Tudor Șoitu: „Instituțiile de stat au probleme grave de integritate”

Interese la vedere 5 iulie 2014 1381

Vicepreședintele Curții de Conturi (CC), Tudor Șoitu, explică într-un interviu pentru Moldova Curată cât de integre sunt instituțiile de stat din R. Moldova și care sunt principalele hibe din activitatea CC.



Aflați din interviu de ce Curtea de Conturi trece cu vederea unele întreprinderi de stat despre care se spune că ar avea grave abateri în activitate.

-     Domnule Șoitu, reieșind din misiunile de audit realizate de Curtea de Conturi, cât de integre sunt instituțiile de stat din R. Moldova?

Atunci când verifică situația financiară a unei instituții, Curtea de Conturi trebuie să facă diferența dintre încălcările de lege intenționate și cele din neștiință. Eu admit că există greșeli neintenționate, ele sunt de obicei corectate și nu se mai repetă, iar cele intenționate persistă. În prima perioadă de activitate la Curtea de Conturi înclinam să cred că cele mai multe încălcări sunt comise din neștiință, pentru că oamenii nu cunosc legislația, nu au experiență. Ulterior, însă, m-am convins că acestea se repetă. Astfel de nereguli, din păcate, avem cu duiumul aproape în toate instituțiile supuse auditului. Sunt comise încălcări și la organizarea licitațiilor, și la stabilirea salariilor fabuloase conducătorilor instituțiilor, și în alte acțiuni. În această privință, instituțiile de stat au probleme grave de integritate.

-          Cât de des se întâmplă să descoperiți conflicte de interese în activitatea instituțiilor de stat?

Peste tot unde există consilii de administrare din care fac parte reprezentanți ai statului care își stabilesc prime grase și salarii mari lor și conducătorilor acestor întreprinderi, putem vorbi despre conflicte de interese. Sunt dese și cazurile de conflict de interese în desfășurarea licitațiilor.

-          În aceste condiții, de ce nu are Curtea de Conturi un acord de colaborare cu Comisia Națională de Integritate (CNI)?

Întrebați-mă când am avut ultima ședință a consiliului din care fac parte reprezentanți ai Academiei de Științe,  ai Institutului de Economie, și ai altor instituții cu care avem semnate acorduri de colaborare. Acest consiliu trebuie să se întrunească de fiecare dată când există vreo problemă în care Curtea are nevoie de ajutorul experților din afară. Timp de trei ani, nu am avut nicio ședință a acestui consiliu.

Desigur, ar fi necesar un acord de colaborare cu CNI. Deocamdată, nu avem nici un fel de colaborare cu CNI.

-          În ultimul timp, CNI a inițiat mai multe controale în privința membrilor Curții de Conturi. Cum comentați acest fapt?

Asta nu înseamnă că membrii Curții au probleme de integritate. Chiar și eu am fost la un pas să uit să indic un teren pe care soția mea l-a primit în Durlești încă prin 1986. Noroc  că mi-am amintit la timp. Totuși, în unele cazuri, lucrurile sunt destul de grave. De exemplu, domnul Trocin nu cred că ar mai trebui să se regăsească în funcția de membru al Curții după ce anul trecut a lovit mortal cu mașina un copil. Domnul Trocin a săvârșit o crimă, dar până nu am intervenit eu la Procuratura Generală, aceasta nu a cerut Parlamentului să-i ridice imunitatea. Parlamentul a făcut-o, însă hotărârea nu a fost pusă în aplicare. Domnul Trocin nu a mai fost suspendat din funcție. El pleacă peste hotare și reprezintă statul.

-          Din punctul dvs. de vedere, cât de profesioniste sunt rapoartele de audit ale Curții de Conturi?

Astăzi, Curtea de Conturi activează în baza unei legi care, în opinia mea, a fost trunchiată. O astfel de lege este foarte bună pentru Occident, dar R. Moldova nu este încă pregătită pentru a trece la audit. Standardele de audit implică desfășurarea diferitelor audite tematice: de performanță, de conformitate, de regularitate etc. La noi, auditul care se face nu corespunde nici pe departe acestor standarde. În plus, pentru a realiza un audit trebuie să ai și capacități. Anterior, la Curtea de Conturi erau angajate persoane cu vechime mare în muncă în domeniul finanțelor, iar membrii Curții trebuiau să aibă un stagiu de muncă de minim 10 ani. Astăzi, pot fi angajați și tineri de pe băncile universității. Iar unii membri ai Curții nu au nici pe departe experiență în domeniu. Cu toate acestea, ei trebuie să se pronunțe asupra unor misiuni de audit complexe.

-          Dvs. ați respins mai multe dintre rapoartele de audit prezentate de auditorii Curții. De ce?

De cele mai multe ori am respins rapoartele pentru că în ele nu este atins subiectul misiunii de audit. Înainte de a realiza un audit se stabilește tema acestuia, iar auditorii trebuie să se țină de această temă. Spre exemplu, atunci când s-a realizat auditul prețurilor la medicamente trebuia verificat acest preț pe tot lanțul, de la importator, la consumator. Curtea de Conturi a verificat însă modalitatea de formare a prețului doar până când medicamentul ajunge la depozit. Astfel, s-a făcut doar jumătate din muncă. Este un audit neterminat.

-          Cum vă explicați dvs. faptul că în cadrul controlului recent efectuat la Ministerul Afacerilor Interne,  Inspecția Financiară a descoperit multe încălcări de lege care nu au fost observate anterior de Curtea de Conturi?

Chiar am vrut să ridic raportul de audit făcut la MAI de către CC pentru a înțelege de ce noi nu am descoperit multe lucruri. Prefer să cred că cele descoperite de Inspecția Financiară s-au produs în perioada de după auditul realizat de noi, adică din anul 2013.

-          Se întâmplă ca rapoartele de audit să fie cenzurate?

Oficial, nu putem spune acest lucru, dar sunt trecute prin mai multe site.

-          Cât  de independentă este Curtea de Conturi în activitate?

Nu este prea independentă. Nu am probe care ar demonstra că instituția este influențată de forțe din exterior. Dar suspiciuni, alimentate de modul în care activează CC, am suficiente. Observ că unele lucruri sunt dosite. Nu am prea văzut recomandări din partea Curții de Conturi pentru îmbunătățirea cadrului legal care se referă la activitatea Curții.

-          De ce nu s-a făcut niciodată un audit la „Metalferos”, întreprindere despre care circulă multe zvonuri?

Nu e vorba doar despre „Metalferos”. La fel stau lucrurile și cu Portul Internațional Giurgiulești. Eu nu pot decide unde să facă Curtea de Conturi audit. Este decizia plenului Curții. Avem direcția de planificare. Ei ne prezintă la început de an un plan de activitate pe care îl aprobăm. Această direcție nu ne-a propus niciodată un audit la „Metalferos”. Îmi vine greu să spun de ce.  Îmi amintesc că în 2009 Curtea a avut un raport de audit, făcut la Inspectoratul Fiscal, pe probleme de spălare de bani, și în acel raport se menționa ceva despre „Metalferos”.

-          Parlamentul a  votat recent pentru introducerea unor pedepse contravenționale pentru neexecutarea recomandărilor Curții de Conturi. Credeți că acest lucru va schimba situația?

Deocamdată sunt sceptic că aceste modificări vor aduce rezultatele pe care ni le dorim.  Vă dați seama, nu Curtea de Conturi va aplica pedepsele. Noi vom trimite materialele fie la Procuratură, fie la CNA. Știm cum funcționează aceste instituții astăzi și de aceea am rezerve vizavi de funcționalitatea acestor modificări. Este bine că s-au introdus asemenea pedepse în lege, dar cred că aceste măsuri sunt insuficiente.

Interviu realizat de Mariana Rață



Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Aici așteptăm comentariul tău!

Adaugă comentariu

Articole relaționate:

Interese la vedere

Curtea de Conturi a găsit nereguli la plata unor lucră...

Firma de audit ”Ata Consult”, în care șeful cabinetului ministrului Finanțelor Iurie Cicibaba deține o cotă de 40%, a prestat, la sfârșitul anului 2017, servicii pentru Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului (MADRM). Firma a fost contractată fără organizarea unui concurs public, printr-o procedură legală, referitoare la contractele de valoare mică. Contra sumei de 75 de mii de lei, entitatea urma să primească și să verifice rapoartele financiare ale instituțiilor subordonate Ministerului pentru trimestrul III al anului 2017. MADRM a explicat că a avut nevoie de serviciile firmei, deoarece la acel moment ”personalul din cadrul Ministerului, responsabil de generalizarea rapoartelor financiare, deja era disponibilizat” și nu avea cine să se ocupe de raportare.

04 octombrie 2018
1118
Interese la vedere

Cazul Silviei Volosatâi, măr al discordiei între conduc...

Cazul Silviei Volosatâi, șefa Direcției Construcții Capitale a Ministerului Sănătății, acuzată că nu și-a declarat toate averile, a devenit motiv de dispută între vicepreședintele și președintele Comisiei Naționale de Integritate (CNI). Într-o declarație pentru Ziarul de Gardă, vicepreședintele Victor Strătilă îl acuză pe președintele Anatolie Donciu că ar fi scos din actul de constatare votat de Comisie două puncte, și anume cele care prevedeau ca actul să fie trimis Băncii Naționale și Centrului Național Anticorupție (CNA).  Astfel, în opinia vicepreședintelui, Donciu ar fi comis ”fals în acte”.  

31 martie 2015
1059
Interese la vedere

Medicamente cu „interese” de milioane

Scandal la Ministerul Sănătății. Ministrul Andrei Usatâi și şeful Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină (CNAM), Mircea Buga, sunt cercetați pentru conflict de interese de către Comisia Națională de Integritate. Oficialii sunt bănuiți că ar fi favorizat includerea în lista medicamentelor compensate de stat a mai multor doctorii produse de o firmă reprezentată în R. Moldova de soția viceministrului Sănătății, Octavian Grama, dar și de o firmă la care viceministrul a lucrat până a fi numit la minister.

22 iulie 2013
1432
Interese la vedere

Valentin Crudu, demis pentru probleme de integritate, a...

Valentin Crudu, fostul șef al Direcției generale învățământ preșcolar, primar și secundar-general a Ministerului Educaţiei, demis de ministra Maia Sandu în luna decembrie 2012, a revenit astăzi la muncă la minister, după ce decizia Curții de Apel Chișinău de a-l repune în funcție a devenit irevocabilă.

02 martie 2015
1307
Interese la vedere

Directoarea ADR Sud și-a angajat mai întâi ginerele, ap...

Directoarea Agenției de Dezvoltare Regională (ADR) Sud, Maria Culeșov, și-a angajat soțul în calitate de șofer și ginerele în calitate de jurist în cadrul instituției pe care o conduce și astfel a ajuns în atenția Comisiei Naționale de Integritate (CNI). Mai întâi, a fost angajat în funcția de jurist ginerele, Andrei Coadă. Aceasta afirmă că ginerele a muncit la ADR o perioadă scurtă de timp, în anul 2013, fiind angajat prin concurs.

08 aprilie 2015
1250
Interese la vedere

Achizițiile, veriga slabă a instituțiilor publice

Niciunul dintre dosarele penale deschise în ultimii ani de CNA sau Procuratura Anticorupție pentru presupuse fraude comise în procesele de achiziții publice nu s-au soldat cu vreo condamnare, iar cele mai răsunătoare dintre ele se află încă la faza de urmărire penală și nu există niciun bănuit. În majoritatea cazurilor ele figurează prejudicii de milioane de lei. Consiliul Naţional de Participare susţine că în ultimii 2 ani a făcut nenumărate demersuri către Guvern în privinţa asigurării transparenţei achiziţiilor publice, însă lucrurile nu s-au schimbat.

16 octombrie 2014
1242