Reparația unui drum din Ialoveni a eșuat din cauza unor scheme în care au fost implicați înalți funcționari de stat
Primul segment al şoselei de centură a oraşului Chişinău, Drumul R6M1- Ialoveni, cu o lungime de 6,5 kilometri, nu a fost reconstruit din cauza unor licitații suspectate de trucaj și a unui management defectuos al Administrației de Stat a Drumurilor. Compania bulgară selectată pentru reparația acestui drum, deși a făcut doar 1,37% din lucrări, a ridicat 673.000 de euro. Cei implicați în acest scandal se acuză reciproc, iar drumul creează pericole mari de accidente.
Pe 26 ianuarie 2018, drumul național R6 M1 cu o lungime de 6,55 kilometri, din apropierea or. Ialoveni, care leagă alte două drumuri importante – șoseaua spre Hâncești și cea spre Leușeni – trebuia să fie dat în exploatare după o perioadă de renovare de 24 de luni, în baza unui contract internațional încheiat la 18 septembrie 2015. Lucrările de reabilitare urmau să fie finanțate de Banca Europeană de Investiții, în conformitate cu condiţiile şi politicile acesteia. Valoarea proiectului constituie circa 9 milioane de euro.
Instituția responsabilă de monitorizarea lucrărilor de reabilitare și beneficiară a proiectului este Întreprinderea de Stat „Administrația de Stat a Drumurilor” subordonată Ministerului Economiei și Infrastructurii.
Potrivit acestei întreprinderi de stat, la licitația internațională lansată la 29 septembrie 2014 au fost recepționate ofertele a șapte companii – trei din Bulgaria și câte una din România, Ucraina, Azerbaidjan și R. Moldova.
În urma evaluării ofertelor, contractul de lucrări pentru reabilitarea drumului R6M1–Ialoveni a fost adjudecat de către o companie din Bulgaria – SK-13 Patstroy JSC. Este vorba despre o firmă specializată în reabilitarea drumurilor. Acționarul majoritar al acesteia este înregistrat în Seychelles, STARLA CORPORATION.
Potrivit jurnaliștilor din Bulgaria, compania își are sediul în orașul Pernik, a participat la mai multe licitații în aceeași țară și a câștigat o serie de oferte. În cei mai buni ani ai săi, SK-13 Patstroy a avut o cifră de afaceri de până la 45 de milioane de euro. În 2017 însă a atins doar 2 milioane de euro. În prezent, are contractate mai multe credite la trei bănci din Bulgaria. Asupra acestei companii planează suspiciunea că a r fi obținut licitații trucate, iar calitatea lucrărilor sale ar fi îndoielnică.
Compania bulgară – paravan pentru „Ecosem Grup”
Administrația de Stat a Drumurilor (ADS) ne-a declarat că de la bun început, adică din momentul încheierii contractului, antreprenorul nu a demonstrat o capacitate promptă de mobilizare. „Antreprenorul a mobilizat doar șase persoane, dintre care un angajat din personalul-cheie, în locul celor 37 de specialiști planificați. Nu a pus în funcțiune stația de asfalt, pe șantier au fost înregistrate doar 18 unități de tehnică din cele 95 stabilite. Oficiul antreprenorului și laboratorul nu au fost instalate până în prezent, echipamentul pentru laborator nu a fost importat”, se menționează într-un document al acestei întreprinderi.
De asemenea, arată reprezentanții ADS, antreprenorul bulgar nu și-ar fi onorat angajamentul să aducă până la finele lui aprilie 2017 cantitatea necesară de materiale de construcție.
SK-13 Patstroy JSC, de fapt, a dat în antrepriză lucrările companiei moldovenești „Ecosem Grup” SRL, acțiune perfect legală. Administratorul acestei companii este Adrian Rucan, iar drept fondator figurează soția acestuia, Minodora Rucan.
Un fost angajat al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor ne-a spus că o astfel de practică este tipică companiilor ce iau comision doar pentru a-și pune semnătura pe documente, în timp ce antreprenorul real este o altă companie.
„Ecosem Grup” ar fi favorizată de stat
La 3 martie 2017, la inițiativa Ministerului Transporturilor, SK-13 Patstroy a semnat cu beneficiarul, Administrația de Stat a Drumurilor, și inginerul un plan de acțiuni pentru „recuperarea timpului pierdut” și finalizarea lucrărilor în termenele prevăzute de contract.
Cu toate acestea, lucrările nu au progresat deloc. În consecință, la 4 aprilie 2017, Administrația de Stat a Drumurilor a fost obligată să ceară rezilierea contractului. În conformitate cu prevederile acestuia, beneficiarul are dreptul să desfacă contractul în cazul în care antreprenorul nu se conformează, în decurs de 28 de zile de la notificarea de remediere înaintată de inginer, acordurilor încheiate.
Cu patru zile înainte de expirarea notificării de reziliere, la denunțul lui Adrian Rucan, administratorul „Ecosem Grup”, a fost reținut ministrul Transporturilor, Iurie Chirinciuc, și administratorul interimar al Administrației de Stat a Drumurilor, Veaceslav Teleman.
Adrian Rucan ne-a confirmat faptul că a sesizat Centrul Național Anticorupție pe motiv că ministerul de resort și Administrația Drumurilor nu i-ar fi permis să lucreze.
SK-13 Patstroy primește bani, pentru nimic
Pe 21 august 2017, la mai puțin de cinci luni de la scurgerea a doi ani prevăzuți pentru repararea a 6,5 kilometri de drum, în loc să rezilieze contractul, Administrația Drumurilor a plătit SK-13 Patstroy în avans circa 673.000 de euro, chiar dacă aceasta nu și-a îndeplinit nicio obligație.
În afară de faptul că statul a plătit acești bani, acesta a suportat până în prezent cheltuieli în valoare de 600.000 de euro pentru serviciile inginerilor supraveghetori.
Acest fapt însă nu îi ajută deloc pe cei care circulă pe acest drum. Siguranța participanților la trafic este pusă în pericol din cauza că drumul este în proces de degradare continuă și comportă riscuri de accidente în special în perioada rece a anului. Aceasta duce la înrăutățirea și mai gravă a stării drumului pentru care statul va fi obligat să cheltuiască și mai mulți bani. De-a lungul întregului sector de 6,5 kilometri sunt numeroase șanțuri și gropi, iar antreprenorul nu a instalat măcar indicatoarele necesare.
Administrația Drumurilor explică tergiversarea lucrărilor prin deficitul de mijloace financiare, lipsa liniei de credit disponibil și prin incapacitatea antreprenorului de a oferi garanția bancară pentru plata avansului până la momentul dat. Antreprenorul nu a reușit să atingă măcar pragul de 3% din lucrări, condiție contractuală pentru achitarea primului certificat de plată pentru lucrările executate.
BEI ne trimite la Administrația de Stat a Drumurilor
Amintim că acest contract este parte a Programului din Sectorul Drumurilor, iar pentru implementarea acestuia, Banca Europeană de Investiţii a acordat Republicii Moldova suport financiar.
Banca Europeană de Investiții a efectuat un audit privind cheltuielile pentru acest drum. Acordul de finanțare are o perioadă de implementare și, în cazul în care beneficiarul nu reușește să implementeze la timp proiectele, banii nu mai pot fi folosiți. Șefa oficiului central al acestei bănci din Luxemburg, Dušan Ondrejička, ne-a sugerat să ne adresăm la Administrația Drumurilor pentru a afla detalii despre acest proiect.
Gheorghe Curmei, acuzat de prejudicierea bugetului public
Gheorghe Curmei a fost numit în februarie 2014 în funcția de șef la Administrația de Stat a Drumurilor fără desfășurarea unui concurs public pentru ocuparea acestui post. Ulterior, la 21 martie 2016, acesta a fost revocat pentru încălcări grave care au dus la prejudicierea bugetului de stat cu milioane de lei.
Însă, în baza unei hotărâri a Curții Supreme de Justiție din 25 octombrie 2017, Curmei a fost restabilit în funcție. Astfel, cel care a fost dat afară și pentru gestionarea proastă a reabilitării drumului M3 Chișinău–Giurgiulești a fost numit să supravegheze reparația drumului național R6 M1– Ialoveni.
În același timp, Centrul Național Anticorupție ne-a comunicat că Gheorghe Curmei are în prezent un dosar penal deschis în urma sesizării Ministerului Transporturilor pentru că ar fi cauzat daune în proporţii considerabile intereselor publice.
Fostul ministru al Transporturilor, Iurie Chirinciuc, ne-a declarat că „Ecosem Grup” i-ar fi dăruit lui Gheorghe Curmei un apartament dintr-un bloc din sectorul Ciocana al mun. Chișinău. „Dar asta e treaba procuraturii. Este un dosar la procuratură”, a subliniat fostul demnitar.
Adrian Rucan a respins aceste acuzații, în timp ce Gheorghe Curmei ne-a spus că nu ar avea nicio legătură cu cel dintâi.
Chirinciuc susține că acest contract ar fi fost dubios chiar de la bun început, întrucât ar fi fost înlăturate de la licitație trei companii. „Eram sigur că lucrările nu vor fi făcute deoarece s-a implicat Rucan, cel care, chipurile, a făcut un denunț că eu nu aș fi vrut să îi susțin în executarea acestui contract”, a menționat el.
Cum ar fi ajuns SK-13 Patstroy JSC în Moldova
Compania SK-13 Patstroy, după Chirinciuc, nu are nimic în comun cu acest contract. „Reprezentanții firmei au venit numai cu ștampila și au semnat. Dar de contract s-a ocupat nemijlocit Adrian Rucan, o cunoștință bună de-a actualului șef de la Administrația Drumurilor, Curmei. SK-13 Patstroy JSC a fost adusă în Moldova de Rucan și Curmei”, a subliniat fostul ministru.
Gheorghe Curmei neagă orice relație cu Adrian Rucan. Ultimul, la rândul său, ne-a spus că este bulgar de naționalitate și cunoaște limba bulgară, de aceea nu a avut bariere în comunicare cu șeful de la SK-13 Patstroy JSC. ”Noi nu avem nicio înțelegere neoficială cu SK-13 Patstroy JSC sau cu Administrația drumului”, ne-a declarat Rucan.
Chirinciuc ne-a mai declarat că ministerul a organizat nenumărate ședințe unde și-a exprimat nemulțumirile față de faptul că lucrările stagnează, cu toate acestea, contractul nu putea fi reziliat din cauza unei proceduri anevoioase. „Termenul de executare a contractului nu expirase, iar cel de executare a lucrărilor a fost încălcat. Tot ne spuneau că lucrările vor fi executate în 2017, dar nimic nu s-a mișcat din loc”, a insistat Chirinciuc.
Chirinciuc: „Ecosem nu a avut autorizație să facă lucrările”
„SK-13 Patstroy nu a avut intenția din start să construiască acest drum. E clar că a fost o înțelegere între Rucan și Curmei. Acest contract urma să fie atribuit firmei „Ecosem Grup” SRL, iar Rucan trebuia să plătească un comision companiei din Bulgaria, SK-13 Patstroy JSC”, a mai spus fostul ministru. Cei doi neagă că ar fi avut vreo înțelegere.
Chirinciuc a respins acuzațiile că ar fi vrut să înlăture Ecosem din acest proiect. „Ecosem nu putea să construiască acest drum pentru că nu avea autorizație. Ea a obținut autorizația abia în august 2016, deși lucrările trebuia demarate în ianuarie 2016. Dar nici după ce a obținut autorizația nu a făcut nicio lucrare. Au săpat o groapă imensă care creează pericol de accidente”, a spus el.
Curmei: „Banii au fost întorși, iar contractul - reziliat”
Șeful Administrației Drumurilor, Gheorghe Curmei, ne-a informat că avansul în valoare de 673.949 de euro achitat pentru renovarea drumului R6M1-Ialoveni a fost returnat către Banca Europeană de Investiții, iar contractul SK-13 Patstroy JSC a fost reziliat.
Curmei ne-a mai declarat că Banca Europeană de Investiții a motivat suspendarea finanțării prin faptul că pe numele lui Chirinciuc a fost emisă o sentință de judecată pentru practici frauduloase la reparația drumului R6.
La rândul său, Adrian Rucan, patronul „Ecosem Grup”, a dat vina pe Administrația Drumurilor și pe ministerul de resort care nu ar fi aprobat proiectul pentru renovarea drumului timp de un an și jumătate.
Rucan: Contractul este în vigoare
Deși Gheorghe Curmei ne-a anunțat că a fost reziliat contractul cu SK-13 Patstroy, iar prima tranșă de bani a fost întoarsă băncii, Rucan, la rândul său, a infirmat acest lucru: „Administrația de Stat a Drumurilor încearcă să rezilieze contractul cu SK-13 Patstroy și să angajeze companiile lor. Contractul însă nu a fost încă reziliat, iar banii transferați pe conturile companiei au fost întorși înapoi la Administrația Drumurilor. Noi n-o să permitem rezilierea acestui contract. Acesta nu poate fi reziliat pentru că contractul a fost aprobat și de Banca Europeană de Investiții, iar eu acum sunt administrator oficial la SK-13 Patstroy ”.
Notă:
În 2014, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor a elaborat două concepte pentru construcţia şoselei de centură a municipiului Chişinău, care necesită o investiţie de peste 200 de milioane de euro. Lucrările urmau să înceapă în 2015 şi să se termine în 2017.
Unul din aceste concepte prevede construcţia unui drum cu patru benzi de circulaţie cu o lungime de 82 kilometri şi un cost de 220 de milioane de euro, iar cea de-a doua variantă – o şosea mai scurtă, cu lungimea de 62 kilometri şi un cost de 200 de milioane de euro. Până în prezent, au fost efectuate doar 3% din lucrări.
Victoria Popa
Această investigație apare în cadrul Proiectului „Consolidarea principiului integrității și acordarea asistenței juridice pentru obținerea informațiilor de interes public prin intermediul platformei online www.MoldovaCurata.md”, implementat de Asociația Presei Independente, cu susținerea financiară a Fundaţiei Soros-Moldova/Programul Buna Guvernare. Opiniile exprimate în articol aparțin autorului şi nu reflectă neapărat poziția Fundației.
Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.
Adaugă comentariu
Articole relaționate:
Tranzacție descoperită la Primăria Chișinău: bani publi...
Trei apartamente pe care Primăria Chișinău le-a dat în anul 2013 la doi interpreți și unei judecătoare s-au dovedit a fi cu bucluc. Mai exact, cu probleme legate de respectarea legii. Astăzi această afacere face obiectul unui litigiu în judecată, fapt ce a developat o ilegalitate comisă prin complicitatea mai multor factori de decizie și subdiviziuni din Primăria Chișinău.
Achiziţii publice din curtea primarului
Primăria comunei Oneşti din raionul Hânceşti continuă să cumpăre produse alimentare pentru grădiniţa din localitate de la magazinul fiului primarului, chiar dacă acest conflict de interese a ajuns în presă, iar acum este examinat de Comisia Naţională de Integritate (CNI). Alesul local spune că nu încalcă legea. El ar putea fi şi cercetat penal din motiv că produsele sunt cumpărate la un preţ ridicat.
Tranzacție bazată pe acte false la Solonceni, Rezina, c...
Primăria satului Solonceni, raionul Rezina, este obligată să restituie unei firme aproape un milion de lei, pe care aceasta îl plătise Primăriei cu titlu de compensație pentru scoaterea din circuitul agricol a unui teren. Firma, la care jumătate din acțiuni le deține o altă firmă, ce aparține familiei directorului Agenției de Stat Cadastru, Anatolie Ghilaș, intenționa să deschidă pe acel teren o cariera de prundiș și nisip. Acum, când CNA a constatat că afacerea s-a bazat pe acte false, agentul economic s-a răzgândit și cere Primăriei banii înapoi.
CNI criticată: a clasat un caz evident de conflict de i...
La începutul acestui an, şefa Direcţiei Finanţe a Consiliului Raional (CR) Cahul și-a angajat fiica în structura pe care o conducea, iar a doua zi s-a transferat într-o altă direcție. Comisia Naţională de Integritate (CNI) nu a văzut un conflict de interese în această situație, argumentând că mama a soluţionat conflictul, transferându-se în altă funcţie. Experţii anticorupție susţin însă că CNI a luat o decizie incorectă, întrucât este vădit interesul de a promova o rudă într-o funcție publică și, în plus, a fost încălcat și Codul Muncii.
Conflicte de interese, protectionism și afaceri camufl...
Familia primarului PDM de la Bogzești, Telenești, Vasile Ozun, deține trei firme de construcții care câștigă constant contracte de zeci de milioane de lei la concursurile de achiziții publice. O firmă este trecută în acte pe numele său, una - pe al fiului și a treia - pe numele fostei soții. Recent Consiliul Concurenței le-a amenadat pe toate trei cu sute de mii de lei pentru înțelegeri de cartel. Amenzile însă nu au schimbat nimic. Cel puțin două firme continuă să participe împreună la concursurile publice de achiziții. O relație deosebită cele trei întreprinderi o au cu Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, unde memoria instituțională e scurtă. În anul 2016 una dintre firme a fost obligată de judecată să restituie banii pe care Ministerul îi plătise pentru proiectarea sediului Teatrului „Eugene Ionesco”, deoarece lucrările nu fuseseră executate. Acesta este temei de introducere a firmei în lista neagră a achizițiilor publice. Ministerul însă a uitat. În luna mai 2018 i-a încredințat două contracte de 32 de milioane de lei pentru reconstrucția unei instituții de învățământ. O altă firmă, cea a fiului, este singura care câștigă licitațiile pentru lucrări de construcție la Primăria Bogzești. Legea spune că o astfel de relație reprezintă conflict de interese.
Constantin Becciev nu a depus niciodată vreo declaraţie...
Directorul Societăţii pe Acţiuni „Apă-Canal Chişinău”, Constantin Becciev, nu a depus la Comisia Naţională de Integritate (CNI) declaraţia de avere pentru anul 2012, invocând faptul că nu este „subiect al declarării”. Prin urmare, acesta nu a declarat că este prorietarul unei case impunătoare situată într-o suburbie a municipiului Chişinău şi nu a făcut public faptul că face parte din organele de conducere, supraveghere şi control ale unei bănci comerciale din R. Moldova.
Aici așteptăm comentariul tău!