Unele prevederi ale noii legi a achiziţiilor publice ar putea permite existenţa conflictelor de interese
                        
                                                    O nouă lege a achiziţiilor publice va intra în vigoare la 1 mai curent. Documentul conţine mai multe restricţii pentru autorităţile contractante şi pentru agenţii economici participanţi la tendere. Chiar dacă noul instrument legislativ a reglementat şi conflictul de interese în procesul de achiziţii publice, legea conţine prevederi neclare, care lasă loc de interpretări, ceea ce ar putea permite părţilor implicate în proces să recurgă la subterfugii pentru a ocoli legea.
Noua lege interzice existenţa oricărui grad de rudenie între participanţii la procesul de achiziţii, fiind reglementat conflictul de interese. Potrivit legii, „pe parcursul aplicării procedurii de atribuire a contractului de achiziţii publice, autoritatea contractantă are obligaţia de a lua toate măsurile necesare pentru a evita situaţiile de natură să determine apariţia unui conflict de interese şi/sau manifestarea concurenţei neloiale”.
Legea mai stabileşte că persoana fizică sau juridică care participă direct în procesul de verificare şi evaluare a ofertelor nu are dreptul de a fi candidat, ofertant, subcontractant sau ofertant asociat. De asemenea, membrul grupului de lucru va fi obligat să semneze pe propria răspundere o declaraţie de confidenţialitate şi imparţialitate, prin care confirmă că nu este soţ/soţie, rudă sau afin, până la gradul al treilea inclusiv, cu una sau mai multe persoane angajate ale ofertantului ori cu unul sau mai mulţi fondatori ai acestora.
Ocolişurile legii
Gheorghe Ghidora, şeful-adjunct al Direcţiei reglementare şi control din cadrul Agenţiei Achiziţii Publice, a declarat în cadrul unui club de presă organizat de Centrul de Investigaţii Jurnalistice că în cazul în care se dovedeşte că membrii grupului de lucru nu îşi vor declara interesele, atunci procedura de achiziţie riscă să fie anulată. El a mai spus că eventualul conflict de interese va fi examinat şi de Comisia Naţională de Integritate (CNI), iar persoanele care se vor face responsabile de nedeclarare vor fi sancţionate conform prevederilor acestei legi.
Specialiştii constată totuşi o discrepanţă dintre prevederile Legii cu privire la conflictul de interese şi cele din noua lege privind achiziţiile publice. Aceasta ar putea permite autorităţilor să pună în componenţa grupului de lucru pentru organizarea tenderelor angajaţi din instituţie care nu sunt subiecţi ai declarării intereselor personale şi, respectiv, aceştia nu vor purta răspundere pentru admiterea unui conflict de interese. În opinia lui Anatolie Donciu, preşedintele Comisiei Naţionale de Integritate, prevederile noii legi privind achiziţiile publice referitoare la conflictul de interese ar fi trebuit adaptate la cele ale legii cu privire la conflictul de interese, astfel ca să fie menţionat clar că membrii grupului de lucru ar trebui să fie doar subiecţii declarării. „În situaţia creată, s-ar putea să avem o practică neuniformă. S-ar putea ca într-un caz, pentru necompletarea declaraţiei de confidenţialitate şi imparţialitate de către un membru al grupului de lucru a cărui rudă a participat la concurs ca ofertant, procedura ar putea fi doar anulată (dacă acel membru nu-i subiect al declarării). În alt caz, însă, pentru aceeaşi abatere, există riscul anulării procedurii, dar şi sancţionării membrului grupului de lucru care ar fi admis conflictul de interese (în situaţia când acest membru este subiect al declarării)”, precizează şeful CNI.
Contractele semnate în conflict de interese nu sunt anulate
Până acum, presa a scos la iveală mai multe ilegalităţi comise de autorităţile publice centrale şi locale unde în procesul de achiziţionare a bunurilor, serviciilor şi lucrărilor erau implicate rude ale părţii contractante. Pe parcursul a trei ani, Moldova Curată a descoperit mai multe situaţii în care rude ale primarilor au câştigat concursuri publice organizate de primării. Cele mai relevante exemple au ajuns şi în instanţa de judecată. Unul dintre acestea este cazul fostului primar al comunei Ignăţei din raionul Rezina, care a cumpărat pâine şi lapte pentru instituţiile de învăţământ de la firma familiei primarului. Un alt caz este al primarului oraşului Ungheni, a cărui soţie a vândut Primăriei produse de birotică.
Moldova Curată a relatat şi despre o situaţie în care rude ale primarului au făcut parte din grupul de lucru de selectare a agentului economic pentru o achiziţie publică. Cuscra fostului primar al oraşului Ialoveni a fost membră a grupului de lucru care a selectat firma ginerelui fostului edil drept câştigătoarea a câtorva tendere.
Până acum însă nici un contract de achiziţii care a fost încheiat în conflict de interese nu a fost anulat de instanţa de judecată, deşi legea prevede acest lucru în cazul în care actul CNI este definitiv.
Lilia Zaharia
Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.
Articole relaționate:
Pentru cine votăm la alegeri? Igor Dodon: Moldov(e)an s...
Igor Dodon este candidatul „Partidului Socialiștilor din Republica Moldova” (PSRM) înregistrat de CEC cu nr. 8 în cursa prezidențială. Este economist de profesie. Activează în perioada anilor 1997–2001 la Bursa de Valori a Moldovei, în 2001–2005 — preşedinte, membru al Consiliului de directori, Depozitarul Naţional de Valori Mobiliare al Moldovei, în 2002–2005 — preşedinte, membru al Comitetului de bursă, Bursa Universală de Mărfuri a Moldovei S.R.L. În perioada anilor 2005–2006 a ocupat funcția de viceministru al Economiei şi Comerţului, 2006–2008 — ministru al Economiei şi Comerţului, 2008–2009 — prim-viceprim-ministru, ministru al Economiei şi Comerţului. Între anii 2009–2011 a fost deputat în Parlamentul R. Moldova, fracţiunea PCRM, iar din 2011este deputat, fracţiunea PSRM[1].
Ambasadorul Norvegiei la Kiev: „Este aproape imposibil...
În Republica Moldova și Ucraina, unde corupția este prezentă în toate domeniile, rolul jurnaliștilor de investigație și al organizațiilor neguvernamentale este unul colosal în procesul de prevenire. Este una dintre concluziile formulate de participanții la conferința regională "S.T.O.P Corupția", care se desfășoară la 30 și 31 mai la Kiev și la care participă jurnaliști de investigație, activiști, reprezentanți ai organizațiilor neguvernamentale din ambele țări.
Salariul de bugetar la CSM: 34 de mii de lei lunar pent...
Președintele Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), Victor Micu, a avut anul trecut un venit lunar de circa 38 de mii de lei. În jur de patru mii de lei pe lună a obținut din activitatea didactică și din dreptul de autor, însă cea mai mare sumă a ridicat-o în calitate de președinte al CSM: circa 414 de mii de lei anual sau peste 34 de mii de lei lunar.
Un hectar de teren din satul Cotova a ajuns înapoi în f...
Un teren cu o suprafață de peste un hectar a fost întors în fondul Primăriei satului Cotova, Drochia, după ce s-a constatat că licitația de vânzare a fost ilegală. Motivul: primarul, care a condus Comisia de licitație, s-a aflat în conflict de interese. Cumpărătorul a fost fiul său.
La Taraclia: tata - președinte, fiul - consilier raiona...
Chiril Tatarlî, președintele raionului Taraclia, vorbitor exclusiv de limbă rusă, a ajuns în fruntea raionului venind din domeniul privat. Totuși, nici el, nici familia sa nu deține vreo firmă. „Toată viața am activat în raionul Taraclia. La noi, acum, coaliția funcționează foarte bine, pentru că este o alianță pentru raion”, spune Tatarlî. În Consiliul Raional, pe listele PSRM, a ajuns și Alexandru Tatarlî, care este fiul președintelui raionului. Tatăl afirmă însă că acesta nu și-a dat votul pentru el, atunci când s-a votat candidatura sa la funcția de președinte, tocmai pentru a evita un eventual conflict de interese.
CÂND GUVERNUL TACE, SOCIETATEA CIVILĂ CERE REPETAT
Un grup de asociații neguvernamentale a făcut astăzi un apel repetat către Guvern să inițieze o procedură corectă și transparentă de numire a unui judecător la Curtea Constituțională, întrucât există o funcție vacantă deja de 5 luni, cand a expirat mandatul lui Petru Răilean. Adresarea vine după ce un alt apel, făcut în octombrie 2014, a rămas fără răspuns.
