Soţia primarului din Ungheni, „abonată” la banii primăriei

2013-2018 14 august 2014 2595
Alexandru Ambros, primarul oraşului Ungheni

Firma soției primarului orașului Ungheni a făcut vânzări de sute de mii de lei în ultimii ani datorită contractelor de achiziții încheiate cu Primăria. Firma, din care Alexandru Ambros a ieșit când a obținut mandatul de primar, cedând soției partea sa din afacere, a livrat administrației locale achiziții de birou și alte mărfuri. 



Astăzi primarul Ambros susţine că relaţia trainică dintre firma soţiei sale, „Aledex-Info”, şi bugetul primăriei pe care îl administrează a devenit o povară din cauză că banii ajung târziu în conturile familiei. Mai mult, primarul susţine că în unele cazuri i-a interzis soţiei să mai participe la licitaţiile Primăriei Ungheni: „Vă spun sincer, este ca o povară pentru mine, deoarece au fost şi cazuri când Primăria a achiziţionat rechizite într-un an, dar banii au fost plătiţi firmei peste un an şi jumătate. Şi nu cred că mulţi agenţi economici ar face acest pas. Au fost cazuri când am interzis acestei firme să mai participe la concursuri publice organizate de Primărie”, spune primarul.

Sediul firmei

De partea cealaltă, consilierii locali îl acuză pe primar că a ales, după propriul interes, oamenii din grupul de lucru care se ocupă de achiziţiile publice din Primărie.

Casa din oraşul Ungheni a cărei proprietară este soacra primarului.

Ilie Ciocanu, consilier orăşenesc, ne-a spus: „Se întâmplă asta pentru că membrii grupului de lucru nu sunt consilieri locali, ci oameni ai primarului”.

Ion Adam, alt consilier orăşenesc, acuză lipsa transparenţei în Primărie: „La şedinţele locale niciodată nu se discută despre concursurile de achiziţii publice. Noi nu ştim ce cumpără primăria şi de la cine. Ar fi bine să avem şi noi o astfel de informaţie pentru ca tot procesul să fie transparent. În aşa fel vom vedea că în cazul în care un agent economic a obţinut contracte de mai multe ori, să avem şi explicaţia de ce se întâmplă acest lucru”.

În replică, primarul Ambros susţine că pe site-ul instituţiei pe care o conduce este publicată informaţia referitoare la licitaţiile publice, iar persoanelor care solicită mai multe detalii li se oferă informaţia: „Primăria are o colaborare cu această firmă nu de când sunt eu primar, ci de mai înainte”, afirmă Ambros.

Pe site-ul Primăriei însă nu sunt publicate contactele şi nici procesele verbale cu câştigătorii desemnaţi.

Cum s-au dat contractele?

Firma Svetlanei Ambros a câştigat opt concursuri publice pentru articole de birotică în mandatul de primar al soţului său. Şi a încasat aproape 690.000 de lei de la Primărie.

2009. „Aledex-Info” a câştigat concursul, la care au mai participat două firme, cu o ofertă de peste 119 mii de lei.

2010. Primăria a organizat un alt concurs, câştigat tot de firma „Aledex-Info”, care a oferit, din nou, cel mai mic preţ – puţin peste 98 de mii de lei cu TVA.

2011.  Alte trei contracte publice pentru birotică şi tehnică de calcul. Firma familiei Ambros a încasat aproape 300.000 de lei.

2012. La fel:  trei contracte, tot pentru birotică, în cuantum de peste 170.000 de lei.

Societatea pe Acţiuni „Megaron” a concurat pentru una din licitaţiile derulate în 2012. Iaroslav Cojocaru, reprezentantul acestei firme, susţine că acel concurs a fost foarte transparent, iar „Megaron” nu a câştigat deoarece a oferit un preţ mai mare faţă de alte firme participante. Iaroslav Cojocaru este consilier orăşenesc, membru al Partidului Liberal-Democrat din Moldova, din care face parte şi Alexandru Ambros. În acelaşi an, firma „Oficiu-Service” Chişinău a participat de asemenea la o licitaţie câştigată în final de firma Svetlanei Ambros. Ruslan Didenco, administratorul acestei firme spune că nu îşi mai aminteşte cum au decurs atunci lucrurile: „Nu pot să vă spun exact de ce nu am câştigat, fiindcă au trecut deja doi ani, însă dacă nu am contestat rezultatele, înseamnă că a fost o procedură corectă”.

Vedeţi în prezentarea grafică de mai jos concursurile publice organizate de primăria Ungheni şi câştigate de firma "Aledex-Info".

Ce spun experții?

Consultantul Serghei Merjan de la Centrul Analitic Independent „Expert-Grup” afirmă că în procesul de achiziţii publice, una din schemele cu risc înalt de aplicare în Republica Moldova este divulgarea informaţiei înainte de licitaţia publică de către reprezentanţii autorităţii contractante. “Este vorba de bugetul existent, soluţii dorite sau oferte competitive deja prezentate, sau prezentate anterior. O dată ce aceste informaţii sunt divulgate, agentul economic poate să-şi pregătească oferta, iar divulgarea informaţiei de tender, de obicei, indică existenţa relaţiilor de corupţie între părţi”, a declarat expertul în cadrul prezentării Studiului Achiziţiile Publice în Republica Moldova. Probleme şi Soluţii.

Şefa Direcţiei control interese personale din cadrul Comisiei Naţionale de Integritate (CNI), Adela Griciuc, susţine că în cazul în care în contractul de achiziţii publice sunt semnăturile primarului de Ungheni, ca autoritate contractantă, şi a soţiei acestuia, în calitate de director al firmei câştigătoare, situaţia ar putea fi calificată drept conflict de interese, cu toate că primarul nu a făcut parte din grupurile de lucru care au ales agentul economic câştigător. „CNI a mai examinat astfel de cazuri, unde rudele primarilor au câştigat concursurile de achiziţii publice, iar primarul a semnat contractele de achiziţii. În aceste cazuri, CNI a constatat că a fost încălcat regimul juridic al conflictelor de interese”, precizează reprezentanta CNI.

Afacere nedeclarată

Firma „Aledex-Info” a fost fondată în anul 2000, având doi asociaţi: Alexandru Ambros, cu o cotă de participare de 80 la sută, şi soţia sa. În anul 2003 s-a asociat o a treia persoană. Lui Alexandru Ambros, care deţinea funcţia de administrator, i-au revenit deja 40 la sută din acţiuni. În anul 2012, această firmă indică un venit din vânzări de circa trei milioane de lei.

Firma familiei „Aledex-Info” nu este indicată în declaraţia de avere şi de interese pentru anul 2012 ale lui Alexandru Ambros. Adela Griciuc susţine că demnitarul trebuia să declare care e cota parte din capitalul social al acestei firme: ”Subiectul declarării trebuie să indice venitul obţinut de el, de soţie sau de alte persoane aflate la întreţinere, în calitate de acţionar în cadrul societăţilor comerciale”.

De asemenea, în declaraţia de avere nu este nici o menţiune despre SRL „Acces-Unteh”, deţinută tot de soţia primarului, care, la fel, are un capital social de 5400 de lei. Această firmă, explică Alexandru Ambros, nu mai activează de mult timp, fapt confirmat şi de Camera Înregistrării de Stat, în al cărei registru se arată că în anul 2012 nu au fost înregistrate venituri. Adela Griciuc susţine că, deşi firma nu are venituri, alesul trebuia să declare cota parte în cadrul acestei societăţi comerciale.

În declaraţia de avere pentru anul 2012, primarul indică un venit din salariu de circa 66 de mii de lei, iar soţia sa - peste 42 de mii de lei din funcţia de director al firmei „Aledex-Info”. Circa 28 de mii de lei a constituit venitul obţinut din pensia primarului în anul 2012. Acesta mai declară că deţine trei apartamente, toate fiind procurate până în anul 2000. De asemenea, Ambros a indicat că deţine două automobile de marca Opel şi Hyundai, primul fiind procurat în anul 1999, celălalt în anul 2007, maşina având acelaşi an de fabricaţie. În declaraţie se spune că automobilul este procurat în leasing.

Aceleaşi bunuri sunt indicate de Alexandru Ambros şi în declaraţia de avere pentru anul 2013. În acest an, familia primarului a obţinut un venit mai mare. Astfel că salariul cumulat al lui Alexandru Ambros şi al soţiei sale a constituit circa 142 de mii de lei, venitul obţinut din pensie a fost de peste 29 de mii de lei, iar din dividende, în calitate de fondator al firmei „Aledex-Info”, primarul a obţinut în anul trecut 170 de mii de lei.

În prezent primarul Alexandru Ambros construieşte în oraşul Ungheni o casă, despre care spune că este a soacrei sale. „Mama-soacră locuieşte de mai mult timp la noi, iar eu şi cumnatul o ajutăm cu bani să construiască casa”, susţine primarul.

Lilia Zaharia



Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Articole relaționate:

2013-2018

Bugetarii moldoveni cu vile în Borsec

Micuţa localitate Borsec din judeţul Harghita, România, este de ani buni locul preferat de vacanţă al unor demnitari moldoveni. În această vară, însuşi şeful statului, Nicolae Timofti, a petrecut aici o săptămână din concediu la o vilă renumită în zonă. Câtorva funcţionari de la noi le place atât de mult la Borsec, încât au ajuns să cumpere aici proprietăţi valoroase. La Borsec deţin în prezent vile academicienii Gheorghe Duca şi Stanislav Groppa, fostul judecător Ion Anton, fostul ministru, în prezent diplomat Vasile Bumacov, consilierul prezidenţial Ion Păduraru şi Ion Midrigan, medicul personal al preşedintelui Nicolae Timofti. Unii dintre ei nu au indicat aceste imobile în declaraţiile de avere.

21 septembrie 2016
2308
2013-2018

Primăria Chişinău „autorizează” interesele arhitectului...

În anii 2013 şi 2014, Radu Blaj, şeful adjunct al Direcţiei generale arhitectură, urbanism şi relaţii funciare a Primăriei Chişinău, a contrasemnat şi avizat 65 de acte pentru construcţia unor imobile proiectate de întreprinderea „ART-CONSULTGRUP”, în care soţia sa şi fratele său deţin cote-părţi. La sfârşitul lunii decembrie 2014, Comisia Naţională de Integritate (CNI) a constatat că funcţionarul a încălcat regimul juridic al conflictului de interese. Experţi anticorupţie susţin însă că Radu Blaj ar putea fi suspectat şi de abuz de putere, fiindcă a semnat mai multe documente, ştiind că se află în conflict de interese, iar primăria ar trebui să dea explicaţii pe marginea acestui caz. 

16 ianuarie 2015
1939
2013-2018

Directorul general al Î.S. „Poşta Moldovei” este obliga...

Directorul Întreprinderii de Stat „Poşta Moldovei”, Serghei Nastas, despre care Moldova Curată a scris că are în Spania o afacere pe care nu a indicat-o în declaraţia de avere, susţine că nu este obligat să-şi declare cotele-părţi deţinute în firma din afara ţării. Ce-i drept, reacţia a venit din partea „Poştei Moldovei”, nu a directorului personal. Această afirmaţie este însă contrazisă de jurişti.

18 aprilie 2016
2011
2013-2018

Primăria rudelor la Bogzești

Primarul comunei Bogzești din raionul Telenești lucrează, atât la primărie, cât și în consiliu, cu rudele sale: soră, cumnat, fin, naș. Unii dintre ei lucrează, în același timp, și la firmele primarului. În anul 2016 Comisia Națională de Integritate a constatat situație de conflict de interese în privința primarului și surorii sale, Aurelia Sclifos, care este contabilă-șefă la Primărie. Cu toate acestea, primarul (reprezentant al PDM) nu a fost amendat și conflictul nu a fost soluționat. Cei doi continuă să lucreze împreună. Vasile Ozun a refuzat să ne comenteze această situație, iar sora și cumnatul său s-au supărat că abordăm subiectul, spunând că primarul face multe lucruri bune pentru sat. 

12 octombrie 2018
3745
2013-2018

O firmă apropiată de familia deputatului Vladimir Hotin...

Dreamgreen SRL, firma înființată de Cristina Mudrea, fosta asociată a fiicei deputatului democrat Vladimir Hotineanu și fina de cununie a acesteia, la mai puțin de un an de la fondare, a câștigat contracte de achiziție în valoare totală de circa zece milioane de lei pentru spălarea rufelor din instituțiile medicale. Afacerile continuă să meargă bine și la cealaltă firmă administrată de Cristina Mudrea, Întreprinderea Mixtă Cristal Clean SRL, co-fondată de Iulia Scobioală, fiica lui Vladimir Hotineanu, retrasă ulterior din echipa fondatorilor companiei. Doar în ultimul an firma a câștigat tendere la stat în valoare totală de peste cinci milioane de lei.

06 februarie 2018
1909
2013-2018

După „deconspirarea secretului de la „Moldsilva” au fos...

Un contract de arendă a fost reziliat şi doi funcţionari publici de la Agenţia „Moldsilva” au fost concediaţi. Acest lucru s-a întâmplat după publicarea investigaţiei „Secretul de la Moldsilva”, în luna martie 2014, în care au fost aduse probe ce arătau că unii angajaţi şi rudele lor au arendat fâşii forestiere, încălcând legislaţia. După mediatizarea acestor cazuri de către Moldova Curată, din suprafaţa totală de peste cinci hectare de teren forestier arendat de funcţionarii de la „Moldsiva”, patru hectare au fost redate în folosinţa statului.

05 martie 2015
1839