fie înregistrate cel puţin 3 oferte. Conform pct. 8 al aceluiaşi regulament, în cazul în care autoritatea contractantă publică anticipat un anunţ de participare în BAP, această condiţie nu este stipulată. La petrecerea acestor proceduri nu am influenţat activitatea grupului de lucru privind achiziţiile publice, membrii acestuia conducându-se de legislaţie, criteriile de atribuire cât şi interesul public”, mai notează primarul.

Cât privește documentele privind desfășurarea concursurilor de achiziții, primarul susține că există acte normative care interzic publicarea lor: ”Referitor la copia dării de seamă solicitate, conform pct. 12 al Hotărîrii Guvernului nr.9 din 17.01 2009, pentru aprobarea regulamentului cu privire la întocmirea şi păstrarea dosarului achiziţiei publice, autoritatea contractantă nu divulgă informaţia privind datele de calificare ale ofertanţilor, preţul ofertei sau temeiul determinării lui, expunerea succintă a altor condiţii-esenţiale ale fiecărei oferte şi ale contractului de achiziţie, rezumatul evaluării şi comparării ofertelor, însă asigurăm că toate aceste acte au fost trimise spre verificare către instituţia de resort Agenţia Achiziţii Publice”.

”În acest caz putem constata că Primăria și-a încălcat obligația de a informa corect și la timp cetățenii asupra chestiunilor de interes public și nu a asigurat accesul liber la informație. Răspunsul primit de portalul Moldova Curată poate fi contestat inițial la organul ierarhic superior, iar ulterior în instanța de contencios administrativ”, a comentat jurista Centrului pentru Jurnalism Independent, Zina Gheață, documentul livrat de Primăria Căușeni.

Ce spun consilierii?

Anatolie Zaremba, fost primar la Căușeni, consilier ales independent, spune că nu știa despre contractele încheiate de Primărie cu firmele soției și socrului primarului: ”Nu știam. Cum pot fi încheiate contracte cu familia primarului? Asta contravine legii. Uitați-vă în Legea cu privire la achizițiile publice și veți vedea cine și cum poate participa la licitații. Când eu eram primar, firma fiului meu nu putea participa, deoarece e conflict de interese. Dar în acest caz, cu ”Galaxia-Parc”, sigur că e conflict de interese, nici nu e nevoie de investigație mai amplă. Nu admiteau pe nimeni alții la concurs, doar firma asta venea. Cum se uită la aceste contracte Cancelaria de Stat e o altă întrebare”.

Solicitată de Moldova Curată, Viorica Costin-Morozan, șefă interimară a Oficiului Teritorial Căușeni al Cancelariei de Stat, a declarat că Oficiul verifică doar deciziile Consiliului local, ordinele și dispozițiile primarului, nu și contractele de achiziții, întrucât, potrivit legislației, de verificarea acestora se ocupă Agenția Achiziții Publice.

La rândul său, Tatiana Dragulea, consilieră aleasă pe lista PCRM, spune că nu vede o problemă în contractele încheiate: ”Să schimbi administratorul firmei e o treabă de cinci minute. El (primarul - n. r.) nu a făcut asta, nu s-a ascuns după pereți ca să arate că e o altă persoană care administrează întreprinderea, dar de fapt să fie aceeași întreprindere. Dacă nu se organiza licitația și se făcea prin dispoziția primarului da, eu vă dădeam dreptate. Dar când semnează oficial contractul, care trece prin trezoreria de stat, contractul trece prin licitație, cum poate fi conflict de interese? La noi e scris în legea comerțului că orice persoană poate să se ocupe cu activitatea de întreprinzător. Și ce, dacă ea are soțul sau ginerele primar, nu poate face activitate de întreprinzător din această cauză? Noi suntem un oraș mic, nu prea vor să vină firmele mari din Chișinău la sume așa mici”.

Socialista Ilona Sârbu ne-a declarat că ei, în calitate de consilieră locală, îi vine greu să obțină informația despre proiectele Primăriei și modul cum sunt cheltuiți banii. ”La orice solicitare și demers pe care le fac nu primesc răspunsuri, fie primesc un răspuns de care toată lumea râde. Despre acest contract cu firma primarului, cu ”Galaxia-Parc”, circulă zvonuri, dar un document concret să obții despre asta este ireal. Dacă vreți, putem merge împreună și vom vedea ce rezultat vom obține. Toate documentele eu le solicit prin poliție și procuratură. Vi se pare normal așa ceva?”.

Regimul juridic de declarare și soluționare a conflictelor de interese este supravegheat și verificat de Autoritatea Națională de Integritate. Portalul Moldova Curată va sesiza această insituție să verifice dacă la încheierea contractelor cu firmele familiei primarul Grigore Repeșciuc a încălcat regimul juridic al conflictului de interese.

Viorica Zaharia

Această investigație apare în cadrul proiectului „Consolidarea principiului integrității persoanelor cu funcții publice și monitorizarea jurnalistică a activității ANI”, implementat    de   Asociația Presei Independente (API),  cu   susținerea   financiară   a   Fundaţiei Soros-Moldova/Programul Buna Guvernare. Responsabilitatea pentru continutul articolului îi revine API si nu reflecta neaparat poziția Fundației.



Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Aici așteptăm comentariul tău!

Adaugă comentariu

Articole relaționate:

2013-2018

Conflicte de interese, protectionism și afaceri camufl...

Familia primarului PDM de la Bogzești, Telenești, Vasile Ozun, deține trei firme de construcții care câștigă constant contracte de zeci de milioane de lei la concursurile de achiziții publice.  O firmă este trecută în acte pe numele său, una - pe al fiului și a treia - pe numele fostei soții. Recent Consiliul Concurenței le-a amenadat pe toate trei cu sute de mii de lei pentru înțelegeri de cartel. Amenzile însă nu au schimbat nimic. Cel puțin două firme continuă să participe împreună la concursurile publice de achiziții. O relație deosebită cele trei întreprinderi o au cu Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, unde memoria instituțională e scurtă. În anul 2016 una dintre firme a fost obligată de judecată să restituie banii pe care Ministerul îi plătise pentru proiectarea sediului Teatrului „Eugene Ionesco”, deoarece lucrările nu fuseseră executate. Acesta este temei de introducere a firmei în lista neagră a achizițiilor publice. Ministerul însă a uitat. În luna mai 2018 i-a încredințat două contracte de 32 de milioane de lei pentru reconstrucția unei instituții de învățământ. O altă firmă, cea a fiului, este singura care câștigă licitațiile pentru lucrări de construcție la Primăria Bogzești. Legea spune că o astfel de relație reprezintă conflict de interese. 

17 septembrie 2018
1279
2013-2018

Electorala 2019: Petru Burduja, figurant în dosarul ban...

Consilierul socialist în Consiliul Municipal Chișinău Petru Burduja urmează să candideze la alegerile parlamentare în circumscripția nr. 30, Ciocana. El administrează SRL ”Exclusiv Media”, compania fondată de deputatul socialist Corneliu Furculiță și care a primit 1,5 mln de euro drept împrumut de la o companie înregistrată în zona offshore din Bahamas. Petru Burduja este cel care, în calitate de administrator, a mers la bancă și a ridicat 20 de milioane de lei cash din acel împrumut, care ulterior au fost dați unor membri de partid. Toate acestea le-a descoperit proiectul RISE Moldova într-o investigație publicată în anul 2016. Acum, această tranzacție este investigată de Procuratura Anticorupție, chiar dacă cei care au realizat-o susțin că totul a fost făcut perfect legal.

13 noiembrie 2018
1899
2013-2018

Secretul de la „Moldsilva” a fost deconspirat (Partea...

Un al treilea funcţionar din conducerea Agenţiei de Stat „Moldsilva”, după Dumitru Galupa şi Eugeniu Nazaria, care au participat la o licitaţie şi au obţinut ilegal dreptul de arendă a unui teren forestier, este Ion Haralampov, directorul Întreprinderii de Stat (ÎSS) „Hânceşti-Silva”. Acesta a arendat patru hectare de teren forestier din ocolul silvic „Vadul lui Vodă”, iar Comisia Naţională de Integritate (CNI) s-a autosesizat şi a stabilit că funcţionarul a încălcat regimul juridic al conflictului de interese. În timp ce Comisia efectua controlul, Ion Haralampov a reziliat contractul de arendă.

29 septembrie 2014
1882
2013-2018

Clădire din Nucleul Istoric al Chișinăului, ”hăcuită” d...

Un edificiu din centrul capitalei, înscris în Registrul Monumentelor Istorice de categorie locală, este demolat în prezent, cu permisiunea autorităților, iar în locul lui se va ridica un bloc pentru oficii. Este vorba despre clădirea în care și-a avut anterior sediul Consiliul Coordonator al Audiovizualului, situată la intersecția străzilor Mihai Eminescu și Alexei Șciusev. Deși legislația națională interzice ca edificiile cu statut de monument istoric să fie înstrăinate, prin derogare de la lege, clădirea a ajuns din proprietatea statului în proprietatea unor firme fondate de persoane cu afaceri în domeniul cărnii.

31 octombrie 2017
1667
2013-2018

Primăria Ungheni continuă să cumpere mărfuri de la firm...

Primăria Ungheni continuă să procure bunuri de la firma „Aledex-Info”, care aparține soției primarului, chiar dacă acum doi ani Comisia Națională de Integritate (CNI) a stabilit că edilul a admis un conflict de interese când achiziționa pentru Primărie produse de birotică de la firma familiei. În timp ce Alexandru Ambros se judecă pentru anularea actului CNI, Primăria a găsit o modalitate mai „sigură” de a  continua tranzacțiile cu „Aledex-Info”: nu mai organizează concursuri de achiziții, ci încheie contracte directe, de mică valoare. În anul 2015, datorită acestor contracte, Primăria Ungheni a virat pe contul „Aledex-Info” 103 702 lei și a cumpărat rechizite de birou, broșuri, blanchete de contabilitate etc.

25 mai 2016
1191
2013-2018

Milioane de lei ”conservate” în sistemul de canalizare...

Timp de doi ani, Primăriei comunei Dănceni din raionul Ialoveni i-au fost alocate peste 6,6 milioane de lei din Fondul Ecologic Național (FEN) pentru construcția sistemului de epurare și canalizare. Milioanele zac însă în pământ, fiind instalate doar țevile. Autoritățile Publice Locale (APL) din Dănceni spun că sistemul va fi funcțional când se vor găsi resursele necesare pentru finalizare, adică încă 15 milioane de lei. Între timp, Primăria Dănceni, dar și firma care s-a angajat să construiască sistemul, ”SRL “Levprocons”, sunt în atenția procurorilor anticorupție, ambele fiind învinuite de organizarea unui concurs public fictiv.

23 aprilie 2018
2150