Unele prevederi ale noii legi a achiziţiilor publice ar putea permite existenţa conflictelor de interese

Arhiva 24 martie 2016 1607
Imagine simbol

O nouă lege a achiziţiilor publice va intra în vigoare la 1 mai curent. Documentul conţine mai multe restricţii pentru autorităţile contractante şi pentru agenţii economici participanţi la tendere. Chiar dacă noul instrument legislativ a reglementat şi conflictul de interese în procesul de achiziţii publice, legea conţine prevederi neclare, care lasă loc de interpretări, ceea ce ar putea permite părţilor implicate în proces să recurgă la subterfugii pentru a ocoli legea.



Noua lege interzice existenţa oricărui grad de rudenie între participanţii la procesul de achiziţii, fiind reglementat conflictul de interese. Potrivit legii, „pe parcursul aplicării procedurii de atribuire a contractului de achiziţii publice, autoritatea contractantă are obligaţia de a lua toate măsurile necesare pentru a evita situaţiile de natură să determine apariţia unui conflict de interese şi/sau manifestarea concurenţei neloiale”. 

Gheorghe Ghidora

Legea mai stabileşte că persoana fizică sau juridică care participă direct în procesul de verificare şi evaluare a ofertelor nu are dreptul de a fi candidat, ofertant, subcontractant sau ofertant asociat. De asemenea, membrul grupului de lucru va fi obligat să semneze pe propria răspundere o declaraţie de confidenţialitate şi imparţialitate, prin care confirmă că nu este soţ/soţie, rudă sau afin, până la gradul al treilea inclusiv, cu una sau mai multe persoane angajate ale ofertantului ori cu unul sau mai mulţi fondatori ai acestora.

Ocolişurile legii

Gheorghe Ghidora, şeful-adjunct al Direcţiei reglementare şi control din cadrul Agenţiei Achiziţii Publice, a declarat în cadrul unui club de presă organizat de Centrul de Investigaţii Jurnalistice că în cazul în care se dovedeşte că membrii grupului de lucru nu îşi vor declara interesele, atunci procedura de achiziţie riscă să fie anulată. El a mai spus că eventualul conflict de interese va fi examinat şi de Comisia Naţională de Integritate (CNI), iar persoanele care se vor face responsabile de nedeclarare vor fi sancţionate conform prevederilor acestei legi.

Specialiştii constată totuşi o discrepanţă dintre prevederile Legii cu privire la conflictul de interese şi cele din noua lege privind achiziţiile publice. Aceasta ar putea permite autorităţilor să pună în componenţa grupului de lucru pentru organizarea tenderelor angajaţi din instituţie care nu sunt subiecţi ai declarării intereselor personale şi, respectiv, aceştia nu vor purta răspundere pentru admiterea unui conflict de interese. În opinia lui Anatolie Donciu, preşedintele Comisiei Naţionale de Integritate, prevederile noii legi privind achiziţiile publice referitoare la conflictul de interese ar fi trebuit adaptate la cele ale legii cu privire la conflictul de interese, astfel ca să fie menţionat clar că membrii grupului de lucru ar trebui să fie doar subiecţii declarării. „În situaţia creată, s-ar putea să avem o practică neuniformă. S-ar putea ca într-un caz, pentru necompletarea declaraţiei de confidenţialitate şi imparţialitate de către un membru al grupului de lucru a cărui rudă a participat la concurs ca ofertant, procedura ar putea fi doar anulată (dacă acel membru nu-i subiect al declarării). În alt caz, însă, pentru aceeaşi abatere, există riscul anulării procedurii, dar şi sancţionării membrului grupului de lucru care ar fi admis conflictul de interese (în situaţia când acest membru este subiect al declarării)”, precizează şeful CNI.

Contractele semnate în conflict de interese nu sunt anulate

Până acum, presa a scos la iveală mai multe ilegalităţi comise de autorităţile publice centrale şi locale unde în procesul de achiziţionare a bunurilor, serviciilor şi lucrărilor erau implicate rude ale părţii contractante. Pe parcursul a trei ani, Moldova Curată a descoperit mai multe situaţii în care rude ale primarilor au câştigat concursuri publice organizate de primării. Cele mai relevante exemple au ajuns şi în instanţa de judecată. Unul dintre acestea este cazul fostului primar al comunei Ignăţei din raionul Rezina, care a cumpărat pâine şi lapte pentru instituţiile de învăţământ de la firma familiei primarului. Un alt caz este al primarului oraşului Ungheni, a cărui soţie a vândut Primăriei produse de birotică.

Moldova Curată a relatat şi despre o situaţie în care rude ale primarului au făcut parte din grupul de lucru de selectare a agentului economic pentru o achiziţie publică. Cuscra fostului primar al oraşului Ialoveni a fost membră a grupului de lucru care a selectat firma ginerelui fostului edil drept câştigătoarea a câtorva tendere.

Până acum însă nici un contract de achiziţii care a fost încheiat în conflict de interese nu a fost anulat de instanţa de judecată, deşi legea prevede acest lucru în cazul în care actul CNI este definitiv.

Lilia Zaharia



Preluarea textelor de pe pagina www.MoldovaCurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.MoldovaCurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Articole relaționate:

Arhiva

Acasă soţ şi soţie, la primărie angajator şi angajată

Iurie Buga, primarul comunei Micleşti din raionul Criuleni, continuă să lucreze cu soţia sa, care este contabilă la primărie. Deşi membrii Comisiei Naţionale de Integritate (CNI) au examinat acest caz cu doi ani în urmă și au clasat cauza, totuși experții anticorupție spun că la mijloc ar putea fi un conflict de interese, deoarece primarul este autoritatea în subordinea căruia se află angajaţii primăriei.

13 martie 2016
1638
Arhiva

Profil candidat: Andrei Dînga

Integritate în activitatea politică

18 februarie 2019
2246
Arhiva

Foștii membri ai CNI au acționat în judecată ANI și ce...

Foștii membri ai Comisiei Naționale de Integritate (CNI) Vera Lupu, Dumitru Prijmireanu și Leonid Morari au acționat în judecată Autoritatea Națională de Integritate (ANI), cerând să le fie achitate salariile pentru perioada de după expirarea mandatelor și până în prezent. ANI își menține poziția și insistă că nu pot fi plătite salarii după expirarea mandatelor, deoarece foștii membri ai CNI nu sunt succesori de competențe în cadrul noii instituții.

26 februarie 2018
1638
Arhiva

Pensii de zeci de mii de lei. Sute de judecători și pro...

Zeci de judecători și sute de procurori au obținut în ultimii ani pensii mai mari după ce au dat în judecată Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS). În unele cazuri, judecătorii nu erau mulțumiți de pensii în valoare de 19 mii de lei și solicitau recalcularea. Cei mai mulți făceau referire la un articol din Legea privind statutul judecătorului (1995), care prevede că pensia reprezintă 80% la sută din mărimea salariului judecătorului ”plătit efectiv”. Așa cum între timp fie se majorau salariile magistraților în funcție, fie intrau în vigoare noi prevederi legislative, pensionarii din justiție și-au revendicat creșterea pensiei.

29 iulie 2019
1553
Arhiva

Anatolie Donciu: N-o să încetez să insist pe reorganiza...

Președintele Comisiei Naționale de Integritate (CNI), Anatolie Donciu, a vorbit în cadrul unui interviu pentru Moldova Curată despre modul în care funcționează această structură și a explicat de ce ea nu este destul de eficientă în prevenirea corupției. Potrivit lui, legislația deficitară nu permite în multe cazuri sancționarea celor care nu își declară averile sau interesele personale, a celor care, fiind în funcții publice, își angajează rudele sau favorizează afacerile acestora.

30 ianuarie 2016
1407
Arhiva

Fondurile regeşti de la Regina Maria ar putea fi întoar...

Cele trei contracte de achiziţii publice semnate în anii 2011 - 2012 de către primăria comunei Regina Maria, raionul Soroca, cu firma soţiei fostului primar ar putea fi anulate. Instanţa de apel a menţinut decizia instanţei de fond, potrivit căreia fostul primar Oleg Nastas a încălcat regimul conflictului de interese atunci când a ales firma condusă de soţia sa drept câştigătoare a trei tendere.

14 septembrie 2015
1972